Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angstagressie naar kinderen...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Strega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border collie/Australian cattle dog en een Spaanse zwerver

Angstagressie naar kinderen...

Ongelezen bericht door Strega »

Luuk is vaak wat onzeker met nieuwe mensen. Zijn eerste reactie is om dan een enorme keel op te zetten. Als de mensen dan gewoon gaan zitten en hij hen kan benaderen ipv andersom, trekt dit heel snel bij.

Met kinderen heeft hij dit nog een tandje heftiger. Naar kinderen wordt steevast (dus ook op straat) heel woest geblaft/uitgevallen. Een keer heb ik mijn nichtje ook gewoon op de bank laten zitten, en toen zocht hij al snel toenadering en was het in orde.

Afgelopen week wilde mijn nichtje hem benaderen, en dat ging dus mis. Heel hard blaffen en een happende beweging.

In verband met onze kinderwens, wil ik graag iets aan dit gedrag doen. Iets in me denkt dat het wel mee zal vallen, omdat wanneer hij rustig kennismaakt het gedrag direct afneemt, maar iets in me vindt het toch een eng idee omdat een kind altijd iets onverwachts kan doen en ik gewoon niet kan inschatten hoe Luuk dan reageert.

Maar echt conditioneren met kinderen gaat niet zo gemakkelijk, want zie maar een kind te vinden dat rustig blijft als een hond zich zo gedraagt. Verder dan regelmatig bij een schoolplein posten en hem belonen wanneer hij niet nerveus/opgewonden wordt, reiken mijn ideeën even niet.

Dus: Tips, ideeën, trucs etc. zijn zeer welkom!
Those who don't believe in magic will never find it. - Roald Dahl
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Angstagressie naar kinderen...

Ongelezen bericht door laeken »

Je hond groeit wel in je baby. Lastiger worden vriendjes en vriendinnetjes.
Afbeelding
Strega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border collie/Australian cattle dog en een Spaanse zwerver

laeken schreef:Je hond groeit wel in je baby. Lastiger worden vriendjes en vriendinnetjes.
Dat vermoeden heb ik ook, en dan zou het probleem niet zo groot zijn. Dan scheiden we de vriendjes/vriendinnetjes en Luuk gewoon.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

Ik denk ook dat het nogal verschil maakt of het eigen of vreemd is. Luna is bijvoorbeeld niet fantastisch met andere teven, maar de teef waar ze mee opgegroeid is mag zelfs haar bal af pakken. Ieder andere hond hoeft er maar naar te kijken of ze gaat een punt maken.

Tel daarbij op dat jullie toekomstige kindje als baby in huis komt. Dan gaat dat veel geleidelijker dan wanneer er ineens een kind binnen komt lopen.
Strega
Zeer actief

Zodra hij iets als deel van de (uitgebreide) roedel ziet, is het ook echt helemaal goed. Maar omdat hij zo fel naar kinderen is, vind ik het toch een beetje spannend. Maar jullie zeggen hetzelfde als wat ik wel vermoed dus dat geeft me wel meer vertrouwen.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Strega schreef:Luuk is vaak wat onzeker met nieuwe mensen. Zijn eerste reactie is om dan een enorme keel op te zetten. Als de mensen dan gewoon gaan zitten en hij hen kan benaderen ipv andersom, trekt dit heel snel bij.

Met kinderen heeft hij dit nog een tandje heftiger. Naar kinderen wordt steevast (dus ook op straat) heel woest geblaft/uitgevallen. Een keer heb ik mijn nichtje ook gewoon op de bank laten zitten, en toen zocht hij al snel toenadering en was het in orde.

Afgelopen week wilde mijn nichtje hem benaderen, en dat ging dus mis. Heel hard blaffen en een happende beweging.

In verband met onze kinderwens, wil ik graag iets aan dit gedrag doen. Iets in me denkt dat het wel mee zal vallen, omdat wanneer hij rustig kennismaakt het gedrag direct afneemt, maar iets in me vindt het toch een eng idee omdat een kind altijd iets onverwachts kan doen en ik gewoon niet kan inschatten hoe Luuk dan reageert.

Maar echt conditioneren met kinderen gaat niet zo gemakkelijk, want zie maar een kind te vinden dat rustig blijft als een hond zich zo gedraagt. Verder dan regelmatig bij een schoolplein posten en hem belonen wanneer hij niet nerveus/opgewonden wordt, reiken mijn ideeën even niet.

Hoe oud is luuk?
Afbeelding
Strega
Zeer actief

Marco88 schreef:
Strega schreef:Luuk is vaak wat onzeker met nieuwe mensen. Zijn eerste reactie is om dan een enorme keel op te zetten. Als de mensen dan gewoon gaan zitten en hij hen kan benaderen ipv andersom, trekt dit heel snel bij.

Hoe oud is luuk?
Net een jaar. Bij ons is hij 3.5 maand pas, dus of er iets vooraf gegaan is aan het gedrag, weet ik niet.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Geen kinderen verder gewent?
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik denk ook dat het een enorm verschil maakt of het eigen is waar hij dan ook nog eens in meegroeit, of een kind wat hij niet kent en niet kan inschatten.
Tomas hier is een drama met kinderen. Hij kwam hier met 10 weken en onze jongens waren toen al tieners. Vreemde kinderen vertrouwt hij gewoon NIET.Aan school gaan staan heeft daar niets aan veranderd ( integendeel zelfs) dus ik hou ze angstvallig bij hem weg. Maar ik ben ervan overtuigd dat een eigen kindje geen probleem zou zijn geweest.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Misty is hier als herplaatser gekomenen had een hekel aan kinderen. Nu hier regelmatig een kleinkind over de vloer komt vindt ze kinderen wel leuk.
Zelfs buiten gaat het met kinderen stukken beter.
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Strega schreef: Net een jaar. Bij ons is hij 3.5 maand pas, dus of er iets vooraf gegaan is aan het gedrag, weet ik niet.

Izzie wordt ook zoiets geschat. Ze is nu 4 maanden hier.
Ik zie een wereld van verschil tussen de eerste week en nu. Ze zal nooit een hond worden die dol is op mensen schat ik in, maar in de eerste week werd er gegromd en gehapt naar bezoek. Nu niet meer. Ze gromde een paar weken terug nog naar mijn moeder, nu niet meer. Ik blijf opletten maar ze gaat echt met sprongen vooruit. Ze is ook nog niet "uitgeleerd" denk ik zo. Veel meer dan een band opbouwen met haar heb ik er niet expliciet aan gedaan.

Ik bedoel te zeggen dat tijd ook een hoop kan helpen. Wie weet hoe hij over een half jaar of een jaar reageert? Niet dat ik het wil onderschatten maar ik zou vooral investeren in mijn band met hem zodat je hem steeds beter kunt begeleiden.
Strega
Zeer actief

Marco88 schreef:Geen kinderen verder gewent?
Nee, hij woonde hiervoor bij een kinderloos echtpaar. Wel weet ik dat er bij het nest toen wel kinderen zijn geweest en dat dat heel goed gegaan is (zijn de kinderen van het baasje van zijn broertje).

Ik denk dat het wel al veel beter zou gaan als hij de kans kreeg een kind rustig te ontmoeten (dus wanneer een kind gewoon zou gaan zitten en hem negeert). Op straat valt hij ook uit naar bepaalde mannen die hij blijkbaar niet vertrouwt, maar als zo'n zelfde kerel dan bij ons thuis komt en rustig gaat zitten, is het binnen de kortste keren zijn beste vriend. Die situatie is er met kinderen niet echt, dus hij ziet ze bijna alleen op straat en dan is het dus uitvallen en lelijk doen.
Strega
Zeer actief

Izzie_Anneke schreef:
Strega schreef: Net een jaar. Bij ons is hij 3.5 maand pas, dus of er iets vooraf gegaan is aan het gedrag, weet ik niet.

Izzie wordt ook zoiets geschat. Ze is nu 4 maanden hier.
Ik zie een wereld van verschil tussen de eerste week en nu. Ze zal nooit een hond worden die dol is op mensen schat ik in, maar in de eerste week werd er gegromd en gehapt naar bezoek. Nu niet meer. Ze gromde een paar weken terug nog naar mijn moeder, nu niet meer. Ik blijf opletten maar ze gaat echt met sprongen vooruit. Ze is ook nog niet "uitgeleerd" denk ik zo. Veel meer dan een band opbouwen met haar heb ik er niet expliciet aan gedaan.

Ik bedoel te zeggen dat tijd ook een hoop kan helpen. Wie weet hoe hij over een half jaar of een jaar reageert? Niet dat ik het wil onderschatten maar ik zou vooral investeren in mijn band met hem zodat je hem steeds beter kunt begeleiden.
Met ons is de band al behoorlijk stevig gelukkig. En hij is juist ook gek op mensen, maar pas wanneer hij ze op zijn manier heeft kunnen ontmoeten.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”