Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hardnekkige in huis plasser..

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

caelum
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bullterrier, Amerikaanse Stafford.
Aantal honden: 2

Hardnekkige in huis plasser..

Ongelezen bericht door caelum »

Dag allemaal,

Wij hebben nu een tijdje een Roemeentje in huis, in het begin ging het heel goed met de zindelijkheid, maar inmiddels gebeurt er iedere dag wel een ongelukje, met als toppunt dat ze gisteren op het bed in de slaapkamer heeft gepoept (dit was de eerste keer poepen in huis)

Lana is een vrij makkelijk hondje, ze slaapt 's nachts goed door, kan een paar uurtjes alleen blijven als het moet en heeft na de nacht of na overdag alleen blijven nooit een natte bench; ze kan dus haar plas wel goed ophouden. Ook als ze bij mijn ouders logeert (waar nog een hond is) heeft ze geen ongelukjes, terwijl ze dan eigenlijk nooit in de bench zit. Hierdoor denk ik dat het bij ons in huis plassen niet medisch is maar toch echt te maken heeft met iets wat wij (verkeerd) doen..

We hebben eigenlijk dagelijks wel 1 plasje in huis, wat eigenlijk gestart is (maar misschien toeval), sinds ik eind augustus voor het eerst een hele dag van huis was (wekelijks 1 dag). Natuurlijk hebben we dat opgelost; mijn vriend heeft zijn thuiswerkdag op die dag gezet, maar tot die tijd zijn Lana en ik eigenlijk niet zolang uit elkaar geweest, terwijl ze wel gewend is dat mijn vriend fulltime werkt.

De plasjes gebeuren vooral 's avonds ergens tussen het avondeten en naar bed gaan. Ze is dan genoeg uit geweest, want natuurlijk hebben we van alles geprobeerd; grote wandelingen en kleine wandelingen, iedere twee uur eruit, etc en natuurlijk de standaard pup dingen; plasje na het eten, plasje na het slaapje, enzovoort.. Soms doet ze het terwijl ze een half uur daarvoor nog uit is geweest, terwijl ik gewoon wéét dat ze het kan ophouden. We gaan overigens altijd door dezelfde deur naar buiten, maar ze heeft nog nooit bij de deur gestaan dat ze er uit moest.

We hebben de meeste plasjes gewoon genegeerd en zelf opgeruimd, hoewel we het natuurlijk wel echt letterlijk voor onze ogen zien gebeuren. Een paar keer hebben we geprobeerd op dat moment iets te zeggen, maar daar was ze totaal niet van onder de indruk.. Een keertje ben ik wel echt boos geworden, wat 3 dagen succes had, maar nu gaan de plasjes dus gezellig achter de tv, waar ik ze niet kan zien.

We zorgen voor voldoende lichamelijke en geestelijke vermoeidheid; er zit een groot park vlakbij waar ze kan wandelen, loslopen en zwemmen en bovendien hebben we allemaal spelletjes bedacht om in huis met haar te doen, ze heeft een kong, voerbal, etc, en ook denkspelletjes (waarbij ze dingetjes moet optillen of verschuiven om een snoepje te krijgen).

Over het algemeen is het dus gewoon een vrolijke, blije pup waar weinig mee aan de hand is en goed groeit, ze heeft een groot aanpassingsvermogen, gaat graag mee uit, kan gewoon mee in trein, bus of auto en ligt dan lekker te slapen, maar dit, pffff...

En eigenlijk, dat ene plasje op dweilen per dag, nou ja, je went eraan, maar nu ze dus gisteren (weer op thuiswerkdag!) lekker op het bed heeft zitten kakken, ben ik gewoon bang dat het van kwaad tot erger gaat.. Overigens is ze dol op mijn vriend, gaat ook vaak met hem wandelen (hij doet alle netuitbed en vlakvoorhetslapen wandelingen) en lekker tegen hem aan liggen slapen, geen angst naar hem toe of wat dan ook.

Wie heeft advies? En zeg het gerust als je denkt dat we dingen fout aanpakken, we willen alles wel proberen, het gaat ons er vooral om dat zij zich lekker voelt en hoewel het vast lekker is af en toe om gewoon te kunnen plassen als je moet, denk ik dat ze meer baat heeft bij een gevoel dat niet te hoeven doen :D
Izzers
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse dwarslopende tokkel
Aantal honden: 1

Re: Hardnekkige in huis plasser..

Ongelezen bericht door Izzers »

Zou het kunnen zijn dat ze heel erg veel aandacht krijgt en daardoor nog meer wil en dit doet om aandacht te vragen?
Afbeelding

Ik hou van je! Met heel mijn kont.
Met mijn hart ook wel, maar mijn kont is groter
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Izzers schreef:Zou het kunnen zijn dat ze heel erg veel aandacht krijgt en daardoor nog meer wil en dit doet om aandacht te vragen?
ja daarom doet ze het nu op een plek waar het niet gezien wordt.

honden denken helemaal niet zo, mensen denken zo.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

ik denk niet dat het toeval is dat het in huis plassen gestart is toen ze een hele dag alleen is geweest en ik denk dat ze het nu nog doet omdat ze niet zeker is dat dat niet weer gaat gebeuren.
bij sommige herplaatshondjes kan het best even duren voordat ze hun verleden en hun angsten en angstjes achter zich gelaten hebben.

als het rond een bepaald tijdstip gebeurt kun je haar misschien rond die tijd een keer extra laten plassen, wie weet helpt dat.
ik zou er verder zo weinig mogelijk aandacht aan besteden, grote kans dat het dan ook weer net zo snel overgaat als het gekomen is.
en verder lekker met haar bezig gaan, hoe meer ze zich thuisvoelt des te minder kans is er op dit soort gedrag.

edit: oh en als het steeds op hetzelfde plekje gebeurt zou ik dat eens goed schoonmaken met een sopje van biotex-groen.
dat neemt, door de enzymen die erin zitten, de geur heel goed weg en maakt het daardoor minder uitnodigend om er nog maar een plas overheen te doen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

De hond was die dag toch niet alleen? Vriend werkte thuis :19:

Rani had er ook een handje van om in de werkkamer of waskamer te plassen. Mijn oplossing was die deuren dichtdoen zodat ze daar niet zonder toezicht kwam. En toen was het klaar. Misschien heel simpel en werkt het bij jou niet maar ik dacht het toch maar even te delen.
renee-uk
Zeer actief

Gollum schreef:De hond was die dag toch niet alleen? Vriend werkte thuis :19:

Rani had er ook een handje van om in de werkkamer of waskamer te plassen. Mijn oplossing was die deuren dichtdoen zodat ze daar niet zonder toezicht kwam. En toen was het klaar. Misschien heel simpel en werkt het bij jou niet maar ik dacht het toch maar even te delen.
oh ik had begrepen dat vriend daarna thuis ging werken :U:

maar dan nog kan het wel omdat ts weg was, zeker als het een hondje is dat slecht met veranderingen kan omgaan en zich nog niet echt thuis voelt.
toen riet hier net een paar weken was en ik voor het eerst een middag ging shoppen, heeft ze ook de hele tijd voor de deur gelegen, ondanks dat vriendje wel thuis was en ze harstikke gek op hem is en was.
Laatst gewijzigd door renee-uk op 25 sep 2015 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gollum
Zeer actief

renee-uk schreef:

Oh nu ik het herlees weet ik het ook niet meer haha. Sorry.
renee-uk
Zeer actief

Gollum schreef:
renee-uk schreef:

Oh nu ik het herlees weet ik het ook niet meer haha. Sorry.
we zullen het wel horen ;)
maar het kan toch wel hoor, zie mijn aanvulling.
Afbeelding

Gollum
Zeer actief

Heavy schreef:

Ik lees dat het plassen gestart is toen ze een hele dag alleen moest blijven en dat dat opgelost is door vriend thuis te laten werken. Ik lees wel vaker over honden die meteen nadatvze zijn uitgelaten weer plassen of poepen en dat er dan gezegd wordt maar ze kan het heel goed ophouden en ook de hele nacht is ze droog.

Als mijn honden hebben gezwommen en dus water hebben binnen gekregen dan wijkt het normale plas en poepgedrag ook af van normaal. En ook als het warm weer is en ze meer drinken of als ze extra lang hebben gelopen dan poepen en plassen ze meer. En ook als ze wat langer alleen zijn geweest kan het gebeuren dat ik ze uitlaat voor het eten en dat ze als ze hun eten op hebben weer moeten .
Ja dat vind ik ook niet gek, dat is hier ook zo. Maar ik heb liever dat ze op het laminaat poepen dan op het bed :mrgreen:
renee-uk
Zeer actief

Gollum schreef:
Ja dat vind ik ook niet gek, dat is hier ook zo. Maar ik heb liever dat ze op het laminaat poepen dan op het bed :mrgreen:
ik denk maar zo dat je daar niet de enige in bent :F:
Afbeelding

caelum
Vaste gebruiker

Ooohhh misschien heb ik het een beetje onduidelijk geschreven inderdaad: we hebben de pup nooit een dag alleen gelaten, de thuiswerkdag is vanaf het begin de dag geweest dat ik weg moest, zodat ze nooit lang alleen heeft hoeven zijn. Toch is het vanaf toen begonnen! Nu even de rest lezen...
caelum
Vaste gebruiker

Zo nu heb ik alles even goed gelezen:

Het is in ieder geval wel een gewoonte geworden, lijkt het, wat we gewoon niet kunnen ondervangen met extra uitlaten..
Dat ze extra aandacht wil denk ik niet, vooral ook omdat ze het dan dus inderdaad doet waar wij het niet zien, wat denk ik komt doordat ik boos ben geworden, ik voel me daar erg schuldig om.

Het gebeurt niet steeds op precies hetzelfde plekje, ook toen ze het nog gewoon 'in het zicht' deed was het steeds op een andere plek, zelfs niet dicht bij elkaar.. (ene keer voor het aanrecht, andere keer naast haar eigen spullen, enzovoort)

Deuren dichtdoen had in ieder geval geholpen tegen de drol op het bed, hahaha, dus dat doe ik nu telkens, de woonkamer is alleen laminaat en dat vind ik niet zo erg, al ben ik nu wel bang voor een drol op mijn bank.

Wat Renee-uk zegt klinkt dan nog het aannemelijkst; dat ze zich nog niet genoeg thuis voelt.. Wat kan ik hieraan doen? Ze lijkt gelukkig wel een blije, niet onzekere pup. Zou het poepen in huis hier ook mee te maken kunnen hebben (dat niet thuis voelen)?

Ook wat Heavy zegt zit wat in; hoe kan ik dit oplossen? Hoe vaak zou je haar dan uitlaten?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wat voor ras is het? Kleine hondjes zijn veel lastiger zindelijk te maken. Mijn kleine hondje is ook veel minder zindelijk dan mijn grote honden waren. Gelukkig is ze in principe zindelijk. Ruimte verkleinen werkt vaak goed. Dus deur dicht en alleen in de woonkamer laten bv.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:Wat voor ras is het? Kleine hondjes zijn veel lastiger zindelijk te maken. Mijn kleine hondje is ook veel minder zindelijk dan mijn grote honden waren. Gelukkig is ze in principe zindelijk. Ruimte verkleinen werkt vaak goed. Dus deur dicht en alleen in de woonkamer laten bv.
Heb ik met Tibbe in het begin ook gedaan ja. Die poepte van angst en werd nog banger van het idee dat die drol straf op zou leveren.
De keuken gehalveerd met een plaat en daar een lekker nestje voor hem gemaakt.

Bij pjotr hoef ik dat laatste overigens niet te proberen. Hij heeft graag een deken, maar plast en poept op zacht materiaal en pakt het vervolgens keurig in. Of ik nu twee minuten buiten de kamer ben of een paar uur van huis, het maakt niets uit.
Als er niets zachts binnen bereik is, is hij wel goed zindelijk :U:
Gollum
Zeer actief

Noh gelukkig, ik voelde me alweer vreemd dat ik het anders las :LOL:
En deuren dichtdoen is dus ook niet zo gek (ruimte verkleinen).

Het zou best kunnen dat ze zich meer aan jou hecht dan aan je vriend. Hier maken ze ook veel meer bombarie als ik wegga, ook al is mijn vriend thuis. Hij werkt normaal ook fulltime dus van hem zijn ze het gewend dat hij er niet is. Ik ben het meeste thuis dus ik hoor gewoon thuis volgens de honden. Ze doen ook anders bij hem als hij alleen met ze thuis is. En meestal als hij thuis is werkt hij ook.

Dat is het verschil denk ik, jouw houding tegenover haar in je vrije tijd is anders als jouw vriend zijn houding tegenover haar wanneer hij thuis werkt (en misschien wel in het algemeen?). Ik denk dat je vriend hierin wel wat kan betekenen.
renee-uk
Zeer actief

dat ze nu op verborgen plekjes plast komt denk ik inderdaad omdat je boos geworden bent.
het kan gebeuren dat hondjes die nog niet echt zindelijk zijn dat boos worden niet aan het in huis plassen verbinden, maar aan het plassen op zich.
schuldig zou ik me er niet om voelen, je hebt het uiteindelijk niet expres gedaan en zoals zij moet leren moet jij dat ook.
het is alleen wel lastig nu.

als je vriend inderdaad wel thuis was en dat blijkbaar voor haar niet genoeg is, zou hij misschien wat meer met haar kunnen doen.
van die dingen die jij nu standaard altijd doet (wat dat dan ook is, maar dat weet je zelf het beste ;) )
en verder zou ik voornamelijk geduld hebben, hoe meer geduld je met haar hebt en hoe positiever je met haar omgaat, des te eerder zal ze zich thuisvoelen en gaat dat binnenplassen over.

ik weet niet of ze al wat truukjes kent? zitten op commando en dat soort dingen?
als dat zo is, kun je dat wat extra met haar oefenen en haar daar dan ook wat extra voor belonen, dat wil nog al eens goed helpen om een hond wat zekerder te maken.
Afbeelding

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hoe oud is de hond?

Ik zou zoals eerder gezegd de ruimte beperken als je thuis bent voor haar, zodat je haar in de gaten kunt houden.
En mocht het alsnog gebeuren ook al is er echt genoeg gewandeld, zou ik toch niet alleen maar negeren, aangeven dat het niet de bedoeling is met een 'nee' kan geen kwaad.
Zo hebben we Apple ook geleerd om buiten niet op straat te poepen bijvoorbeeld. Als ik niks zeg komt die boodschap niet binnen namelijk :mrgreen:
renee-uk
Zeer actief

Apple schreef:Hoe oud is de hond?

Ik zou zoals eerder gezegd de ruimte beperken als je thuis bent voor haar, zodat je haar in de gaten kunt houden.
En mocht het alsnog gebeuren ook al is er echt genoeg gewandeld, zou ik toch niet alleen maar negeren, aangeven dat het niet de bedoeling is met een 'nee' kan geen kwaad.
Zo hebben we Apple ook geleerd om buiten niet op straat te poepen bijvoorbeeld. Als ik niks zeg komt die boodschap niet binnen namelijk :mrgreen:
als je een nog groter issue van dat plassen wil maken zou ik dat zeker doen :ok:
Afbeelding

Brindlecardi
Zeer actief

renee-uk schreef:

als je een nog groter issue van dat plassen wil maken zou ik dat zeker doen :ok:
Je kunt ook overdrijven :ok: oh wee als je het woordje 'nee' toch zegt tegen een hond :schrik:
renee-uk
Zeer actief

Apple schreef:
renee-uk schreef:

Je kunt ook overdrijven :ok: oh wee als je het woordje 'nee' toch zegt tegen een hond :schrik:
ligt aan de hond lijkt me.
dit hondje plast al op een verstopt plekje omdat ts een keer boos geworden is, denk niet dat het dan zo geweldig reageren zal op nog een correctie voor hetzelfde vergrijp.
lijkt me niet zo heel moeilijk te begrijpen eigenlijk.
Afbeelding

Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Apple schreef:
renee-uk schreef:

Nou.... Izzie heeft hier 1 hele keer in huis geplast. Toen ik het plasje vond dook ze trillend in elkaar. Als ik daar ook maar een hint van een correctie op had losgelaten denk ik dat het letterlijk dweilen met de kraan open was geworden. En Izzie is een hond die haar angst heel duidelijk laat zien en nog mis ik soms signalen, gewoon uit onervarenheid.

Uiteindelijk is het hondje er nog niet idioot lang, en na nog geen maand vind ik het ook nog geen 'hardnekkig' probleem. Geef het gewoon nog meer tijd zou mijn advies zijn. En dweilen zonder een wenkbrauw op te trekken.
Brindlecardi
Zeer actief

Izzie_Anneke schreef:
Apple schreef:
renee-uk schreef:

Nou.... Izzie heeft hier 1 hele keer in huis geplast. Toen ik het plasje vond dook ze trillend in elkaar. Als ik daar ook maar een hint van een correctie op had losgelaten denk ik dat het letterlijk dweilen met de kraan open was geworden. En Izzie is een hond die haar angst heel duidelijk laat zien en nog mis ik soms signalen, gewoon uit onervarenheid.

Uiteindelijk is het hondje er nog niet idioot lang, en na nog geen maand vind ik het ook nog geen 'hardnekkig' probleem. Geef het gewoon nog meer tijd zou mijn advies zijn. En dweilen zonder een wenkbrauw op te trekken.
TS geeft aan dat dat bij haar hond niet zo is dat de hond meteen in elkaar duikt :wink:
Daarnaast heb ik het over een normale verbale 'nee' zonder enig andere agressie of geweld.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Apple schreef: TS geeft aan dat dat bij haar hond niet zo is dat de hond meteen in elkaar duikt :wink:
Daarnaast heb ik het over een normale verbale 'nee' zonder enig andere agressie of geweld.
Klopt. Maar ik zeg óók dat Izzie haar angst vaak heel duidelijk laat zien maar dat ik ook wel eens signalen mis. Ik zeg niet dat dat hier dus ook maar gebeurt maar het kan echt zomaar zijn dat angst 'gemist' wordt.
Een normale verbale 'nee' is natuurlijk nog steeds een correctie. En in Izzie's geval ben ik blij dat ik genegeerd heb en niet gecorrigeerd.
renee-uk
Zeer actief

Apple schreef: TS geeft aan dat dat bij haar hond niet zo is dat de hond meteen in elkaar duikt :wink:
allemachtig, ts geeft ook aan dat haar hond na een correctie voor het binnen plassen nu een plekje uit zicht zoekt om te plassen.
lees je daar voor het gemak maar overheen of zo?

een 'nee' zonder agressie of geweld blijft gewoon een correctie en er zijn nou eenmaal hondjes die daar niet zo goed mee om kunnen gaan, vaak hondjes die een rugzakje hebben of onzeker zijn.
stomweg door blijven corrigeren brengt je bij zulke hondjes van de regen in de drup en maakt het issue alleen maar groter.
geduld is een schone zaak en met kijken naar wat je hond aankan en daarop inspelen kom je altijd nog het verst.
Afbeelding

Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik zou het plassen en poepen in huis blijven negeren, en verder lekker een goeie band opbouwen. Buiten wel de hemel in prijzen als er gepoept en gepiest wordt. Het kan best wel even duren, maar volgens mij worden alle honden gewoon vanzelf zindelijk.

Ik zou trouwens wel de slaapkamer dicht houden als je er niet bij bent, een plas op de vloer negeert toch wat makkelijker dan een hoop op je bed. :D
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

renee-uk schreef:
Apple schreef:
renee-uk schreef:

ligt aan de hond lijkt me.
dit hondje plast al op een verstopt plekje omdat ts een keer boos geworden is, denk niet dat het dan zo geweldig reageren zal op nog een correctie voor hetzelfde vergrijp.
lijkt me niet zo heel moeilijk te begrijpen eigenlijk.
Ben het helemaal met je eens Renee, ik zou vooral werken aan zelfvertrouwen, ieder plasje in huis negeren, simpele oefeningetjes met haar doen waar je haar goed voor kunt belonen. Het kost tijd maar uiteindelijk gaat het over.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik negeer plas in huis niet, of niet bij Tibbe en Charlie. Die worden daar onzeker van.
Dus ik zeg iets neutraals om te bevestigen dat ik het heb gezien en niet boos ben.
Tibbe komt dan altijd even aan m'n been plakken.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

dagmar88 schreef:Ik negeer plas in huis niet, of niet bij Tibbe en Charlie. Die worden daar onzeker van.
Dus ik zeg iets neutraals om te bevestigen dat ik het heb gezien en niet boos ben.
Ja maar dan zijn dat stressplasjes of echte ongelukjes ofzo? Toto heeft ook 1 keer in huis geplast, het moest hem wel zijn want zoveel past niet in Lilo's blaas :roll:, en ook een keer spuitpoep 's nachts in huis en toen heb ik ook wel bevestigd dat ik het had gezien omdat hij er zenuwachtig over deed. Ik heb er verder niet moeilijk over gedaan, gewoon opgeruimd. Maar Lilo heeft heel lang in huis geplast gewoon omdat ze niet beter wist. Daar ging ik echt geen gesprek of zelfs maar oogcontact over aan, want het boeide haar ook helemaal niet. Als ze moest plassen plaste ze, klaar. Ik denk niet dat ze een dag eerder zindelijk was geworden als ik er aandacht op had gevestigd. Ze besloot gewoon op een bepaald moment dat buiten plassen prettiger was en is al jaren 100% zindelijk.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
caelum
Vaste gebruiker

Het hondje is een maand of 6, nog pup dus. Ze weegt ongeveer 8 kilo en lijkt het meest op een kruising teckel.

Sinds ons bericht vrijdag ben ik heel druk bezig met ontzettend belonen als plasjes op de goede plek gebeuren en nóg vaker even naar buiten voor een plas (eigenlijk weer van voren af aan begonnen dus). Ook in huis prijs ik nu veel meer voor de simpelste dingen en... nu dus sinds zaterdag geen plasje in huis meer gehad. Zo simpel zal het vast wel niet zijn, dus ik verwacht nog wel wat plasjes, maar het is goed om te zien dat ze toch 3 dagen het huis droog heeft gehouden en zichzelf ook lekker voelt.

Ze leert snel, ze kent nu zit, lig, rol. Pootjes geven gaat niet door der lange lijf, met 1 poot in de lucht valt ze om, haha.

Als ze wel begint te plassen ga ik het gewoon negeren inderdaad; dat ze het op een 'stiekem' plekje gaat doen laat volgens mij zien dat ze het zich heel erg aantrekt dat ik der corrigeerde, als ik der nu op der 'stiekeme plekje' ook nog zou corrigeren, waar moet ze dan naartoe.. Laten we dat maar niet doen en het dweilbaar houden, haha.

Maar goed; thuiswerkdag komt er natuurlijk weer aan deze week. Ik zal eens praten met vriend over wat hij kan doen op deze dag (behalve de slaapkamerdeur dichthouden hahaha)

Heel erg bedankt allemaal :-)
Izzie_Anneke
Zeer actief

dagmar88 schreef:Ik negeer plas in huis niet, of niet bij Tibbe en Charlie. Die worden daar onzeker van.
Maar dus nog steeds geen correctie :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”