Cairo_ schreef:Ptje schreef:nou heb ik al zoveel tips gezien om het trekken aan de riem af te leren, ik zie door de bomen het bos niet meer.
Op de hondenschool leer ik met slappe riem te lopen en steeds om te draaien zodat de focus op jou als baas blijft maar op een of andere manier doe ik iets verkeerd zodat Ziggy blijft trekken.
Rasta heb ik het geleerd door stil te blijven staan en hem terug te halen tot de riem weer slap is en dat werkt perfect behalve bij Ziggy.
Stilstaan en de andere kant op lopen zodra hij trekt..... Nope, dan blijven we in een cirkeltje van anderhalve meter rondlopen, zucht.
Nou trekt ie gelukkig niet zo heel hard en zo'n wurmke houdt je met gemak maar ja soms is dat best wel lekker om ontspannen te lopen zonder getrek of een kleine die speels happend de ander in de nek hangt (dat corrigeer ik natuurlijk wel).
Misschien ben ik wel te ongeduldig of zo, kweet niet
Heeft iemand nog tips?
Ik heb mijn hond op mijn eigen manier het trekken in een half uurtje afgeleerd
maar ja, de ene hond is de andere niet dus een hardleerse hond zal wel wat langer duren.
Ten eerste, dat omdraaien werkte voor geen meter.
Want de hond moet wel weten dat je omdraait vanwege het trekken! Hij denkt dat je omdraait omdat je wilt omdraaien, niet omdat hij trekt. Dan kun je 1000 keer omdraaien, maar hij denkt dat je dat doet omdat je 1000 keer wilt omdraaien
Ik heb een losse knisperende lawaaierige krant gepakt. Doet absoluut geen pijn maar maakt lawaai! Ik sta naast hem en de hond ook. Ik doe één stap naar voren en hij begint meteen te trekken. ik geef met de lawaaierige krant een tik op zijn kop: "hee, hier blijven jij.."
Weer stoppen en weer naar voren en hij trekt, weer die lawaaierige krant op zijn kop: "tuttutut...hier jij!" En dat zo blijven herhalen tot hij rustig loopt. Binnen eenhalf uur weet hij dat het op het trekken slaat. Als je dan een tijd heb geoefend weet hij dat hij niet mag trekken en dat is het belangrijkste. Succes!
By the way: als hij plots rustig gaat lopen NIET belonen of aanspreken, gewoon zwijgen want anders denkt hij dat hij het goed gedaann heeft en dat de oefenIng erop zit en wéér mag trekken.
Nou, niet helemaal juist ....... volgens mij
Er zijn verschillende theorieën en methodes.
1. De hond heeft geleerd om te trekken.
Want door te trekken kan hij daar komen waar hij naar toe wil.
(boom om te plassen, park waar hij los mag, andere hond besnuffelen).
Door te ontdekken dat hij daar gewoon niet meer komt als hij trekt kan het trekken verminderen.
2. Je hond trekt en let totaal niet op jou.
Door de riem even iets ruimer te maken waardoor hij net even niet in de riem hangt en dan direct om te keren zonder iets te zeggen krijgt de hond een tik in de nek.
Als het goed is ...

....... zou de hond daardoor moeten leren dat hij echt wat meer op je moet letten.
Dat levert al minder tot geen trekken op.
3. De hond heeft geen respect voor je en sleurt je gewoon achter zich aan.
Geef hem "vliegles" (= een ongelofelijk harde ruk aan de riem waardoor de hond helemaal uit balans gaat)
Niet al te zachtzinnig.
Als je het goed doet is het in één keer over.
Kies maar.
Ik ga zelf voor 1 en in noodgevallen 2.
3 vind ik een te groot risico op problemen met de wervels.
Zo langzamerhand weet ik nu wel dat het niet zo ver moet komen dat ik een hekel krijg aan dat getrek, dus mijn pup heeft al geen succes als hij/zij gaat trekken.