Vanochtend zagen we een bekende lopen met haar hondjes en op het laatste moment bleek dat haar kat ook meeliep. Toto vindt katten geweldig en kan er stilkeuk mee omgaan, maar hij is panisch voor 'dreigende' katten. En deze kwam dus grommend op ons af. Er werd ons verzekerd dat de kat niks deed, en dat was ook zo, hij passeerde ons gewoon, maar wel blazend naar mijn honden. Lilo heeft daar niks van, maar Toto vond het vreselijk eng, het was goed dat hij aan de riem zat.
En effe later komen we een DH tegen die al vaker voor akkefietjes heeft gezorgd. Alle honden liepen los, er was ruimte zat om er met een boog omheen te gaan, maar opeens zet die herder een spurt in richting Toto. Ik heb die herder al vaker weg gescholden bij Toto vandaan, maar ze liepen nu te ver weg en dit was dus de tweede keer dat Toto er gillend vandoor ging met die herder achter zich aan.
Ik vond hem vlak buiten het park, hij was niet de straat opgerend of zoiets engs maar direct de hoek omgegaan (de veilige autoloze richting naar huis). Hij stond een beetje verscholen en nog wat nabibberend op ons te wachten.
Die mevrouw van die DH heb ik in het voorbijgaan trouwens nog wel iets toegesnauwd over je hond aanlijnen maar 'hij rende er alleen maar achteraan'. Ja, helemaal waar hoor, maar kleinere hondjes en pups die hij wel in kan halen worden tegen de grond gebeukt en grommend en grauwend op hun plek gehouden. Doe die hond dan lekker bij je houden.
En Toto, wat een braverd is het toch.