Mijn eerste hond was door een ander getraind en opgevoed, hem kon ik eigenlijk overal los naast de fiets laten lopen. Hij snapte het wanneer hij naast de fiets moest komen lopen (rechts), snapte het als ik zei dat hij op de stoep moest lopen terwijl ik op de straat reed etc. maar ik had géén idee hoe zijn baas dat had aangeleerd (en misschien was dat wel helemaal niet zo, maar begreep hij wat ik verlangde, dat moet ik in het midden laten)
Met Bluf durfde ik het niet, zij was voor mij toch ietwat te alert op veel andere dingen en wilde te vaak naar me toe komen als in een sitatie ik juist van haar verlangde dat ze moest blijven staan of moest af gaan, veel erop getraind, maar het commando bleef te onbetrouwbaar.
Met Aki zijn we nu ook begonnen met fietsen, en aan de lijn loopt hij goed mee naast de fiets. Wel veel de neiging om de berm te snuffen, en paaltjes zijn interessant, dus dat blijft even aan blijven geven dat er naast de fiets gewoon doorgelopen dient te worden.
Tijdens de vakantie waren we met de fietskar naar het meer gegaan. Het is een stuk over landwegen en voorheen liet ik mijn andere honden daar eigenlijk altijd los. Op de terugweg hadden beide honden nog behoorlijk wat energie. En nadat we Aki eerst toch even vast moesten doen vanwege een konijn dat ineens wegschoot
Hij sjeesde voor ons uit terwijl wij langzaam gingen fietsen.
Terug roepen ging prima, vervolgens zei ik hem om te gaan (om kent hij van "om een boom of paaltje gaan", vanwege de flex) en hij ging keurig om de fiets en ging rechts lopen.
"Naast" en
Echt waar, we waren wel wat verbaasd dat hij het allemaal zo goed oppikte.
Van jongs af aan ben ik ook bezig met het woordje "kant" en dan wijs ik met mijn arm de richting van de kant waar ik de hond wil laten lopen. Ook dit woord blijkt dus duidelijk door zijn gekomen.
Ik heb altijd een hekel gehad aan dat gezwalk van links naar rechts op een fietspad waar je soms wel eens over moet, los of aan een flex vind ik gewoon dat ze dan aan een kant moeten blijven lopen.
Maar ik vraag me dus af hoe jullie dit soort dingen aanpakten. In mijn eigen omgeving zijn er niet echt mogelijkheden dichtbij om dit dus te oefenen zonder risico. Waar ik was op vakantie is zeker in het naseizoen nagenoeg geen verkeer meer op die landwegen, ideaal moment vond ik om eens te zien hoever hij nu eigenlijk was met verschillende commando's en in combi dus met de fiets.
Ik stond verbaasd hoeveel hij eigenlijk snapte, en hoe bereidwillig hij was om te luisteren
Uiteraard bij te grote risico's had ik het niet gedaan, als hij te druk in de kop had geworden dan had ik hem wel gewoon aangelijnd