Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

mechelse herder en kleine kinderen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ralblas
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): mechelse herderpup geboren 02-07-2014
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ralblas »

Mijn Mechelse herder is nu 1 jaar oud, heeft veel geleerd en menig probleem is getackeld, maar met (kleine ) kinderen blijft een probleem. Zij is veel te enthousiast, zit geen kwaad bij, maar maak dat mijn kleinkinderen maar eens wijs.
Iemand ervaring hiermee?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: mechelse herder en kleine kinderen

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hoe reageer jij als de hond druk is naar kinderen?
En wat doet de hond in haar enthousiasme?
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Mayke kon ook erg driest zijn. Het is allemaal een kwestie van controle. Jij als baas moet de hond laten weten dat het niet oke is om je lomp te gedragen in bijzijn van de kinders. Moet je een teef met pups een zien als een hond van buitenaf lomp is naar de pups.... dat wordt echt niet geaccepteerd...
Als het niet lukt om de hond te laten kalmeren, is de controle nog niet goed genoeg. Dat heeft met mijn hond ook wel een jaartje geduurd.
Met mijn nieuwe hond ben ik veel zelfverzekerder en sta ik meer op mijn strepen en dan verdwijnen dit soort problemen als sneeuw voor de zon
Als ze niet normaal kunnen spelen, dan claim ik de kinders en stuur ik de hond weg. Dan maar niet spelen. Vertel de kinderen dan ook dat ze de hond niet opnieuw moeten opzoeken. Als de hond gekalmeerd is, mag ie natuurlijk gerust weer bij de kinderen maar oo een kalme, respectvolle manier en niet op de bulldozer manier
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ja. Mijn vorige herder was heel druk en springerig vanuit enthousiasme en de jonge herder van net 1 jaar nu is net zo.
De teef leerde door de jaren heen rustiger te worden, maar ik moest altijd blijven opletten en reageren als ik zag dat ze zelf weer te druk werd.
Bij de jonge hond nu idem, ik heb zelf geen kinderen maar buiten komen er soms wel kinderen op ons af. Ik neem hem niet heel kort maar wel kort genoeg om een onverwachtse sprong bijvoorbeeld te kunnen blokken.
En ik grijp ook wel dingen aan om te oefenen. Laatst een hele groep kinderen die op ons af kwamen en die wilden aaien en wat geven. Nou prima. Dan zit ik er wel vrij dicht bovenop en laat hem weten laag te blijven, ik laat hem dan weer eens een pootje of een high five geven, iets wat de kinderen vaak erg leuk vinden. Tegelijkertijd geef je de hond dus een opdracht zodat hij wel interactie heeft met de kinderen, maar niet zelf dingen gaat invullen (zoals opspringen en misschien wel wat happerig worden).

De vorige hond en ook deze hond leerden zichzelf ook aan iets in de bek te pakken bij opwinding.
Mijn teefje was destijds al wat ouder, maar wel erg druk met haar bek als ze opgewonden/druk werd. Haar heb ik in aanvang telkens wat in de bek gegeven (bijtrol geloof ik) zodat ze daar op kon wauwelen, na verloop van tijd ging ze zelf bij opwinding dat ding of iets wat maar voor de bek lag oppakken. Mijn jonge hond doet dit nu ook.
Komt er visite, of komen wij thuis dan rent hij steevast ergens heen om iets te pakken en komt dan weer terug met iets in de bek om te begroeten. Best handig :wink:
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Apple schreef:Hoe reageer jij als de hond druk is naar kinderen?
Dit dus en hoe oud zijn je kleinkinderen?!
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Dino een oppas hond van ons een mechelse reu kan ook niet goed met kleine kinderen. Hij is nu 13 en wat rustiger maar toen hij jonger was echt veel te enthousiast en druk maar ook jaloers.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
ralblas
Vaste gebruiker

ik gebruik mijn stem om haar tot de orde te roepen, desnoods een tik, en weet daarbij dat zij het niet kwaad bedoelt met haar gespring en gehap (dit happen ervaren wij als volwassen niet als bijten, want dat doet zij niet, een kind wel.
ralblas
Vaste gebruiker

Paisley schreef:Mayke kon ook erg driest zijn. Het is allemaal een kwestie van controle. Jij als baas moet de hond laten weten dat het niet oke is om je lomp te gedragen in bijzijn van de kinders. Moet je een teef met pups een zien als een hond van buitenaf lomp is naar de pups.... dat wordt echt niet geaccepteerd...
Als het niet lukt om de hond te laten kalmeren, is de controle nog niet goed genoeg. Dat heeft met mijn hond ook wel een jaartje geduurd.
Met mijn nieuwe hond ben ik veel zelfverzekerder en sta ik meer op mijn strepen en dan verdwijnen dit soort problemen als sneeuw voor de zon
Als ze niet normaal kunnen spelen, dan claim ik de kinders en stuur ik de hond weg. Dan maar niet spelen. Vertel de kinderen dan ook dat ze de hond niet opnieuw moeten opzoeken. Als de hond gekalmeerd is, mag ie natuurlijk gerust weer bij de kinderen maar oo een kalme, respectvolle manier en niet op de bulldozer manier
Als het niet lukt om de hond te laten kalmeren, is de controle nog niet goed genoeg.Leg dit eens uit. Ik stop haar in de bench maar dat werkt niet
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

ralblas schreef:
ik gebruik mijn stem om haar tot de orde te roepen, desnoods een tik, en weet daarbij dat zij het niet kwaad bedoelt met haar gespring en gehap (dit happen ervaren wij als volwassen niet als bijten, want dat doet zij niet, een kind wel.
Ik denk dat je vanaf het begin meer controle moet krijgen bij de ontmoetingen, kinderen kunnen heel moeilijk hun eigen persoonlijke zone afbakenen, dat zal jij voor ze moeten doen.
Komen je kleinkinderen vaak op bezoek? Of pas je ook op?
Zorg in ieder geval dat als er bezoek is, dat de hond daarvoor al lekker de meeste energie kwijt is (flinke wandelingen of fietsen bijvoorbeeld) of samen even wandelen met de kinderen zou helemaal ideaal zijn.
Als de hond te enthousiast word of echt in de persoonlijke zone komt, stuur de hond dan weg. Dat hoeft niet meteen de bench te zijn, gewoon even weg van de groep. Doet de hond dit netjes? Beloon 'm dan ook voor het goede gedrag en nodig als dit goed voelt, de hond weer terug uit in de groep. Weer slecht gedrag? Dan weer weg sturen.
Je zal echt moeten aanleren wat voor ontmoeting wel gewenst is, en wat niet. Desnoods gebruik je daarbij ook de riem.

Dat is mijn idee dan hoor :wink:
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Luna is ook te enthousiast. Ik stuur haar bij bezoek altijd eerst naar de mand. Als de ergste spanning dan verdwenen is, mag ze rustig het bezoek begroeten. Vaak geef ik haar dan op het moment dat ze in de mand is iets te kauwen. Een bullepees bijvoorbeeld. Dan bouwt ze ook geen spanning op vanuit de mand. Ik vraag altijd aan het bezoek om haar te negeren, maar zelf blijf ik wel met de stem belonen voor het rustig in de mand blijven.

Zij is te enthousiast bij volwassenen. Kinderen doet ze niet zoveel op, maar ze zou ze zo omver lopen in haar haast om aandacht te halen bij de volwassenen. Toch leer ik bijvoorbeeld de dochter van mijn beste vriendin dat zij niet bij Luna mag komen als Luna in haar mand of op haar kleed ligt. Dat is Luna's plek en daar hebben kinderen niks te zoeken. Andersom hoeft Luna er niet met haar neus bovenop te staan als kinderen spelen. Ik haal haar daar dus weg. Ze mag dan bij mij zitten of liggen en als ze dat rustig doet is ze uiteraard het knapste hondje :wink:

De tip van Apple om ervoor te zorgen dat ze voor die tijd haar energie kwijt kan vind ik ook een goede :ok: hier gebeurt dat sowieso wel, maar een extra uitgebreide wandeling of een balletje gooien naast de wandeling kan nooit kwaad en dan is ze misschien wat rustiger als het bezoek komt.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

ralblas schreef:
Als het niet lukt om de hond te laten kalmeren, is de controle nog niet goed genoeg.Leg dit eens uit. Ik stop haar in de bench maar dat werkt niet
Ik bedoel niet je hond opsluiten (daar werkt prima als de hond even te veel is, maar daar leert ie niets van ) maar onder appèl houden. Jij bepaalt de voorwaarde waaronder de hond contact mag leggen met de kinders.
Misschien is voor de hond niet duidelijk hoe ze zich moet gedragen. Of misschien is dat wel duidelijk maar heeft ie schijt aan de regels. In beide gevallen heeft de hond behoefte aan regels, handhaving daarvan en duidelijke sturing.
Het is niet: " we laten de hond los en we zien wel waar het schip strandt"
Dat gaat bij sommige honden goed, maar bij veel ook niet.
Als het appèl nog niet goed genoeg is, kun je het contact met de kinderen ook begeleiden door de hond aangelijnd te houden.
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

ralblas schreef:
Ja met een tik geven bouw je absoluut rust in, niet dus
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hoe gaat het zonder kinderen? Hoe goed luistert ze dan? Kun jij haar op het moment dat jij dat wil volledig rustig krijgen, terwijl ze opgewonden was? Ben jij kalm tijdens de ontmoeting met de kinderen, of ben je zelf gespannen "als ze zich maar goed wil gedragen"?
Rust rondom kinderen kun je alleen creëren als je dat op makkelijker momenten ook kunt en zelf kalm bent. Een mechelaar van 1 jaar is natuurlijk nog jong en speels, moet nog veel leren, raakt nog makkelijker opgewonden dan een oudere mechelaar. En jij moet haar leren om zich toch te beheersen. Dus werk aan rust. En niet alleen bij kinderen, maar ook op andere momenten
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ralblas schreef:
Met je stem (schreeuwen?) of een tik breng je er geen rust in, maar juist onrust.

Zorg dat ze de komende tijd voor contact met de kinderen voldoende energie kwijtgeraakt is. Speuren, lange wandeling etc. En geef haar een taak, iets vasthouden zoals al is genoemd bv.
ralblas
Vaste gebruiker

Ik heb zinnige dingen gehoord. Van tevoren haar energie kwijt laten raken? Ik weet niet hoe het met andere hondenrassen is maar ik ben eerder uitgeput dan mijn mechelaartje en eenmaal weer thuis denkt ze er weer bij bezoek vol tegen aan te kunnen gaan.
Zelf rustig blijven moet natuurlijk, aanlijnen heb ik nog niet aan gedacht maar lijkt mij heel erg moeilijk. Punt is ook dat ze de kinderen eigenlijk te weinig ziet. Ik zal moeten volhouden , ze is wel erg leergierig, het vreet energie . Het is overigens een echte knuffelhond, nooit agressief naar mensen of andere honden, luistert voortreffelijk, zeker gezien haar leeftijd, maar die kindjes? Overigens kan het nog erger: kinderen die voetballen
Ze is een relatief kleine mechelaar, net 25 kg maar ik hang horizontaal achterover om haar enthousiasme de baas te kunnen.
Benthe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jack Russel

Ongelezen bericht door Benthe »

Met welk doel heb je voor dit ras gekozen?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

ralblas schreef: Ze is een relatief kleine mechelaar, net 25 kg maar ik hang horizontaal achterover om haar enthousiasme de baas te kunnen.

Dan ligt je probleem toch echt bij gebrek aan controle en niet bij kinderen.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Toen Nelle jong was hielden we haar aan de riem als de kleinkinderen kwamen, rustig bij de baas liggen.
Nu wil ze nog wel eens mee spelen als ze te druk(lomp) wordt moet ze naast de baas af, gaat prima, nu moet ik zeggen dat mijn kleinkinderen gewent zijn om met honden om te gaan, dat scheelt wel, ze blijven stil staan en draaien haar de rug toe.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ralblas schreef:Ik heb zinnige dingen gehoord. Van tevoren haar energie kwijt laten raken? Ik weet niet hoe het met andere hondenrassen is maar ik ben eerder uitgeput dan mijn mechelaartje en eenmaal weer thuis denkt ze er weer bij bezoek vol tegen aan te kunnen gaan.
Zelf rustig blijven moet natuurlijk, aanlijnen heb ik nog niet aan gedacht maar lijkt mij heel erg moeilijk. Punt is ook dat ze de kinderen eigenlijk te weinig ziet. Ik zal moeten volhouden , ze is wel erg leergierig, het vreet energie . Het is overigens een echte knuffelhond, nooit agressief naar mensen of andere honden, luistert voortreffelijk, zeker gezien haar leeftijd, maar die kindjes? Overigens kan het nog erger: kinderen die voetballen
Ze is een relatief kleine mechelaar, net 25 kg maar ik hang horizontaal achterover om haar enthousiasme de baas te kunnen.
Geestelijk moe maken... lichamelijk lukt je idd niet snel
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
ralblas schreef: Ze is een relatief kleine mechelaar, net 25 kg maar ik hang horizontaal achterover om haar enthousiasme de baas te kunnen.

Dan ligt je probleem toch echt bij gebrek aan controle en niet bij kinderen.
Idd
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ralblas schreef:Ik heb zinnige dingen gehoord. Van tevoren haar energie kwijt laten raken? Ik weet niet hoe het met andere hondenrassen is maar ik ben eerder uitgeput dan mijn mechelaartje en eenmaal weer thuis denkt ze er weer bij bezoek vol tegen aan te kunnen gaan.
Omdat lichamelijk moe maken idd geen nut heeft benoem ik speuren/een taak geven. Eventueel aangevuld met een lange wandeling. Een Mechel heeft niet genoeg aan enkel fysieke uitputting (als dat al lukt) maar heeft geestelijke uitdaging nodig ;)
ralblas
Vaste gebruiker

Sanbeer schreef:Met welk doel heb je voor dit ras gekozen?
? wat moet ik daar nu opzeggen
ralblas
Vaste gebruiker

crutz schreef:
ralblas schreef:
Met je stem (schreeuwen?) of een tik breng je er geen rust in, maar juist onrust.

Zorg dat ze de komende tijd voor contact met de kinderen voldoende energie kwijtgeraakt is. Speuren, lange wandeling etc. En geef haar een taak, iets vasthouden zoals al is genoemd bv.
nee natuurlijk niet schreeuwen, worden de kinderen twee angstig en een tik is niets mis mee met deze hond.
Benthe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jack Russel

Ongelezen bericht door Benthe »

ralblas schreef:
Sanbeer schreef:Met welk doel heb je voor dit ras gekozen?
? wat moet ik daar nu opzeggen
precies zoals de vraag er staat, met welk doel heb je voor DIT ras gekozen?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ralblas schreef:
crutz schreef:
ralblas schreef:

nee natuurlijk niet schreeuwen, worden de kinderen twee angstig en een tik is niets mis mee met deze hond.
Maar niet voor t doel: rust. Anders had t ook gewerkt. Voor t geval dat maar hier zitten meerdere mensen die al wat jaartjes werkmechels hebben je van advies te voorzien. Als jouw aanpak zo goed was had je dit probleem niet gehad. Ik fiets dagelijks 10 km met mn mechel naast zn 4x losloopwandelingen per dag en met zeer grote regelmaat ook nog speuren en trainen. Dacht je dat ik zo'n hond moe krijg fysiek? Ik ben uitgeput na t fietsen en hij staat te kwispelen van gaan we weer?!
Afbeelding
ralblas
Vaste gebruiker

Nanna schreef:Ik zou met haar op cursus. En daarna ook nog op een vervolgcursus, iets van speuren of zo. Of zelfs IPO, als je je geroepen voelt :mrgreen:
Mechelse herders zijn geen huishonden pur sang; ik denk dat je je behoorlijk in het ras verslikt hebt. Het zijn echt werkhonden die je tekort doet als je er niet dagelijks flink mee aan de slag bent.
Je zegt zelf dat ze de kleinkinderen te weinig ziet, ik neem dus aan dat die niet dagelijks over de vloer komen. In dat geval zou ik er helemaal geen contact tussen laten bestaan. Als de kleinkinderen komen gaat zij zolang maar ergens anders zitten. En ondertussen ga jij met je hond aan de gang.
Als je dat allemaal helemaal niet ziet zitten dan zou ik herplaatsing overwegen en een Poedel nemen.
Ik weet dat je het goed bedoelt en het is ook een nadeel van dit forum: je kan niet alles gaan schrijven. Ik ga ervan uit dat het vanzelfsprekend is dat je met je mechelaar "van alles" doet en natuurlijk hoort daar een opleiding bij, doe ik ook. Maar ik was benieuwd hoe anderen met dit probleem omgaan of omgingen. Dus jouw opmerking maakt mij een beetje verdrietig je veronderstelt dingen zonder mij te kennen maar zoals gezegd in neem dat niet kwalijk. Ik leg een probleem voor en daar krijg ik antwoord op dat waardeer ik, hoewel die opmerking van die poedel?
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Er zijn zat mensen die 2x een half uur lopen aan de lijn en nog een keer een plasronde voldoende vinden voor hun mechelaar, maar daarna wel klagen dat hij zo druk is. Als je passend advies wilt, is het nodig dat je een duidelijk beeld geeft van wat je met je hond doet.

Ik denk dat een tik nutteloos is in dit soort situaties. Ik heb een poedel, dus al geen echte werkhond (hoewel ze wel onderschat worden) en die wordt ook soms druk. Echt in de riem hangend, piepend en blaffend en rondrennend druk. Die krijgt dan maar één opdracht, dat is zitten. Net zo lang totdat ik vind dat ze kalm(er) geworden is. Staat ze op? Dan moet ze weer zitten. Pas als ik (rustig!) zeg dat ze weer mag komen. Wordt ze direct weer druk? Weer zitten. Geef ik haar dan een ruk aan de lijn of een tik, dan gaat de drukte nog 3 niveaus omhoog. En dat is dan maar een poedel, dat is geen werkhond pur sang.
ralblas
Vaste gebruiker

voor de duidelijkheid: ik ben benieuwd hoe anderen met dit specifieke probleem omgaan en gingen. Ik heb mij niet vergist in de aanschaf van een Mechelaar het is een bewuste keus. Ik ken het ras terdege en weet dat je soms voor verrassingen, lees uitdagingen komt staan. Tot slot Zeta (zo heeft zij) is een schat van een (huis)hond, komt niet uit een werklijn maar dat zegt ook niet alles. (wellicht kwam uit deze bloedlijn een een toverbal)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Het is dus geen specifiek probleem. Je kunt dat niet van elkaar loskoppelen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Uit welke lijn komt ze?

Nogmaals rust krijg je door geestelijke inspanning niet fysiek.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”