Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Paddenstoelen eten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Paddenstoelen eten

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik zou een korf zeker overwegen.
Niet om je bang te maken maar ik ken een aantal honden die door het eten van paddenstoelen doodziek zijn geworden en sommige hebben het ook niet overleefd.

Hoe je het verder kan trainen weet ik niet, zeker nu is er geen houden aan, ze zijn echt overal.
Met ruilen kan je natuurlijk altijd starten, dat geldt behalve voor paddenstoelen ook voor andere dingen die ze eetbaar vindt.

Succes!
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Oei dat zou ik doodeng vinden. Een korf is een optie en anders ervoor zorgen dat ze niet zonder toezicht buiten loopt zolang de paddenstoelen er zijn. Afleren lijkt me erg lastig en ook erg risicovol. Er zijn veel giftige paddenstoelen dus ik zou er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ze er niet bij kan komen.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Of misschien haar meer bewust proberen te maken dat dingen van straat "nee!" zijn. Ik weet dat dat ook niet gemakkelijk is, ken ook mensen met stronteters waarvan de honden om die reden met een muilkorf lopen.
Maar mijn eerste ingeving bij jouw vraag is dan toch om te proberen te leren dat alles wat van de straat is, negatief is, dat positief negeren bij jou beloond wordt.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

En lullig misschien, maar als ze al sterk reageert op correctie/stemcorrectie of licht contact, dit wel gebruiken als het gaat om dingen van de straat of in de natuur. Het is wel voor haar eigen veiligheid dat je dingen niet kunt toestaan.
Als je maar het positieve meer kan benadrukken dan het negatieve, dan lijkt me dat ze wel snel oppikt dat dingen opeten of oppakken van straat niet ok is, maar dat het negeren van de dingen een positieve beloning oplevert.
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Zolang er nog geen afdoende oplossing is, zou ik haar, zeker nu het paddenstoelen seizoen begint, aangelijnd houden. Het risico op een vergiftiging zou mij te groot zijn.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Norah deed dit twee jaar geleden ook heel erg. Ik heb het hetzelfde benaderd als het poepeten, waarbij ik volgens mij nogal een andere methode kies dan gemiddeld hondentrainend nederland.

Corrigeren leid in mijn ogen naar stiekem gedrag en nog sneller opslokken. Ik ben dus juist aandacht gaan vragen, met ultieme beloning. Ja ook al hebben ze die hele drol of paddenstoel al op, dan nog belonen, want er is iets lekkers te behalen bij mij. Bij Norah zeer goed uitgepakt. Ze wijst drollen aan en wacht tot ik met beloning kom. Paddenstoelen lijkt er tot dusver helemaal uit. Die wijst ze nog niet aan, maar ze komen nu ook pas net goed uit de grond, dus wie weet wat ze gaat doen....
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Bonnie is bijna dood geweest door het eten van paddenstoelen. En dat was geen groot stuk..
Ik zou een korf zeker overwegen tot je het er echt betrouwbaar in hebt kunnen trainen dat ze echt altijd komt ruilen!
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

gyanty schreef:Norah deed dit twee jaar geleden ook heel erg. Ik heb het hetzelfde benaderd als het poepeten, waarbij ik volgens mij nogal een andere methode kies dan gemiddeld hondentrainend nederland.

Corrigeren leid in mijn ogen naar stiekem gedrag en nog sneller opslokken. Ik ben dus juist aandacht gaan vragen, met ultieme beloning. Ja ook al hebben ze die hele drol of paddenstoel al op, dan nog belonen, want er is iets lekkers te behalen bij mij. Bij Norah zeer goed uitgepakt. Ze wijst drollen aan en wacht tot ik met beloning kom. Paddenstoelen lijkt er tot dusver helemaal uit. Die wijst ze nog niet aan, maar ze komen nu ook pas net goed uit de grond, dus wie weet wat ze gaat doen....
Zoiets dus. Nu aangelijnd en juist met veel concentratie gericht op de paddenstoelen gaan wandelen. Als er 1 gevonden is belonen met lekkers en op naar de volgende. Als je fysiek dicht bij haar bent hoef je ook geen harde stem correctie te geven dus hoeft ze ook niet te schrikken. Je kunt b.v. haar hap naar de paddenstoel blokkeren met je hand en een rustig "nee".
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

Maar de herfst heeft inderdaad weer een heel andere dimensie qua snuffelgebeuren en opspoor ( :80: ) mogelijkheden. Ik schopte van de week onbedoeld een grote kastanje voor mij uit wat opgepakt werd als een leuk spelletje. Helaas slikte hij hem dus gewoon in zijn geheel maar door voor ik het "los" uitgesproken had. Het was een behoorlijke grote. Volgende morgen had hij toch wat overgegeven dus was hem niet bevallen.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Kent ze het commando 'afblijven'? Als ik zie dat Izzy aanstalten maakt om iets weg te kauwen zeg ik 'afblijven' en mag ze bij mij een koekje komen halen. Meestal komt ze niet aan voor het koekje, maar ze blijft dan in ieder geval van het straatspul af.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mies is ook zo'n zelfvoorzienend straatmormel. Ik schrok me kapot toen ik haar opeens besjes naar binnen zag schuiven. In haar geval lijkt het erop dat ze goede keuzes maakt: niet giftige besjes (rijpe meidoorn, rozenbottels), menselijk etensafval en kattenpoep. Laatst wel de restanten van een kippenpoot. Dan knijp ik hem wel 24 uur maar het is helemaal goed gegaan. En een taxus gaan we voor de zekerheid ruim omheen.

Straffen helpt hier ook niet. Niet omdat ze zo gevoelig is maar mijn 'nee' weegt niet op tegen lekker eten. Aan Mies kan ik wél zien dat ze iets ruikt gelukkig dus aangelijnd trek ik haar weg of ik kom stamvoetend aanrennen. Als ik op tijd ben werkt dat nog.
De manier van gyanty zie ik hier niet werken eerlijk gezegd. Daar is haar karakter niet naar :19:

Kan je de muilkorf misschien gaan proberen op momenten die ze heel leuk vind? Op de bank mogen bijvoorbeeld voor een knuffelsessie, als leuke mensen thuiskomen, etc? Dat de lol haar gedruktheid om het dragen van een muilkorf overstemd en ze er zo aan went?
En goed kijken of je echtecht niet kan zien wanneer ze iets ruikt, zodat je tijdig kan ingrijpen? Ik zou persoonlijk zelfs gaan kijken of je een trainingshalsband (tril, niet schok) dan kan overwegen. Niet leuk, maar als ze door je 'Nee' heen tóch eet en/of er te gedrukt van wordt, moet je wat. Het gaat toch om haar eigen veiligheid als ze ook giftige paddenstoelen eet :ugh: En het voordeel van een trainingshalsband is dat ze de correctie niet aan jou koppelt en ze dus wél bij jou veiligheid en beloning kan krijgen.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

Lemuria schreef:Kent ze het commando 'afblijven'? Als ik zie dat Izzy aanstalten maakt om iets weg te kauwen zeg ik 'afblijven' en mag ze bij mij een koekje komen halen. Meestal komt ze niet aan voor het koekje, maar ze blijft dan in ieder geval van het straatspul af.
Hier zoiets met "laat mij eens kijken?". Maar dat werkt eigenlijk alleen met grotere voorwerpen zoals stokken of ooit eens met een MacDonalds verpakking of zo. Hier is "los" met dingen die echt in de bek verwijnen meestal wel voldoende, denk zo 8 van de 10 x (dus niet recent met de kastanje en poosje terug met een restant kippenbout uit een door katten voorgeopende vuilniszak :evil: )

Veel succes met verder trainen in ieder geval :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dit begin lijkt me goed te werken voor haar :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gyanty
Zeer actief

Fijn dat het gaat werken. Ik moet nog wel op even wat ouds reageren een reactie van jou op mijn stuk. Norah snuffelde ook niet. Die rent als een malloot heen en weer en hapt en schrokt ineens ergens iets vandaan. Ze is ook zo'n 1 die je niet van te voren daarin kunt lezen en nu dus wel omdat ze dingen aanwijst en mij aankijkt: krijg ik van jou iets lekkers of zal ik dit lekkers opeten? Ze zoeft nog ineens weg, maar haar reactie u is prima. Niet meteen opeten. Paddestoelen heeft ze overigens niet naar gekeken. Ze staat zelfs met paddenstoelen op de foto!

En naar pioenroos? Wat zou niet werken? Wat is niet haar karakter? Norah is een veelvraat en wil altijd eten en niet een typisch gehoorzame border collie dame. Niet 1 waarvan je border collie gehoorzaamheid kan verwachten en dat is het hem juist in deze manier. Dat verwacht ik ook niet. Dat ze nu aanwijst heeft ze zichzelf wijs gemaakt, dat is niet doel van de oefening. Maar wel dat ik ze makkelijk bij mij kan krijgen, i.p.v. dan ze wegrennen. Dat is ze kan afleiden, in feite zonder commando. Het is zoals ik haar gehele opvoeding eigenlijk doe, omdat ze trainbaar heel moeilijk is. Niet die typisch will to pleasure of work. Norah is meer van haar eigen plan en zin doordrijven.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Zou ze niet toevallig loslaten als je het visje voor haar neus houdt. Die mazzel had ik met Norah... Kay slikte paardenpoep snel door, maar oke, hij at niet verder, dus was ik toen ook blij mee.

En herkenbaar voor mij ook met 2 honden hoor. Kay mengde zich ook in de training van Norah, dus strooide ik verderop voor hem wat lekkers als ik met Norah bezig moest. Zwaar dat multitasken met 2 honden en dan helemaal zo'n eerste hond die vind dat alle commando's voor hem zijn haha. En ik kan vaak ook niet precies uitleggen wat ik gedaan heb. Is ook een stukje gevoelskwestie.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”