Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Andere honden corrigeren

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Andere honden corrigeren

Ongelezen bericht door Judith »

Dat is wat Dana doet in mijn ogen.
Het gaat mij steeds vaker opvallen. Donderdag avond had ik behendigheid, er zijn 2 trainingen bezig, met een schapennet er tussen. Van de andere groep (beginnersgroep) is een hond naar het schapennet toegelopen en geïnteresseerd in de hond die van ons (startersgroep) bezig is. Die hond van ons is ook geïnteresseerd en ze beginnen ieder aan een eigen kant te rennen. Het einde van het net is open, dus ze rennen ineens samen over het veld. Bazen roepen beide honden, dit gaat niet vlekkeloos. Maar uiteindelijk zijn ze aangelijnd. Dan is Dana aan de beurt, die gaat over de sprongen, doet haar dingetje en als ze klaar is rent ze een rondje en rent op die hond af die net niet luisterde. Ze gaat "spelen" maar wel met een grom en probeert op haar manier in de nek te happen. (iets wat ze regelmatig doet en dat is haar manier van spelen). In mijn ogen was dat dus een correctie naar die hond, zo van jij meost luisteren van de baas.

Vandaag ook, Dux liep even los, maar hij luisterde niet in een keer (hij was aan het rollen in het gras en dan is het ook niet echt slim om te roepen maar dat terzijde). Dux komt terug en wat doet Dana, die rent op Dux af en gaat nekhappen en grommen. Om samen te spelen.

Dit doet ze ook als er 2 honden aan het spelen zijn, en ze zijn nogal vocaal of hardhandig aan het spelen. Dana wil zich er dan mee bemoeien en wil de honden dan op een "speelse" manier uit elkaar halen door "mee" te gaan doen. Dit sta ik overigens niet toe, want ze is helaas al 2x de aanstichter geweest van een gevecht tussen 2 andere honden. :ugh:

Even voor de goede orde, Dana doet het niet agressief, ze probeert doormiddel van een blaf of grom de andere hond te stoppen en door nekhappen de honden uit elkaar te krijgen.
Ik laat het gedrag niet toe, want ik vind het niet nodig. :neenee:

Maar mijn vraag is, waarom doet zij dit. Ik heb het haar nooit aangeleerd oid. Het begon me ineens heel erg op te vallen op de momenten dat Dux niet luisterde dat ze hem soort ging halen en happen zo van, jij moet naar de baas.
Nu ze het dus bij behendigheid ook deed, dacht ik het is dus echt corrigeren van de hond.
Het lijkt bijna een herder :pffff:
Afbeelding
Sterre

Re: Andere honden corrigeren

Ongelezen bericht door Sterre »

Vrienden van ons hadden vroeger een Golden reu die dat deed. In het bos als mensen hun hond riepen en die luisterde niet ging hij naar die hond toe en gromde waarna die hond dan naar zijn baas ging en de Golden ging weer zijn eigen gang. Dat gebeurde niet vaak, heel af en toe. En er kwam nooit narigheid van. De Golden had trouwens zelf meestal bananen in zijn oren, maar andere honden moesten luisteren vond hij.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Judith schreef:Maar mijn vraag is, waarom doet zij dit.
Omdat ze een regelteef is :mrgreen:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Judith
Zeer actief

Miranda schreef:
Judith schreef:Maar mijn vraag is, waarom doet zij dit.
Omdat ze een regelteef is :mrgreen:
Haha, ja zo blijkt. Had ik toch niet gedacht als haar zo zie :mrgreen:
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

niet alleen teven hoor :engel:

als er op de cursus een alleen oefening gedaan moest worden en de hond deed niet wat de baas vroeg :schrik:

vloog buster er heen en met een dikke blaf werd even er op gewezen dat er geluisterd moest worden :O:

daarna kwam hij weer , met uiteraard de staart omhoog , naast mij zitten

ik hield hem dus vaak even aan een haartje vast dan bleef hij wel keurig zitten.
wij hadden een voor de lol training dus niemand vond het niet erg maar een regelaar is het wel .

ach met bijnaam de clown was het ook niet gek natuurlijk :Q:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ja het is gewoon het karakter toch zou ik zeggen, een regelteef. :)
fenneke schreef:niet alleen teven hoor :engel:

als er op de cursus een alleen oefening gedaan moest worden en de hond deed niet wat de baas vroeg :schrik:

vloog buster er heen en met een dikke blaf werd even er op gewezen dat er geluisterd moest worden :O:

daarna kwam hij weer , met uiteraard de staart omhoog , naast mij zitten

ik hield hem dus vaak even aan een haartje vast dan bleef hij wel keurig zitten.
wij hadden een voor de lol training dus niemand vond het niet erg maar een regelaar is het wel .

ach met bijnaam de clown was het ook niet gek natuurlijk :Q:
:goeie: Dit zou ik zelf ook wel kunnen waarderen van een andere hond haha...

Hier ondertussen ook twee regelteven, elk op hun eigen manier.
Jura mag het alleen bij haar vrienden, dan doet ze het netjes. Bij onbekende honden of honden die ze niet mag, is ze echt buitenproportioneel als het om regelen gaat. Ze zou rustig een hond het veld af kunnen jagen als die denkt dat hij kan komen schooien bij mij ofzo. Daarom zit ze bij onbekende honden ook altijd aan de lange lijn zodat we er meer vat op hebben.

Mahru is nog maar 6 maanden maar wil zich ook al wel bemoeien. Bij haar is het tot nu toe op een goeie manier, ze zal bijvoorbeeld een hondje dat geplaagd wordt door een bullebak helpen door de bullebak af te leiden.
Ook gaat ze Jura afkappen als die loopt te stressen, dat vind ik dus allemaal wel prima.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Hier doen ze het ook, als er eentje niet meteen komt na het fluiten dan wordt hij/zij gehaald door één van de andere en krijgt dan ook even een snauw :mep:
Maar ook vreemde honden die niet luisteren naar hun baas worden soms terug gebracht :engel: :LOL:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco deed dat ook nadat ik Isa terecht had moeten wijzen. Ik had beide hondjes meegenomen op de fiets voor een wandeling aan de andere kant van het dorp. Op de terugweg zat de ketting waarmee Isa in haar mandje gezekerd zat onder haar achterpoot door, dus ik wilde haar even helpen wat comfortabeler te zitten. Mevrouw was het er niet mee eens, dus dat werd grommen, blaffen en happen (niet bijten, wel met haar tanden tegen m'n huid). Uiteraard gewaarschuwd, ketting goed gedaan en toen konden we naar huis. Zodra ik in de tuin Elco en Isa uit hun mandjes gehaald had, ging Elco Isa nog eens lopen corrigeren: zo mag jij je niet gedragen naar mijn vrouwtje toe! Ik heb het heel even laten gaan en toen gezegd: zo is het wel genoeg. Daarna was het ook klaar.
Daarna overigens geen gedoe meer gehad met Isa en Elco heeft Isa niet weer zo gecorrigeerd.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Mijn oude hond (een teefje) deed dat bij mijn labrador, als ik op Alex mopperde nam zij het af en toe van me over met een "bijt" in zijn neus.
Af en toe dacht ik wel eens "bemoei je er niet mee ik kan het alleen wel" ;-)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Dat heeft ze vast van Tapas overgenomen. Die doet dat ook als ze de kans krijgt.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Skadi vindt dat ze een correctie van mij (naar bv Cayuga) nog eens extra moet benadrukken door ook nog even in een oor te gaan staan tetteren.
Mag ze niet van me, maar stiekem vind ik het wel grappig om te zien :F:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mijn teckelteven hadden/hebben er ook een handje van. En er zit niks herderigs in en zelf luisteren is dan vaak weer niet nodig :hmmm:

Bij Mies moet ik zelfs oppassen dat ze 'verkeerd' gedrag niet gaat uitlokken. Als een hond te opdringerig gedaan heeft, gaat ze daarna een paar keer vlak voor die hond staan en als hij dan opnieuw probeert te ruiken vliegt ze er weer op: Manieren! :S: Niet ruiken zonder toestemming :S: Pas als de hond in kwestie wégloopt als ze naar hem toeloopt laat ze hem met rust. Te veel Cesar Milan gekeken denk ik :engel:
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Miranda schreef:
:lol1: :lol1: :engel:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Heeft ze van ma en van pa. Haar halfzus Loes doet het ook maar haar moeder Tod was ook een regelkut eerste klas. Die was altijd zo'n sjieke poedel zoals het hoorde totdat er ergens mot was dan vloog ze er ook in de viswijffenmodus tussen in.
Dana is gewoon een leiderstypje dus , klinkt wat vriendelijker.hahahaha
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Heeft ze van ma en van pa. Haar halfzus Loes doet het ook maar haar moeder Tod was ook een regelkut eerste klas. Die was altijd zo'n sjieke poedel zoals het hoorde totdat er ergens mot was dan vloog ze er ook in de viswijffenmodus tussen in.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Mijn reu wilde dat ook nog wel eens doen, bij mijn eigen teef had ik er niet zoveel problemen mee als ze niet of te laat luisterde. Maar hij ging het ook doen bij bekende honden waar ik wel eens mee opliep en die niet 1, 2, 3 naar de baas luisterden. Toen ik dat merkte heb ik dat afgekapt, ze snapten zijn inmenging best wel maar hadden toch liever met hun eigen baas te maken :roll:
Judith
Zeer actief

LongFields schreef:Dat heeft ze vast van Tapas overgenomen. Die doet dat ook als ze de kans krijgt.
Ja Dana blijft er van overtuigd dat ze een herder is :mrgreen:
Ze wilde toen ook zo graag met jou mee in de auto, zo van ja maar ik hoor er gewoon bij :cheer: :engel:
Afbeelding
Judith
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Heeft ze van ma en van pa. Haar halfzus Loes doet het ook maar haar moeder Tod was ook een regelkut eerste klas. Die was altijd zo'n sjieke poedel zoals het hoorde totdat er ergens mot was dan vloog ze er ook in de viswijffenmodus tussen in.

Niet van een vreemd dus :engel:

Het was mij nooit echt heel erg opgevallen. Nu het een paar keer achter elkaar gebeurde merkte ik het pas.
Ach ik vind het niet vreselijk, ik kan haar prima remmen en duidelijk maken dat het niet mag.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Gilly doet het ook. De andere honden hier in huis hebben heilig ontzag voor die oude tut. Zodra er te luidruchtig wordt gespeeld komt ze van haar kussen af geeft een snauw, honden liggen op hun rug want oma is boos. Gilly draait om loopt weg gaat weer liggen en kijkt mij aan van: zo dat heb ik weer eens goed geregeld. Hetzelfde doet ze ook als 1 van de andere honden niet door loopt.
Ellen
Afbeelding
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Miranda schreef:Skadi vindt dat ze een correctie van mij (naar bv Cayuga) nog eens extra moet benadrukken door ook nog even in een oor te gaan staan tetteren.
Haha, dat doet Nila ook als k Enzi corrigeer. Nog ff het erin wrijven.

Ook haalt ze hem al tetterend op als hij te lang blijft hangen bij een geurtje. Uiteraard als k zeg 'haal m maar' en dan met zo een uitgestreken smoelwerk langs mij lopen. Ik hou er van!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”