Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Belonen, snacks of speelgoed?
Moderator: moderatorteam
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Belonen, snacks of speelgoed?
Ik heb altijd gedacht dat een hond of gemotiveerd is door eten of gemotiveerd is door speelgoed/spelen en dat dat gewoon aan het karakter van de hond ligt of zijn "currency" het een, het ander of allebei is. Dat is waar hij het voor doet en daar moet je het mee doen.
Maar nu heb ik de afgelopen dagen verschillende keren opmerking gelezen over "buitdrift aanwakkeren" of een hond "ballengek maken", ik neem aan met het idee om ze later met buit te kunnen belonen.
Duke is sowieso wel gemotiveerd om iets te doen, maar hij is met de juiste snack in handen super gefocussed. Echt snack gemotiveerd dus. Speelgoed vind hij ook wel leuk, maar na een paar minuten spelen heeft hij zijn interesse verloren en als ik een speelgoed interessant probeer te maken dan wil hij het op zich wel hebben, maar heeft niet echt een drift van "ik MOET dat hebben". Ook ballen gooien en ophalen. Hij vind het leuk, haalt ze op, maar merk duidelijk een verschil tussen wel iets te snacken even bij terug brengen en niet in hoe lang hij geïnteresseerd blijft en als ik het balletje in mijn zak steek is zijn aandacht gelijk ergens anders. Ik doe de laatste tijd wel eens keep away spelletjes door een beetje te voetballen en af en toe eens weg te trappen, en dan merk ik wel dat hij ietwat "feller" wordt op de bal, maar niks vergeleken bij honden die je echt kunt belonen met een bal.
Ik heb dus altijd gedacht, een hond doet het kwa beloning waar hij het voor doet en daar moet je het mee doen, maar die opmerkingen suggereren dat je buitdrift kunt aanleren.
Kun je een hond gemotiveerder krijgen voor spel/speelgoed, zodat hij daar ook echt voor wil werken, en zo ja, hoe pak je dat aan? Of als er (te) weinig interesse is moet je het daar mee doen?
Maar nu heb ik de afgelopen dagen verschillende keren opmerking gelezen over "buitdrift aanwakkeren" of een hond "ballengek maken", ik neem aan met het idee om ze later met buit te kunnen belonen.
Duke is sowieso wel gemotiveerd om iets te doen, maar hij is met de juiste snack in handen super gefocussed. Echt snack gemotiveerd dus. Speelgoed vind hij ook wel leuk, maar na een paar minuten spelen heeft hij zijn interesse verloren en als ik een speelgoed interessant probeer te maken dan wil hij het op zich wel hebben, maar heeft niet echt een drift van "ik MOET dat hebben". Ook ballen gooien en ophalen. Hij vind het leuk, haalt ze op, maar merk duidelijk een verschil tussen wel iets te snacken even bij terug brengen en niet in hoe lang hij geïnteresseerd blijft en als ik het balletje in mijn zak steek is zijn aandacht gelijk ergens anders. Ik doe de laatste tijd wel eens keep away spelletjes door een beetje te voetballen en af en toe eens weg te trappen, en dan merk ik wel dat hij ietwat "feller" wordt op de bal, maar niks vergeleken bij honden die je echt kunt belonen met een bal.
Ik heb dus altijd gedacht, een hond doet het kwa beloning waar hij het voor doet en daar moet je het mee doen, maar die opmerkingen suggereren dat je buitdrift kunt aanleren.
Kun je een hond gemotiveerder krijgen voor spel/speelgoed, zodat hij daar ook echt voor wil werken, en zo ja, hoe pak je dat aan? Of als er (te) weinig interesse is moet je het daar mee doen?

- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Belonen, snacks of speelgoed?
Bij buitdrift aanwakkeren moet de hond wel bezitten over een basis buitdrift anders kun je het ook niet aanwakkeren.
Bij ballengek maken kan wel maar ook daar moet de hond al wel geintresseerd zijn in ballen.
Bij ballengek maken kan wel maar ook daar moet de hond al wel geintresseerd zijn in ballen.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat wil inderdaad nog wel eens heel effectief zijnHeavy schreef:Je moet de bal heel speciaal maken . Dus niet in de kamer laten rondslingeren. Het is iets speciaals wat mee gaat op een wandeling en jij draagt het in je zak en jij bepaalt wanneer ermee wordt gegooid en hoe vaak . Niet te vaak want dan is de lol er weer af.
En niet spelen met de bal maar oefeningen doen . Met even spelen met de bal als beloning. De bal gaat dan staan voor " tijd en aandacht van de baas "
Een bal met een touw eraan is handig dan kan je de bal in handen houden en de buitdrift opwekken. Als je merk dat hij hem heel graag wil hebben kan dat de beloning zijn. De meeste herders zijn er gek op maar je moet het wel aanleren inderdaad.
Rana was mede daardoor helemaal gek van ballen.
Ita vindt het wel aardig, maar is er niet zo op gefixeerd geraakt.
- runninggirl
- Zeer actief
Ja wij hebben dat ook maar dan niet met een bal maar een superspeciaal klein rubber hamertje die ze zelf een keer heeft gevonden.Heavy schreef:Je moet de bal heel speciaal maken . Dus niet in de kamer laten rondslingeren. Het is iets speciaals wat mee gaat op een wandeling en jij draagt het in je zak en jij bepaalt wanneer ermee wordt gegooid en hoe vaak . Niet te vaak want dan is de lol er weer af.
En niet spelen met de bal maar oefeningen doen . Met even spelen met de bal als beloning. De bal gaat dan staan voor " tijd en aandacht van de baas "
Een bal met een touw eraan is handig dan kan je de bal in handen houden en de buitdrift opwekken. Als je merk dat hij hem heel graag wil hebben kan dat de beloning zijn. De meeste herders zijn er gek op maar je moet het wel aanleren inderdaad.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik denk dat het niet eens rasafhankelijk is.
Sommige honden krijg je balgek en andere niet.
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Het kan ook zijn dat je hond net iets anders leuk vind dan een bal. Wij hebben het eerst geprobeerd met een flostouw, daar wilde hij wel even mee spelen, maar echt gefocust was hij er niet op. Balletjes waren wel leuk om achter aan te rennen, maar daar bleef het bij.
Toen kocht ik een keer een Wubba Kong en dat was de jackpot. Ik kan door een groep spelende honden lopen en hij focust alleen op dat ding. Ook op de puppy wubba's. Die passen mooi in je jaszak.
Sinds hij zo gefocust is op de wubba's is hij ook veel meer gefocust op balletjes. Als ik niets bij me heb kan ik nu ook zijn aandacht bij me houden met een stok ofzo. Die wubba heeft het echt aangewakkerd.
Als Skye trouwens echt afgeleid is neemt hij helemaal geen snoepjes aan. Op een bal/ wubba/ stok/ frisbee reageert hij dan wel.
Toen kocht ik een keer een Wubba Kong en dat was de jackpot. Ik kan door een groep spelende honden lopen en hij focust alleen op dat ding. Ook op de puppy wubba's. Die passen mooi in je jaszak.
Sinds hij zo gefocust is op de wubba's is hij ook veel meer gefocust op balletjes. Als ik niets bij me heb kan ik nu ook zijn aandacht bij me houden met een stok ofzo. Die wubba heeft het echt aangewakkerd.
Als Skye trouwens echt afgeleid is neemt hij helemaal geen snoepjes aan. Op een bal/ wubba/ stok/ frisbee reageert hij dan wel.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Nou, inderdaad. Ik heb geprobeerd Diem balgek te maken. Hij was als jongen hond (en nu soms nogranetje schreef:Ik denk dat het niet eens rasafhankelijk is.
Speciale bal mét piep gekocht dus en het hele riedeltje van bijzonder maken afgedraaid. Mooi niet gelukt hoor. De bal was lollig binnen. Het spelletje was om hem in de seconden dat hij hem mocht zo vaak mogelijk te laten piepen én zo kapot mogelijk te maken. Buiten boeide het hem minder dan niks, daar waren katten en andere honden en de wind en plasjes en luchtjes enenen
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
ik denk dat er inderdaad wel een 'basis'interesse moet zijn. als die er is, kun je het speciaal maken zoals Heavy dat beschrijft.
Maar ik denk dat ze altijd een voorkeur zullen blijven houden. Amber bv houdt best van een beloningssnack, maar als ze een balletje kan krijgen, kan haar die hele snack gestolen worden
Maar ik denk dat ze altijd een voorkeur zullen blijven houden. Amber bv houdt best van een beloningssnack, maar als ze een balletje kan krijgen, kan haar die hele snack gestolen worden
-
blondie
- Zeer actief
Voer in de hand werkte hier wel goed met simpele dingen als bij de hand blijven met oversteken bijvoorbeeld. Stukjes naast lopen, dan had ik ook voertjes in mijn hand.
Daarnaast dus een speciaal speeltje met een touwtje eraan. Daar mag hij niet continue mee rondlopen, en die ligt ook niet tussen het andere speelgoed in de kamer.
Als ik die tevoorschijn tover op een wandeling dan heb je heel snel de aandacht. Werkte overigens ook bij mijn andere herder. Mede ook omdat dat wel betekent dat er samen met de baas mee gespeeld wordt, zeker in het begin die bal dan niet weggooien. Vaak resulteerde dat dan in het spelletje "pak me dan als je kan
".
Daarnaast dus een speciaal speeltje met een touwtje eraan. Daar mag hij niet continue mee rondlopen, en die ligt ook niet tussen het andere speelgoed in de kamer.
Als ik die tevoorschijn tover op een wandeling dan heb je heel snel de aandacht. Werkte overigens ook bij mijn andere herder. Mede ook omdat dat wel betekent dat er samen met de baas mee gespeeld wordt, zeker in het begin die bal dan niet weggooien. Vaak resulteerde dat dan in het spelletje "pak me dan als je kan
- Shiloh86
- Zeer actief
Ik had inderdaad een bal met touw voor de puppy cursus, maar hij vind niet dat bijzonder interessant. Niet meer of minder dan andere speeltjes die ik op pak om samen met hem mee te spelen.
Hij vind de bal leuk en apporteren doet hij echt goed, maar als ik de bal tevoorschijn haal wordt zie je niet in de ogen echt een focus of zo. Ik doe ook vee in huis/tuin apporteren en daar blijft de aandacht wel veel langer dan buiten. Probeer buiten ook eerder te stoppen dan hij interesse verliest.
Ik heb wel de indruk dat het langzaam die focus meer komt. Juist ook door "voetballen" de bal winnen spelletjes. Voordeel is wel weer dat hij makkelijk afgeeft.
Ik heb de indruk dat ik hem mogelijk wel meer ballengek zou kunnen krijgen, maar heb niet de indruk dat alleen tevoorschijn halen om samen mee bezig te gaan heel goed werkt eigenlijk. Heb daar met het speciale speeltje voor de cursus namelijk niks van gemerkt. Zou diezelfde focus kunnen krijgen met elke stuk speelgoed dat door de kamer slingerd.
Hij vind de bal leuk en apporteren doet hij echt goed, maar als ik de bal tevoorschijn haal wordt zie je niet in de ogen echt een focus of zo. Ik doe ook vee in huis/tuin apporteren en daar blijft de aandacht wel veel langer dan buiten. Probeer buiten ook eerder te stoppen dan hij interesse verliest.
Ik heb wel de indruk dat het langzaam die focus meer komt. Juist ook door "voetballen" de bal winnen spelletjes. Voordeel is wel weer dat hij makkelijk afgeeft.
Ik heb de indruk dat ik hem mogelijk wel meer ballengek zou kunnen krijgen, maar heb niet de indruk dat alleen tevoorschijn halen om samen mee bezig te gaan heel goed werkt eigenlijk. Heb daar met het speciale speeltje voor de cursus namelijk niks van gemerkt. Zou diezelfde focus kunnen krijgen met elke stuk speelgoed dat door de kamer slingerd.

-
blondie
- Zeer actief
Bij jezelf houden is niet door de kamer slingeren. En een bijtrolletje? Vindt hij dat ook niet interessant?
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Mijn honden zijn echt balgek, idioot balgek gewoon
Toch heb ik daar weinig voor gedaan, ik speel regelmatig met de bal met ze maar heb daarin niets gedaan om ze er extra gek op te maken, ik probeer ze er eerder iets in te matigen
Ik beloon nooit met speelgoed of voer maar ik gok dat ze echt de bal boven allee zouden verkiezen.
Max (sint bernard) was daar heel anders in.
Die wilde heus af en toe achter de bal aan rennen maar alleen wanneer hij er zin in had haha.
Hij liep eigenlijk nergens echt warm voor.
Toch heb ik daar weinig voor gedaan, ik speel regelmatig met de bal met ze maar heb daarin niets gedaan om ze er extra gek op te maken, ik probeer ze er eerder iets in te matigen
Ik beloon nooit met speelgoed of voer maar ik gok dat ze echt de bal boven allee zouden verkiezen.
Max (sint bernard) was daar heel anders in.
Die wilde heus af en toe achter de bal aan rennen maar alleen wanneer hij er zin in had haha.
Hij liep eigenlijk nergens echt warm voor.
- Shiloh86
- Zeer actief
Het speeltje dat ik voor de cursus had, liet ik niet door de kamer slingeren. Er ligt wel ander speelgoed in de kamer. Ik vind hem niet meer gefixeerd op het speeltje dat ik alleen op de cursus gebruikte dan op het overige speelgoed als ik dat oppak om met hem te spelen.blondie schreef:Bij jezelf houden is niet door de kamer slingeren. En een bijtrolletje? Vindt hij dat ook niet interessant?

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik werk voornamelijk met voerbeloning maar gebruik de bal wel eens als jackpot. Mijn honden hebben dat ook wel in zich, ik hoef er weinig voor te doen om die bal als beloning te maken maar ik weet dat retrievers daarbij wel een voorsprong hebben op andere rassen. In onze GG groep zie je dat mooi vind ik. De retrievers doen de apporteeroefening alsof het niets is, als ze al ergens tegenaan lopen is het een te veel aan drive. Andere honden in onze groep, herders bijvoorbeeld, hebben echt meerdere lessen nodig om het apporteervoorwerp alleen al aan te raken. Dat hele riedeltje van oppakken en naar de baas brengen is dan echt wel een lastige opdracht. Het belonen met speelgoed is ook een vorm van apporteren dus ik kan me goed voorstellen dat je bij sommige honden veel moeite moet doen om dat favoriet te maken, als het al lukt.
- Shiloh86
- Zeer actief
Honden hier met baldrift... Hadden ze dat op jonge leeftijd al meteen, of is dat er later ingegroeid?

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
De pups hier renden met een week of 4-5 al achter een kongballetje aanShiloh86 schreef:Honden hier met baldrift... Hadden ze dat op jonge leeftijd al meteen, of is dat er later ingegroeid?
En toen ze met 6 weken voor het eerst aan een duifje mochten snuffelen was er bij sommigen ook al een poging tot apporteren:

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
bij mijn jan heb ik ervoor gezorgd dat het er meteen ingroeide, die heb ik vanaf dat ie bij me was geconditioneerd op de bal.Shiloh86 schreef:Honden hier met baldrift... Hadden ze dat op jonge leeftijd al meteen, of is dat er later ingegroeid?
de bal-aan-een-touwtje werd niet weggegooid en er werd inderdaad alleen samen met mij mee gespeeld en later op de training werd ermee beloond (trekspelletjes).
als we klaar waren met trainen mocht ie hem naar mijn bus dragen, maar daar moest ie hem weer inleveren.
toen we niet meer trainden, gooide ik de bal wel voor hem weg en mocht ie hem op het veld en naar huis dragen, maar eenmaal thuis nam ik hem weer in beslag.
de bal is nooit een speeltje geweest dat naar believen gepakt kon worden, de bal werd altijd door mij gegeven (en weer ingenomen
jan als 8 weken oud pupje met, jawel!, de bal

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Izzers
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse dwarslopende tokkel
Gek van ballen maken is buitdrift 
Ik maakte Izzy en alle andere pups ook gek van balletjes (aan een touwtje)
Puur om te gebruiken voor de training. spelen met de bal is de beloning.
Attent volgen leren met de bal in je borstzak en weggooien zodra het goed gaat en die periode uitbouwen.
Pakwerker eerst laten spelen met het balletje en die later vervangen voor een jute zak, (de bal niet de pakwerker want dan schrikt het beest zich meteen een emmer uien) daarna zachte mouw enz enz
Persoonlijk heb ik deze manier van leren/trainen super fijn ervaren. Basiscommando's als zit en af leerde ik dan wel weer met voer.
Voor mij lag het verschil in dingen die actief gedaan moesten worden (bal) en dingen waarin ik rust wilde zien (voer)
Dat balletje kan je uiteraard vervangen voor wat dan ook. Bij ons op het veld liep wel eens iemand met zo'n irritant piepende soepkip. Daar kwamen dan meteen ook de oortjes van alle andere honden van omhoog.
Ik maakte Izzy en alle andere pups ook gek van balletjes (aan een touwtje)
Puur om te gebruiken voor de training. spelen met de bal is de beloning.
Attent volgen leren met de bal in je borstzak en weggooien zodra het goed gaat en die periode uitbouwen.
Pakwerker eerst laten spelen met het balletje en die later vervangen voor een jute zak, (de bal niet de pakwerker want dan schrikt het beest zich meteen een emmer uien) daarna zachte mouw enz enz
Persoonlijk heb ik deze manier van leren/trainen super fijn ervaren. Basiscommando's als zit en af leerde ik dan wel weer met voer.
Voor mij lag het verschil in dingen die actief gedaan moesten worden (bal) en dingen waarin ik rust wilde zien (voer)
Dat balletje kan je uiteraard vervangen voor wat dan ook. Bij ons op het veld liep wel eens iemand met zo'n irritant piepende soepkip. Daar kwamen dan meteen ook de oortjes van alle andere honden van omhoog.

Ik hou van je! Met heel mijn kont.
Met mijn hart ook wel, maar mijn kont is groter
- Izzers
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse dwarslopende tokkel
Slaat helemaal niet op dit topic maar wilde toch even zeggen... Renee wat een geweldige bos haar heb je
Prachtig!

Ik hou van je! Met heel mijn kont.
Met mijn hart ook wel, maar mijn kont is groter
- Shiloh86
- Zeer actief
"Let op" (wat dus mij aankijken is) is het allereerste dat ik Duke geleerd heb en wordt dagelijks heel vaak gebruikt, aandacht krijgen is echt geen probleem. Zou niet weten waar je uit dat stukje haalt dat ik daar een probleem mee zou hebben.
Tenzij je dat ene zinnetje bedoeld waarbij ik zeg "als ik de bal in mijn zak doe is de aandacht gelijk ergens anders". Daarmee bedoel ik dus dat hij de bal daarmee ook gelijk vergeten is en gewoon weer gaat snuffelen en het dus heel snel accepteerd. Dat hij het dus niet erg vind dat ik de bal weg steek. Een hond met heel veel bal drive staat vaak toch wel even beteuterd te kijken of je de bal niet toch tevoorschijn haalt.
Met aandacht krijgen heb ik echt geen problemen. Zodra ik "let op" zeg kijkt hij mij aan, en bij het wandelen kijkt hij uit steeds elke 5 a 10 meter om om te kijken of ik er nog ben.
Ik vind Duke alleen mild geïnteresseerd in ballen/touwen etc. Ik denk dat de basis interesse er wel is, maar hij blijft iets niet lang interessant vinden. Zo van "ja nou ken ik het wel". Wat volgens mij best Hollands eigen is. Ergens erg snel verveeld mee zijn.
Maar ik vraag me dus af of dat meer aan te wakkeren is, of dat het nooit meer wordt dan dit. Ik denk niet dat hij op dit moment voldoende drive heeft voor een speeltje om het te vervangen als beloning. Hij wil het wel, maar niet heeeeeeel graag. Vandaar dit topic.
Tenzij je dat ene zinnetje bedoeld waarbij ik zeg "als ik de bal in mijn zak doe is de aandacht gelijk ergens anders". Daarmee bedoel ik dus dat hij de bal daarmee ook gelijk vergeten is en gewoon weer gaat snuffelen en het dus heel snel accepteerd. Dat hij het dus niet erg vind dat ik de bal weg steek. Een hond met heel veel bal drive staat vaak toch wel even beteuterd te kijken of je de bal niet toch tevoorschijn haalt.
Met aandacht krijgen heb ik echt geen problemen. Zodra ik "let op" zeg kijkt hij mij aan, en bij het wandelen kijkt hij uit steeds elke 5 a 10 meter om om te kijken of ik er nog ben.
Ik vind Duke alleen mild geïnteresseerd in ballen/touwen etc. Ik denk dat de basis interesse er wel is, maar hij blijft iets niet lang interessant vinden. Zo van "ja nou ken ik het wel". Wat volgens mij best Hollands eigen is. Ergens erg snel verveeld mee zijn.
Maar ik vraag me dus af of dat meer aan te wakkeren is, of dat het nooit meer wordt dan dit. Ik denk niet dat hij op dit moment voldoende drive heeft voor een speeltje om het te vervangen als beloning. Hij wil het wel, maar niet heeeeeeel graag. Vandaar dit topic.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 04 okt 2015 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

-
blondie
- Zeer actief
Hier in je beginvraag staat al wat je doet en anderen geven aan dat je iets wat je belangrijk wilt maken meer bij je moet houden. Trekspelletjes, en als je dan merkt dat hij wat gretiger wordt het spel stoppen en de bal in de zak steken.Shiloh86 schreef: Ook ballen gooien en ophalen. Hij vind het leuk, haalt ze op, maar merk duidelijk een verschil tussen wel iets te snacken even bij terug brengen en niet in hoe lang hij geïnteresseerd blijft en als ik het balletje in mijn zak steek is zijn aandacht gelijk ergens anders. Ik doe de laatste tijd wel eens keep away spelletjes door een beetje te voetballen en af en toe eens weg te trappen, en dan merk ik wel dat hij ietwat "feller" wordt op de bal, maar niks vergeleken bij honden die je echt kunt belonen met een bal.
Niet pas op het moment dat zijn aandacht alweer naar iets anders uitgaat.
Aki was en is ook snel afgeleid mijn vorige herder was in aanvang buiten ook totaal niet te motiveren voor een balletje of voer, wat erg lastig was want er waren nogal dingen buiten waar ik juist moest zorgen dat ik toch wel belangrijker ging worden dan al het andere wat ze zoveel leuker vond.
Door er spel van te maken, maar ook écht leuk spel, wegdraaien, bal ronddraaien aan het touwtje, de hond net niet de bal kunnen laten pakken, maak je het voor de hond toch wel interessanter. Maar zorg dat jij de bal bij je houdt, niet weggooien want dan is voor veel honden de lol er snel af of gaan ze er mee aan de haal en kun je dag zeggen met je handje
Lukt bovenstaande bij jouw hond allemaal niet, dan eh weet ik het ook niet meer.
- Shiloh86
- Zeer actief
Ik merk idd verschil als ik hem iets lekkers geef bij apporteren, dan zonder snack, maar dat is toch ook niet raar? En in dat verschil bedoel ik dan, net wat rechtstreekser terug komen, net wat harder lopen, net wat langer geïnteresseerd blijven.
Aandacht houden is met snack geen probleem, maar vind dat niet raar en ook niet verkeerd. Je kunt van een 5 maanden oude hond echt nog niet verwachten dat hij de aandacht bij je houdt zonder goede motivator. Voor Duke is de grootste motivator iets lekkers en (nog?) niet een speeltje. Ik heb er totaal geen moeite mee dat ik vaak en veel beloon. Eerlijk gezegd vind ik dat mensen daarin de neiging hebben te snel af te bouwen en te snel vinden dat het zonder iets lekkers zou moeten kunnen puur omdat men vind dat de hond het voor jou zou moeten doen.
De motivatie om super gemotiveerd te werken voor een balletje of touw of whatever is er (nog?) niet. Ik ben wel inderdaad begonnen met af en toe te belonen met speeltje en dat gaat redelijk, maar nooit vergeleken met hoe hard hij werkt voor iets lekkers.
Overigens vind Duke puur tug of war in combi met een keep away spelletje niet boeiend genoeg. Ook niet als ik gek blij sta te doen sta te springen, hem uitdaag, gekke blije geluidjes maak. Dat vind hij echt maar eventjes leuk, ik probeer te stoppen voor hij interesse verliest, maar soms ben ik net te laat en dat kan echt al na 2 minuten zijn soms. Ik zal dat wel meer proberen, maar ik vraag me oprecht af of dat bij Duke zou werken.
Het meeste succes tot nog toe heb ik met wat ik eerder beschreef. Beetje voetballen met een balletje waarbij het hem soms lukt om de bal tussen mijn benen uit te vissen waarna hij helemaal blij en trots dat het hem is gelukt die bal in mijn hand duwt en waar ik ik de bal soms ook wegschop en hij er dan wel achterna vliegt en eigenlijk ook vrijwel altijd terug komt brengen (tenzij er wel iets heeeeeeeel interessants gebeurd, laag overvliegende vogel of zo).
Ik zie overigens wel vooruitgang! Buiten met een speeltje (inclusief gooien/apporteren) ging voorheen maar 1 a 2 minuutjes en dan moest ik echt gelijk stoppen voor ik hem verloor. Tegenwoordig heb ik hem zeker 10 minuten geïnteresseerd en stop ik voor ik hem verlies. Zie ook wel meer interesse, maar niet die "ik moet het hebben geef nou geef nou geef nou".
Heb inmiddels wel ook de speeltjes in de woonkamer opgeruimd. En ipv bijna alles (behalve ons trainingsspeeltje) geef ik hem voorlopig even een beperkt aantal speeltjes tegelijkertijd. Wellicht heeft hij gewoon constant teveel om mee te spelen en brengt dit per speeltje de spanning weer wat terug.
Aandacht houden is met snack geen probleem, maar vind dat niet raar en ook niet verkeerd. Je kunt van een 5 maanden oude hond echt nog niet verwachten dat hij de aandacht bij je houdt zonder goede motivator. Voor Duke is de grootste motivator iets lekkers en (nog?) niet een speeltje. Ik heb er totaal geen moeite mee dat ik vaak en veel beloon. Eerlijk gezegd vind ik dat mensen daarin de neiging hebben te snel af te bouwen en te snel vinden dat het zonder iets lekkers zou moeten kunnen puur omdat men vind dat de hond het voor jou zou moeten doen.
De motivatie om super gemotiveerd te werken voor een balletje of touw of whatever is er (nog?) niet. Ik ben wel inderdaad begonnen met af en toe te belonen met speeltje en dat gaat redelijk, maar nooit vergeleken met hoe hard hij werkt voor iets lekkers.
Overigens vind Duke puur tug of war in combi met een keep away spelletje niet boeiend genoeg. Ook niet als ik gek blij sta te doen sta te springen, hem uitdaag, gekke blije geluidjes maak. Dat vind hij echt maar eventjes leuk, ik probeer te stoppen voor hij interesse verliest, maar soms ben ik net te laat en dat kan echt al na 2 minuten zijn soms. Ik zal dat wel meer proberen, maar ik vraag me oprecht af of dat bij Duke zou werken.
Het meeste succes tot nog toe heb ik met wat ik eerder beschreef. Beetje voetballen met een balletje waarbij het hem soms lukt om de bal tussen mijn benen uit te vissen waarna hij helemaal blij en trots dat het hem is gelukt die bal in mijn hand duwt en waar ik ik de bal soms ook wegschop en hij er dan wel achterna vliegt en eigenlijk ook vrijwel altijd terug komt brengen (tenzij er wel iets heeeeeeeel interessants gebeurd, laag overvliegende vogel of zo).
Ik zie overigens wel vooruitgang! Buiten met een speeltje (inclusief gooien/apporteren) ging voorheen maar 1 a 2 minuutjes en dan moest ik echt gelijk stoppen voor ik hem verloor. Tegenwoordig heb ik hem zeker 10 minuten geïnteresseerd en stop ik voor ik hem verlies. Zie ook wel meer interesse, maar niet die "ik moet het hebben geef nou geef nou geef nou".
Heb inmiddels wel ook de speeltjes in de woonkamer opgeruimd. En ipv bijna alles (behalve ons trainingsspeeltje) geef ik hem voorlopig even een beperkt aantal speeltjes tegelijkertijd. Wellicht heeft hij gewoon constant teveel om mee te spelen en brengt dit per speeltje de spanning weer wat terug.

- Shiloh86
- Zeer actief
Aah, dat is een stuk helderder, ik heb inderdaad wat dingen verkeerd geinterpreteerd.
Momenteel heb ik niet echt vaak specifieke "trainingssessies", ik doe eigenlijk alles tussen de wandeling door. Misschien moet ik daar inderdaad eens verandering in brengen.
Bedankt voor de uitgebreidere uitleg en tips, hier kan ik zeker wat mee.
Overigens ben ik het niet helemaal eens dat iets weggooien perse minder interessant is. Het ligt er maar net aan hoe je het doet, apporteren is bij mij eigenlijk vrijwel altijd een combi geweest van achter bal aan rennen, pakken en vervolgens achter baasje aan rennen omdat die er een achtervolgingsspelletje van maakt (blij de andere kant oprennen). Zo maak en houdt je het hele proces een stuk interessanter, maar het kost wel wat meer fysieke inzet van het baasje. Het apporteren/afgeven is daardoor nu wel ook best wel solide, zeker voor zijn leeftijd. 10 minuten apporteren, (of het ook echt zolang is geen idee, het is maar een gevoelsschatting), is dan ook niet puur gooien, halen en brengen, maar een combi van bovenstaande inclusief stoeien. Maar misschien heb je gelijk dat ook dat aan de lange kant is
. Maar ik doe het op gevoel, en kijk vooral heel erg naar de reacties van Duke, kleine momentjes van afleiding zijn goed te merken en indicatie dat hij langzaam interesse aan het verliezen is, zonder dat hij de interesse echt al verloren is. Dan maak ik het nog weer even extra interessant door lekker gek te doen en dan eindig ik het on my terms. Al stop ik ook heel vaak echt al eerder dan dat.
In huis opruimen houd ik toch ook even vol. Momenteel slingerd letterlijk gewoon alles wat hij heeft rond en merk dat als een bepaald speeltje wat langer in een tas heeft gezeten, dat hij er langer lol aan beleefd als hij het weer krijgt. Ga nu dus gewoon minder door het huis laten slingeren en vaker wat afwisselen, ik denk wel dat daarmee de algehele interesse in speelgoed wat kan toenemen, met name als iets al weer even in de kist heeft gelegen.
Bedankt, hier kan ik zeker wat mee.
Momenteel heb ik niet echt vaak specifieke "trainingssessies", ik doe eigenlijk alles tussen de wandeling door. Misschien moet ik daar inderdaad eens verandering in brengen.
Bedankt voor de uitgebreidere uitleg en tips, hier kan ik zeker wat mee.
Overigens ben ik het niet helemaal eens dat iets weggooien perse minder interessant is. Het ligt er maar net aan hoe je het doet, apporteren is bij mij eigenlijk vrijwel altijd een combi geweest van achter bal aan rennen, pakken en vervolgens achter baasje aan rennen omdat die er een achtervolgingsspelletje van maakt (blij de andere kant oprennen). Zo maak en houdt je het hele proces een stuk interessanter, maar het kost wel wat meer fysieke inzet van het baasje. Het apporteren/afgeven is daardoor nu wel ook best wel solide, zeker voor zijn leeftijd. 10 minuten apporteren, (of het ook echt zolang is geen idee, het is maar een gevoelsschatting), is dan ook niet puur gooien, halen en brengen, maar een combi van bovenstaande inclusief stoeien. Maar misschien heb je gelijk dat ook dat aan de lange kant is
In huis opruimen houd ik toch ook even vol. Momenteel slingerd letterlijk gewoon alles wat hij heeft rond en merk dat als een bepaald speeltje wat langer in een tas heeft gezeten, dat hij er langer lol aan beleefd als hij het weer krijgt. Ga nu dus gewoon minder door het huis laten slingeren en vaker wat afwisselen, ik denk wel dat daarmee de algehele interesse in speelgoed wat kan toenemen, met name als iets al weer even in de kist heeft gelegen.
Bedankt, hier kan ik zeker wat mee.

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
de bal is hier ook de ultieme beloning. Pupperd werkt evengoed voor snoep, maar dat vind ik zelf te saai en een bal is properder (op het kwijl na)
met de grote honden is met bal werken erg fijn, met pup iets minder gezien ze hem niet wil afgeven, maar dat is haar karakter. Komt nog wel (hopelijk
) en ik probeer er maar het beste van te maken.
Ze zijn van nature al erg gefocussed op dingen pakken, maar ik wakker het als pup nog wel wat aan, vanaf dag 1 is een bal hier een razend interessant iets.
Het spreekt voor zich dat ze nooit zomaar een bal hebben.
met de grote honden is met bal werken erg fijn, met pup iets minder gezien ze hem niet wil afgeven, maar dat is haar karakter. Komt nog wel (hopelijk
Ze zijn van nature al erg gefocussed op dingen pakken, maar ik wakker het als pup nog wel wat aan, vanaf dag 1 is een bal hier een razend interessant iets.
Het spreekt voor zich dat ze nooit zomaar een bal hebben.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Mijn vorige mechel haalde ik bij zijn vorige eigenaar op met 8,5 maand. Hij was gek op stokken, maar ballen vond hij maar zo zo. Axel haald ik op met 6,5maand, hij rende wel achter een bal aan, maar dan was zijn interesse weer verloren.
Mijn vorige mechel en ook Axel nu zijn helemaal bal-idolaat
. Oscar was als pup echt zo'n vrolijke gup en totaal niet fanatiek. Hij vond de bal leuk, maar zijn fanatieke omslag kwam pas bij een maand of 8. Al mijn mechels waren/zijn zeer matig voedsel gemotiveerd. Buiten pakken ze voer vaak niet eens aan. Bij de training eten ze het wel op, maar mwah echt speciaal is het zeker niet. Ik gebruik voer om tussendoor te belonen, om de ultieme beloning(de bal) nog even uit te stellen, maar wel te bevestigen dat ze het goed doen.
Best kans dat de buitdrift bij je Duke pas later openbaart. De meeste honden kan je balgek maken, maar het verschil in drift bepaald meestal tot hoever ze gaan voor een bal.
Ik begin altijd met een foambal aan een touw(Starmark), die zijn zacht en liggen lekker in de bek. De beloning is dan het trekspel. Ze apporteren in het begin de bal, omdat ze het trekspel willen doen. Later gaat die interesse van het trekspel over naar puur de bal (vasthouden of apporteren). De eerste tijd speel ik alleen met de bal aan touw, dan stukjes weg gooien en weer spelen. Dan steeds verder weg gooien en minder spelen(dus afgeven bij terug brengen, interval belonen) en uiteindelijk vinden ze het apporteren met de werpstok al fantastisch.
Ik vind dat aanleren om ze balgek te maken super leuk
, het triggeren, weg stoppen, verrassen, spelen en stoppen als ze nog mega enthousiast zijn.
Hier krijgen ze in de aanleerfase nooit zelf een bal, die is alleen om te spelen/trainen. Ze zijn hier echt helemaal gek van de foamballen(starmark), die krijgen ze niet zonder dat ik erbij ben want dat worden ze gesloopt. Voor het apporteren zijn ze ideaal en gaan niet stuk van fanatiek kauwen. We wonen vlakbij de tennisbaan, dus ze dollen soms wel wat met gevonden tennisballen in de tuin. Voor de training heb ik van die gele ballen met een leren handvat eraan.
Mijn vorige mechel en ook Axel nu zijn helemaal bal-idolaat
Best kans dat de buitdrift bij je Duke pas later openbaart. De meeste honden kan je balgek maken, maar het verschil in drift bepaald meestal tot hoever ze gaan voor een bal.
Ik begin altijd met een foambal aan een touw(Starmark), die zijn zacht en liggen lekker in de bek. De beloning is dan het trekspel. Ze apporteren in het begin de bal, omdat ze het trekspel willen doen. Later gaat die interesse van het trekspel over naar puur de bal (vasthouden of apporteren). De eerste tijd speel ik alleen met de bal aan touw, dan stukjes weg gooien en weer spelen. Dan steeds verder weg gooien en minder spelen(dus afgeven bij terug brengen, interval belonen) en uiteindelijk vinden ze het apporteren met de werpstok al fantastisch.
Ik vind dat aanleren om ze balgek te maken super leuk
Hier krijgen ze in de aanleerfase nooit zelf een bal, die is alleen om te spelen/trainen. Ze zijn hier echt helemaal gek van de foamballen(starmark), die krijgen ze niet zonder dat ik erbij ben want dat worden ze gesloopt. Voor het apporteren zijn ze ideaal en gaan niet stuk van fanatiek kauwen. We wonen vlakbij de tennisbaan, dus ze dollen soms wel wat met gevonden tennisballen in de tuin. Voor de training heb ik van die gele ballen met een leren handvat eraan.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Als aanvulling op de andere berichten, zowel Tay als Winni waren niet te porren voor een bal. Bij Tay kwam het pas toen hij 10 maanden was, daarvoor was voer alles. We zijn er wel druk mee bezig geweest en hij pakte hem wel, maar was er niet gek op. Met 10 maanden wel en zijn we tot hij bijna 2 was leuk aan het ruilen geweest, niet meteen afpakken en noem maar op. Vanaf zijn 2e is hij zo gek op een bal dathij niet meer wil lossen.
Dus bij Duke kan het ook nog veranderen, tot 10 maanden kon die bal Tay gestolen worden, vanaf 10 maanden kon ik hem als beloning gaan gebruiken en vanaf een jaar zag hij alleen nog maar de bal als ik die pakte.
Winni is nu 6 maanden en kijkt niet naar speeltjes, ja in huis, maar buiten absoluut niet. We zijn er wel mee bezig, maar het interesseert haar niet. Eten wil ze
Tessa wil thuis best een keer een bal of speeltje pakken, maar die hebben we nooit balgek gekregen. Ook niet voergek.
EDIT: Ze spelen er ook niet zelf mee, daarvoor heb ik andere speeltjes. Voer is hier ook nog steeds een beloning, alleen de bal is de ultieme beloning. Maakt niet uit of het alleen het apporteren is, het alleen dragen of de trekspelletjes. Gewoon alles wat met die bal te maken heeft.
EDIT 2: Wij doen met Winni wel eens een trekspelletje in huis, maar echt nog geen 2 minuten, eerder een halve minuut waarbij wij aan het touwtje trekken en zodra zij terug trekt gaan wij uit ons dak. Dan nog 1 keer trekken en haar weer laten trekken en dan bergen we hem weer op. Omdat ze anders haar aandacht verliest en we willen stoppen als ze het leuk vindt.
Winni is nu 6 maanden en kijkt niet naar speeltjes, ja in huis, maar buiten absoluut niet. We zijn er wel mee bezig, maar het interesseert haar niet. Eten wil ze
Tessa wil thuis best een keer een bal of speeltje pakken, maar die hebben we nooit balgek gekregen. Ook niet voergek.
EDIT: Ze spelen er ook niet zelf mee, daarvoor heb ik andere speeltjes. Voer is hier ook nog steeds een beloning, alleen de bal is de ultieme beloning. Maakt niet uit of het alleen het apporteren is, het alleen dragen of de trekspelletjes. Gewoon alles wat met die bal te maken heeft.
EDIT 2: Wij doen met Winni wel eens een trekspelletje in huis, maar echt nog geen 2 minuten, eerder een halve minuut waarbij wij aan het touwtje trekken en zodra zij terug trekt gaan wij uit ons dak. Dan nog 1 keer trekken en haar weer laten trekken en dan bergen we hem weer op. Omdat ze anders haar aandacht verliest en we willen stoppen als ze het leuk vindt.
- Shiloh86
- Zeer actief
Leuk te lezen van wat herders waar het vooral op latere leeftijd kwam! Dat geeft hoop
Het lijkt me echt makkelijker en leuker om te kunnen belonen met spel/bal dan voer.
Ik ga zeker aan de slag met de tips!
Meer ervaringen blijven natuurlijk welkom.
Het lijkt me echt makkelijker en leuker om te kunnen belonen met spel/bal dan voer.

-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Het zal echt per hond verschillen. Noah haar beloning is de bal, ze zal tijdens trainen een voertje aannemen maar ze kijkt eigenlijk alleen maar uit naar een bal. Het zat er bij haar al in toen ze pups was. Nanni (mijn vorige DH) kreeg ik met 5,5 jaar. Ze zou Schh1 hebben al vraag ik me af hoe ze dat ooit gehaald heeft
Die had echt niks met spelen. Oke, een keer achter een balletje aan wilde ze best doen, maar meer niet. Die gaf niks om balletjes/speeltjes, voer ook niet echt. Daar zat sowieso zeer weinig driften in.
-
-Saskia-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik leer dingen aan met voedsel en zodra ze een commando onder de knie hebben beloon ik met een speeltje, dat vinden ze een stuk leuker.
Behalve Nanuq dan, hij blijft een lichte voorkeur voor voer houden. Maar die had als pup al niet zoveel met speeltjes.
Behalve Nanuq dan, hij blijft een lichte voorkeur voor voer houden. Maar die had als pup al niet zoveel met speeltjes.
-
Agostini
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
- Aantal honden: 5
Wat is voor jou 'belonen met een bal'?Shiloh86 schreef:Leuk te lezen van wat herders waar het vooral op latere leeftijd kwam! Dat geeft hoop![]()
Hier 5 HH's, allemaal gek op speelgoed.
Waar er eentje tussen zit die extreem is naar speelgoed, maar dat is door zijn grote bezitsdrang. De rest vindt het leuk uit buitdrift.
Allemaal werken ze voor hun bal, ik werk ook veel met voer, dingen aan leren in lage drift is veel makkelijker.