Hele lieve hond, schat van een beest maar slaat snel door. Veel mensen zullen het disrespect noemen. En dat is het misschien ook wel, of misschien niet omdat ik ergens wel weet dat dit type wat sneller met de bek werkt en dat het daarom zaak is ze wat in te tomen bij visite.
Dat je zelf wat meer "accepteert" maar wel reageert blijft binnens kamers, we weten dat hij zo kan zijn, maar bij sommige visite zien we dan ook wanneer het tijd is om hem heel even af te laten koelen voor het uit de hand loopt
Gisteren had hij een bui. Ik zag het aan zijn kop. Buiten lopen.. druk, happerig en dan zijn blik erbij
Zucht.
Negeer, niet te veel aandacht geven, kort zijn en blijven. Niet te veel pikken en gewoon de ronde lopen maar.
Thuis was hij echter nog in die modus. Baasje komt na ons thuis, hop hek van de dam.
En ik zit lekker op de bank, baas dolt met hem, en hij rent over de bank, nog gekker dan hij al was en hoppa, voel ik een hoektandje tegen mijn schedel
Terwijl ik dat voel ploft hij achter me neer en gaat al op zijn rug liggen
Ga ik op dat moment er wat van zeggen dan maakt hij er gewoon een spelletje van. Dus ik keek hem verder niet aan, pak hem bij de halsband zonder wat te zeggen en trek hem van de bank af.
In de open ruimte zeg ik "zit". En hop zit, ik zeg "af" en boem af
En dan is het klaar. Ik hoor mijn vriend gieren van de lach op de bank, ikzelf was ook al heel hard in de lach geschoten, maar ik probeerde me te verbijten, want tanden tegen mijn schedel aan voelen is gewoon niet goed
Met een gierende vriend op de bank heb ik dan toch nog de draak in de zit gekregen, even zijn aandacht weer gehad. Iets weggegooid en dat hij mocht halen als hij weer even serieus de aandacht op mij vestigde. Klein beetje apel erop om even duidelijk te maken dat niet alles gepikt wordt in huis.
Daarna hing ik gierend van de lach over de eettafel gebogen.
Maar mijn hemel wat een portret hebben we weer.
Hij ging met een enorme kikkersprong zijn speeltje pakken, gaf mij nog een neustikje (aandachtstikje die ik wel eens vraag met oversteken of als ik aandacht wil) om vervolgens weer rondje huis te doen.
Vriend is maar met hem gaan wandelen en daarna kon hij weer rustig bij me op de bank liggen.
Echt voor sommige mensen is dit echt no go onopgevoed rot gedrag, maar het is écht een schat van een hond waar je telkens weer type 1 baas tegenover moet zetten. Om te refereren naar een ander topic hier.
Net als bij mijn Bluf destijds moet je gewoon bepaalde dingen leren herkennen, en beperken en altijd maar laten weten dat het níet ok is. Maar een geheel relaxte hond krijg je gewoon niet, en nee het is niet altijd even leuk.
Maar daartegenover staat wel dat de belangrijkste dingen er wél goed in zitten. Geen mensen belagen, niet andere honden de stuipen op het lijf jagen. Niet terug blaffen als er naar je geblaft wordt.
Het hyper reageren op affectie of uitdaging van de mens zit er écht gewoon in. Dan moeten we of zorgen dat het nooit gebeurd, of gewoon hem telkens laten weten wat de grenzen zijn.
Gisteren gingen ze graven. En ik duwde telkens met mijn voet de kuil dicht. Hek van de dam
Voor anderen soms niet geheel te begrijpen denk ik, het is niet geheel een makkelijk type hond, maar als je ze in kunt schatten en het gedrag een beetje in banen kunt leiden is het écht een hele fijne hond