Een aantal goede tips zijn al gegeven zie ik, goed dat je je daar al serieus in verdiept.
Waarom lijkt het je zo leuk een nestje te fokken?
Het kán erg leuk zijn, als alles goed gaat. Maar realiseer je goed dat er tussen het moment van dekken en het moment dat de pups het huis waar ze geboren zijn gaan verlaten met hun nieuwe baasjes van alles mis kan gaan, wat een hoop ellende, ongemak, pijn en verdriet kan opleveren, en als je pech hebt een lege portemonnee én lege werpkist...
Er kan bijvoorbeeld tijdens de dracht al iets misgaan met je teefje. Of tijdens de bevalling, zeker op het moment dat er geen deskundige hulp aanwezig is en een vastzittende pup in het geboortekanaal of niet doorzettende bevalling levensbedreigend voor moederhond en pups kunnen zijn. Na de bevalling kan de teef mastitis krijgen, een baarmoederontsteking vanwege een achtergebleven placenta, of eclampsie. In het slechtste geval, en helaas zijn hier op dit forum situaties als dit geweest, kost het je je teefje en blijf je met een nestje pasgeboren pups over.
Er kan ook iets medisch mis zijn met een of meerdere pups, ze kunnen ziektes oplopen waardoor ze het niet overleven en zo kan ik nog wel even verder gaan.
Daarnaast kan er behoorlijk wat stress komen kijken bij het vinden van goede nieuwe eigenaren. Je wil natuurlijk dat jouw pups de best mogelijke baasjes gaan krijgen, maar hoe vind je die?
Vaak zijn er op voorhand best wat mensen die je gezegd zullen hebben dat ze als je teefje ooit pups krijgt er wel eentje zouden willen. Maar neem dat niet altijd serieus, als puntje bij paaltje komt gaat zoiets vaak niet door en moet je alsnog op zoek naar een ander baasje.
Het allerbelangrijkste is denk ik toch wel het feit dat jij als fokker, en dat ben je ook als je maar 1x een nestje fokt, verantwoordelijk bent en blijft voor de gezondheid van de pups die bij jou geboren zijn, en dan met name voor de zich eventueel openbarende erfelijke aandoeningen. Je had het er zelf al over dat je teefje een hupje heeft af en toe. Hetgeen hier doorgaans achter zit heet patella luxatie, en is (deels in ieder geval) erfelijk. Mocht een van jouw pups het krijgen en de pupkoper is hier niet blij mee, heb je kans dat je wordt "aangeklaagd" voor het afleveren van een "ondeugdelijk product". Want zo wordt een hond gezien voor de wet. Belachelijk misschien, maar helaas waar en dus wel degelijk iets waar je rekening mee moet houden, zeker in de huidige tijd, waarin de rashond zoals je misschien wel gezien of gelezen hebt, behoorlijk onder vuur is komen te liggen in de media.
Het is een heel verhaal geworden, ik denk dat het voor je besluit al dan niet een nestje te fokken met je teefje wel belangrijk is om ook deze aspecten eens te lezen. Ik raad je niets aan of af, het blijft tenslotte je eigen keus wat je doet, maar baseer je besluit op zoveel mogelijk achtergrondinfo, en daar hoort hetgeen ik hierboven schreef zeker bij.