Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Knallen/lichtflitsen en angst

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Aantal honden: 1
Contacteer:

Knallen/lichtflitsen en angst

Ongelezen bericht door vaagheid »

Nja, helaas zijn ze hier dus nu alweer regelmatig aan het knallen en mijn hond wil nu al liever niet meer uit 's avonds. :ugh:
Vorig jaar hadden we redelijk succes met counter conditioning maar na één keer een knal met flits wat dichterbij waren we weer terug bij af. :Q:

Ik zat eraan te denken zo'n vuurwerk cd aan te schaffen maar ik vrees dat dat ook weinig zin zal hebben want ze kijkt rustig actiefilms met luide knallen en geflits mee zonder op of om te kijken :tongue: en ook vuurwerkgeluiden op tv doen haar niks. :19:
Zelf heb ik het idee dat ze vooral angst heeft voor die lichtflitsen (ze is ook panisch voor lichtvlekken op de muur of bewegende schaduwen binnen). En dat ze dus die knal daaraan gekoppeld heeft (lichtflits = knal en andersom).
Dus ik dacht, misschien moet ik dat eens gaan counter conditionen, maar het probleem is dus dat zelfs het kleinste suffe lichtvlekje genoeg is voor mega paniek waardoor ze geen koekjes meer aanneemt. Fietslampje of iets dergelijks apporteren heb ik al geprobeerd maar dat is dus eigenlijk al een stap te ver.

Is er hier toevallig iemand met een briljant idee of een methode om dit aan te pakken (zonder dat het hondje pesten wordt zeg maar), of misschien anders onschuldige middeltjes die het wat dragelijker kunnen maken? Het liefst krijg ik haar over die angst voor lichtflitsen heen maar een lichtflits kan je niet ff zachter zetten ofzo dus ik heb tot nu toe niks kunnen vinden waarmee ik het op kan bouwen.

Zou in de zomer ook fijn zijn want dan kruipt ze regelmatig onder het bed omdat er weer een schaduw langs komt. :Q:
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Re: Knallen/lichtflitsen en angst

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Een doggle! hihihi
Zou misschien kunnen schelen om de flitsen wat te verminderen.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Ik heb geen tips, hier een hond die nu wel meer bereikbaar blijft. Maar gisteren tegen middernacht was er in de verte 1 knal, en dan kun je maar beter huiswaarts keren want dan is er voor haar geen lol meer aan. En voor mij en de andere hond ook niet.
Zij valt niet te paaien of af te leiden. Het is al een wonder dat ze meer te bereiken is doordat ze meer vertrouwen in mij heeft gekregen.
Het is sneu, dat de knallen steeds vroeger in het jaar komen en steeds heftiger zijn. Ook siervuurwerk en bommen gaan hier nu al af.
Sorry, dus geen tips hier behalve dan proberen te werken aan het vertrouwen, dat maakt het hier wat controleerbaar.
Ik ben ook balans gaan zoeken in steun geven, en op momenten negeren en manen tot doorlopen. En ik kan niet uitleggen waarom ik die keuze ben gaan maken.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Wij trainen ook met counter conditioning, mp3 tjes en filmpjes. Het geluid staat al aardig hard bij het trainen en we blijven doorgaan de rest van het jaar. En een zak worst mee met wandelen.
Maar ook hou ik rekening met het geknal, de laatste ronde is hier al rond etenstijd en dan heel vroeg er weer uit. Dan hoeft ze niet tijdens vuurwerk-spitsuur 's avonds te lopen. Want ja ook hier al dagelijks geknal (gister zelfs tijdens de ochtendronde rond 9 uur meerdere knallen gehoord...)
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Ik denk dat ik iets zou creëeren in de kamer met licht. Voor mijn part iemand die iets zogenaamd kwijt is en moet zoeken met een zaklamp.
En dan geen aandacht schenken behalve de CC.
Niet aanpakken kun je "bewerken" door pastei of spuitslagroom ofzo op haar neus te smeren.
vaagheid
Zeer actief
Contacteer:

Sanne!! schreef:Een doggle! hihihi
Zou misschien kunnen schelen om de flitsen wat te verminderen.
Whaha daar had ik ook al eens aan gedacht maar ik denk dat ik haar dan helemaal moet blinderen. :engel:
blondie schreef: Sorry, dus geen tips hier behalve dan proberen te werken aan het vertrouwen, dat maakt het hier wat controleerbaar.
Ik ben ook balans gaan zoeken in steun geven, en op momenten negeren en manen tot doorlopen. En ik kan niet uitleggen waarom ik die keuze ben gaan maken.
Dat proberen we idd wel, bij knallen ver weg neemt ze nog wel eten aan maar dan heeeel snel zodat we rap weer door naar huis kunnen :roll: . Pas ging er een pony op haar staan en dan zoekt ze dus wel mijn steun, bij dit soort dingen dus helaas nog niet echt.
runninggirl schreef:Wij trainen ook met counter conditioning, mp3 tjes en filmpjes. Het geluid staat al aardig hard bij het trainen en we blijven doorgaan de rest van het jaar. En een zak worst mee met wandelen.
Maar ook hou ik rekening met het geknal, de laatste ronde is hier al rond etenstijd en dan heel vroeg er weer uit. Dan hoeft ze niet tijdens vuurwerk-spitsuur 's avonds te lopen. Want ja ook hier al dagelijks geknal (gister zelfs tijdens de ochtendronde rond 9 uur meerdere knallen gehoord...)
Ook in Groningen zie ik. :tongue: Volgens mij zie ik jou wel eens lopen met de honden, vlakbij die nieuwe flats, korrewegwijk geloof ik.
Helaas ben ik meestal pas om 8 uur thuis en dan zijn ze inderdaad al bezig. :jank:
flamme schreef:Ik denk dat ik iets zou creëeren in de kamer met licht. Voor mijn part iemand die iets zogenaamd kwijt is en moet zoeken met een zaklamp.
En dan geen aandacht schenken behalve de CC.
Niet aanpakken kun je "bewerken" door pastei of spuitslagroom ofzo op haar neus te smeren.
Thanks, ik ga het eens proberen. :ok:
runninggirl
Zeer actief

vaagheid schreef:
runninggirl schreef:Wij trainen ook met counter conditioning, mp3 tjes en filmpjes. Het geluid staat al aardig hard bij het trainen en we blijven doorgaan de rest van het jaar. En een zak worst mee met wandelen.
Ook in Groningen zie ik. :tongue: Volgens mij zie ik jou wel eens lopen met de honden, vlakbij die nieuwe flats, korrewegwijk geloof ik.
Helaas ben ik meestal pas om 8 uur thuis en dan zijn ze inderdaad al bezig. :jank:
Ik denk dat je de flats bij de Hoogte bedoelt, want bij de korrewegwijk ken ik geen flats. :D In de buurt van de Noordzeebrug? Ik loop zelf altijd met maar eentje tegelijk maar ook regelmatig samen met vriend er bij en dan wel 2 honden.
En ja het is echt idioot al het geknal in de stad... woensdagochtend bij Kardinge rond 9 uur was er ook gewoon aan een stuk door geknal. Maar dat kunnen ook jagers zijn geweest.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

vaagheid schreef:ze is ook panisch voor lichtvlekken op de muur of bewegende schaduwen binnen). En dat ze dus die knal daaraan gekoppeld heeft (lichtflits = knal en andersom).

Wat maf, Tibbe heeft/had precies hetzelfde, alleen had ik dat verband nooit gelegd :idea:

Z'n angst voor vuurwerk en onweer is inmiddels echt heel goed onder controle.
Die voor schaduwen en reflecties/flitsen blijft, al is het minder. Reflecties van CD's en bestek zijn het lastigst, dus daar oefen ik regelmatig mee.
Counter conditioning en hij komt zelf met z'n snuitje aan het voorwerp voelen.
:mann: CC en bestek combineren leek wel handig, hij kan nu heel netjes van vorken eten.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Zijn haar ogen goed? Ik herken de angst voor lichtflitsen e.d. namelijk heel erg van mijn westie, die bleek blind te worden, zelfs de flitser van het fototoestel, als je die al openklapte en je dus nog geen licht zag, was ze al weg :(

CC is iets van lange adem, eerst zijn ze te bang om iets aan te nemen, maar als je volhoud willen de meeste uiteindelijk wel iets aannemen en dan kan je verder gaan bouwen.
Misschien kan je zelf aan vuurwerk komen? Zo heb ik het met Doran gedaan toen hij, nadat ze vuurwerk tegen hem aan hadden gegooit ineens bang was, zelf vuurwerk gekocht en manlief buiten met vuurwerk en ik binnen met de snoeppot, ik gooide dan een hand op de grond, de eerste 20 keer pakte hij niks en wilde alleen weg, de rest van de honden waren blij met al dat lekkers :LOL:

Op een gegeven moment pakte hij toch wel wat lekkers en zo zijn we dat gaan uitbouwen, zijn vertrouwen werd steeds groter, dus man kwam met vuurwerk ook steeds dichterbij. We zijn er met rustpauzes natuurlijk een hele dag mee bezig geweest, maar het heeft hier gelukkig heel goed geholpen :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
vaagheid
Zeer actief
Contacteer:

runninggirl schreef:
Ik denk dat je de flats bij de Hoogte bedoelt, want bij de korrewegwijk ken ik geen flats. :D In de buurt van de Noordzeebrug? Ik loop zelf altijd met maar eentje tegelijk maar ook regelmatig samen met vriend er bij en dan wel 2 honden.
En ja het is echt idioot al het geknal in de stad... woensdagochtend bij Kardinge rond 9 uur was er ook gewoon aan een stuk door geknal. Maar dat kunnen ook jagers zijn geweest.
Ja daarzo! Meestal zie ik iemand met Jura maar ik heb ze ook weleens samen gezien whaha. Wist niet zeker of jij het was maar dat denk ik wel dan. :tongue:
dagmar88 schreef: Wat maf, Tibbe heeft/had precies hetzelfde, alleen had ik dat verband nooit gelegd :idea:

Z'n angst voor vuurwerk en onweer is inmiddels echt heel goed onder controle.
Die voor schaduwen en reflecties/flitsen blijft, al is het minder. Reflecties van CD's en bestek zijn het lastigst, dus daar oefen ik regelmatig mee.
Counter conditioning en hij komt zelf met z'n snuitje aan het voorwerp voelen.
:mann: CC en bestek combineren leek wel handig, hij kan nu heel netjes van vorken eten.
Ik eerst ook niet hoor, maar ik vrees dat het bij Emma echt zo werkt. Ze zal vast niet bewust denken 'oh een flits, dan komt er vast een knal' , maar lichtflitsen hebben denk ik gewoon vooral negatieve ervaringen opgeleverd (onweer of vuurwerk) en dus zijn die eng. :tongue:
Dat van die reflecties herken ik, toen we haar net hadden begrepen we er geen zak van waarom dat dier nou af en toe ineens zo zat te trillen in een hoekje, we dachten serieus dat ze ziek was ofzo. Maar dan had er gewoon iemand met zijn mes een vlekje gemaakt of iets dergelijks. :oeps: Of het gordijn wapperde een beetje waardoor er een bewegende schaduw was. :eek:
De reactie is wel behoorlijk afgevlakt al, ze ligt niet meer overdreven te trillen.
Lunatic schreef:Zijn haar ogen goed? Ik herken de angst voor lichtflitsen e.d. namelijk heel erg van mijn westie, die bleek blind te worden, zelfs de flitser van het fototoestel, als je die al openklapte en je dus nog geen licht zag, was ze al weg :(

CC is iets van lange adem, eerst zijn ze te bang om iets aan te nemen, maar als je volhoud willen de meeste uiteindelijk wel iets aannemen en dan kan je verder gaan bouwen.
Misschien kan je zelf aan vuurwerk komen? Zo heb ik het met Doran gedaan toen hij, nadat ze vuurwerk tegen hem aan hadden gegooit ineens bang was, zelf vuurwerk gekocht en manlief buiten met vuurwerk en ik binnen met de snoeppot, ik gooide dan een hand op de grond, de eerste 20 keer pakte hij niks en wilde alleen weg, de rest van de honden waren blij met al dat lekkers :LOL:

Op een gegeven moment pakte hij toch wel wat lekkers en zo zijn we dat gaan uitbouwen, zijn vertrouwen werd steeds groter, dus man kwam met vuurwerk ook steeds dichterbij. We zijn er met rustpauzes natuurlijk een hele dag mee bezig geweest, maar het heeft hier gelukkig heel goed geholpen :ok:
Aan de ogen heb ik ook gedacht, heb de da er ook al eens naar laten kijken maar er is iig aan de buitenkant niks te zien. Misschien dat er iets niet direct zichtbaars mis gaat, dat zou ik eens kunnen testen met die doggles maar ik denk dat die doggles al een heel project opzich worden. :LOL: Oh die flitser idd, ik kan binnen echt geen blije foto's maken van haar, ze haat de camera.
Kindervuurwerk is denk ik zelfs al net een stapje tever denk ik, misschien kan ik het geluid op de een of andere manier iets dempen als begin.
runninggirl
Zeer actief

vaagheid schreef:
runninggirl schreef:
Ja daarzo! Meestal zie ik iemand met Jura maar ik heb ze ook weleens samen gezien whaha. Wist niet zeker of jij het was maar dat denk ik wel dan. :tongue:
Mijn vriend loopt vaak met Jura, dus je kan hem ook hebben gezien. Ik ben meestal heel vroeg met haar en dan ook nog vaak samen aan het hardlopen. :)

Succes met het geknal, ik vind het wel echt heel erg dit jaar. Vanochtend zelfs al was er alweer geknal in de wijk... en gisteravond siervuurwerk. :U:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”