Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bewegen pup / jonge hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Bewegen pup / jonge hond

Ongelezen bericht door Crista »

Er zijn al redelijk wat topics over, maar misschien zijn meningen ondertussen wel weer anders.. Hoeveel beweging geven jullie een pup en een jonge hond? Ik twijfel er aan of ik het wel goed doe :ugh:
De 5 minuten regel luister ik niet naar, maar ik wil wel gedoseerd bewegen. Nou hebben we soms (1x per week) wel een wandeling van 1,5 uur.. Loslopen door het bos bijvoorbeeld en Kiyo is nu 7 maanden. De dag daarna houden we het bij een kortere wandeling aan de lijn.. Is die 1,5 uur wandeling te veel voor een hond van deze leeftijd?
Mitch & Kiyo
Afbeelding
lets have fun

Re: Bewegen pup / jonge hond

Ongelezen bericht door lets have fun »

Je kunt wel zien aan een hond wanneer het teveel is. Hun motoriek veranderd, ze worden onhandiger en dingen die eerst lukten gaan nu moeizaam. Dan is het wel tijd om te stoppen. Dus goed naar je hond blijven kijken en hem niet overvragen.

Jente van 6 maanden wandeld 1 uur. Perry van 3 maanden wandeld 30 min. Ik wandel eigenlijk nooit veel langer dan een uur achter elkaar dus voor mij is het makkelijk, haha.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik loop met Mahru (bijna 8 maanden) dagelijks wel 1.5 uur in één wandeling. Ze kan het goed hebben want we hebben dit gewoon rustig opgebouwd. Plus ze wandelt gewoon heel traag, dus we maken dan misschien 5 km in totaal. Ik denk dat het er vooral om gaat wat ze gewend zijn, dus niet ineens heel veel meer doen? En als dat wel een keer gebeurt inderdaad een dagje of twee erna wat meer rust.

Op een kortere wandeling speelt ze soms zoveel met een andere hond, dat vind ik vele malen belastender. Dan lijn ik op den duur ook aan en is het gewoon klaar en gaan we naar huis. Maar gewoon struinen dat houdt ze ook wel langer dan 1.5 uur vol zonder dat ze daarna te moe of overprikkeld is.
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

ik wandel met jukka een half uur tot 45 minuten per wandeling.
4x daags.
en hij is bijna 8 maanden.
hij vind het prima en houd meestal nog wel energie over.
ik wil het nog wel eens korter maken als hij heel veel gespeeld heeft.
maar verder doe ik gewoon op het gevoel.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik denk dat je met de boeken van Martine Burgers en Sam Turner wel wat meer "handvat" hebt.
"Een hondenleven lang fysiek en mentaal in balans."

Ik vind het een goede uitleg over de ontwikkeling van pup (deel 1 van de serie) tot jong volwassen (deel 2 van de serie).
De andere delen komen nog uit, die zijn nog niet af.
Maar als basis heb je aan deze twee boeken best wat, vind ik.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Met 7 maanden liep Mayke al langs de fiets. Met een lichtvoetige looplustige hond blijf ik kijken naar signalen maar daarbuiten ga ik gewoon lekker de hort op zolang als ik er zin in heb.
Als de hond zwaar loopt of niet zo looplustig is, zou ik wel wat kalmer aan doen.
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Ik deed in het begin niet langer dan tien minuutjes wandelen maar Pukie heeft hier een paar hectare grond waar ze op liep te scharrelen, als ze moe werd viel ze vanzelf in slaap onder de olijfboom. Gewoon goed naar je hond kijken en geen rare dingen doen
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Bij onze pups heb ik mij tot ze een jaar waren altijd goed aan de 5 minuten regel gehouden. En tot twee jaar niet te dol met frisbieën, springen en andere dolle spelletjes. Ik ben toch bang dat ze bij overbelasting op jonge leeftijd op latere leeftijd sneller last van slijtage of artrose -achtige klachten krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”