Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Extreme kattenhaat

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

*Wolf*
Zeer actief

Extreme kattenhaat

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Even voor een vriendin van me. Haar nieuwe reu valt verschrikkelijk uit naar katten. Niet zo vreemd voor een hond, maar vervelend is het dat hij loeisterk is en haar al een paar keer onderuit heeft getrokken, de laatste keer met ernstige verwondingen. Ze heeft alles zo'n beetje geprobeerd, van plotseling omkeren tot counter conditioning. Het zal wel een keer verbeteren, maar daar wil ze begrijpelijkerwijs niet op wachten.

Heeft iemand een idee wat nu te doen? Dat kan gaan van halti (weet niet of dat kan werken, de hond zou zichzelf kunnen verwonden) tot een schokband. In ieder geval iets met instant succes.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2

Re: Extreme kattenhaat

Ongelezen bericht door GrethavW »

Ik zou ook een halti aanraden.
Het werkt uitstekend en zoals je er niet zelf mee corrigeert (dat is niet de bedoeling en niet nodig), zal de hond zich zeker niet verwonden.

Ik gebruik hem ook bij een enorm sterke hond en ik wou dat ik het veel eerder gedaan had. Eindelijk ontspannen lopen.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Ik gebruik dan trouwens wel dubbele lijnen, 1 aan de halty en 1 aan zijn halsband of tuig.

Dit omdat ik de halty niet helemaal vertrouw qua stevigheid en omdat ik dan niet aan de halty hoef te trekken als hij te lang blijft snuffelen ofzo.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Hij doet de kat niks, het gaat om de lol van het najagen. Ik denk wel dat het uitdooft, haar eerste hond was ook zo erg maar dat is uitgedoofd en die interessert zich nu niet meer voor katten. Heeft wel een paar jaar geduurd. Zelf begin ik te denken dat je dan maar beter een paar keer een schokje kunt geven dat het klaar is dan maar aanmodderen met alle risico's van dien. Zo mijdt hij wel schapen nadat hij een keer tegen het stroomdraad is opgelopen, meer dat idee.

Als hij een harde ruk geeft als hij een halti omheeft, zou hij zichzelf kunnen verwonden lijkt me.
*Wolf*
Zeer actief

Maar zou hij dan niet als ie een keer zonder halti loopt alsnog weer harde rukken gaan geven? Voor de rest loopt ie netjes mee, het gaat alleen om die keren dat ie een kat ziet. Lijkt me ook naar als ie z'n hele leven met halti moet lopen, wat ook weer niet de bedoeling ervan is natuurlijk.
*Wolf*
Zeer actief

GrethavW schreef:Ik gebruik dan trouwens wel dubbele lijnen, 1 aan de halty en 1 aan zijn halsband of tuig.

Dit omdat ik de halty niet helemaal vertrouw qua stevigheid en omdat ik dan niet aan de halty hoef te trekken als hij te lang blijft snuffelen ofzo.
Wat heb jij voor halti? Een harnas of zo'n ding om de snoet?
*Wolf*
Zeer actief

Cleva schreef:
*Wolf* schreef:Maar zou hij dan niet als ie een keer zonder halti loopt alsnog weer harde rukken gaan geven?
Als je ziet dat hij toch uitvalt geef je zelf mee. Niet dat het bij een normale hond nodig is. Die is echt wel in staat zelf te bedenken dat je dan in een chinees staatscircustafereel belandt.

Maar echt, dat alles geprobeerd hebben is een groter probleem dan die katten.
Proberen is identiek aan onduidelijk zijn. Alles proberen is chaos van bijbelse proporties.
Er heeft nog nooit iemand succes behaald met "alles proberen." Niet bij honden opvoeden, niet bij het maken van carrière, niet in de liefde.
Leiderschap is keuzes maken.
Mensen die proberen twijfelen aan zichzelf en kunnen een hond dus niets leren.
Ben ik helemaal met je eens maar gezien de gevaarlijke situatie snap ik dat je verschillende dingen gaat proberen in de hoop op een snelle oplossing. Ze heeft de hond nog niet zo lang, dus sterk leiderschap etc is wellicht een beetje voorbarig. Voor de rest is het een fijne hond maar katten willen najagen, ook aan de lijn, is te zelfbelonend.
*Wolf*
Zeer actief

Kells schreef:Mijn jongste ging altijd uit haar stekker als ze een kat zag en dan besef je pas hoeveel katten er in de buurt lopen. Gebruik van de Teletac deed wonderen! Nu hoef ik alleen nog maar op tijd te brommen dat ze moet doorlopen en dat doet ze meestal braaf.
Kun jij vertellen hoe je dat hebt aangepakt en welke teletac je gebruikt?
*Wolf*
Zeer actief

@Cleva, ik zal het doorgeven maar snap ook al ze anders beslist na opgelopen verwondingen waar ze een week niet door heeft kunnen werken. Omdat de hond toch nog heel even uit wilde vallen naar de kat nadat ie in eerste instantie gehoorzaam doorliep.
Laatst gewijzigd door *Wolf* op 03 nov 2015 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
GrethavW
Zeer actief
Kruising

*Wolf* schreef:
GrethavW schreef:Ik gebruik dan trouwens wel dubbele lijnen, 1 aan de halty en 1 aan zijn halsband of tuig.

Wat heb jij voor halti? Een harnas of zo'n ding om de snoet?
Ik heb een halti om z'n snuit.
En ze weten inderdaad heel erg goed of ze hem om hebben of niet. Die van mij ging na verloop van tijd ook zonder minder aan de riem trekken, maar niet bij moeilijke momenten (voor hem zijn dat andere honden).

Maar wat is er zo erg aan altijd een halty dragen als je daardoor ontspannen met je hond kunt wandelen??
Het is geen prikband ofzo.
Bij Bronco hoeft het niet altijd, maar ik zou het geen probleem vinden als het wel zo was.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Cleva, wat zou jij dan aanraden, concreet dan? De hond bijt niet, sterker nog, hij is bang van een kat die blijft zitten. Het gaat om de primitieve reactie bij het zien van een kat, om hem op te jagen. Hij heeft wat suces gehad toen hij losliep, dus een kat zien zorgt voor grote opwinding. Heel begrijpelijk, ook geen drama, als ie niet zo sterk was. En het gaat juist om de keren dat hij de kat eerder ziet, dat gebeurt soms gewoon. Dan heb je dus niets meer aan regie.
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Er is ook de Canny Collar. Beetje hetzelfde idee als de Halti maar het laat verder de nek met rust. Het komt uit de paardenwereld.

Afbeelding

Het geeft toch iets meer controle en minder risico op nekproblemen.
Groetjes,
Wendy
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

*Wolf* schreef:Cleva, wat zou jij dan aanraden, concreet dan? De hond bijt niet, sterker nog, hij is bang van een kat die blijft zitten. Het gaat om de primitieve reactie bij het zien van een kat, om hem op te jagen. Hij heeft wat suces gehad toen hij losliep, dus een kat zien zorgt voor grote opwinding. Heel begrijpelijk, ook geen drama, als ie niet zo sterk was. En het gaat juist om de keren dat hij de kat eerder ziet, dat gebeurt soms gewoon. Dan heb je dus niets meer aan regie.
Dus de keren dat hij de kat eerder ziet geeft hij een primitieve reactie die bestaat uit rennen/trekken waarbij hij niet meer bereikbaar is.... en op dat moment zou jij een teletac willen aanraden (ook nog eens zonder begeleiding verwacht ik)? Dat lijkt me dus echt een recept voor drama.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

als je al verrast bent als je hond een spurt neemt achter een kat aan, dan ben je ook te laat met je teletac-correctie. Dat wordt dus volgens mij helemaal niets, op zijn best heeft die hond door de adrenaline weinig door van de correctie, op zijn slechtst wordt ie er helemaal niet beter van. Ik ben het wel met Martijn eens, een hond moet gewono leren dat ie niet (nooit!) met je gaat lopen. Hoe je dat doet, maakt niet eens uit, maar het is wel een van de belangrijkste dingen. Aan de riem gewoon normaal doen. Ik zou het dus ook niet specifiek in die katsituaties zoeken, maar meer algeheel appel. Of is het verder een engeltje aan de lijn?
*Wolf*
Zeer actief

Cleva schreef:
*Wolf* schreef:Cleva, wat zou jij dan aanraden, concreet dan? .... Dan heb je dus niets meer aan regie.
Twee weken strak schema. 5 keer per dag uitlaten om te pissen en verder niet. Strak volgend en meteen na de boodschap weer naar huis.
Beginnen met de baas zijn voor je je schoenen aantrekt en pas weer stoppen als je ze uitdoet. Niets trekken, geen gedonder. Deftig de deur uitstappen en deftig weer terug. Nul gelul.

"Probeer" dat maar eens. Feest vieren doet hij maar weer als hij bewezen heeft normaal te kunnen doen.
Ok bedankt, ik zal het doorgeven. Ben zelf absoluut niet van de schokbanden, naar nadat ik de verwondingen had gezien... :ugh:
*Wolf*
Zeer actief

sbientje schreef:Of is het verder een engeltje aan de lijn?
Hij gedraagt zich verder inderdaad netjes, het is enkel die kattenhaat.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

*Wolf* schreef:@Cleva, ik zal het doorgeven maar snap ook al ze anders beslist na opgelopen verwondingen waar ze een week niet door heeft kunnen werken. Omdat de hond toch nog heel even uit wilde vallen naar de kat nadat ie in eerste instantie gehoorzaam doorliep.
Maar hij doet die katten niks. Dus het probleem heeft niks te maken met katten, want volgende keer zijn het fietsers of een kind met een ijsje, maar met een hond die opeens een spurt neemt en een baas die onderuit gaat. Dat is niet echt een probleem om met stroom aan te gaan pakken toch? Met Cleva eens dat een beetje basisgehoorzaamheid aanleren hier meer op z'n plaats is.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Cleva schreef:
*Wolf* schreef:Cleva, wat zou jij dan aanraden, concreet dan? .... Dan heb je dus niets meer aan regie.
Twee weken strak schema. 5 keer per dag uitlaten om te pissen en verder niet. Strak volgend en meteen na de boodschap weer naar huis.
Beginnen met de baas zijn voor je je schoenen aantrekt en pas weer stoppen als je ze uitdoet. Niets trekken, geen gedonder. Deftig de deur uitstappen en deftig weer terug. Nul gelul.

"Probeer" dat maar eens. Feest vieren doet hij maar weer als hij bewezen heeft normaal te kunnen doen.
Dit werkt idd het beste, zo heb ik het ook bij Luna gedaan en dat was een enorme kattenjager.
De teugels strak aantrekken en geen enkel gezeik accepteren, nee en doorlopen geen discussie mogelijk :mep: Ze vindt katten nog steeds interessant, maar wijst ze nu aan, dan prijs ik haar, goed gezien meisje kom maar en dan lopen we vrolijk verder. Het blijft altijd een leuk spelletje, heel soms lukt het haar om er achteraan te gaan als ze bijv uit de auto komt en ik heb de kat niet gezien, maar dan is het fluitje weer een uitkomst gelukkig.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Niet om het een of ander maar je vriendin heeft dus een hond genomen die ze niet aan kan. Dat vind ik moeilijk te verkroppen want nu zijn het katten en morgen is dat de hond die een Jack Russel molt omdat hij keft.
Als ik ergens niet tegen kan is het mensen die een hond nemen, hem niet op gevoed krijgen EN hem fysiek niet de baas kunnen.

Er zijn hier in de buurt 3 van die gevallen. Hollandse herder van dame van 75. Volledig kansloos en die hond rent dus met riem en al overal op af. Goddank is de hond poeslief. Deense dog, niet lief. Bazen slepen er nog een meter of 10 achteraan en dan gaat de riem los. Meerdere incidenten inmiddels. Vooral met de maltezer en Jack Russel van mijn buren.
Rottweiler in de polder, niet te houden en helemaal wild op mijn hondje. Ik loop om en vrees voor haar leven. En soms het mijne want die hond keert zich meteen tegen mij als ik er tussen spring.

Dus ze moet aan de gang met hang en tuigwerk. Ze moet zorgen dat ze die hond aan kan. Je kan imo absoluut niet de straat op met een hond die je niet kan mannen. Zolang dat zo is vormen ze een gevaar voor zichzelf en hun omgeving. Misschien is die hond verder poeslief, dan nog rent hij een keer achter een kat de straat over en veroorzaakt een vreselijk auto ongeval.

Kun je een hond niet houden dan hoor je er niet mee te lopen. Tenzij je hem onder de duim kan houden.

Voor mij is dit een van de grootste ergernissen die ik heb in hondenland. Mensen met honden die weten dat hun baas niks in de melk te brokkelen heeft.
Afbeelding
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Dux heeft ook een enorme kattenhaat, zelf zo erg dat als de kat allang niet meer op de plek zit (echt al maanden geleden) hij soms nog steeds gaat zingen/piepen.
Ik vind het een vreselijke eigenschap, en we hebben de fout gemaakt om in het begin heel erg kwaad te worden. Dit heeft echt averechts gewerkt. Hij is dus in zijn gedrag alleen maar verergerd.
Nu doen we met een gl (de follow me van martin gaus, omdat deze niet af te krijgen is door met de poten te wrijven) en bij het zien van een kat krijgt hij nu worst. Hij blijft het zeer moeilijk vinden, maar we zijn hier nu maanden mee bezig en het gaat stukje bij beetje beter. Maar ik vind het soms heel moeilijk om hem niet volledig uit te foeteren, omdat ik er af en toe helemaal kriegel van wordt van dat zenuwachtige gedrag. Want we kunnen niet normaal in de wijk lopen, want hij wil in iedere tuin kijken, onder iedere auto, in iedere boom, achter ieder muurtje. of daar toch niet ineens een kat zit. En er wonen behoorlijk wat katten bij ons in de buurt helaas. Hij loopt volledig opgefokt en hypernerveus te doen in de wijk, en ik kan dat echt niet hebben.
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Uma is een hond van 19 kg en is ook debiel buiten, vooral in het donker in de woonwijk omdat ze zo debiel op katten jaagt dat je nauwelijks meer kon lopen.

Ik ben rondjes gaan rennen als ze een kat zag, om maar haar aandacht te krijgen. Snoepjes strooien, stilstaan, andere kant oplopen, alleen nog maar aan de korte riem uitlaten.
Het hielp een beetje.

Op één avond liep ik met beide honden, Manu aan het kakken, Uma zag een kat.
Ik gleed toch verdomme bijna met mijn neus in Manu zijn hoopje.
Naaah. :gvd:
Ik heb iets verschrikkelijks gedaan. Ik heb dat beest in haar zij gegrepen, een gooi gegeven en een mep verkocht op dat tere lichaampje :jank:

En nu kan ik al maanden heerlijk met de flexi lopen, ook in het donker door de woonwijk.
Als ze dan een kat ziet, slaat ze alarm, zeg ik "uhhh kom maar", moet ze naast en krijgt ze een aai. En het is al klaar.

Het is misschien niet pedagogisch verantwoord maar het was wel heel duidelijk :mrgreen:
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb een poedel die graag achter katten aan gaat. al heeft ze er 2 weken geleden 1 op die plek gezien dan blijft ze loeren naar die plek als we er langs lopen. in het park liep ze van mij weg en trok haar eigen plan nadat ze een kat zag. als ik nu in het park loop heeft ze een teletac om. in het begin 2x gebruikt en nu heeft ze hem gewoon om en is hij niet eens aan.
aan de lijn is het nu kijken, dan naar mij kijken, brokje erin en doorlopen. moet alleen oppassen dat ze niet de auto uitspringt zonder lijn want dan ben ik haar kwijt. gaat ze alle plekken opzoeken waar ze katten heeft gezien en is totaal onbereikbaar.
het is zelfbelonend gedrag wat erg moeilijk te door breken is omdat een kat niet op de verwachte momenten te voorschijn komt zodat je er op kan trainen.
ellen
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Amoz is ook heel erg gefixeerd op katten buiten. Nu leeft hij hier binnen met drie katten en hij is echt de perfecte hond met katten: gaat er nooit achteraan, ze mogen alles bij hem, hij is altijd beleefd, rustig en respectvol. Onlangs is er een opvangkat bij gekomen, en ook die werd rustig en beleefd een keer besnuffeld en daarna was de interesse er wel weer af. Maar vreemde katten buiten... dan gaat hij gillen en loeien en als ik hem loslaat in de wijk gaat hij élke tuin in om katten te zoeken. Uiteraard gaat hij dus niet los in de wijk ;-) Het is bij hem echt geen kattenhaat hoor, maar gewoon extreme opwinding. Hij MOET ernaartoe.
Nu is Amoz prima te houden voor mij, en wat ik in het begin deed was gewoon stug doorlopen. Geen getrek aan de lijn. Dat ging wel aardig, maar hij was nog steeds even opgewonden bij elke kat die we zagen en liep ook in de wijk de hele tijd te zoeken of hij katten zag. Er zitten hier in de straat en in de wijk héél veel katten, en ik wil graag zonder dat geloei en gezoek hier kunnen wandelen. Nu ga ik voortaan bij elke kat al op heel grote afstand stilstaan en wacht tot hij kalmeert en weer contact zoekt, en beloon hem daar dan uitgebreid voor en pas dan lopen we verder. Dat duurde in het begin zeker een kwartier, ook als de kat al lang uit beeld was, maar nu duurt dat nog maar ongeveer een minuut, want hij vindt het stilstaan heel saai en kijkt dan toch snel naar mij wat de bedoeling van dat stilstaan is. Dus het gaat al een heel stuk beter.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Cleva schreef:

Precies. Biko is ook een extreme kattenjager (en in meer dingen impulsief). Heb hem een paar maanden letterlijk en figuurlijk consequent zeer strak en kort gehouden. Nu gaat er nog wel eens adrenalineschok door hem heen als een kat wegspurt maar hij beheerst zichzelf en blijft netjes naast mij lopen wat hem uiteraard een beloning oplevert. Je moet even flink investeren maar het resultaat is er dan ook naar.
Afbeelding
Bink2009
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bink2009 »

maitestar schreef:Er is ook de Canny Collar. Beetje hetzelfde idee als de Halti maar het laat verder de nek met rust. Het komt uit de paardenwereld.

//images.tapatalk-cdn.com/15/11/03 ... 887253.jpg

Het geeft toch iets meer controle en minder risico op nekproblemen.
Oh dat lijkt ook steviger dan de gewone halti.
Dat is wat voor mijn moeder als ze op Bink moet passen, die kan bij katten en twee bepaalde honden zo debiel trekken en zij kan hem alleen houden met slipketting, maar dit lijkt voor beide prettiger.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Judith schreef:Dux heeft ook een enorme kattenhaat, zelf zo erg dat als de kat allang niet meer op de plek zit (echt al maanden geleden) hij soms nog steeds gaat zingen/piepen.
Ik vind het een vreselijke eigenschap, en we hebben de fout gemaakt om in het begin heel erg kwaad te worden. Dit heeft echt averechts gewerkt. Hij is dus in zijn gedrag alleen maar verergerd.
Nu doen we met een gl (de follow me van martin gaus, omdat deze niet af te krijgen is door met de poten te wrijven) en bij het zien van een kat krijgt hij nu worst. Hij blijft het zeer moeilijk vinden, maar we zijn hier nu maanden mee bezig en het gaat stukje bij beetje beter. Maar ik vind het soms heel moeilijk om hem niet volledig uit te foeteren, omdat ik er af en toe helemaal kriegel van wordt van dat zenuwachtige gedrag. Want we kunnen niet normaal in de wijk lopen, want hij wil in iedere tuin kijken, onder iedere auto, in iedere boom, achter ieder muurtje. of daar toch niet ineens een kat zit. En er wonen behoorlijk wat katten bij ons in de buurt helaas. Hij loopt volledig opgefokt en hypernerveus te doen in de wijk, en ik kan dat echt niet hebben.
Dan zou ik toch eens wat duidelijker op m'n strepen gaan staan! Omkopen met worst blijkt niet te helpen, duidelijk de baas zijn en verbieden werkt wel denk ik :wink:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Lunatic schreef:
Judith schreef:Dux heeft ook een enorme kattenhaat, zelf zo erg dat als de kat allang niet meer op de plek zit (echt al maanden geleden) hij soms nog steeds gaat zingen/piepen.
Dan zou ik toch eens wat duidelijker op m'n strepen gaan staan! Omkopen met worst blijkt niet te helpen, duidelijk de baas zijn en verbieden werkt wel denk ik :wink:
@Judith, hoe zijn jullie dan kwaad geworden dat de hond nu juist meer de focus legt op de kat, zijn geur of het feit dat hij ooit op een bepaalde plek die kat heeft gezien?
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

blondie schreef:
Lunatic schreef:
@Judith, hoe zijn jullie dan kwaad geworden dat de hond nu juist meer de focus legt op de kat, zijn geur of het feit dat hij ooit op een bepaalde plek die kat heeft gezien?
Je wil niet weten wat ik ondertussen gedaan heb met hem om hem duidelijk te maken dat het niet gewenst is. (ik ga het niet eens opschrijven want soms schaam ik mij er bijna voor :oeps: :ugh: ) Ik zal wel kijken of ik een keer kan filmen hoe hij zich gedraagt in de buurt van de plekken.

Een kat zien was flippen, maar de plek blijft dan een spannende plek. Maar ik moet zeggen dat plekken die waar hij nu op reageert zijn allemaal "oude" katten plekken. Dus de plekken waar hij voordat we met trainen begonnen helemaal uit zijn stekker ging en wij hem ondersteboven legde en in zijn oor stonden te foeteren. De plekken waar hij nu een kat heeft gezien en hij uit zichzelf naar ons komt om worst te krijgen daar reageert hij vrijwel niet. Nu is een kat zien, nog steeds zeer alert en nerveus worden. Helemaal stijf worden en gaan "zingen". Maar hij komt nu wel steeds sneller naar ons toe. Behalve als de kat gaat vluchten, dan vliegt hij er achteraan. Maar dat hyper nerveuze gedrag blijft, en dat is volgens de gt's ook de geur van katten (want het wemelt er hier van echt waar). De geur triggert hem al. En dat nerveuze gedrag wordt ik kriegelig van.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Judith schreef:Een kat zien was flippen, maar de plek blijft dan een spannende plek. Maar ik moet zeggen dat plekken die waar hij nu op reageert zijn allemaal "oude" katten plekken. Dus de plekken waar hij voordat we met trainen begonnen helemaal uit zijn stekker ging en wij hem ondersteboven legde en in zijn oor stonden te foeteren. De plekken waar hij nu een kat heeft gezien en hij uit zichzelf naar ons komt om worst te krijgen daar reageert hij vrijwel niet. Nu is een kat zien, nog steeds zeer alert en nerveus worden. Helemaal stijf worden en gaan "zingen". Maar hij komt nu wel steeds sneller naar ons toe. Behalve als de kat gaat vluchten, dan vliegt hij er achteraan. Maar dat hyper nerveuze gedrag blijft, en dat is volgens de gt's ook de geur van katten (want het wemelt er hier van echt waar). De geur triggert hem al. En dat nerveuze gedrag wordt ik kriegelig van.
Wacht je tot hij zelf naar je toe komt?

Wat doe je als je ziet aan hem dat hij een kat ziet? Daar ben ik benieuwd naar.
Plekken waarvan jij weet dat hij ooit een kat heeft gezien, daar ben jij je ook bewust van. Jij loopt daar denk ik ook gespannen en anders, daar reageert hij denk ik heel erg op. Wellicht nu ook omdat hij weet dat hij daar vreet krijgt, of er nu wel of geen kat is.

Op rug leggen en foeteren zo ik lees is destijds gebeurd als mosterd na de maaltijd als ik zo lees.

Als ik bovenstaande lees, ga ik er overigens ook van uit dat hij aan een flexlijn loopt? Wat meer ruimte om te snuffelen, om een kat te zien voor jij als baasje dat in de gaten hebt waardoor hij de kans krijgt ook het rit aan te nemen als een kat het op een lopen zet?

Wat zegt een gt dan over hoe je moet reageren als je merkt dat hij overdreven gaat snuffelen en getriggerd raakt door de geur van laten we aannemen de kat.
Hier lopen ze ook aan de flex, met name omdat ik de vrijheid wil geven op plekken waar loslopen niet mag. Maar er zijn en blijven regels, als ik merk of vroeger merkte dat een bepaald luchtje een bepaalde alertheid of opgewondenheid als reactie had maan(de) ik tot doorlopen.
Hier konden het ook loopse teven plasjes zijn, een reu die ze niet moesten of inderdaad katten of konijntjes waar op zoek naar kan worden gegaan als je niet op tijd op het gedrag inspeelt.

En pasgeleden gingen ze wel achter een kat aan, en aangezien ik duidelijk altijd ben geweest in dat ik dat geen acceptabel gedrag vind kregen ze hem even uitgemeten.
Nu zie ik aan de houding dat er wat is, kan ik al met stem inspelen, maar gaan ze vooralsnog niet nogmaals achter een kat aan. Ik klop het af, maar vandaag ging het prima toen er onverwachts een kat om een bochtje zat.

Misschien denk ik te makkelijk hoor, maar voor mijn idee is op tijd reageren op het alerte gedrag van je hond al stap 1. En ik weet ook dat het moeilijk is als je een wat oudere jonge hond hebt waar het gedrag al bij in is gesleten.
Maar wat hierboven door anderen ook al werd gezegd is het inperken van wat vrijheden al wat kan meehelpen.

Dat schreef men ook een beetje voor TS en haar vriendin. Maar de hond wat meer bij je houden, betekent dat je zelf wat meer sturing kunt geven, maar ook dat je sneller verandering van signalen kunt zien (snuiven, spanning in het lichaam, staart die ineens gaat pieken, neus aan de grond, houding van de hond al meer naar voren gericht klaar om te gaan). Daar moet je vervolgens goed op in spelen.
Laatst gewijzigd door blondie op 05 nov 2015 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik heb hier ook een paar kattenhaters, Tama is wel de ergste zodra we bij het flat komen waar altijd een kat zit omdat hij daar gevoerd wordt door enkele bewoners gaat ze gewoon al op zoek.

Ze kijkt onder de auto's en in de bosjes en als ze hem ziet gaat ze helemaal uit haar dak. De andere twee doen wel mee dan.

Al gaat Tama echt het hardst tekeer.

Heb er al van alles aan gedaan maar niks helpt. Boos worden werkt alleen maar averechts want dan gaat ze nog harder tekeer.

En afleiden werkt helemaal voor geen meter.

Dus ik onderga het maar gewoon en loop snel door.

Als ik de kat eerder zie probeer ik via de andere kant van de parkeerplaats te gaan.

Gelukkig zien ze hem niet elke dag. Soms ziet de kat ons eerder en die maakt dan dat hij wegkomt.
Maar een enkele keer steekt dat kreng vlak voor ons over dan is het helemaal bal.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”