Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gaan wij schapendrijven?
Moderator: moderatorteam
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Gaan wij schapendrijven?
Vandaag ben ik gaan kijken bij schapendrijven. Was echt zo mooi om te zien. Het blijft toch altijd erg bijzonder om honden te zien doen wat ze origineel horen te doen.
Volgende week ga ik voor de eerste keer een keertje oefenen. Ben erg benieuwd wat Skye gaat doen. Het gast er mij in de eerste instantie om om meer controle en rust te krijgen als andere honden aan het rennen zijn. Maar wie weet wat er in zit voor ons.
Je betaalt een vast bedrag per maand en mag dan uiteindelijk ook zelfstandig gaan trainen als je zo ver bent. Het is ook de bedoeling dat je helpt met klusjes of evt verzorging van de schapen.
Ik heb er super veel zin in!
Volgende week ga ik voor de eerste keer een keertje oefenen. Ben erg benieuwd wat Skye gaat doen. Het gast er mij in de eerste instantie om om meer controle en rust te krijgen als andere honden aan het rennen zijn. Maar wie weet wat er in zit voor ons.
Je betaalt een vast bedrag per maand en mag dan uiteindelijk ook zelfstandig gaan trainen als je zo ver bent. Het is ook de bedoeling dat je helpt met klusjes of evt verzorging van de schapen.
Ik heb er super veel zin in!
Laatst gewijzigd door *Skye* op 09 sep 2015 21:53, 3 keer totaal gewijzigd.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Gaan wij schapendrijven?
Klinkt goed, ik ben benieuwd naar je ervaringen volgendevweek!
Mojo vindt schapen drijven het einde, ik krijg hem amper mee richting de auto als we klaar zijn.
Mojo vindt schapen drijven het einde, ik krijg hem amper mee richting de auto als we klaar zijn.
- Ayronna
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Alvast heel veel plezier!
- *Skye*
- Zeer actief
Ik ben ook erg benieuwdLongFields schreef:Klinkt goed, ik ben benieuwd naar je ervaringen volgendevweek!

Dankjewel!Ayronna schreef:Alvast heel veel plezier!
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Het is supermoeilijk!Boutje schreef:Veel plezier! Helpt enorm voor een goede band met je hond en zeker ook voor controle onder alle omstandigheden. Maar het is verdorie moeilijk vind ik, die schapen staan ook niet stil. Begin gaat vlotjes, maar daar na...
Benieuwd hoe het gaan zal!
Ik heb altijd last van schapen die me omver beuken omdat mn hond te veel druk geeft

- *Skye*
- Zeer actief
Haha nou dat gaat nog wat worden dan
Voorlopig zie ik mezelf nog niet zelfstandig de schapen een heel parcours laten lopen, maar we zullen zien hoe het gaat lopen. Volgens de fokker van Skye zit er toch nog wel aardig wat schapendrijf bloed in zijn voorouders (ondanks dat Skye bijna helemaal show is) en doen volle broers en zussen van hem het best goed bij de schapen.
Ik merk dat het drijven er echt wel in zit bij hem. We spreken regelmatig met een hele groep in het bos af en als alle honden dan moe zijn en maar een beetje staan gaat Skye rondjes om ons heen rennen, net zo lang tot we op een kluitje staan en we ineens door hebben dat Skye weer eens bezig is geweest
Ook heeft hij een keer ergens een kudde broze beelden van geiten op ware grootte proberen te drijven. Toen hij 6x zijn hoofd had gestoten aan de beelden was hij er wel klaar mee. Ook hebben we hem het drijven op auto's, fietsers en hardlopers af kunnen leren dus wie weet is hij ook nog eens best wel te sturen. Ik ben erg benieuwd! Heb er zin in, maar vind het ook wel spannend.

Ik merk dat het drijven er echt wel in zit bij hem. We spreken regelmatig met een hele groep in het bos af en als alle honden dan moe zijn en maar een beetje staan gaat Skye rondjes om ons heen rennen, net zo lang tot we op een kluitje staan en we ineens door hebben dat Skye weer eens bezig is geweest

- *Skye*
- Zeer actief
Re: Gaan wij schapendrijven? 1e les gehad.
Nou, we gaan voorlopig hier trainen, maar vandaag zijn we nog niet bij de schapen in de buurt geweest. We kwamen aan, de ramen stonden open, Skye nam eens diep adem en hij was onbereikbaar
We hebben dus vooral op en neer gelopen. Eerst zo een 100x door het hek, net zo lang totdat hij het rustig deed. Daarna richting de tafel waar we zitten, daar deden we ook wel even over. Uiteindelijk lukte het om redelijk rustig in de wei aanwezig te zijn. 1 iemand was met de schapen bezig in de ene wei en wij hebben rondgelopen in de andere wei. Op en neer, op en neer, net zo lang tot hij het een soort van beheerst kon.
Hier konden we echt goed zien dat zijn houding veranderde. Ik was eerst een beetje bang dat hij angstig werd, maar hij kwam blijkbaar in zijn werkhouding. Hij ging wat door zijn knieën en zijn staart en hoofd gingen omlaag. Hij lag ook echt heel geconcentreerd te kijken. Je zag dat hij wilde gaan, maar zichzelf wel onder controle hield. Echt mooi.
Hij focust op alles. Iedere hond, ieder mens, ieder schaap dat beweegt is voor hem een reden om hyper te worden. We gaan dus eerst erop trainen om hem gewoon redelijk rustig te houden en dan kijken we verder. Aan het eind van de les ging het eigenlijk al vrij goed, totdat we het veld af liepen. Toen werd hij weer super druk. En hebben we er ongeveer een kwartier over gedaan om van het veld af te kunnen komen.
Eenmaal van het veld af zijn we nog even gaan wandelen met de honden en de instructrice liep mee. Ze kon wel duidelijk zien dat hij het drijven in zich had zitten. Hij ging namelijk de hele tijd op 12 uur van ons staan en hield alles in de gaten.
Al met al was het leuk en leerzaam en het had ook wel leuk geweest als hij al bij de schapen had gemogen, maar het is natuurlijk veel prettiger om eerst wat rust te krijgen en niet dat hij als een halve gare op die schapen springt. Zodra hij zich een beetje in kan houden gaan we een stap verder.

Hier konden we echt goed zien dat zijn houding veranderde. Ik was eerst een beetje bang dat hij angstig werd, maar hij kwam blijkbaar in zijn werkhouding. Hij ging wat door zijn knieën en zijn staart en hoofd gingen omlaag. Hij lag ook echt heel geconcentreerd te kijken. Je zag dat hij wilde gaan, maar zichzelf wel onder controle hield. Echt mooi.
Hij focust op alles. Iedere hond, ieder mens, ieder schaap dat beweegt is voor hem een reden om hyper te worden. We gaan dus eerst erop trainen om hem gewoon redelijk rustig te houden en dan kijken we verder. Aan het eind van de les ging het eigenlijk al vrij goed, totdat we het veld af liepen. Toen werd hij weer super druk. En hebben we er ongeveer een kwartier over gedaan om van het veld af te kunnen komen.
Eenmaal van het veld af zijn we nog even gaan wandelen met de honden en de instructrice liep mee. Ze kon wel duidelijk zien dat hij het drijven in zich had zitten. Hij ging namelijk de hele tijd op 12 uur van ons staan en hield alles in de gaten.
Al met al was het leuk en leerzaam en het had ook wel leuk geweest als hij al bij de schapen had gemogen, maar het is natuurlijk veel prettiger om eerst wat rust te krijgen en niet dat hij als een halve gare op die schapen springt. Zodra hij zich een beetje in kan houden gaan we een stap verder.
- *Skye*
- Zeer actief
Re: Gaan wij schapendrijven? 1e les gehad!
Die is er wel maar volgens de instructrice is het belangrijk om eerst een beetje contact te krijgen en dan gaan we kijken wat hij met de schapen doet.
Ik vond het ook wel apart dat we helemaal niets met de schapen hebben gedaan. Is dat normaal? Of mogen de honden altijd bij de rond pen normaal gesproken?
Ik vond het ook wel apart dat we helemaal niets met de schapen hebben gedaan. Is dat normaal? Of mogen de honden altijd bij de rond pen normaal gesproken?
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Waar ik train gaan de honden direct de eerste keer met de baas in de wei waar de schapen staan, er is geen round pen of iets dergelijks en in principe gaat de hond gelijk los.
- *Skye*
- Zeer actief
Ok, ik ben wel in de wei met de schapen geweest met Skye maar hij is niet los geweest. Ze gaf wel aan dat als Skye iets rustiger zou worden we zouden kijken hoe hij het bij de schapen deed. Voor nu vind ik het wel heel prettig om op rust te trainen. Kan me voorstellen dat je een hond die helemaal overprikkeld is niet geschikt is om los te laten bij de schapen.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Daar heb je gelijk in hoor Boutje.
Het zal erg aan de hond en de schapen liggen of direct los erbij mogelijk is. Daar wordt waar ik train uiteraard ook zeer goed rekening mee gehouden. Sinds ik er train is daar geen hond geweest die ik voor het eerst bij de schapen heb zien mogen die zo onbereikbaar was als Skye beschreef. Bij ons trainen ook behoorlijk veel andere rassen/kruisingen dan BC's, dat zal ongetwijfeld ook een rol spelen.
Mijn trainers werken al jaren zo en zij verzorgen bijvoorbeeld ook aanlegtesten voor de Beauceronclub, dus ze hebben flink wat ervaring.
Het zal erg aan de hond en de schapen liggen of direct los erbij mogelijk is. Daar wordt waar ik train uiteraard ook zeer goed rekening mee gehouden. Sinds ik er train is daar geen hond geweest die ik voor het eerst bij de schapen heb zien mogen die zo onbereikbaar was als Skye beschreef. Bij ons trainen ook behoorlijk veel andere rassen/kruisingen dan BC's, dat zal ongetwijfeld ook een rol spelen.
Mijn trainers werken al jaren zo en zij verzorgen bijvoorbeeld ook aanlegtesten voor de Beauceronclub, dus ze hebben flink wat ervaring.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouvier
- Aantal honden: 1
Het klinkt erg goed om met kleine stapjes te beginnen. Eerst de basis maar eens goed: rust. Ik had gewild dat onze schapenles zo was gegaan. Ondanks mijn tegensputteren moest Leroy meteen los en rende hij met mes en vork op de schapen af. Hij werd stevig gestraft en had toen geen zin meer. Als we zo keurig begonnen waren als jij nu, was het vast heel anders gegaan.
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.

- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Het ligt heel erg aan de hond en aan de ervaring van de trainer.
Met Sonic zijn we zo begonnen als Longfields beschrijft: gewoon los bij de schapen en kijken wat hij doet. Enorme chaos in het begin met als gevolg dat hij zichzelf helemaal stuk liep. Eenmaal wat meer moe was hij beter te bereiken en konden ze verder.
Nu zijn we 5 lessen verder en komt het moment van schakelen naar een frequentie waarop hij ons wel ontvangt steeds eerder. Qua correcties kijken ze waar we trainen waarmee ze de hond bereiken en dat voeren ze steeds iets op totdat de hond snapt dat gedrag niet gewenst is. Bij Kenji was een stemcorrectie voldoende bijv dus gingen ze niet verder. Sonic heeft 1x een flesje met steentjes in zijn richting gekregen en toen drongen we pas door.
Kortom: het verschilt per hond. Ben benieuwd wat Skye gaat laten zien, zo te horen heeft hij wel aanleg
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Sonic zijn we zo begonnen als Longfields beschrijft: gewoon los bij de schapen en kijken wat hij doet. Enorme chaos in het begin met als gevolg dat hij zichzelf helemaal stuk liep. Eenmaal wat meer moe was hij beter te bereiken en konden ze verder.
Nu zijn we 5 lessen verder en komt het moment van schakelen naar een frequentie waarop hij ons wel ontvangt steeds eerder. Qua correcties kijken ze waar we trainen waarmee ze de hond bereiken en dat voeren ze steeds iets op totdat de hond snapt dat gedrag niet gewenst is. Bij Kenji was een stemcorrectie voldoende bijv dus gingen ze niet verder. Sonic heeft 1x een flesje met steentjes in zijn richting gekregen en toen drongen we pas door.
Kortom: het verschilt per hond. Ben benieuwd wat Skye gaat laten zien, zo te horen heeft hij wel aanleg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
- *Skye*
- Zeer actief
Ik heb al jullie reacties helemaal niet meer gezien. Maar ze pakken het dus overal anders aan en als je niet uit kijkt kan het ook nog wel eens mis gaan als een hond te heftig gecorrigeerd gaat worden.
Vandaag de 2e les gehad. Ivm vakantie, gescheurd voetkussentje en te warm heeft er een tijdje tussen gezeten.
We konden weer vanaf het begin af aan beginnen. We zijn weer begonnen met 100x op en neer te lopen. Deze keer leek het wel beter te gaan toen de knop eenmaal om was.
Ook zijn we er achter gekomen dat het hem niet in de schapen zit, maar gewoon echt aan de mensen en honden op het veld. Het ging namelijk even heel goed en toen kwam de trainster aangelopen en zij iets te blij dat het goed ging en toen was het weer klaar met de concentratie. Maar we blijven volhouden. Nu zal het ook niet meewerken dat de andere hond op het veld een hond is waar we regelmatig mee afspreken en waar Skye helemaal gek op is. Maar goed, het geeft natuurlijk wel een hele goede situatie om te trainen.
Ook hebben we even gekeken of hoe hij op de schapen reageert. Wel aan de lijn. En die bestaan bijna niet voor hem... we hebben iets te goed getraind op negeren gewoon in zijn dagelijks leven... Hij bleef gefocust op de andere personen en honden op het veld. Een paar keer had hij zijn aandacht op de schapen en dat hebben we goed beloond.
Voorlopig gaan we de komende maand het weer eens even aankijken en eind september evalueren we weer.
We zijn in ieder geval allemaal helemaal uitgeteld dus we hebben hard gewerkt
Vandaag de 2e les gehad. Ivm vakantie, gescheurd voetkussentje en te warm heeft er een tijdje tussen gezeten.
We konden weer vanaf het begin af aan beginnen. We zijn weer begonnen met 100x op en neer te lopen. Deze keer leek het wel beter te gaan toen de knop eenmaal om was.
Ook zijn we er achter gekomen dat het hem niet in de schapen zit, maar gewoon echt aan de mensen en honden op het veld. Het ging namelijk even heel goed en toen kwam de trainster aangelopen en zij iets te blij dat het goed ging en toen was het weer klaar met de concentratie. Maar we blijven volhouden. Nu zal het ook niet meewerken dat de andere hond op het veld een hond is waar we regelmatig mee afspreken en waar Skye helemaal gek op is. Maar goed, het geeft natuurlijk wel een hele goede situatie om te trainen.
Ook hebben we even gekeken of hoe hij op de schapen reageert. Wel aan de lijn. En die bestaan bijna niet voor hem... we hebben iets te goed getraind op negeren gewoon in zijn dagelijks leven... Hij bleef gefocust op de andere personen en honden op het veld. Een paar keer had hij zijn aandacht op de schapen en dat hebben we goed beloond.
Voorlopig gaan we de komende maand het weer eens even aankijken en eind september evalueren we weer.
We zijn in ieder geval allemaal helemaal uitgeteld dus we hebben hard gewerkt

-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Nederlandse Schapendoes
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
LongFields schreef:Daar heb je gelijk in hoor Boutje.
Zitten er bij jou ook schapendoezen in de groep? Ik heb tijden getraind bij de schapen met 1 van mijn doezen, maar de overgrote meerderheid die er trainen zijn mensen met border collies. Een schapendoes is geen border collie en werkt ook anders, een does hoedt.
Ik merk dat de trainers, tenminste daar waar ik getraind heb, erg gericht zijn op de border collie manier. Ze hebben zelf vaak border collies en gaan er van uit dat doezen hetzelfde werken. Voor mij gaat de lol er dan wel af.
Ik ben al tijden op zoek naar een groep met trainer die naast border colies ook andere rassen begeleidt en ook stil staat bij de verschillende wijzen van werken.
Tot nu toe heb ik er geen gevonden.
Vanuit de vereniging hebben we alleen aanlegtesten en dan houdt het op. Zo jammer, voorla wanner je doezen hebt die ' het' nog in zich hebben.
Groeten Miranda
http://www.elsansnust.nl
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
http://www.elsansnust.nl
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
In ieder geval niet op de dag dat ik er train, en voor zover ik weet ook niet op de andere dagen volgens mij. We hebben naast de BC voor zover ik weet nu ook beaucerons, Pumi's, een Kelpie, een Sheltie, een Hollandse Herder ruwhaar, Hollandse Herder korthaar, Aussies, Pyrenese Herders, Tervuerense, Mechelaar en dan Mojo en soms ook zijn zus. Er is ook wel eens iemand geweest met Hrvatski Ovkars, ofte wel Kroatische Herders. Ik weet niet of dat eenmalig was. Het kan best zijn dat ik nog een ras of kruising gemist heb hoor, daar wil ik vanaf zijn.Miranda N. schreef:
Zitten er bij jou ook schapendoezen in de groep? Ik heb tijden getraind bij de schapen met 1 van mijn doezen, maar de overgrote meerderheid die er trainen zijn mensen met border collies. Een schapendoes is geen border collie en werkt ook anders, een does hoedt.
Ik merk dat de trainers, tenminste daar waar ik getraind heb, erg gericht zijn op de border collie manier. Ze hebben zelf vaak border collies en gaan er van uit dat doezen hetzelfde werken. Voor mij gaat de lol er dan wel af.
Ik ben al tijden op zoek naar een groep met trainer die naast border colies ook andere rassen begeleidt en ook stil staat bij de verschillende wijzen van werken.
Tot nu toe heb ik er geen gevonden.
Vanuit de vereniging hebben we alleen aanlegtesten en dan houdt het op. Zo jammer, voorla wanner je doezen hebt die ' het' nog in zich hebben.
Laatst gewijzigd door LongFields op 26 aug 2015 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Gaan wij schapendrijven? 2e les gehad, schaapjes kijken.
Hrvatski Ovcar is een kroaat 
Maar bij jullie ziet het er wel supermooi uit longfields! Voor mij alleen een beeeeetje ver weg

Maar bij jullie ziet het er wel supermooi uit longfields! Voor mij alleen een beeeeetje ver weg

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Machie schreef:Hrvatski Ovcar is een kroaat
Oeps, dat bedoelde ik ook, ga het even aanpassen.

-
- Zeer actief
Wat interessant om je ervaringen te lezen en de reacties van de forumleden hierop. Deze "wereld" is voor mij onbekend en wil me er net in gaan verdiepen. Dit komt dus voor mij op het juiste moment. Fijn hoor.
- *Skye*
- Zeer actief
Komt mooi uit dan! Hopelijk heb je er iets aan. Ik kan je in ieder geval al 1 tip geven. Leer je hond niet te goed om schapen te negereningri2503 schreef:Wat interessant om je ervaringen te lezen en de reacties van de forumleden hierop. Deze "wereld" is voor mij onbekend en wil me er net in gaan verdiepen. Dit komt dus voor mij op het juiste moment. Fijn hoor.

-
- Zeer actief

*Skye* schreef:Komt mooi uit dan! Hopelijk heb je er iets aan. Ik kan je in ieder geval al 1 tip geven. Leer je hond niet te goed om schapen te negereningri2503 schreef:Wat interessant om je ervaringen te lezen en de reacties van de forumleden hierop. Deze "wereld" is voor mij onbekend en wil me er net in gaan verdiepen. Dit komt dus voor mij op het juiste moment. Fijn hoor.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Leuk om dit te lezen! Het verbaast me wel dat je zoveel nadruk moet leggen in de eerste lessen op appèl terwijl ik om me heen juist geluiden hoor dat de hond op aanleg moet werken en geen kadaverdiscipline moet hebben voor je met schapen kunt werken.
Als hij echt zo woest is, is het wel begrijpelijk dat de herder geen zin heeft om zijn schapen de omheining in te zien vliegen. Maar is hij ook nog niet aan een lange lijn bij de schapen geweest?
Ik wil ook gaan beginnen met schapendrijven. Kiwi is al vaak met schapen en koeien los geweest, maar we hebben nog niet getraind. Kiwi heeft enorm veel 'eye' voor een Kelpie, zo sterk dat ze versteend bij schapen en op het moment dat ik er beweging in krijg, komt ze zich heel onzeker bij me melden. Bij haar hoef ik er dus totaal niet bang voor te zijn dat het uit de klauwen loopt, maar mag ze juist wat meer zelfvertrouwen krijgen.
Tot nu toe heeft ze alleen bij erg grote kuddes los gelopen van schaapsherders die ik tegen kom, en dat is nog wat te intimiderend voor haar. Ook loopt ze vaak bij koeien op een melkveebedrijf waar ik vaak kom, maar over koeien heeft ze (nog) totaal geen macht en gaat dus de mist in, wat niet goed is voor haar zelfvertrouwen.
Dus ik moet ook op zoek naar een trainer die rustig met mij en Kiwi aan de slag wil.
Maar ik heb het zelfde 'probleem' als hierboven beschreven - veel trainers zijn Border collie mensen en de schaapsherder die met Working Kelpies drijft hier in de buurt heeft me op het hart gedrukt om vooral te gaan trainen bij iemand met Kelpies. Andere mensen zeggen weer dat het voor de amateur weinig uit maakt als je zelf je keuzes met gezond verstand maakt en daarbij rekening houdt met het karakter van het ras in het algemeen en je eigen hond in het bijzonder.
Ik denk dat ik er toch maar een paar lessen aan waag bij de BC-persoon die hier vlakbij traint.
Als hij echt zo woest is, is het wel begrijpelijk dat de herder geen zin heeft om zijn schapen de omheining in te zien vliegen. Maar is hij ook nog niet aan een lange lijn bij de schapen geweest?
Ik wil ook gaan beginnen met schapendrijven. Kiwi is al vaak met schapen en koeien los geweest, maar we hebben nog niet getraind. Kiwi heeft enorm veel 'eye' voor een Kelpie, zo sterk dat ze versteend bij schapen en op het moment dat ik er beweging in krijg, komt ze zich heel onzeker bij me melden. Bij haar hoef ik er dus totaal niet bang voor te zijn dat het uit de klauwen loopt, maar mag ze juist wat meer zelfvertrouwen krijgen.
Tot nu toe heeft ze alleen bij erg grote kuddes los gelopen van schaapsherders die ik tegen kom, en dat is nog wat te intimiderend voor haar. Ook loopt ze vaak bij koeien op een melkveebedrijf waar ik vaak kom, maar over koeien heeft ze (nog) totaal geen macht en gaat dus de mist in, wat niet goed is voor haar zelfvertrouwen.
Dus ik moet ook op zoek naar een trainer die rustig met mij en Kiwi aan de slag wil.
Maar ik heb het zelfde 'probleem' als hierboven beschreven - veel trainers zijn Border collie mensen en de schaapsherder die met Working Kelpies drijft hier in de buurt heeft me op het hart gedrukt om vooral te gaan trainen bij iemand met Kelpies. Andere mensen zeggen weer dat het voor de amateur weinig uit maakt als je zelf je keuzes met gezond verstand maakt en daarbij rekening houdt met het karakter van het ras in het algemeen en je eigen hond in het bijzonder.
Ik denk dat ik er toch maar een paar lessen aan waag bij de BC-persoon die hier vlakbij traint.

- gerard k
- Actief
- Mijn ras(sen): Västgötaspets, Working kelpie
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar in doldersum zit een herder die ook trainingen geeft.
Workingkelpie.eu
Aardige mensen die zover ik gezien heb echt weten wat ze doen.
Gerard
Workingkelpie.eu
Aardige mensen die zover ik gezien heb echt weten wat ze doen.
Gerard
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Dank voor de tip, ik kende ze al inderdaad. Bekend in de kelpie wereld en toevallig vrienden van mijn vorige buurvrouw.
Ik ga binnenkort verhuizen en kom dan een half uur rijden ervandaan te wonen, dus tzt ga ik ze zeker even contacten.
Ik ga binnenkort verhuizen en kom dan een half uur rijden ervandaan te wonen, dus tzt ga ik ze zeker even contacten.

- *Skye*
- Zeer actief
Nu jij dit zo schrijft ben ik er ook eens over na gaan denken. Het is natuurlijk wel heel erg krom dat ik aan de ene kant al het enthousiasme eruit aan het trainen op een veld waarbij we daarna willen dat hij aandacht aan de schapen besteed. Hij is totaal niet woest richting de schapen en ik denk dat hij er niet eens achteraan zal gaan rennen als hij los is. Hij is gewoon over enthousiast. Hij ziet andere honden en denk alleen maar LEEEUUHHEEUUKKK!!!! ik wil spelen, ik wil spelen, ik wil spelen. Hij is niet totaal onbereikbaar en ik kan zijn aandacht wel weer terug krijgen. Maar ze willen dat hij netjes naast me naar binnen loopt zonder commando's te geven en zonder te laten volgen. Hij moet netjes gaat liggen en wachten. En zolang dat er niet in zit gaan we niet verder. Ik zou dat ook wel willen dat hij dat doet dus daarom ga ik er in mee.Paisley schreef:Leuk om dit te lezen! Het verbaast me wel dat je zoveel nadruk moet leggen in de eerste lessen op appèl terwijl ik om me heen juist geluiden hoor dat de hond op aanleg moet werken en geen kadaverdiscipline moet hebben voor je met schapen kunt werken.
Maar aan de andere kant. Ik denk ook wel dat ze een beetje een verkeerd beeld hebben van hem. Ze geloven dus absoluut niet dat ik ook gewoon rustig kan wandelen met hem met een slappe lijn. Ze denken dat hij altijd zo hyper de pieper is.
Toen we agility deden trok hij ook als we richting het veld gingen, maar ik vind dat eigenlijk wel logisch en van mij mag het ook wel op zo een moment. Daarna was hij ook weer helemaal bereikbaar als hij los was.
Het drijven zit er zeker in, maar niet als ik eerst een uur op rust heb getraind. Hij weet dat hij niet achter koeien en schapen aan mag als we wandelen. Dat zal hij dan al helemaal niet gaan doen al de riem en na zo een training.
Ik ga het de volgende keer eens voorleggen.
Hopelijk vind jij in ieder geval een plek waar je lekker met Kiwi aan de slag kunt. Ik snap wel wat je bedoeld met dat BC mensen heel anders zijn als Kelpie mensen. In ieder geval, ik ben er al wel achter dat niet alle trainers geschikt zijn voor een BC, dus dat zal bij andere rassen ook wel zo zijn.
- gerard k
- Actief
Wat ik bij ons altijd zie:
Nieuwe hond gaat altijd de eerste paar lessen in een kleine wei 30x30 ongeveer.
Hond los en interesse peilen
Tijdens de les al een beetje links en rechts sturen
Verdere lessen zie ik die mensen met een lange lijn lopen, in de kleine wei een lijntje van 10/15 m later in de grote wei als het nog nodig is 50 m lijn.
Het apel bij de schapen komt vanzelf.
Ik hoor mijn trainer vaak zeggen dat je in het begin de hond niet teveel commandos moet geven, gewoon laten doen en het natuurlijke gedrag naar boven laten komen. Druk je dit teveel dan zie je vaak honden die later niet meer durven.
Let wel, ik train zelf niet met een border, maar alle andere cursisten hebben wel borders.
Gerard
Nieuwe hond gaat altijd de eerste paar lessen in een kleine wei 30x30 ongeveer.
Hond los en interesse peilen
Tijdens de les al een beetje links en rechts sturen
Verdere lessen zie ik die mensen met een lange lijn lopen, in de kleine wei een lijntje van 10/15 m later in de grote wei als het nog nodig is 50 m lijn.
Het apel bij de schapen komt vanzelf.
Ik hoor mijn trainer vaak zeggen dat je in het begin de hond niet teveel commandos moet geven, gewoon laten doen en het natuurlijke gedrag naar boven laten komen. Druk je dit teveel dan zie je vaak honden die later niet meer durven.
Let wel, ik train zelf niet met een border, maar alle andere cursisten hebben wel borders.
Gerard
- gerard k
- Actief
Wij gebruiken met een beginnende hond juist skuddes, lopen goed zelf voor een onzekere hond en zijn rete snel. En hond gelijk bij de schapen erin, gaat eigenlijk altijd goed.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ook ik ken het werken op appèl niet van de trainingen zoals ik ze meestal doe. Honden die er echt vol in klappen en schapen bijten gaan aan de lange lijn, honden die dat niet doen mogen gewoon los bij de schapen. Het idee is om wat er al op de harde schijf van de hond staat qua drijven / hoeden te activeren en bij een border collie moet dat eigenlijk niet meer zijn. Hoe meer je daarin stuurt in de zin van alles op commando, hoe groter de kans dat je meer kapot maakt dan dat je goed doet.
Kenji was 6 maanden toen hij voor het eerst bij de schapen kwam. Kende nog niet veel commando's en luisteren bij de schapen was helemaal nieuw. Nooit aan lange lijn gewerkt, überhaupt nooit met een lijn gewerkt. Altijd gekeken wat hij laat zien en corrigeren (stemcorrectie is voor Kenji voldoende) als hij te hard in de schapen klapt. Verder met lichaamstaal sturen en balansen. Nu een jaar verder gaan we pas commando's introduceren en moet hij wel wachten tot hij mag gaan. Maar zeker de eerste lessen hoefde dat niet.
Kenji was 6 maanden toen hij voor het eerst bij de schapen kwam. Kende nog niet veel commando's en luisteren bij de schapen was helemaal nieuw. Nooit aan lange lijn gewerkt, überhaupt nooit met een lijn gewerkt. Altijd gekeken wat hij laat zien en corrigeren (stemcorrectie is voor Kenji voldoende) als hij te hard in de schapen klapt. Verder met lichaamstaal sturen en balansen. Nu een jaar verder gaan we pas commando's introduceren en moet hij wel wachten tot hij mag gaan. Maar zeker de eerste lessen hoefde dat niet.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
- Sassy
- moderator
- Aantal honden: 4
Mijn beide eerste border collies zijn de eerste keer met 5,5 mnd bij de schapen geweest, los, in handen van een zeer ervaren trainer die een hulphond inzet.
Echt beginnen te trainen pas met een jaar.
Doe ik tegenwoordig ook zo, met een jaar zijn ze mentaal en fysiek sterk genoeg om de training aan te kunnen.
Echt beginnen te trainen pas met een jaar.
Doe ik tegenwoordig ook zo, met een jaar zijn ze mentaal en fysiek sterk genoeg om de training aan te kunnen.
- *Skye*
- Zeer actief
Nu ik al jullie ervaringen lees ga ik het toch zeker aankaarten. Hij doet zo enthousiast omdat er andere mensen en honden zijn. Ik weet 99% zeker dat hij niet op de schapen klapt. En ik weet ook zeker dat helemaal als hij nog aangelijnd is hij niets met die schapen gaat doen. Als we aan het wandelen zijn met een groep mensen en honden gaat hij ook altijd drijven als we stil gaan staan, het zit er zeker in. Hij hapt dan ook helemaal niet in enkels ofzo. De schapen vind ik erg rustig bij de andere honden, maar ik heb daar verder geen verstand van. Ik weet natuurlijk niet wat Skye gaat doen als ze met zijn alle gaan rennen, al gok ik dat hij misschien na een paar meter wel terug komt naar mij. Ben benieuwd wat ze gaat zeggen. Ik heb zelf ook wel aangegeven dat ik het belangrijk vond meer controle te krijgen over Skye, maar ik denk niet dat het dan ooit nog gaat werken om hem te laten schapendrijven als de nadruk op het appel ligt op dat veld.