Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dagritme pup
Moderator: moderatorteam
-
Dreesje
- Actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Dagritme pup
Sinds bijna twee weken hebben we Zoey in huis, een Havanezer pupje. Ze is heel erg leuk en schattig en leert snel. Het is nu zomervakantie, dus we hebben alle tijd voor haar en zijn veel buiten. Ik heb echter het idee dat we haar te vrij laten (de dierenarts zei 15 min spelen en dan weer rust:shock:).
Wij doen het nu zo:
Middernacht uitlaten, slapen in bench, uiterlijk half acht weer uitlaten (ja, ze slaapt al heel goed door). Bench blijft schoon.
Dan ben ik een uurtje of twee met haar bezig. Uitlaten, spelletjes doen, oefenen, zelf laten spelen en vooral ook goed opletten of ze moet plassen. Ze hummelt daarna nog wat rond en zo rond elf uur doe ik haar in de bench en slaapt ze een uur of twee.
Daarna weer naar buiten en dan slaapt ze daar na een paar uur spelen en een wandelingetje nog een uurtje of twee in de schaduw.
Als straks de vakantie voorbij is zal ik toch wel een stukje strakker moeten zijn in het ritme, denk ik. Bovendien moet ik nu uren achter elkaar opletten of ze moet poepen of plassen. Ik heb het namelijk liever niet op het gras en natuurlijk ook niet binnen, maar ze mag wel achter in de tuin. En net als ik even afgeleid ben doet ze het natuurlijk:mrgreen: op het gras of binnen. Ik vraag ook de kinderen om op te letten, maar die zijn nog sneller afgeleid dan ik, natuurlijk!
Moet ik haar vaker in de bench doen? Hoe doen/deden jullie het met jullie pup?
Verstuurd van mijn GT-S7500 met Tapatalk
Wij doen het nu zo:
Middernacht uitlaten, slapen in bench, uiterlijk half acht weer uitlaten (ja, ze slaapt al heel goed door). Bench blijft schoon.
Dan ben ik een uurtje of twee met haar bezig. Uitlaten, spelletjes doen, oefenen, zelf laten spelen en vooral ook goed opletten of ze moet plassen. Ze hummelt daarna nog wat rond en zo rond elf uur doe ik haar in de bench en slaapt ze een uur of twee.
Daarna weer naar buiten en dan slaapt ze daar na een paar uur spelen en een wandelingetje nog een uurtje of twee in de schaduw.
Als straks de vakantie voorbij is zal ik toch wel een stukje strakker moeten zijn in het ritme, denk ik. Bovendien moet ik nu uren achter elkaar opletten of ze moet poepen of plassen. Ik heb het namelijk liever niet op het gras en natuurlijk ook niet binnen, maar ze mag wel achter in de tuin. En net als ik even afgeleid ben doet ze het natuurlijk:mrgreen: op het gras of binnen. Ik vraag ook de kinderen om op te letten, maar die zijn nog sneller afgeleid dan ik, natuurlijk!
Moet ik haar vaker in de bench doen? Hoe doen/deden jullie het met jullie pup?
Verstuurd van mijn GT-S7500 met Tapatalk
Havanezertje Zoey 

- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Dagritme pup
Vooral niet te krampachtig met het ritme bezig zijn.
Hoe bedoel je "strakker zijn met het ritme"?
Lekker het ritme van de pup volgen.
Hoe bedoel je "strakker zijn met het ritme"?
Lekker het ritme van de pup volgen.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Honden doen niet aan klok kijken.
Ik zou helemaal geen vast ritme aannemen. Je ziet vanzelf wel als ze moe is, als ze dan ook zelf haar rust neemt is dat het allermooiste. Doet ze dat niet dan even in de bench.
Waarom mag ze trouwens niet op gras haar behoefte doen? Lijkt me een stuk handiger om dat aan te leren dan de stoep.
Ik zou helemaal geen vast ritme aannemen. Je ziet vanzelf wel als ze moe is, als ze dan ook zelf haar rust neemt is dat het allermooiste. Doet ze dat niet dan even in de bench.
Waarom mag ze trouwens niet op gras haar behoefte doen? Lijkt me een stuk handiger om dat aan te leren dan de stoep.
-
Neeltje
Als je wilt dat ze alleen achter in de tuin doet, moet je haar, als ze het daar doet, gigantisch belonen, er een heel feest van maken. Doet ze het op het gras, gewoon negeren. Dan leert ze het snel genoeg.
Over het ritme begrijp ik ook niet zo. Je leven gaat gewoon door als anders en tussendoor laat je pupje plassen op de geijkte momenten: na het slapen, na het eten, na het spelen en als je maar enigszins denkt dat ze moet gewoon buiten zetten waar ze het mag, of even klein stukje wandelen en iedere keer als ze het buiten doet goed belonen.
Over het ritme begrijp ik ook niet zo. Je leven gaat gewoon door als anders en tussendoor laat je pupje plassen op de geijkte momenten: na het slapen, na het eten, na het spelen en als je maar enigszins denkt dat ze moet gewoon buiten zetten waar ze het mag, of even klein stukje wandelen en iedere keer als ze het buiten doet goed belonen.
-
ZorroMax
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Wat gebeurt er na de vakantie? Moet de kleine alleen zijn? Zo ja, hoelang?
Stel dat de kleine 's morgens een paar uur alleen moet zijn, dan is het slim om dat nu al een beetje te introduceren. Dus 's ochtends uitlaten, spelen, uitlaten en dan een uurtje in de bench. De meer inspannende activiteiten doe je meer in de middag. Op zo'n manier stuur je haar levensritme al een beetje in de richting die jij wil. Het blijft een pup natuurlijk, dus ze zal veel uit moeten en vaak korte tijd spelen, maar hou de nabije toekomst in je achterhoofd.
Stel dat de kleine 's morgens een paar uur alleen moet zijn, dan is het slim om dat nu al een beetje te introduceren. Dus 's ochtends uitlaten, spelen, uitlaten en dan een uurtje in de bench. De meer inspannende activiteiten doe je meer in de middag. Op zo'n manier stuur je haar levensritme al een beetje in de richting die jij wil. Het blijft een pup natuurlijk, dus ze zal veel uit moeten en vaak korte tijd spelen, maar hou de nabije toekomst in je achterhoofd.
-
lets have fun
Ik weet dat er hele theorieen zijn over dagritme voor pupjes, bv dat je ze na elk uur dat ze wakker zijn verplicht 2 uur benchrust zou moeten geven. Ik heb me daar nooit aan gehouden. Pup slaapt de ene keer veel de andere keer weinig en vanochtend moet ze misschien elk uur plassen en vanmiddag kan er zomaar 2 uur tussen zitten of andersom. Ik zie het wel hoe het loopt en wat zij aangeeft. Ga haar in ieder geval geen ritme opleggen.
-
Dreesje
- Actief
Ik sprak laatst mensen in de buurt met een even oude pup en dat pupje zat drie keer per dag twee uur in de bench. De dierenarts zei dat ze na 15 minuten spelen verplicht rust moet hebben. Weer anderen zeggen dat je de pup veel in de bench moet doen, omdat ze anders niet zindelijk wordt. Zelf doe ik dat dus niet en ik ben benieuwd hoe dat bij anderen gaat.
Zelf volg ik nu ook gewoon de pup, maar volgende week moeten de kinderen weer naar school en ben ik in de ochtend te druk om een uur met haar te spelen en ook om haar goed in de gaten te houden. Een week daarna moet ik weer werken, maar dat is vooral thuis en af en toe een afspraak buitenshuis. Tegen die tijd moet dat wel weer lukken, ze vindt het prima in de bench en het zal niet te lang zijn.
Het is een druk pupje, dat van alles uithaalt. Geen probleem, maar ik moet haar wel continu in de gaten houden om te zorgen dat ze geen verkeerde gewoonten aanleert (aan meubels knagen, in huis poepen etc). Dat kan niet meer als ik werk. Dus inderdaad probeer ik daar vast op vooruit te lopen.
Zelf volg ik nu ook gewoon de pup, maar volgende week moeten de kinderen weer naar school en ben ik in de ochtend te druk om een uur met haar te spelen en ook om haar goed in de gaten te houden. Een week daarna moet ik weer werken, maar dat is vooral thuis en af en toe een afspraak buitenshuis. Tegen die tijd moet dat wel weer lukken, ze vindt het prima in de bench en het zal niet te lang zijn.
Het is een druk pupje, dat van alles uithaalt. Geen probleem, maar ik moet haar wel continu in de gaten houden om te zorgen dat ze geen verkeerde gewoonten aanleert (aan meubels knagen, in huis poepen etc). Dat kan niet meer als ik werk. Dus inderdaad probeer ik daar vast op vooruit te lopen.
Havanezertje Zoey 

-
Neeltje
Laat je haar nu ook al af en toe alleen? Wel doen, zodat ze eraan went. Beginnen met eventjes en zo langzaam opbouwen. En je hoeft echt geen uur achter elkaar met haar te spelen. Als je haar eventjes echt niet in de gaten kunt houden, kan ze even in de bench, ook al is dat maar 5 minuutjes of zo, daarna weer eruit. Zorg dat ze voldoende kauw materiaal heeft en ander speelgoed. Veel in de bench doen, heeft niets te maken met zindelijk maken. Dan gebruik je de bench verkeerd. Zindelijk maken doe je door de pup in de gaten te houden en buiten te zetten als je denkt dat ze moet. De bench kun je gebruiken om te slapen en inderdaad als je haar echt even niet in de gaten kunt houden, dan komt het vanzelf goed.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik heb nu ook weer een pup, op dit moment 9 weken oud en ik heb nu ook vakantie dus ben veel thuis. S nachts slaapt hij in de bench van 24.00 tot 9.00 uur ongeveer en dan piept ie nog niet maar haal ik hem er wel uit. Overdag hoeft hij alleen in de bench als ik ff weg moet, boodschappen doen etc. Voor de rest neemt hij zijn rust zelf, slaapt waar t hem uitkomt en dat vind ik best. Vanaf dag 2 dat hij hier is gaat hij dus even in de bench als ik even snel weg moet. Niets geoefend gewoon als ritme gedaan. De andere keer is t 10 min. De volgende keer 3 kwartier. Hij gaat rustig liggen slapen. En als ik terugkom mag ie er weer uit. Heb ze ook gehad die niet hun eigen rust namen, die moesten dus wel verplichte rust een paar keer per dag.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ik doe gewoon ongeveer hetzelfde wat ik met de volwassen honden ook doe.
Ik heb geen zin om een pup eerst het ene ritme en dan ineens een ander ritme aan te leren.
En dat loopt wel vlot, pupsel nu is 4,5 maanden en die loopt hier gewoon rond alsof ze hier al 4,5 jaar loopt
Ik heb ze overdag wel in een kennel, dat is wel makkelijker natuurlijk (al wil ik ze daar ook wel zindelijk, maar dat is minder erg an in huis als er eens iets gebeurt)
's avonds komt ze even in huis, met de nadruk op 'even' want het is niet echt een binnentype
slapen doet ze wel boven bij mijn bed, haar klok staat wel op 5u - max 5.30u, ook in de weekends 
Ik heb geen zin om een pup eerst het ene ritme en dan ineens een ander ritme aan te leren.
En dat loopt wel vlot, pupsel nu is 4,5 maanden en die loopt hier gewoon rond alsof ze hier al 4,5 jaar loopt
Ik heb ze overdag wel in een kennel, dat is wel makkelijker natuurlijk (al wil ik ze daar ook wel zindelijk, maar dat is minder erg an in huis als er eens iets gebeurt)
's avonds komt ze even in huis, met de nadruk op 'even' want het is niet echt een binnentype
-
Dreesje
- Actief
Inderdaad moet ik nu wel echt gaan oefenen met alleen laten. 's nachts ligt ze alleen beneden en dat gaat goed en ook overdag als ze in de bench ligt zit ik vaak buiten of doe even een boodschap. Maar er is altijd wel iemand thuis nu, dus altijd geluid en mensen die langslopen als ze even wakker wordt.
Ze neemt haar rust lang niet altijd, dus daarom gebruik ik daarvoor de bench. Zojuist eerste puppycursus gehad en daar adviseerden ze om haar vaker korte tijd in de bench te doen, net zo lang totdat ze op de goede plek plast (of plast tijdens het rondje). Daarna pas in huis of in de tuin rond laten lopen.
Ze neemt haar rust lang niet altijd, dus daarom gebruik ik daarvoor de bench. Zojuist eerste puppycursus gehad en daar adviseerden ze om haar vaker korte tijd in de bench te doen, net zo lang totdat ze op de goede plek plast (of plast tijdens het rondje). Daarna pas in huis of in de tuin rond laten lopen.
Havanezertje Zoey 

-
Neeltje
Hoezo in de bench en op de juiste plek plast? Toch niet in de bench? Ik zou dat echt niet doen, heeft volgens mij totaal geen zin. Hoe leert een pup van in de banch zitten waar ze moet plassen?
-
tkuijernl
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
ik deed het met mijn honden altijd anders, ik deed ze standaard om het uur naar buiten wat ze ook aan het doen waren (behalve eten natuurlijk)
ging dat een week goed zonder ongelukjes dan werd het om de 2 uur ging dat weer een week goed om de 3 uur en zo verder
in de bench gingen ze alleen als ik weg moest verder mochten ze gewoon door huis lopen
probeer niet zo krampachtig te doen maar probeer te relaxen en geniet van je pup
ging dat een week goed zonder ongelukjes dan werd het om de 2 uur ging dat weer een week goed om de 3 uur en zo verder
in de bench gingen ze alleen als ik weg moest verder mochten ze gewoon door huis lopen
probeer niet zo krampachtig te doen maar probeer te relaxen en geniet van je pup
groetjes Tamara
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier staat de achterdeur de hele dag open dus hij kan naar buiten wanneer hij wil en op de een of andere manier gaat dat zo'n beetje vanzelf dat ie daar plast en heel soms event poept maar das in 2 weken pas 2 x gebeurt op de 1e dag hier. Wel laat ik hem even uit als hij wakker wordt... daar poept hij dan ook gelijk.
Ik maak er niet zo'n punt van hoor... komt vanzelf hoe meer je gaat doen aan kunstgrepen hoe langer t duurt.
Na t eten naar buiten
Na t spelen naar buiten
Als ie wakker wordt naar buiten
Das t belangrijkste
Ik maak er niet zo'n punt van hoor... komt vanzelf hoe meer je gaat doen aan kunstgrepen hoe langer t duurt.
Na t eten naar buiten
Na t spelen naar buiten
Als ie wakker wordt naar buiten
Das t belangrijkste

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik vind het een overdreven advies van de DA. Heb hier een pup van 13 weken en er staat niet eens een bench. Als die er wel stond was die alleen voor 's nachts of wanneer ik weg ben en dus geen toezicht heb. Ik vind het juist waardevol dat een hond zelf leert zijn rust te nemen zonder dat hij daarvoor opgesloten hoeft te worden. Laat haar gewoon lekker in de kamer slapen overdag wanneer je erbij bent. Je hoeft haar niet 24/7 bezig te houden natuurlijk, maar ik zou me verder niet zo vastklampen aan een ritme hoor. Gewoon lekker momentjes spelen en wat trainen, uitlaten na het spelen, na het eten en zodra ze wakker wordt en verder haar gang laten gaan.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zijn wel uitzonderingen hoor... ik heb er ook gehad die doorgingen (en dan alla filmpje high drive puppy) tot ze letterlijk omvielen en sliepen. Dat vind ik dus niet oke en zulke pups kregen verplichte rust. Dat was 10 sec in de bench en ze sliepen... zo moe waren ze maar gaven zichzelf die rust niet.Maeve schreef:Ik vind het een overdreven advies van de DA. Heb hier een pup van 13 weken en er staat niet eens een bench. Als die er wel stond was die alleen voor 's nachts of wanneer ik weg ben en dus geen toezicht heb. Ik vind het juist waardevol dat een hond zelf leert zijn rust te nemen zonder dat hij daarvoor opgesloten hoeft te worden. Laat haar gewoon lekker in de kamer slapen overdag wanneer je erbij bent. Je hoeft haar niet 24/7 bezig te houden natuurlijk, maar ik zou me verder niet zo vastklampen aan een ritme hoor. Gewoon lekker momentjes spelen en wat trainen, uitlaten na het spelen, na het eten en zodra ze wakker wordt en verder haar gang laten gaan.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ja, zo'n pup was Nilo ook inderdaad. Maar dat zijn wel de uitzonderingen, en ook hij leerde na verloop van tijd om zelf z'n rust te pakken. Dat zo'n DA dit maar als algemeen advies verkoopt vind ik uh..niet zo snuggermalinois schreef:Er zijn wel uitzonderingen hoor... ik heb er ook gehad die doorgingen (en dan alla filmpje high drive puppy) tot ze letterlijk omvielen en sliepen. Dat vind ik dus niet oke en zulke pups kregen verplichte rust. Dat was 10 sec in de bench en ze sliepen... zo moe waren ze maar gaven zichzelf die rust niet.Maeve schreef:Ik vind het een overdreven advies van de DA. Heb hier een pup van 13 weken en er staat niet eens een bench. Als die er wel stond was die alleen voor 's nachts of wanneer ik weg ben en dus geen toezicht heb. Ik vind het juist waardevol dat een hond zelf leert zijn rust te nemen zonder dat hij daarvoor opgesloten hoeft te worden. Laat haar gewoon lekker in de kamer slapen overdag wanneer je erbij bent. Je hoeft haar niet 24/7 bezig te houden natuurlijk, maar ik zou me verder niet zo vastklampen aan een ritme hoor. Gewoon lekker momentjes spelen en wat trainen, uitlaten na het spelen, na het eten en zodra ze wakker wordt en verder haar gang laten gaan.
-
Hondengezin
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Duitse staande draadhaar X Hollandse herder. En een Boerenfox
- Aantal honden: 2
Ik snap enigszins wel dat je niet wilt dat ze hun behoefte op het gras doen; de kinderen spelen er immers ook op neem ik aan. Herkenbaar dus, hier ook gras en hebben 2 kinderen in de leeftijd van bijna 3 en 4.5 jaar.
Is het niet een idee om de pup vrijwel direct na het slapen uit te laten en haar dan haar behoeftes te laten doen? Dat doen wij met onze bijna 10 weken oude pup. Al voorkom je het niet dat ze het in de tuin (en dus ook het gras) doen.
Wat ritme betreft: Ik weet niet of ze uit haar eigen haar rust pakt? Merk je aan haar of ze vermoeid is? Banjer pakt nauwelijks zelf zijn rust, die leggen wij dus wel in de bench als we merken dat hij moe is. Verder niet echt vast ritme. Gaan wel na het slapen dus een rondje lopen. Trainen doen wij circa een half uur per dag (verdeeld over de dag in meerdere momenten).
Ik gebruik geen vaste tijden, want daar doet mijn pup niet aan. Ik hou hem wel in de gaten wat betreft zijn slaap/rustbehoeftes. Eten geef ik wel op (zo veel mogelijk) vaste tijden, kan wel een half uur maximaal afwijken.
Is het niet een idee om de pup vrijwel direct na het slapen uit te laten en haar dan haar behoeftes te laten doen? Dat doen wij met onze bijna 10 weken oude pup. Al voorkom je het niet dat ze het in de tuin (en dus ook het gras) doen.
Wat ritme betreft: Ik weet niet of ze uit haar eigen haar rust pakt? Merk je aan haar of ze vermoeid is? Banjer pakt nauwelijks zelf zijn rust, die leggen wij dus wel in de bench als we merken dat hij moe is. Verder niet echt vast ritme. Gaan wel na het slapen dus een rondje lopen. Trainen doen wij circa een half uur per dag (verdeeld over de dag in meerdere momenten).
Ik gebruik geen vaste tijden, want daar doet mijn pup niet aan. Ik hou hem wel in de gaten wat betreft zijn slaap/rustbehoeftes. Eten geef ik wel op (zo veel mogelijk) vaste tijden, kan wel een half uur maximaal afwijken.

- Shari
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
- Aantal honden: 5
Hier een pup van 11 wk nu. Die pakt heel veel rust zelf en stoppen we eigenlijk nooit in de bench om te slapen. Zit er af en toe wel in om te wennen. Of soms met een kluifje. Ze gaat er soms ook zelf in liggen. Hier dus geen verplichte rust. En heel vaak naar buiten hier mag het wel in de tuin ze is op een enkel ongelukje na al zindelijk.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
-
Dreesje
- Actief
Bedankt voor alle tips! Nu het slecht weer is buiten en we dus de hele dag binnen zijn, pakt Zoey veel meer rust. Ik doe haar nu in de bench als ik haar niet meer in de gaten kan houden en niet meer voor de rust. Ze slaapt veel meer uit zichzelf nu.
Ik merk dat het zindelijk maken nu ook veel makkelijker is. Buiten merkte ik vaak helemaal niet dat ze iets deed. Ik ga nu naar buiten als ze heeft geslapen, twintig minuten nadat ze heeft gegeten en verder elk uur. Dat lijkt goed te werken. Ik zet haar afwisselend op een grasveldje voor de deur en op de strook achterin de tuin. Op beide plekken doet ze het nu. Natuurlijk niet precies in het zandbakje dat we daarvoor maakten, maar ach
Tussendoor kan ik haar nu ook goed in de gaten houden en omdat ze zoveel slaapt is dat ook veel makkelijker vol te houden. Geen ongelukjes daardoor vandaag. 
Ik merk dat het zindelijk maken nu ook veel makkelijker is. Buiten merkte ik vaak helemaal niet dat ze iets deed. Ik ga nu naar buiten als ze heeft geslapen, twintig minuten nadat ze heeft gegeten en verder elk uur. Dat lijkt goed te werken. Ik zet haar afwisselend op een grasveldje voor de deur en op de strook achterin de tuin. Op beide plekken doet ze het nu. Natuurlijk niet precies in het zandbakje dat we daarvoor maakten, maar ach
Havanezertje Zoey 

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat gaat goedDreesje schreef:Bedankt voor alle tips! Nu het slecht weer is buiten en we dus de hele dag binnen zijn, pakt Zoey veel meer rust. Ik doe haar nu in de bench als ik haar niet meer in de gaten kan houden en niet meer voor de rust. Ze slaapt veel meer uit zichzelf nu.
Ik merk dat het zindelijk maken nu ook veel makkelijker is. Buiten merkte ik vaak helemaal niet dat ze iets deed. Ik ga nu naar buiten als ze heeft geslapen, twintig minuten nadat ze heeft gegeten en verder elk uur. Dat lijkt goed te werken. Ik zet haar afwisselend op een grasveldje voor de deur en op de strook achterin de tuin. Op beide plekken doet ze het nu. Natuurlijk niet precies in het zandbakje dat we daarvoor maakten, maar achTussendoor kan ik haar nu ook goed in de gaten houden en omdat ze zoveel slaapt is dat ook veel makkelijker vol te houden. Geen ongelukjes daardoor vandaag.