Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Is dit nou normaal? Of.....
Moderator: moderatorteam
- Mieke-Navajo
- Actief
- Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël
- Aantal honden: 2
Is dit nou normaal? Of.....
Heb ik te maken met extremen.........
Het beeld dat ik krijg van jagers is dat ze hun hond door laten werken zodra er bloed gaat vloeien. In dit geval specifiek over de springer spaniël. Al is het laatste stuk algemeen bedoeld.
Dan spreek ik niet over een rooie bek, maar zie ik foto's waar halve honden rood zijn, meerdere verwondingen hebben door de bramen of andere oorzaken, uitspraken worden gedaan als:
-Een springer die werkt, die is niet wit maar rood.
- Dat een springer als huishond een zielige hond is.
- Dat je een hond moet geven waar ze voor geboren zijn...
- Dat een jachthond moet jagen..
Het spijt mij ten zeerste dat ik die arme Navajo elke week meeneem naar de agility en dat ik paar keer per week met hem dummies ga apporteren in het park/bos...
En Navajo bijt ook wel eens op zijn tong en dat bloed dan ook heftig, maar het voordeel van een tong is dat het ook snel stopt met bloeden, de eerste keer schrok ik mij wild, maar na 5 minuten was het weer weg. Dat ik hem zomers moet stoppen was ook not done van de zomer, want zo werd gezegd, hij doet het zichzelf aan. Ja euh, maar hij rent door tot de dood. Ja dat is dan zo. Nekharen overeind van zulke opmerkingen, sorry hond dat ik om je geef en je langer hier wil houden.
Ik stel mijzelf maar gerust met de gedachte dat het een dier is waar ik een band mee heb en geen voorwerp die voorziet in de behoefte van een jager.
Al post ik deze topic niet omdat ik het kwijt wil maar omdat ik ook benieuwd ben naar andere geluiden. Het gaat er gewoon niet in bij mij dat alle "jagers" hun honden zo behandelen. Vandaar dit topic.
Dus, is dit nou normaal? Of.....
Het beeld dat ik krijg van jagers is dat ze hun hond door laten werken zodra er bloed gaat vloeien. In dit geval specifiek over de springer spaniël. Al is het laatste stuk algemeen bedoeld.
Dan spreek ik niet over een rooie bek, maar zie ik foto's waar halve honden rood zijn, meerdere verwondingen hebben door de bramen of andere oorzaken, uitspraken worden gedaan als:
-Een springer die werkt, die is niet wit maar rood.
- Dat een springer als huishond een zielige hond is.
- Dat je een hond moet geven waar ze voor geboren zijn...
- Dat een jachthond moet jagen..
Het spijt mij ten zeerste dat ik die arme Navajo elke week meeneem naar de agility en dat ik paar keer per week met hem dummies ga apporteren in het park/bos...
En Navajo bijt ook wel eens op zijn tong en dat bloed dan ook heftig, maar het voordeel van een tong is dat het ook snel stopt met bloeden, de eerste keer schrok ik mij wild, maar na 5 minuten was het weer weg. Dat ik hem zomers moet stoppen was ook not done van de zomer, want zo werd gezegd, hij doet het zichzelf aan. Ja euh, maar hij rent door tot de dood. Ja dat is dan zo. Nekharen overeind van zulke opmerkingen, sorry hond dat ik om je geef en je langer hier wil houden.
Ik stel mijzelf maar gerust met de gedachte dat het een dier is waar ik een band mee heb en geen voorwerp die voorziet in de behoefte van een jager.
Al post ik deze topic niet omdat ik het kwijt wil maar omdat ik ook benieuwd ben naar andere geluiden. Het gaat er gewoon niet in bij mij dat alle "jagers" hun honden zo behandelen. Vandaar dit topic.
Dus, is dit nou normaal? Of.....
Het uitzicht op de berg is net zo mooi als de weg er naar toe.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 1
Re: Is dit nou normaal? Of.....
Geen idee wat normaal is in de jachtwereld.
Wat belangrijk is is dat je inderdaad bij jezelf blijft. Jou hond, jou keuzes.
Tot hoever een ander wil gaan zoeken ze maar mooi zelf uit.
Ik vind dat persoonlijk ook niet normaal. Activiteiten die ik met Max doe, doe ik voor ons plezier. Als hij of ik het niet meer leuk vindt stop ik ermee.
Velen vinden dat ik Max te belangrijk maak. Ik neem hem overal mee naartoe, regel oppas omdat ik fulltime werk enz. Ze zeggen dan 'het is maar een hond'.
Prima dat anderen daar zo over denken maar ik weet dat Max het fijn heeft bij ons en wij met hem en dat is wat telt
Wat belangrijk is is dat je inderdaad bij jezelf blijft. Jou hond, jou keuzes.
Tot hoever een ander wil gaan zoeken ze maar mooi zelf uit.

Ik vind dat persoonlijk ook niet normaal. Activiteiten die ik met Max doe, doe ik voor ons plezier. Als hij of ik het niet meer leuk vindt stop ik ermee.
Velen vinden dat ik Max te belangrijk maak. Ik neem hem overal mee naartoe, regel oppas omdat ik fulltime werk enz. Ze zeggen dan 'het is maar een hond'.
Prima dat anderen daar zo over denken maar ik weet dat Max het fijn heeft bij ons en wij met hem en dat is wat telt

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Het lijkt inderdaad vaak erger dan het is met oren en staart. 1x een KNPV wedstrijd gedraaid met een reu die door een kleine knokpartij vlak voor aanvang een stukje oor miste wat dus bloedde als een rund. Helemaal getaped. Appel oefeningen gedaan en naar de dierenarts. Deze kon (wilde) niks zonder narcose. En ging hem hiervoor echt niet onder narcose laten brengen. Weer verbonden dus.Tara schreef:Nou, springers die niet gecoupeerd zijn willen hun staart nogal eens stuk slaan in de jacht, en als die staart blijft bewegen (wat nou eenmaal inherent aan een springer is) slaat die staart aardig wat bloed in het rond. Het lijkt vaak veel erger dan het is trouwens, maar dat is met kapotte tongen of oren net zo. Dat bloedt ook als een gieter.
Verder kan ik je vertellen dat praktijkjachthonden over het algemeen enorm gewaardeerd worden, en voor mijzelf sprekend: ik laat mijn honden ook doorwerken als ze niet levensgevaarlijk gewond zijn. En als er iemand gek en trutterig met de honden is, dan ben ik het wel.
Verder vind ik werklijn springertjes ook niet zo geschikt als huishond, daar zijn ze namelijk niet primair voor bedoeld.
Ze zullen er niet onder lijden als het er niet van komt, maar het is niet wat ik het liefste voor zulke honden zou zien.
Alleen met stelwerk vloog dat er af. Je wil niet weten hoe de hond en ik er uit zagen

- dagmar88
- Zeer actief
Tara schreef:Nou, springers die niet gecoupeerd zijn willen hun staart nogal eens stuk slaan in de jacht, en als die staart blijft bewegen (wat nou eenmaal inherent aan een springer is) slaat die staart aardig wat bloed in het rond. Het lijkt vaak veel erger dan het is trouwens, maar dat is met kapotte tongen of oren net zo. Dat bloedt ook als een gieter.

Z'n huid is met z'n allergieën soms extra kwetsbaar. Had hij z'n staartpunt in de bench bij de hus open geslagen. Bah, bah.
En iedere keer dat dat ook maar ergens langs schampt ligt het weer open.
DA zei dat ze het wel vaker ziet en afplakken oid geen enkel nut heeft. Insmeren en voorzichtig zijn

De boswachter waar ik vroeger mee mee ging werkte met zijn hond; schoot zieke, gewonde en oude dieren af, en was dan ook zeven dagen per week in "zijn" bossen om een zo goed mogelijk beeld te krijgen.
Wat een zeldzaam leuk stel was dat, de liefde straalde er van af

Dat type hond gun je inderdaad zo'n baas.
- dagmar88
- Zeer actief

En je kunt zo'n hond moeilijk stil houden.
Met Pluis z'n oren deed ik het wel. Arme ding had een afgeknipte panty om z'n kop.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Nu heb ik geen springer maar een ander type werkhond, maar in de meeste stellingen kan ik me wel vinden met haar. Ik zou haar ook behoorlijk pissig maken door haar bij de schapen weg te halen als ze een wondje heeft of iets. Doorwerken is het enige wat ze wil!
Daarnaast is het voor dit type honden zonde om ze niet voor hun oorspronkelijke taak te gebruiken omdat hun passie zo groot is. Natuurlijk kunnen ze prima in huis leven, maar ze moeten ook werken.
Daarnaast is het voor dit type honden zonde om ze niet voor hun oorspronkelijke taak te gebruiken omdat hun passie zo groot is. Natuurlijk kunnen ze prima in huis leven, maar ze moeten ook werken.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik ben het er wel 100% mee eens dat je een hond moet geven waarvoor hij geboren is. Een werkhond is generaties lang geselecteerd op die eigenschappen, die moet zich inhouden als hij enkel huishond is die af en toe achter een balletje aan mag hollen. Dan zie ik zo'n hond liever met wat wondjes doordat hij door de bramenstruiken moest rauzen, dat is namelijk wel onderdeel van zijn oorspronkelijke taak
Ik vind het wel flink aanpoten altijd in de jacht. Daar waar agility training vaak fanatiek is maar de hond wel in het middelpunt staat, heb ik zelf ervaren dat de druk iets hoger ligt bij jachttraining. Het eerste seizoen dat ik bij een retrievergroep trainde schrok ik eerst wel even van het tempo waarop de moeilijkheidgraad werd verhoogd. Maar eerlijk is eerlijk, we hebben ons herpakt en konden het tempo toen prima bijbenen en aan het einde van het seizoen had ik een hond die veel had geleerd en heel blij was met haar taak
Zoals met elke sport is het belangrijk om een trainer te vinden die bij je past, er zijn er ook heel veel bij wie ik nog niet gratis zou willen trainen. Maar dat is ook zo in agility, GG of welke sport dan ook.

Ik vind het wel flink aanpoten altijd in de jacht. Daar waar agility training vaak fanatiek is maar de hond wel in het middelpunt staat, heb ik zelf ervaren dat de druk iets hoger ligt bij jachttraining. Het eerste seizoen dat ik bij een retrievergroep trainde schrok ik eerst wel even van het tempo waarop de moeilijkheidgraad werd verhoogd. Maar eerlijk is eerlijk, we hebben ons herpakt en konden het tempo toen prima bijbenen en aan het einde van het seizoen had ik een hond die veel had geleerd en heel blij was met haar taak

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Een Springer Spaniël heeft een heel speciaal staartgedrag als hij werkt.
Die fanatieke kwispel van de staart geeft een extra risico dat de hond een wond(je) op de staart krijgt.
Een ESS werkt veel in dichte dekking (waaronder bramenstruiken)
Omdat die staart ook bij een verwonding lekker door blijft kwispelen is de hond binnen de kortste keren hartstikke rood van het bloed.
Dat wil niet zeggen dat hij vol wonden zit, maar dat het bloedende staartpuntje dat bloed tegen de flanken slingert.
Dat is een van de redenen dat het in Engeland nog steeds is toegestaan om de staart van de ESS te couperen.
Want genezing van die staart is vaak maar van korte duur.
Bij een volgende jacht is de staart weer stuk.
Hier in Nederland is het op dat moment, vanwege de verwonding die niet geneest, op medische gronden toegestaan om de staart te amputeren.
Iets dat bij ESS voor zover ik heb gehoord regelmatig voor komt.
De ESS kan uitstekend werken en doet dat ook verschrikkelijk graag.
Dat de hond zich dood zou werken zal niet veel voorkomen.
Een jager is zijn hond net zo min graag kwijt, het is vaak zijn beste kameraad in het veld.
De meeste jagers zien hun hond bepaald niet als voorwerp.
Maar het is wel de bedoeling dat de hond ook zijn best doet, net als de jager/baas
Hij zet er heus wel de rem op als het te erg wordt.
Maar dat de hond werkt is normaal, daar is hij voor gefokt, dat zit er in en daarvoor is hij ook bij zijn jager/baas.
Je kunt zeggen jouw hond, jouw keuze.......
Je zou ook kunnen zeggen kies de hond die bij je past, die je het werk kan bieden dat bij hem past.
Je kunt de "jacht" niet uit je jachthond halen.
Je zult moeten dealen met de aard van de hond die je hebt gekozen, anders moet je een ander type hond kiezen.
Die fanatieke kwispel van de staart geeft een extra risico dat de hond een wond(je) op de staart krijgt.
Een ESS werkt veel in dichte dekking (waaronder bramenstruiken)
Omdat die staart ook bij een verwonding lekker door blijft kwispelen is de hond binnen de kortste keren hartstikke rood van het bloed.
Dat wil niet zeggen dat hij vol wonden zit, maar dat het bloedende staartpuntje dat bloed tegen de flanken slingert.
Dat is een van de redenen dat het in Engeland nog steeds is toegestaan om de staart van de ESS te couperen.
Want genezing van die staart is vaak maar van korte duur.
Bij een volgende jacht is de staart weer stuk.
Hier in Nederland is het op dat moment, vanwege de verwonding die niet geneest, op medische gronden toegestaan om de staart te amputeren.
Iets dat bij ESS voor zover ik heb gehoord regelmatig voor komt.
De ESS kan uitstekend werken en doet dat ook verschrikkelijk graag.
Dat de hond zich dood zou werken zal niet veel voorkomen.
Een jager is zijn hond net zo min graag kwijt, het is vaak zijn beste kameraad in het veld.
De meeste jagers zien hun hond bepaald niet als voorwerp.
Maar het is wel de bedoeling dat de hond ook zijn best doet, net als de jager/baas
Hij zet er heus wel de rem op als het te erg wordt.
Maar dat de hond werkt is normaal, daar is hij voor gefokt, dat zit er in en daarvoor is hij ook bij zijn jager/baas.
Je kunt zeggen jouw hond, jouw keuze.......
Je zou ook kunnen zeggen kies de hond die bij je past, die je het werk kan bieden dat bij hem past.
Je kunt de "jacht" niet uit je jachthond halen.
Je zult moeten dealen met de aard van de hond die je hebt gekozen, anders moet je een ander type hond kiezen.
- Mieke-Navajo
- Actief
- Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël
Bedankt voor jullie reacties tot zo ver, tja, je moet het ook allemaal maar weten.
Blij dat ik de brutale schoen heb gevonden en dit topic geopend heb.

Het uitzicht op de berg is net zo mooi als de weg er naar toe.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Tara schreef:Maar dat had je dan toch ook gewoon aan die mensen kunnen vragen? Die hadden je precies hetzelfde gezegd waarschijnlijk.Mieke-Navajo schreef:Bedankt voor jullie reacties tot zo ver, tja, je moet het ook allemaal maar weten.
Dat en is het niet iets wat bij oriëntatie op het ras ook naar voren komt

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Kinderen met een snij of schaaf wondje houd je ook niet gelijk thuis van sport /school.
Gezeik om niets.
Gezeik om niets.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- kipo
- Zeer actief
Wel hoor. Met een verbandje om en een kop chocomel onder een dekentje op de bank.bouvierpoedel schreef:Kinderen met een snij of schaaf wondje houd je ook niet gelijk thuis van sport /school.
Gezeik om niets.
*dikke knipoog
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Kennis vergaren is altijd goedMieke-Navajo schreef:Bedankt voor jullie reacties tot zo ver, tja, je moet het ook allemaal maar weten.

Als je je voor aanschaf van een hond verdiept in het doel waarvoor hij is gefokt weet je al een stuk meer en ben je beter voorbereid op wat je te wachten staat.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
Navajo zal waarschijnlijk doelen op de foto op fb waar storms voorpoten en borst knalrood zijn en zijn flanken. Hij had zijn tong opengehaald in de bramen en bloede dus als een varken. En tijdens de pauze ging die zich schoonlikken met zijn bloedtong. Puntje staart ook kapot en dus door kwispelen een rode flank. Ziet r erger uit dan het is. Savonds alles goed met water spoelen en je ziet r niks van. Na dit seizoen gaan waarschijnlijk de staarten gecoupeerd worden als ze er op het einde van het seizoen weer zo vaak wondes aan hebben. Als ik geen krasjes wil op mijn honden kan ik r beter mee kappen, want ik ga geen 3 springers als salonhond houden.
-
- Zeer actief
Patterdale Terrier
- Contacteer:
-
- Zeer actief
Patterdale Terrier
- Contacteer:
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
God ja, de eerste keer dat Axel (kruising Fox x Stabij) zijn staartpuntje kapot had dachten we dat we in een of andere horror slasher film waren beland. Hahaha! Gelukkig is dat wondje na twee of drie keer open te zijn gegaan alsnog genezen, maar ik kan me goed voorstellen dat je tot couperen over zou gaan als het vaak gebeurt.Nanna schreef:![]()
![]()
Dat is altijd met tongen en oren. Je denkt dat je in een slachthuis bent beland terwijl het meestal geen drol voorstelt
- dagmar88
- Zeer actief
Nanna schreef:![]()
![]()
Dat is altijd met tongen en oren. Je denkt dat je in een slachthuis bent beland terwijl het meestal geen drol voorstelt

Charlie heeft ooit een amerikaanse bulldog pup net in het puntje van z'n oor genipt. Beiden van het betere sjor en trekwerk aan elkaars wangen.
Die witte mormels compleet rood, maar oh wat hadden ze een lol. Vrouwtje van de pup was écht niet blij