Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
AFRE stamboom?
Moderator: moderatorteam
- Prul
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.
- Aantal honden: 2
AFRE stamboom?
Ik kwam ergens de term AFRE stamboom tegen. Wat houdt dat in? Ik dacht dat stambomen normaal via de rasvereniging uitgegeven werden?
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
- Izzers
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse dwarslopende tokkel
- Aantal honden: 1
Re: AFRE stamboom?
Een stamboom word in nederland afgegeven door de raad van beheer en niet door een rasvereniging.
Ik heb even gezocht voor je en een ik vind het nogal een vaag gebeuren en in mijn gedachte (dit hoeft dus niet perse waar te zijn) is het vooral geldklopperij
De doelstelling van stichting ARFE sinds 1985 Het registreren van dieren, om de gezondheid daarvan door middel van een stamboek te bevorderen en het organiseren van evenementen. Diersoorten in stand te houden, te beschermen, te verdedigen en mee te werken aan raserkenning. Daarvoor is er een stamboom systeem met meerwaarde in gradaties met e.v.t. vermelding van DNA registratienummer, showen werkresultaten en een barcode van de microchip. Hoe gezonder het dier (* zie hier klik) en de nakomelingen, hoe waardevoller de stamboom. Daarin is ARFE tot nog toe uniek, een stamboom had voorheen niets met kwaliteit of gezondheid te maken, het was niets meer dan een afstammingscertificaat.
Om een stamboom aan te vragen hebben wij de afstammingsgegevens ( ouders/voorouders) nodig van uw dier. ARFE accepteert daarvoor alle bestaande stambomen, mits naar waarheid weergegeven. De op onze stambomen vermelde gegevens zijn afkomstig van de fokker of eigenaar van een dier. Mede daardoor kunt u bij ons ook een eigen stamboek opzetten voor een bepaald type, ras of soort. Een ARFE stamboom wordt niet door elke organisatie erkend, we zijn wel gekend door overheid, dierenbeschermers en kynologie.
Bron http://www.arfe.nl/index.php/?___store=default
Ik heb even gezocht voor je en een ik vind het nogal een vaag gebeuren en in mijn gedachte (dit hoeft dus niet perse waar te zijn) is het vooral geldklopperij
De doelstelling van stichting ARFE sinds 1985 Het registreren van dieren, om de gezondheid daarvan door middel van een stamboek te bevorderen en het organiseren van evenementen. Diersoorten in stand te houden, te beschermen, te verdedigen en mee te werken aan raserkenning. Daarvoor is er een stamboom systeem met meerwaarde in gradaties met e.v.t. vermelding van DNA registratienummer, showen werkresultaten en een barcode van de microchip. Hoe gezonder het dier (* zie hier klik) en de nakomelingen, hoe waardevoller de stamboom. Daarin is ARFE tot nog toe uniek, een stamboom had voorheen niets met kwaliteit of gezondheid te maken, het was niets meer dan een afstammingscertificaat.
Om een stamboom aan te vragen hebben wij de afstammingsgegevens ( ouders/voorouders) nodig van uw dier. ARFE accepteert daarvoor alle bestaande stambomen, mits naar waarheid weergegeven. De op onze stambomen vermelde gegevens zijn afkomstig van de fokker of eigenaar van een dier. Mede daardoor kunt u bij ons ook een eigen stamboek opzetten voor een bepaald type, ras of soort. Een ARFE stamboom wordt niet door elke organisatie erkend, we zijn wel gekend door overheid, dierenbeschermers en kynologie.

Ik hou van je! Met heel mijn kont.
Met mijn hart ook wel, maar mijn kont is groter
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Maylo heeft een ARFE stamboom omdat de raad van beheer de old english bulldog niet erkend. Daarom wordt er wel een ARFE uitgegeven, dan kan je in zoverre dus de ouders etc terug zien. En dit met de goede hoop ook dat het ras ooit erkend zal worden.
Maar eigenlijk kan dus elke hond zo'n stamboom krijgen, dus ook een willekeurig kruising kan zo'n stamboom voor aangemaakt worden.
Voor zo ver ik het allemaal begrepen heb.
Maar eigenlijk kan dus elke hond zo'n stamboom krijgen, dus ook een willekeurig kruising kan zo'n stamboom voor aangemaakt worden.
Voor zo ver ik het allemaal begrepen heb.
-
- Zeer actief
Het is nogal vaag je, maar ik denk wel dat het goed is dat er iets is 

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
In je bron kan ik nergens op klikken, dus of er nog speciale regels zijn weet ik nietIzzers schreef:Een stamboom word in nederland afgegeven door de raad van beheer en niet door een rasvereniging.
Voor zover ik het zo begrijp is het gewoon ook een afstammingsbewijs?
Prima regeling op zich, maar in het verhaaltje lijkt het alsof het een grotere gezondheidsgarantie zou geven?
Laatst gewijzigd door ranetje op 27 sep 2015 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nee, ze hebben types stambomen en die verschillen naar gelang er meer titels en gezondheidsonderzoeken zijn, dacht ik.
Er staat overigens ook "wij zijn gekend". Dat kopt inderdaad, maar ze zijn dus niet erkend. Subtiel verschil.
Overigens doen ze het goed hoor, maar identificatiecontrole hebben ze (nog) niet volgens mij.
Stambomen worden uitgegeven door de Raad van beheer als het over een FCI-erkend ras gaat.
Daar gaat de Raad dus verder niet over, maar de FCI, het internationale overkoepelend orgaan van kennelclubs wereldwijd.
Er staat overigens ook "wij zijn gekend". Dat kopt inderdaad, maar ze zijn dus niet erkend. Subtiel verschil.
Overigens doen ze het goed hoor, maar identificatiecontrole hebben ze (nog) niet volgens mij.
Stambomen worden uitgegeven door de Raad van beheer als het over een FCI-erkend ras gaat.
Daar gaat de Raad dus verder niet over, maar de FCI, het internationale overkoepelend orgaan van kennelclubs wereldwijd.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Marjoleine schreef:Overigens doen ze het goed hoor, maar identificatiecontrole hebben ze (nog) niet volgens mij.
Bedoel je daarmee verplicht chippen of tattooeren of dat er ook nog echt controle op is zoals bij de RvB.
Dat is nl voor veel FCI landen ook niet. In Belgie chipt de DA. In Finland mag je het zelf doen. Etc.
Je kan theoretisch in Nederland zelfs pups met een AKC stamboom fokken. De ouders moeten een AKC nummer hebben. Verder geen controle en de fokker hoeft niet in de USA te wonen.
-
- Zeer actief
Mijn Amerikaanse Bulldoggen hebben ARFE stambomen (je hebt ook de EKC en OBKC en die chippen ook) en je hebt idd verschillende gradatie's. Mijn ene Bull heeft een Diamanten stamboom het hoogste wat er is, aan deze stamboom kan je zien dat hij getest is op erfelijke gebreken (ED,HD,NCL,Ichtiosis) en dat hij dus goede uitslagen hiervoor heeft anders krijgt je hem niet en dat hij zich bewezen heeft op show en/of sport/werkgebied....pups van ouders met beide een Diamanten stamboom krijgen zelf een Zilveren. Anders krijgen ze een 'standaard' bronzen maar je kan die dus opwerken naar Diamant. (Brons, Zilver, Goud, Diamant)

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik bedoel dat er controle op is.crutz schreef:Bedoel je daarmee verplicht chippen of tattooeren of dat er ook nog echt controle op is zoals bij de RvB.Marjoleine schreef:Overigens doen ze het goed hoor, maar identificatiecontrole hebben ze (nog) niet volgens mij.
Zoals nu met DNA is nog beter eigenlijk.
En ja, ik weet dat het in veel landen niet is.
Dat heeft voor- en nadelen natuurlijk, maar als je in een FCI-land vermoedt dat er iets niet klopt kun je een ouderschapstest vragen, bij ARFE kan dat niet. Daar is überhaupt geen controle voor zover ik weet.
Dat is jammer want zo kun je makkelijk rommelen.
En ja, dat kan in veel FCI-landen ook, en dat vind ik net zo jammer.
-
- Zeer actief
Serieuze fokkers van Amerikanen nemen ook DNA af en laten dat ook opslaan.Marjoleine schreef:Ik bedoel dat er controle op is.crutz schreef:Bedoel je daarmee verplicht chippen of tattooeren of dat er ook nog echt controle op is zoals bij de RvB.Marjoleine schreef:Overigens doen ze het goed hoor, maar identificatiecontrole hebben ze (nog) niet volgens mij.
Zoals nu met DNA is nog beter eigenlijk.
En ja, ik weet dat het in veel landen niet is.
Dat heeft voor- en nadelen natuurlijk, maar als je in een FCI-land vermoedt dat er iets niet klopt kun je een ouderschapstest vragen, bij ARFE kan dat niet. Daar is überhaupt geen controle voor zover ik weet.
Dat is jammer want zo kun je makkelijk rommelen.
En ja, dat kan in veel FCI-landen ook, en dat vind ik net zo jammer.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar dan is er nog steeds geen controle over.Brigitte schreef:Serieuze fokkers van Amerikanen nemen ook DNA af en laten dat ook opslaan.
En ik moet de pupkoper nog tegenkomen die naar zoiets vraagt

Het gaat in eerste instantie om afstammingscontrole trouwens, dus niet over willekeurige DNA opslg.
-
- Zeer actief
En toch zijn die pupkopers er, het wordt nl al een behoorlijk tijdje gedaan.Marjoleine schreef:Maar dan is er nog steeds geen controle over.Brigitte schreef:Serieuze fokkers van Amerikanen nemen ook DNA af en laten dat ook opslaan.
En ik moet de pupkoper nog tegenkomen die naar zoiets vraagt
Het gaat in eerste instantie om afstammingscontrole trouwens, dus niet over willekeurige DNA opslg.
Als de FCI daar over gaat, hoe kan het dan dat niet in ieder land dezelfde rassen erkend zijn?Marjoleine schreef:Nee, ze hebben types stambomen en die verschillen naar gelang er meer titels en gezondheidsonderzoeken zijn, dacht ik.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
In alle FCI-landen zijn dezelfde FCI-rassen erkend hoor.Neeltje schreef:Als de FCI daar over gaat, hoe kan het dan dat niet in ieder land dezelfde rassen erkend zijn?
Hoe kom je erbij dat dat niet zo is?
De Jack Russell bij voorbeeld. Die is hier in Nederland erkend, maar in de UK niet:Marjoleine schreef:In alle FCI-landen zijn dezelfde FCI-rassen erkend hoor.Neeltje schreef:Als de FCI daar over gaat, hoe kan het dan dat niet in ieder land dezelfde rassen erkend zijn?
Of er meer rassen zijn waarbij dit is weet ik niet, maar deze is bij mij dus bekend. Voor de zekerheid nog even gecontroleerd bij de Kennelclub en daar staat nog steeds bovenstaande quote.Accordingly, the Jack Russell is not registered on the Kennel Club Breed Register, but can be registered on the Kennel Club Activities or Companion Registers.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dus? Engeland is geen FCI-landNeeltje schreef:De Jack Russell bij voorbeeld. Die is hier in Nederland erkend, maar in de UK niet.Marjoleine schreef:In alle FCI-landen zijn dezelfde FCI-rassen erkend hoor.Neeltje schreef:Als de FCI daar over gaat, hoe kan het dan dat niet in ieder land dezelfde rassen erkend zijn?

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
De UK is geen FCI maar wordt wel door de FCI erkend. Evenals de USANeeltje schreef:De Jack Russell bij voorbeeld. Die is hier in Nederland erkend, maar in de UK niet:Marjoleine schreef:In alle FCI-landen zijn dezelfde FCI-rassen erkend hoor.Neeltje schreef:Als de FCI daar over gaat, hoe kan het dan dat niet in ieder land dezelfde rassen erkend zijn?
Of er meer rassen zijn waarbij dit is weet ik niet, maar deze is bij mij dus bekend. Voor de zekerheid nog even gecontroleerd bij de Kennelclub en daar staat nog steeds bovenstaande quote.Accordingly, the Jack Russell is not registered on the Kennel Club Breed Register, but can be registered on the Kennel Club Activities or Companion Registers.

Wat ik krommer vind is dat ik inmiddels van een reu weet die in NL een volwaardig inschrijving in het NHSB import oostblok land heeft (dus geen bijlage) maar in Duitsland krijgen z'n nakomelingen geen stamboom ivm dat er tussen z'n voorouders een niet FCI hond staat, in België krijgen z'n nakomelingen om die reden een bijlage stamboom en in Nederland krijgen ze een volwaardige stamboom. Schiet mij dus maar lek....
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, maar niet per definitie andersom duscrutz schreef:De UK is geen FCI maar wordt wel door de FCI erkend. Evenals de USA![]()

Ja, elk land mag daarin zijn eigen regels volgen. Dat is heel krom, maar wel een feit.Wat ik krommer vind is dat ik inmiddels van een reu weet die in NL een volwaardig inschrijving in het NHSB import oostblok land heeft (dus geen bijlage) maar in Duitsland krijgen z'n nakomelingen geen stamboom ivm dat er tussen z'n voorouders een niet FCI hond staat, in België krijgen z'n nakomelingen om die reden een bijlage stamboom en in Nederland krijgen ze een volwaardige stamboom. Schiet mij dus maar lek....
Anderzijds betekent het ook dat wij kunnen besluiten dat we het stamoek openen terwijl andere landen daar heel andere regels voor kunnen hebben.
Ieder nadeel heeft z'n voordeel

Dus even iets heel kroms, er zijn rassen die met een speldje in mogen showen, de Tibetaan nog steeds niet, maar dan zou in principie de Nederlandse rasvereniging wel kunnen beslissen dat we met speldje mogen showen? Zou zoiets dan ook kunnen?Marjoleine schreef:Ja, maar niet per definitie andersom duscrutz schreef:De UK is geen FCI maar wordt wel door de FCI erkend. Evenals de USA![]()
Ja, elk land mag daarin zijn eigen regels volgen. Dat is heel krom, maar wel een feit.Wat ik krommer vind is dat ik inmiddels van een reu weet die in NL een volwaardig inschrijving in het NHSB import oostblok land heeft (dus geen bijlage) maar in Duitsland krijgen z'n nakomelingen geen stamboom ivm dat er tussen z'n voorouders een niet FCI hond staat, in België krijgen z'n nakomelingen om die reden een bijlage stamboom en in Nederland krijgen ze een volwaardige stamboom. Schiet mij dus maar lek....
Anderzijds betekent het ook dat wij kunnen besluiten dat we het stamoek openen terwijl andere landen daar heel andere regels voor kunnen hebben.
Ieder nadeel heeft z'n voordeel
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, die gaan daar niet over, maar eerlijk gezegd weet ik eigenlijk niet wie daar wel over gaan.Neeltje schreef:Dus even iets heel kroms, er zijn rassen die met een speldje in mogen showen, de Tibetaan nog steeds niet, maar dan zou in principie de Nederlandse rasvereniging wel kunnen beslissen dat we met speldje mogen showen? Zou zoiets dan ook kunnen?
Ik vind het een goeie. Ik ga er eens in duiken.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Niet officieel , dus met een omweggetje wel.crutz schreef:Marjoleine schreef:Overigens doen ze het goed hoor, maar identificatiecontrole hebben ze (nog) niet volgens mij.
Bedoel je daarmee verplicht chippen of tattooeren of dat er ook nog echt controle op is zoals bij de RvB.
Dat is nl voor veel FCI landen ook niet. In Belgie chipt de DA. In Finland mag je het zelf doen. Etc.
Je kan theoretisch in Nederland zelfs pups met een AKC stamboom fokken. De ouders moeten een AKC nummer hebben. Verder geen controle en de fokker hoeft niet in de USA te wonen.
Weet ook van een nest in NL dat op papier in Hongarije is geboren. Teef op Hongaar zijn naam die stambomen en chip thuisgestuurd kreeg en doorgestuurd naar nederland .
De reu was van dezelfde "eigenaar" als waar het nest lag maar stond officieel niet op haar naam maar als medeeigenaar.
Puppen zijn gewoon later ingeschreven in het NHSB.
Wat je zegt ben je zelfffff