Het gaat mij steeds vaker opvallen. Donderdag avond had ik behendigheid, er zijn 2 trainingen bezig, met een schapennet er tussen. Van de andere groep (beginnersgroep) is een hond naar het schapennet toegelopen en geïnteresseerd in de hond die van ons (startersgroep) bezig is. Die hond van ons is ook geïnteresseerd en ze beginnen ieder aan een eigen kant te rennen. Het einde van het net is open, dus ze rennen ineens samen over het veld. Bazen roepen beide honden, dit gaat niet vlekkeloos. Maar uiteindelijk zijn ze aangelijnd. Dan is Dana aan de beurt, die gaat over de sprongen, doet haar dingetje en als ze klaar is rent ze een rondje en rent op die hond af die net niet luisterde. Ze gaat "spelen" maar wel met een grom en probeert op haar manier in de nek te happen. (iets wat ze regelmatig doet en dat is haar manier van spelen). In mijn ogen was dat dus een correctie naar die hond, zo van jij meost luisteren van de baas.
Vandaag ook, Dux liep even los, maar hij luisterde niet in een keer (hij was aan het rollen in het gras en dan is het ook niet echt slim om te roepen maar dat terzijde). Dux komt terug en wat doet Dana, die rent op Dux af en gaat nekhappen en grommen. Om samen te spelen.
Dit doet ze ook als er 2 honden aan het spelen zijn, en ze zijn nogal vocaal of hardhandig aan het spelen. Dana wil zich er dan mee bemoeien en wil de honden dan op een "speelse" manier uit elkaar halen door "mee" te gaan doen. Dit sta ik overigens niet toe, want ze is helaas al 2x de aanstichter geweest van een gevecht tussen 2 andere honden.
Even voor de goede orde, Dana doet het niet agressief, ze probeert doormiddel van een blaf of grom de andere hond te stoppen en door nekhappen de honden uit elkaar te krijgen.
Ik laat het gedrag niet toe, want ik vind het niet nodig.
Maar mijn vraag is, waarom doet zij dit. Ik heb het haar nooit aangeleerd oid. Het begon me ineens heel erg op te vallen op de momenten dat Dux niet luisterde dat ze hem soort ging halen en happen zo van, jij moet naar de baas.
Nu ze het dus bij behendigheid ook deed, dacht ik het is dus echt corrigeren van de hond.
Het lijkt bijna een herder