Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gedrag volwassen hond tov pup
Moderator: moderatorteam
-
Deetje
- geregistreerd lid
Gedrag volwassen hond tov pup
Sinds 3 weken hebben wij een tweede hond erbij.
Onze eerste hond is nu 5 maanden oud, onze tweede hond is 4 jaar oud. Hier is dus een volwassen hond gekomen bij een pup die hier inmiddels sinds dat hij 8 weken oud is al woonde.
Ik merk dat de volwassen hond niks moet hebben van de pup.
Alle speeltjes die er in huis zijn pakt hij van de pup af als de pup ermee wil spelen. Echter, als de volwassen hond vervolgens het speeltje heeft, gebeurt er niks mee.
Hij zal ook niet uit zichzelf een speeltje pakken, maar wil het alleen hebben omdat de pup het heeft. Volwassene heeft zeker ook zijn eigen speeltjes,speciaal voor hem aangeschaft toen hij in huis kwam, maar hier kijkt ie niet naar om.
Zelfde met een bullepees of ander "snoepgoed". Als de volwassen hond zijn pees op heeft, vliegt hij bovenop pup en eist zijn pees op. Pup geeft zich meteen over, plast van angst en zoekt veiligheid bij ons of de kids. We hebben de volwassen hond op zo 'n moment de pees weer weggenomen en aan pup gegeven en volwassene apart gezet.
Alleen bij het echte eten, dan gromt pup als volwassene dit wil opeisen en dan is volwassene ook meteen weg. Maar bij die peesjes, dan springt hij heel onverwacht op pup, waardoor deze volgens mij verrast is en zich maar snel overgeeft.
Ook als iemand even met de pup knuffelt of speelt, komt volwassen hond zich opdringen en letterlijk er tussen duwen.
Verder negeert de volwassen hond de pup volledig. Pup probeert af en toe een speelpoging, alhoewel die de laatste dagen ook steeds minder worden. Volwassene speelt dan niet mee.
Als we de honden paar uur alleen laten, we filmen dit dan, dan liggen ze vaak naast elkaar te wachten tot we weer terugkomen.
Ik vind het best lastig, beide honden zijn voor ons als mens superlief. En we hopen maar dat het gedrag op termijn wat milder wordt van de volwassene naar de pup. Maar had eerlijk gezegd verwacht dat dit meer vanzelf zou gaan. Ons motto is dat de honden dit onderling uitzoeken, maar af en toe heb ik er wel moeite mee om te negeren. Jullie nog tips hoe hier goed mee om te gaan?
Onze eerste hond is nu 5 maanden oud, onze tweede hond is 4 jaar oud. Hier is dus een volwassen hond gekomen bij een pup die hier inmiddels sinds dat hij 8 weken oud is al woonde.
Ik merk dat de volwassen hond niks moet hebben van de pup.
Alle speeltjes die er in huis zijn pakt hij van de pup af als de pup ermee wil spelen. Echter, als de volwassen hond vervolgens het speeltje heeft, gebeurt er niks mee.
Hij zal ook niet uit zichzelf een speeltje pakken, maar wil het alleen hebben omdat de pup het heeft. Volwassene heeft zeker ook zijn eigen speeltjes,speciaal voor hem aangeschaft toen hij in huis kwam, maar hier kijkt ie niet naar om.
Zelfde met een bullepees of ander "snoepgoed". Als de volwassen hond zijn pees op heeft, vliegt hij bovenop pup en eist zijn pees op. Pup geeft zich meteen over, plast van angst en zoekt veiligheid bij ons of de kids. We hebben de volwassen hond op zo 'n moment de pees weer weggenomen en aan pup gegeven en volwassene apart gezet.
Alleen bij het echte eten, dan gromt pup als volwassene dit wil opeisen en dan is volwassene ook meteen weg. Maar bij die peesjes, dan springt hij heel onverwacht op pup, waardoor deze volgens mij verrast is en zich maar snel overgeeft.
Ook als iemand even met de pup knuffelt of speelt, komt volwassen hond zich opdringen en letterlijk er tussen duwen.
Verder negeert de volwassen hond de pup volledig. Pup probeert af en toe een speelpoging, alhoewel die de laatste dagen ook steeds minder worden. Volwassene speelt dan niet mee.
Als we de honden paar uur alleen laten, we filmen dit dan, dan liggen ze vaak naast elkaar te wachten tot we weer terugkomen.
Ik vind het best lastig, beide honden zijn voor ons als mens superlief. En we hopen maar dat het gedrag op termijn wat milder wordt van de volwassene naar de pup. Maar had eerlijk gezegd verwacht dat dit meer vanzelf zou gaan. Ons motto is dat de honden dit onderling uitzoeken, maar af en toe heb ik er wel moeite mee om te negeren. Jullie nog tips hoe hier goed mee om te gaan?
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Re: Gedrag volwassen hond tov pup
Ze moeten waarschijnlijk gewoon nog erg wennen aan elkaar, maar de bullepezen zou ik absoluut niet meer samen geven. Ook bij het normale voer ze gescheiden houden, zodat ze beide ongestoord kunnen eten of kluiven.
Met die speeltjes gebeurt hier ook. Bij de ene volwassen hond kan ik het laten gaan, die brengt pup op die manier manieren bij. Bij de ander kan dat absoluut niet, die is te bezitterig en die zit dus apart als hij een speeltje heeft. Hier pakt de 1e hond het speeltje af en gaat ermee liggen, als de pup dan komt wordt zij gewaarschuwd dat ze het niet mag pakken, dat mag pas als de volwassen hond het laat liggen of het geeft. Zij doet niet lelijk, dus dat laat ik gaan.
Met die speeltjes gebeurt hier ook. Bij de ene volwassen hond kan ik het laten gaan, die brengt pup op die manier manieren bij. Bij de ander kan dat absoluut niet, die is te bezitterig en die zit dus apart als hij een speeltje heeft. Hier pakt de 1e hond het speeltje af en gaat ermee liggen, als de pup dan komt wordt zij gewaarschuwd dat ze het niet mag pakken, dat mag pas als de volwassen hond het laat liggen of het geeft. Zij doet niet lelijk, dus dat laat ik gaan.
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ja dat van het speelgoed klinkt als opvoeding, wat TessaThomas ook zegt.
Eten doe ik hier ook gescheiden en in alle rust, net als kauwstaafjes. Wil niet dat daar gedoe over is en er moet gewoon rustig gegeten kunnen worden.
Eten doe ik hier ook gescheiden en in alle rust, net als kauwstaafjes. Wil niet dat daar gedoe over is en er moet gewoon rustig gegeten kunnen worden.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Een van mijn vroegere honden (vanaf pup bij mij) nam ook alles af van de nieuwe pup die er bij kwam.
Op zich is dit niet zo bijzonder.
Zelfs vrij normaal.
Honden hebben geen "eigen speeltjes" in huis
Ik heb speeltjes e.d. opgeruimd en de honden alleen dingen te knagen gegeven die ook door de pup snel genoeg opgeknaagd konden worden.
En anders mocht de pup lekker in zijn eigen bench knagen als hij er wat langer over deed.
Als ik met de pup bezig was hoefde de volwassen hond er niet bij.
Die stuurde ik dan weg.
Als ik met de volwassen hond bezig was stuurde ik de pup weg als die er bij kwam.
Als er geen speeltjes of knaagbotten liggen zijn er dan ook problemen tussen de honden?
Uit je verhaal maak ik op dat dat niet het geval is.
Ook als jullie weg zijn zijn er kennelijk geen problemen.
Komt wel goed.
Haal weg waarover "strijd" is.
Bewaar dat gewoon tot later.
De volwassen hond moet ook nog wennen
Op zich is dit niet zo bijzonder.
Zelfs vrij normaal.
Honden hebben geen "eigen speeltjes" in huis
Ik heb speeltjes e.d. opgeruimd en de honden alleen dingen te knagen gegeven die ook door de pup snel genoeg opgeknaagd konden worden.
En anders mocht de pup lekker in zijn eigen bench knagen als hij er wat langer over deed.
Als ik met de pup bezig was hoefde de volwassen hond er niet bij.
Die stuurde ik dan weg.
Als ik met de volwassen hond bezig was stuurde ik de pup weg als die er bij kwam.
Als er geen speeltjes of knaagbotten liggen zijn er dan ook problemen tussen de honden?
Uit je verhaal maak ik op dat dat niet het geval is.
Ook als jullie weg zijn zijn er kennelijk geen problemen.
Komt wel goed.
Haal weg waarover "strijd" is.
Bewaar dat gewoon tot later.
De volwassen hond moet ook nog wennen
-
Deetje
- geregistreerd lid
Oke, dus echt uit elkaar zetten bij eten, spelen en snoepen. Ga het proberen!
Er zit ook geen kwaad in de volwassene hoor, maar hij gunt de pup gewoon heel weinig in onze mensenbeleving.
Er zit ook geen kwaad in de volwassene hoor, maar hij gunt de pup gewoon heel weinig in onze mensenbeleving.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Waarom laten jullie het die honden maar uitzoeken
? In je andere topic is je ook al verteld dat dit geen goed idee is en je gewoon in moet grijpen en de honden moet begrenzen. Sorry als ik wat geïrriteerd overkom, maar ik krijg een beetje het gevoel dat de herplaatser nogal als boeman wordt gezien terwijl hij het allemaal zelf maar moet uitzoeken en daar kan ik niet zo goed tegen. Ook omdat je in je andere topic dus ook al tips over dit gedrag hebt gekregen en die blijkbaar naast je neergelegd hebt om de herplaatser nog steeds als boeman te zien.
. Zet pup gewoon even apart achter een puppyhekje of in de bench en laat ze allebei in rust kluiven. Met het gewone eten ook: gewoon apart, ieder in rust. Ik vind dat je erg veel verwachtingen hebt van je herplaatser.
Nogmaals sorry voor de toon, maar ik vind het gewoon echt niet leuk klinken hoe je nu weer/nog steeds over je herplaatser praat terwijl die hond het zelf maar moet uitzoeken in een nieuwe omgeving met nieuwe bazen en nieuwe niet-uitgelegde regels.
Eigen speeltjes bestaan niet in de ogen van een hond, niet zoals jij dat bestempelt. Hier zijn er speeltjes waar de ene hond wel mee mag spelen en de andere niet (omdat die andere ze in drie tellen stukbijt). Dat betekent dus dat die speeltjes niet rondslingeren maar in een kast liggen en er alleen uitkomen als ik met de ene hond ga spelen.Deetje schreef:Alle speeltjes die er in huis zijn pakt hij van de pup af als de pup ermee wil spelen. Echter, als de volwassen hond vervolgens het speeltje heeft, gebeurt er niks mee.
Sorry, maar ik begrijp werkelijk niet waarom jullie dit laten gebeuren. Je staat erbij en kijkt ernaar, keer op keer? Vervolgens sluit je de herplaatser wegDeetje schreef: Zelfde met een bullepees of ander "snoepgoed". Als de volwassen hond zijn pees op heeft, vliegt hij bovenop pup en eist zijn pees op. Pup geeft zich meteen over, plast van angst en zoekt veiligheid bij ons of de kids. We hebben de volwassen hond op zo 'n moment de pees weer weggenomen en aan pup gegeven en volwassene apart gezet.
Dit is dus duidelijk verteld in je andere topic: dat gedrag moet je gewoon niet toestaan. Waarom sta je erbij en kijk je ernaar? Grenzen stellen, herplaatser blokken en wegsturen en verder spelen/knuffelen met pup. Later is herplaatser (hoe heten je honden eigenlijk?) weer aan de beurt en mag pup er niet bij.Deetje schreef: Ook als iemand even met de pup knuffelt of speelt, komt volwassen hond zich opdringen en letterlijk er tussen duwen.
Dit vind ik dus een voorbeeld van veel te hoge verwachtingen van de herplaatser. Dat je het ze niet gewoon maar moet laten uitzoeken is je al eerder verteld. Natuurlijk hoef je dat advies niet op te volgen, dat is je goed recht, maar ga dan niet de hond kwalijk nemen dat het niet loopt zoals je wil. Als je een bepaald resultaat wil zul je moeten sturen, begeleiden en grenzen stellen.Deetje schreef: Ik vind het best lastig, beide honden zijn voor ons als mens superlief. En we hopen maar dat het gedrag op termijn wat milder wordt van de volwassene naar de pup. Maar had eerlijk gezegd verwacht dat dit meer vanzelf zou gaan. Ons motto is dat de honden dit onderling uitzoeken, maar af en toe heb ik er wel moeite mee om te negeren. Jullie nog tips hoe hier goed mee om te gaan?
Nogmaals sorry voor de toon, maar ik vind het gewoon echt niet leuk klinken hoe je nu weer/nog steeds over je herplaatser praat terwijl die hond het zelf maar moet uitzoeken in een nieuwe omgeving met nieuwe bazen en nieuwe niet-uitgelegde regels.
-
S@ndr@
- Zeer actief
dat heeft niets met gunnen te maken, dat is even een punt maken zodat ze straks samen door 1 deur kennen, : Ik zou er niet teveel achter zoeken als in "menselijke emoties" , de basis van de verhoudingen wordt nu gelegd. je mag er best wel in sturen, leg er alleen geen emoties op van hij gunt dit niet en dat niet, hee er is een indringer en hij moet er wat meeDeetje schreef:Oke, dus echt uit elkaar zetten bij eten, spelen en snoepen. Ga het proberen!
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik vind het zo gek om weer dezelfde tips als de vorige keer te geven
Misschien handig om nog eens na te lezen, er zaten goede tips bij.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Je hebt wel gelijk GollumGollum schreef:Ik vind het zo gek om weer dezelfde tips als de vorige keer te geven![]()
@Deetje ........
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=300969
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 3&t=299928
-
Deetje
- geregistreerd lid
Wil het juist voor beiden goed doen! Onze herplaatser is absoluut meer dan welkom, anders hadden we dit nooit besloten. Het is ook een van de liefste honden die ik ooit heb meegemaakt, het enige wat ik wil is dat ze zich allebei goed gaan voelen voor de rest van hun leven samen! En mijn doel is juist dat de herplaatser zichh zsm thuis kan voelen.
Zie geen enkele hond als "boeman" en vind het eerlijk gezegd nogal kort door de bocht om te roepen " dat ik niet leuk praat over de herplaatser".
En ja, het is nieuw voor mij een tweede erbij, dus er rijzen wel meer vragen. En jullie hebben gelijk, er komen inderdaad een aantal gelijk gerelateerde vragen terug uit mij vorige topic, maar wist niet dat dit not done was. Degenen met tips (ook uit vorige topic) ,ontzettend bedankt, zijn er inmiddels al mee aan de slag!
En dan nog maar even voor de duidelijkheid, geen van de twee komt hier dan maar ook iets te kort. Ze krijgen beiden evenveel structuur, regelmaat, liefde en aandacht.
Alleen ik moet sommige dingen ook nog leren en die tips hoop ik dan te kunnen krijgen van jullie als ervaringsdeskundigen.
Zie geen enkele hond als "boeman" en vind het eerlijk gezegd nogal kort door de bocht om te roepen " dat ik niet leuk praat over de herplaatser".
En ja, het is nieuw voor mij een tweede erbij, dus er rijzen wel meer vragen. En jullie hebben gelijk, er komen inderdaad een aantal gelijk gerelateerde vragen terug uit mij vorige topic, maar wist niet dat dit not done was. Degenen met tips (ook uit vorige topic) ,ontzettend bedankt, zijn er inmiddels al mee aan de slag!
En dan nog maar even voor de duidelijkheid, geen van de twee komt hier dan maar ook iets te kort. Ze krijgen beiden evenveel structuur, regelmaat, liefde en aandacht.
Alleen ik moet sommige dingen ook nog leren en die tips hoop ik dan te kunnen krijgen van jullie als ervaringsdeskundigen.
-
Deetje
- geregistreerd lid
We hebben de herplaatser in huis genomen om hem een fijn leven te bieden omdat hij niet meer in gezin kon blijven waar hij was. We hebben er bewust voor gekozen hem te helpen en liefdevol te gaan verzorgen en deel te laten zijn van ons gezinnetje. Niet als speelkameraad voor de pup, want zo steekt de wereld niet in elkaar! Je neemt ook geen tweede kind als speelkameraad voor het eerste kind.
Uiteraard wel de hoop dat het uiteindelijk kameraadjes gaan worden van elkaar, zou voor beiden leuk zijn. Maar indien dit niet het geval gaat zijn, is dat zeker geen probleem. Ze negeren elkaar nu met name, hebben zeker geen hekel aan elkaar (dat zie ik als ze met hun 2-en zijn) en verdragen elkaar. Denk inderdaad dat het gedeag van de oudste heel normaal is als ik de reacties zo lees.
Hebben beiden honden in ons hart gesloten en hier gaan ze ook nooit meer uit!
Uiteraard wel de hoop dat het uiteindelijk kameraadjes gaan worden van elkaar, zou voor beiden leuk zijn. Maar indien dit niet het geval gaat zijn, is dat zeker geen probleem. Ze negeren elkaar nu met name, hebben zeker geen hekel aan elkaar (dat zie ik als ze met hun 2-en zijn) en verdragen elkaar. Denk inderdaad dat het gedeag van de oudste heel normaal is als ik de reacties zo lees.
Hebben beiden honden in ons hart gesloten en hier gaan ze ook nooit meer uit!