Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weer tijdelijk in bench?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Weer tijdelijk in bench?

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Nala heeft als pup ontzettende verlatingsangst gehad. Ik denk dat ze met 8 maanden redelijk alleen kon zijn. Maar die bench is altijd een kriem gebleven. Met 8 maanden lag ze los in de kamer zonder dingen te slopen of te stelen.
De bench is ondertussen helemaal favoriet omdat ze er niet meer in MOET maar mag. Ze trekt zich er lekker in terug en tijdens workshops kan ze er ook opgesloten in wachten zonder problemen.

Nu het volgende:
Ze begint de laatste nachten weer dingen te stelen. Messen van het aanrecht, Snoepjes van tafel en andere rare dingen. Het rare is dat ze het alleen nachts doet. We ruimen alles al zoveel mogelijk op maar soms slingert er toch wat of ze vindt wel weer wat anders wat ze mee der hol in sleept om het daar op te eten of kapot te bijten.
Nou vraag ik me af is het verstandig haar tijdelijk nachts weer in de bench te doen? Ze steelt dan niet meer maar leert ze er wat van vraag ik me af....
Ik zou zeggen weer even wat strenger en na een tijdje weer gewoon los.
Het rare is dus dat ze het overdag niet doet maar alleen nachts.

Wat zouden jullie zeggen?
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
hondeponnetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog
Aantal honden: 2

Re: Weer tijdelijk in bench?

Ongelezen bericht door hondeponnetje »

Ja, tijdelijk weer in de bench. Ik heb dat ook gedaan met mijn Jack russelltje. Als pup vond hij de bench oke en toen hij ouder was hoefde het van mij niet meer hij sloopte niets en was rustig in de nacht. Totdat meneer telkens dingen ging slopen als we even weg waren of in de nacht. Uiteindelijk er toch maar voor gekozen om hem weer op te sluiten. Dat hebben we een paar maanden gedaan en daarna mocht hij weer gewoon los en is er nooit meer wat gebeurd
Afbeelding
met dank aan Twinkel
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Sanne!! schreef:Nala heeft als pup ontzettende verlatingsangst gehad. Ik denk dat ze met 8 maanden redelijk alleen kon zijn. Maar die bench is altijd een kriem gebleven. Met 8 maanden lag ze los in de kamer zonder dingen te slopen of te stelen.
De bench is ondertussen helemaal favoriet omdat ze er niet meer in MOET maar mag. Ze trekt zich er lekker in terug en tijdens workshops kan ze er ook opgesloten in wachten zonder problemen.

Nu het volgende:
Ze begint de laatste nachten weer dingen te stelen. Messen van het aanrecht, Snoepjes van tafel en andere rare dingen. Het rare is dat ze het alleen nachts doet. We ruimen alles al zoveel mogelijk op maar soms slingert er toch wat of ze vindt wel weer wat anders wat ze mee der hol in sleept om het daar op te eten of kapot te bijten.
Nou vraag ik me af is het verstandig haar tijdelijk nachts weer in de bench te doen? Ze steelt dan niet meer maar leert ze er wat van vraag ik me af....
Ik zou zeggen weer even wat strenger en na een tijdje weer gewoon los.
Het rare is dus dat ze het overdag niet doet maar alleen nachts.

Wat zouden jullie zeggen?
wat leert ze nu dan, als ze blijft stelen?

sommige honden hebben dat veilige plekje nou eenmaal nodig, misschien is nala ook wel zo'n hond.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Sanne!!
Zeer actief

Ja daar leert ze ook niks van natuurlijk.
Maar dan denk ik ja nu heeft ze de ruimte kan ze ff rondje lopen en ligt ze lekker op de stoel te slapen. En anders dus in de bench dan is de vrijheid weg.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Sanne!! schreef:Ja daar leert ze ook niks van natuurlijk.
Maar dan denk ik ja nu heeft ze de ruimte kan ze ff rondje lopen en ligt ze lekker op de stoel te slapen. En anders dus in de bench dan is de vrijheid weg.
ik denk dat ze zich niet zo fijn voelt in haar eentje.
is er iets gebeurd waardoor dat zou kunnen komen?
wordt er al geknald misschien?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Sanne!!
Zeer actief

Er wordt hier totaal nog niet geknald. En daar is ze ook niet bang voor. Tenminste vorig jaar niet.
En als ze overdag alleen is dan is er niks aan de hand. Nou dacht ik misschien ligt het eraan dat als ik weg ga dat ik een eind ga wandelen en nog trainen dat ze ook moe is.
En ik film haar nog regelmatig als ik weg ga omdat ik weet hoe ze was als pup maar ze is dan echt rlxd. Vandaar dat is dat zeker weet. Plus er ligt ook niks gestolen als ik thuis kom.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Misschien is ze wat van slag door de storm en gaat dan drentelen en valt dan terug in oude gewoontes?
Ik zou haar in de bench doen, haar lekkere veilige plekje :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik vind voor langere tijd in de bench ook niks. Vandaar dat ik de honden op gegeven moment over deed naar de veilige ruimte. Wel ruimte om te beweging, maar een ruimte waarvan ik zeker weet dat er niks kan gebeuren. In vorige huis was dat de gang. Nu hebben we een bijkeuken, die qua temperatuur toch niet helemaal goed is, dus voor Norah hebben we de keuken afgesloten met een traphekje. Kay zit in de woonkamer en zijn dan in de keuken.

En iets geven waar ze 's nachts wel op kan kauwen?
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief

Ze heeft altijd iets te knagen tot haar beschikking :)
vannacht gaat ze voor het eerst toch in de bench. Wordt toch een korte nacht dus even kijken hoe dat gaat.

Hoe lang zouden jullie dat weer even doen?
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik zou op een paar plekken dingen neerleggen die ze 'mag' stelen en mee mag nemen naar bed. Geen gevaarlijke dingen, maar een dentastick of een sokkending op tafel of iets anders dat opgegeten of kapotgemaakt mag. Het kan best een soort raar ritueeltje zijn waarna ze gaat slapen, of juist iets wat ze 's ochtends doet als ze wakker wordt, maakt niet uit. Als ze op die manier wat stress afreageert en het kan verder geen kwaad, prima toch? En als jij er de controle over hebt, kan je ook zien wanneer ze het misschien juist niet doet (als ze heel moe is, of zo, ik roep maar iets), en kan je het ook wat sturen en wellicht later afbouwen tot weet ik veel, een koekje dat ze voor het slapen gaan zelf ergens vandaan mag pakken.

In de bench doen is symptoombestrijding terwijl het misschien iets is wat ook vanzelf weer overgaat.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

renee-uk schreef:
Sanne!! schreef:Ja daar leert ze ook niks van natuurlijk.
ik denk dat ze zich niet zo fijn voelt in haar eentje.
is er iets gebeurd waardoor dat zou kunnen komen?
wordt er al geknald misschien?
Dat is ook wat ik zou denken, dat ze haar rust niet goed kan pakken omdat ze (even) niet graag alleen zit.
Hoe je dat oplost is natuurlijk je eigen keuze. Wij gebruiken geen bench dus in zo'n geval zou ik kijken wat voor aanpassingen ik kan doen dat ze toch weer relaxed slaapt. Bijvoorbeeld een paar nachten bij haar slapen om te zien of er ook echt aanleidingen zijn waardoor ze gaat rondlopen.
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Hier precies hetzelfde gehad met Gimmick.
Zij jatte opeens ook dingen weer. Maar dan alleen overdag als ze even alleen moest zijn.
Hier zijn we er ondertussen erachter dat wij dan te makkelijk zijn geworden.
De regels moeten dan weer even iets strakker. Dus weer even terug in de bench. En als de regels weer duidelijk zijn kan ze weer los.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Sanne!! schreef:Ze heeft altijd iets te knagen tot haar beschikking :)
Dat haalt het spannende er misschien juist af voor haar? Een kluif die er de hele dag ligt is maar gewoontjes, misschien helpt het als er een heel lekker soort kluif is die ze alleen 's nachts mag hebben en die je 's ochtends weer opbergt?
Sanne!!
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
In de bench doen is symptoombestrijding terwijl het misschien iets is wat ook vanzelf weer overgaat.

Daarom vroeg ik me inderdaad af of het wel verstandig was?

@Gimmick: Dat merk ik bij Nala ook wel. Te vrij kan ze niet. Ze heeft echt regels nodig.

@Heavy: Heb ik ook aan gedacht of ze honger zou hebben. Maar ze krijgt gewoon haar normale voeding en komt niet aan of valt af dus neem aan dat de behoefte dan genoeg is. Al blijft ze een halve labrador natuurlijk :mrgreen:

@Longfields: Dat is misschien wel een idee alleen ze eet alles meteen op. Ze bewaart niks. Wat er te knagen ligt is haar nylabone. Die pakt ze ook echt als het thuis wat drukker is en ze even moet af reageren. En om ze nou iedere nacht een bot te geven...

Thnx allemaal voor de tips!
Marloes1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herplaatsers

Ongelezen bericht door Marloes1 »

Sanne!! schreef:Er wordt hier totaal nog niet geknald. En daar is ze ook niet bang voor. Tenminste vorig jaar niet.
En als ze overdag alleen is dan is er niks aan de hand. Nou dacht ik misschien ligt het eraan dat als ik weg ga dat ik een eind ga wandelen en nog trainen dat ze ook moe is.
En ik film haar nog regelmatig als ik weg ga omdat ik weet hoe ze was als pup maar ze is dan echt rlxd. Vandaar dat is dat zeker weet. Plus er ligt ook niks gestolen als ik thuis kom.
Heeft ze dan niet gewoon wat teveel energie voor de nacht?

Je zou ook kunnen proberen 's avonds nog een langere wandeling te maken en/of haar wat denkwerk laten doen.
Sanne!!
Zeer actief

Ja dat heb ik ook gedacht dat ze misschien teveel energie heeft.
Maar dan denk ik beest slaap gewoon nachts :mrgreen:
Nee maar meer omdat ze altijd heeft geslapen en het nachts juist altijd goed ging dan en overdag niet.
Langere nachten gaat ze nu in de bench. Als we een korte nacht hebben dan mag ze los en dat gaat goed...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hanneke2 schreef:
Misschien gaat het vanzelf over en misschien niet.
Dat is voor mij niet te beoordelen.

Het is weliswaar symptoombestrijding, maar het kan zeker effect hebben als je de hond voor langere tijd 's nachts in de bench houdt.
Mijn honden zitten/liggen zeker het eerste jaar 's nachts in de bench, zodat de gewoonte om in die tijd niets te "doen" en gewoon te slapen er goed in zit.
Dat is mijn redenering.
Tot nu toe klopt die redenering ..................... ik heb tenminste nooit heftig slopende honden gehad :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sanne!!
Zeer actief

Even laten weten dat madam alweer een week los is in de nachten en dat dit super gaat.

Het heeft een tijd geleden nog 5 donuts en een halve zak bananen snoepjes in een nacht gekost maar voor nu gaat het beter :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Sanne!! schreef:Even laten weten dat madam alweer een week los is in de nachten en dat dit super gaat.

Het heeft een tijd geleden nog 5 donuts en een halve zak bananen snoepjes in een nacht gekost maar voor nu gaat het beter :mrgreen:
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

ranetje schreef:
Hanneke2 schreef:

Het is weliswaar symptoombestrijding, maar het kan zeker effect hebben als je de hond voor langere tijd 's nachts in de bench houdt.
Mijn honden zitten/liggen zeker het eerste jaar 's nachts in de bench, zodat de gewoonte om in die tijd niets te "doen" en gewoon te slapen er goed in zit.
Dat is mijn redenering.
Tot nu toe klopt die redenering ..................... ik heb tenminste nooit heftig slopende honden gehad :tongue:
Pukie is nooit in een bench geweest en heeft ook nauwelijks gesloopt, een keer een pen en toiletrollen gejat, verder niets
ranetje
Zeer actief

Cindy52 schreef:
ranetje schreef:
Hanneke2 schreef:

Dat is mijn redenering.
Pukie is nooit in een bench geweest en heeft ook nauwelijks gesloopt, een keer een pen en toiletrollen gejat, verder niets
Ik zeg niet dat dat niet kan.
Alleen dat het mijn redenering is geweest (ik had slopers als ze de kans kregen :8): ).
Je hebt snel genoeg door of ze graag hun tanden ergens in zetten of niet.
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief

ranetje schreef:Ik zeg niet dat dat niet kan.
Alleen dat het mijn redenering is geweest (ik had slopers als ze de kans kregen :8): ).
Op zich klopt de redenering wel maar ik denk dat jij ook iemand bent die enorm veel onderneemt met de hond en ik denk dat dit ook al een groot verschil maakt in slopen
ranetje
Zeer actief

Cindy52 schreef:
ranetje schreef:Ik zeg niet dat dat niet kan.
Op zich klopt de redenering wel maar ik denk dat jij ook iemand bent die enorm veel onderneemt met de hond en ik denk dat dit ook al een groot verschil maakt in slopen
Dat klopt wel ja, vooral bij de laatste drie honden :ok:
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief

hahah nou ik doe ook niet bepaald weinig kan ik je zeggen ;)

Maar het gaat erg goed. Ze is weer altijd los en eigenlijk niks meer gesloopt de laatste tijd. Misschien toch het heftige weer geweest dat ze daar meer last van had dan ik dacht?
Cindy52
Zeer actief

Sanne!! schreef:hahah nou ik doe ook niet bepaald weinig kan ik je zeggen ;)

Maar het gaat erg goed. Ze is weer altijd los en eigenlijk niks meer gesloopt de laatste tijd. Misschien toch het heftige weer geweest dat ze daar meer last van had dan ik dacht?
Oh maar zo bedoelde ik het ook niet maar ik denk dat er best veel honden zijn die slopen omdat er gewoon weinig aktie in hun bestaan is. En sommige honden hebben het iets meer in zich dan andere.
lisa67
Actief
Mijn ras(sen): West Highland White en Airedale Terriër

Ongelezen bericht door lisa67 »

Cindy52 schreef: Op zich klopt de redenering wel maar ik denk dat jij ook iemand bent die enorm veel onderneemt met de hond en ik denk dat dit ook al een groot verschil maakt in slopen
Bij ons maakt dat helaas geen verschil. Ik onderneem ook heel veel met de hond maar het slopen blijft. Hij is ook nog jong dus ik hoop dat het na verloop van tijd beter wordt...
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”