Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zindelijkheid vraagjes

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

rubyhardbottle
geregistreerd lid

Zindelijkheid vraagjes

Ongelezen bericht door rubyhardbottle »

Bob is nu bijna 10 weken, maar met de zindelijkheid gaat het op en af. Ik wanhoop niet, want wat is nou 10 weken? Maar toch even checken of ik wel genoeg mijn best doe ;) Ik heb al heel veel gelezen online, maar heb toch nog een paar specifieke vragen over onze situatie, misschien dat iemand kan helpen.

'S ochtends wordt Bob rond 6 uur uitgelaten, en doet eigenlijk altijd een poepje en een plasje. Daarna gaat hij meestal nog even liggen maffen als ik alvast aan het werk ga (thuis). Om 7 uur krijgt hij eten en ik probeer gelijk daarna hem buiten te laten plassen, maar soms ben ik te laat als hij net het laatste brokje doorslikt en gelijk maar doorgaat naar de volgende behoefte. Ik loop dan toch een 'rondje', naar het grasveld en terug met hem. Daarna is het meestal een beetje kijken wanneer hij begint te snuffelen dat hij moet, en soms gaat hij al voor de deur zitten (knap toch?). Echter, vanochtend bijvoorbeeld, loopt hij ineens naar zijn bench en begint daar te plassen?? Terwijl hij daar altijd slaapt? Is de bench toch te groot nog? Of gewoon midden in de kamer zonder enige aanwijzing.

's Nachts redt hij het ook nog niet om de hele nacht door te slapen, we gaan meestal een uur of 11 voor het laatst met hem een plasje doen, wat hij ook altijd netjes doet, maar om en uur of 3 moet hij toch weer. Momenteel slaapt mijn vriend bij hem beneden dus geen probleem, maar op de hondenschool zeiden ze dat we hem gewoon moeten laten liggen, en vanaf 19 savonds geen eten en drinken meer? Ik vind dit nogal hardvochtig voor een beestje met de blaas van een walnoot? Bovendien, als we hem buiten zetten doet hij me toch een plas :80: Ik denk dat we er maar aan moeten geloven en er snachts uit moeten, want hij geeft het gewoon aan dan moeten we daar toch op reageren, anders werken we het toch alleen maar in de hand dat hij het gewoon maar overal doet? Hij ligt in de bench met de deur dicht.

Dan de concrete vragen:
- Zou het sneller gaan hem volgens een bepaald 'schema' gaan uitlaten, want afgezien van een ritueel 's ochtends en voor het slapen gaan zit er niet echt structuur in?
- Als hij in bijvoorbeeld zijn bench of gewoon op de grond heeft staan piesen daarna evengoed naar buiten als je toch al weet dat hij niets meer moet? (afbreken helpt niet bij een heterdaad,want hij piest / poept gewoon door als je hem oppakt, en dat geeft wel heel speciale taferelen :denken: )
- Buiten wordt hij natuurlijk uitgebreid geprezen en een koekje, maar eigenlijk heeft hij niet echt aandacht voor het koekje direct na het plassen, dus het duurt een aantal seconden voordat hij dan beloond wordt. Is dat een probleem? Ga ik als hij aan het plassen is prijzen met de stem, stopt hij acuut, wat dus ook niet de bedoeling is.

Kortom, goede tips voor een optimale zindelijkheidstraining gevraagd, zodat Bobje de beste begeleiding krijgt en verder blijven we maar gewoon dweilen ;)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Zindelijkheid vraagjes

Ongelezen bericht door DeDiana »

Komt helemaal goed hoor, 10 weken is nog erg jong! En bij de ene hond duurt het wat langer dan bij de andere.

Heel mooi dat hij soms al aangeeft dat hij moet! :ok: En verder gewoon goed op blijven letten op signalen dat hij moet plassen/poepen, steeds na het slapen, eten en spelen naar buiten en niet wanhopen als het ondanks goed opletten toch een keer misgaat. Als je zo door blijft gaan, zul je merken dat die ongelukjes vanzelf minder frequent worden. Ik ging ook bij ongelukjes toch naar buiten, maar Mila stopte wel direct met plassen als ik haar dan oppakte (dus dan kon ze het buiten afmaken en kon ik haar daarvoor belonen).

Ik heb zelf ook geen structuur aangehouden voor het naar buiten gaan de eerste weken, maar gewoon goed op de signalen gelet en altijd direct na eten, slapen en spelen naar buiten.

Als hij 's nachts nog moet plassen, zou ik daar zeker gewoon gehoor aan blijven geven. Wat je wel kunt proberen, is het tijdstip per nacht een heel klein beetje te verschuiven, dus van 3 uur naar 3:10, 3:15, etc.

En inderdaad buiten pas belonen als hij klaar is met plassen/poepen. Ik zei er bij Mila dan ook bij: 'Goed zo, plasje doen', waardoor zij ook op commando heeft leren plassen.
rubyhardbottle
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door rubyhardbottle »

Oh ja, dat was ik vergeten te vermelden, dat "Goedzo, Plasje" doen we ook, en als je buiten staat en zegt: doe maar plasje, gaat hij dat ook wel doen (meestal).
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik zit zelf ook nog met de zindelijkheid te stoeien. Pup is bijna 12 weken en het gaat steeds beter... Overdag gaat het eigenlijk heel goed, het is vooral savonds na de laatste grotere wandeling (doe drie keer per dag een grotere wandeling 10/20 min en dan tussendoor kleinere blokjes om 5 min) dat pupsel te pas en te onpas moet en ik soms dan ook gewoon echt te laat ben. Hij gaat dan gerust 3 keer in een kwartier, dan een uur niet en dan ineens weer drie keer achter elkaar. Ik ga dan wel steeds met hem naar het grasveld. Maar hoe lang we ook buiten lopen, hij plast altijd maar 1 keer.

Ook hij begint het steeds beter aan te geven. Al krijg ik nu het vermoeden dat hij het ook begint te doen als hij helemaal niet moet, maar gewoon buiten met de waaiende blaadjes wilt spelen :roll:

Ik vroeg me af, als je alsmaar blijft reageren op wanneer hij aangeeft dat hij moet, speel je dan niet in de hand dat hij altijd maar wil als hij moet?

Ik ben nu zelf maar begonnen door hem savonds steeds nog weer een uurtje in de puppy ren te leggen (bench + ren), die hij nu redelijk als nest begint te beschouwen en meestal ongeluk vrij blijft. Zo probeer ik toch een beetje het ophouden aan te leren.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 09 jul 2015 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik beperk nooit in eten en water en toch zijn de pups hier vrij snel zindelijk.
's nachts sta ik op wanneer de pup erom vraagt. De mijne is nu 14 weken en het hoeft niet meer maar week of 3 geleden durfde ze 's nachts ineens nog wel eens rumoer beginnen maken, dan liet ik ze uit en dan moest ze ook daadwerkelijk iets doen. Het kan dus zomaar gebeuren dat ze nu ook nog gewoon ineens 's nachts naar buiten zou moeten, dan doe ik dat ook.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik vind dat je het prima doet en ben blij dat je het niet eens bent met het vreemde en hondonvriendelijke advies van de hondenschool :ok: .

Ik heb hier een achtjarige hond in opvang die totaal niet zindelijk was toen ze hier kwam. Als ze moest dan ging ze gewoon zitten daar waar ze stond. En ze moest vaak, want ze was ook niet gewend om het op te houden. Uiteraard hoefde ze niet zo vaak als een pup want ze heeft een veel grotere blaas. Ze had gewoon geen notie van zindelijkheid en gaf dus ook niets aan. Nu is het ook een heel introverte hond dus het duurde even eer ik haar leerde lezen.
Ik heb het aangepakt alsof ze een pup was: na eten, drinken, slapen, spelen en bij opwinding even naar buiten (en belonen voor het plassen/poepen - bij haar enkel met stem -). Dan ging het nog vaak 'mis' tussendoor maar daar heb ik niets mee gedaan (niet afbreken of mopperen, wel gedweild natuurlijk :F: ). Ik heb vertrouwd op het feit dat een hond uiteindelijk altijd zindelijk wil zijn en zo is het ook gegaan. Ze ging en kon haar plas steeds langer ophouden en gaf af en toe ook aan dat ze naar buiten wilde. Inmiddels is ze hartstikke zindelijk :ok: .

Veel plezier met je pup :ok: .
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ook volgens mij doe je het prima.
Geen water/eten geven na 7 uur 's avonds zou ik absoluut niet aan beginnen.
Een hond moet de gelegenheid hebben om zijn dorst te lessen.
Alleen even kijken of hij geen gewoonte maakt van het achter elkaar leegdrinken van een volle waterbak want dan gaat er iets niet helemaal goed.
Hoeft niet ernstig te zijn maar vraagt wel een beetje extra aandacht.
Bij een van mijn honden heb ik wel een beetje gerantsoeneerd (klein laagje water in de bak) omdat hij anders elke keer gewoon bleef doordrinken tot de bak leeg was.
Niet omdat hij zo vreselijk dorstig was, maar omdat die bak leeg moest :piew: :mrgreen:
rubyhardbottle schreef:Oh ja, dat was ik vergeten te vermelden, dat "Goedzo, Plasje" doen we ook, en als je buiten staat en zegt: doe maar plasje, gaat hij dat ook wel doen (meestal).
Hiervoor zou ik het "plasje doen" ietsje later zeggen.
Als je de eerste tijd die opdracht geeft terwijl hij plast (en na de plas de woorden herhalen terwijl je het lekkers geeft) weet hij nog beter waar die woorden bij horen en kan je in de loop van de tijd wel de opdracht geven voor hij gaat plassen.

Inderdaad geen drama maken van een plas in huis.
Hij denkt er op dat moment gewoon niet aan, hij moet en gaat zitten.
Komt vanzelf goed.
Bij de ene hond eerder dan bij de ander.

Alleen heel veel kleine plasjes achter elkaar klopt niet.
Dan heeft hij mogelijk een blaasontsteking.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”