Af en toe verstop ik me daar eens achter een boom of struik wanneer hij afgeleid is, zodat hij me moet komen zoeken. Regelmatig roep ik hem even bij me om iets lekkers te komen eten. Het is zelfs al zo erg dat hij daar vaak beter volgt dan de momenten dat hij moet volgen, in de hoop wat lekkers te krijgen. Maar zodra hij iets te eten vindt, heeft hij hele bossen wortels in zijn oren. Op een ander pad waar we vaak lopen, moeten we goed opletten omdat daar nogal eens brood ligt, waarschijnlijk weggegooid door de vele scholieren die daar langs fietsen en iets lekkerders hebben gekocht voor hun lunch maar hun brood ook niet mee terug naar huis willen nemen. Op de ronde waar ik nu liep, kom ik normaal hooguit wat paarden- of schapenstront tegen. De eerste ligt meestal duidelijk midden op het pad, en heb ik meestal al op tijd gezien om hem bij me te roepen en aan te lijnen / de lijn vast te pakken. De tweede variant ligt er alleen als de schapen van/naar de wei zijn gebracht waar ik al eerder langs loop. Als ik dus zie dat de schapen op dat pad hebben gelopen, zorg ik dat Gizmo daar niet los loopt, en meestal neem ik dan ook een andere route.
Maar nu lag er dus blijkbaar mensenpoep in de berm... Ik was van plan om Gizmo op dat stukje helemaal los te laten, maar omdat hij eerder al niet helemaal goed luisterde, hing er gelukkig nog een 5m lijn aan die over de grond sleepte en kon ik hem er weghalen voor hij alles op had gegeten. Vervolgens kon ik het ook nog uit zijn bek gaan halen
Is er één of andere manier om hem dit af te leren? Ik wil hem niet de rest van zijn leven gemuilkorfd uit moeten laten, maar buiten dat dit poep eten ronduit smerig is, is het natuurlijk ook nog eens gevaarlijk, want wie weet wat voor medicijnresten e.d. er in zitten. Hondenpoep boeit hem gelukkig niet, maar konijnenkeutels, paardenmest, schapenmest, koeienmest, mensenpoep vindt ie allemaal buitengewoon lekker. Dat hij konijnenkeutels eet vind ik nog niet zo'n ramp (voor zo ver ik weet kan hij hier niet ziek van worden?), en daar is hij nog enigszins bij weg te roepen.
Hij kent het commando 'let op', voor hem betekent dat 'als ik nu naar mijn baasje kijk, krijg ik iets lekkers'. Maar zodra hij iets op straat ontdekt, is dat wat ik bij me heb niet interessant genoeg meer. We hebben al van alles geprobeerd: brokjes, hondensnoepjes, verschillende soorten gedroogd vlees, stukjes gedroogde kippenpoot, rodiworst. Maar nog steeds hebben we niks gevonden wat hij interessanter vindt dan wat hij misschien op straat kan vinden. Daar komt dan ook nog eens bij dat meneer erg gemakkelijk aan de diarree geraakt als hij een keer iets 'vreemds' heeft gegeten (dat kan ook gewoon een hondensnack zijn, 'vreemd' in de zin van 'iets wat hij normaal niet krijgt'). Ik heb wel eens gelezen dat mensen met een bus slagroom over straat gaan, maar dat durf ik dus niet goed aan.
Afleiden met een spelletje werkt ook niet: trekspelletjes speelt hij eigenlijk niet, en balletjes terugbrengen doet hij alleen als hij in ruil daarvoor iets te eten krijgt (hoezo voergericht, zo'n Golden?
Ik hoop dus dat iemand hier voor mij tips heeft hoe ik hier mee om kan gaan. Kan ik hier uberhaupt specifiek op trainen? En wat zou ik nog kunnen proberen als beloning voor het op mij letten? Moet ik toch maar een bus slagroom gaan halen?