Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cursus frustraties...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Cursus frustraties...

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Laat ik allereerst beginnen met dat ik echt geen makkelijk persoon ben. Ik ben stront eigenwijs, en heb best wel mijn eigen ideëen over of en hoe ik vind dat iets werkt. Ik heb het lang niet altijd goed en wordt ook best wel eens op andere gedachten gebracht, maar ja, ik ben nogal koppig. Voeg daaraan toe dat ik momenteel overspannen thuis zit van het werk, weinig kan hebben, weinig geduld heb en nogal een kort lontje heb. Ik probeer me hier zo goed mogelijk bewust van te zijn, en hier rekening mee te houden. Soms kun je niet meer doen dan je best.

Ik zit sinds een tijdje bij een nieuwe KC. Ik heb de puppycursus gedaan bij de Lingewaard en dat is me eigenlijk heel goed bevallen. Ik kwam elke keer met super veel plezier terug van de cursus en had het er echt naar mijn zin. Het was echt Duke en mijn uitje. Alleen de Lingewaard was toch wel een stukje rijden, en niet bepaald goedkoop, dus besloot ik het dichterbij te gaan zoeken.

Inmiddels heb ik net de 4de les gehad. De eerste les was een drama. Nieuwe locatie, nieuwe groep honden, Duke was een vreselijke stuiterbal, ik zat op het randje van overspannen thuis komen te zitten, die les was niet echt een succes. De les ging daarna 2 keer niet door, omdat degene die de les gaf, zelf thuis overspannen kwam te zitten. We hebben daarna 1 inval les gehad van iemand en nu les 3 en 4 van weer iemand anders, die geholpen wordt door iemand in opleiding (die wel de rest van de cursus blijft).

Het klikt gewoon niet. Er zijn gewoon zoveel punten waar ik het niet mee eens ben. Bijvoorbeeld het wandelen met een volgende hond. Ik vraag Duke de aandacht, hij volgt, als ik zijn aandacht verlies en hij gaat snuffelen, dan roep ik zijn naam, of vraag zijn aandacht terug, beloon daarvoor en blijf vervolgens belonen voor het behouden van de aandacht (of ik stel de beloning langer uit zodat hij langer de aandacht moet vasthouden voor hij iets krijgt). Zo bouwen we de duur van het met aandacht volgen op. Van hun mag ik dus hem niet roepen als hij gaat snuffelen. Ik moet dat negeren, en als hij mij uitzichzelf aankijkt moet ik belonen. Ja mahoela. Dat is leuk bedacht, maar als die neus eenmaal op de grond zit dan gaat hij mij echt niet meer uit zichzelf aankijken. Dat snuffelen is VEEL te zelfbelonend voor Duke. Al die lekkere geurtjes, al die konijnen en vreemde honden over het veld, om nog maar niet te spreken over al die gevallen snoepjes waar dat veld mee bezaait is. Hij naait zichzelf helemaal op. Dat ga ik echt niet zitten afwachten. Dus ik leg dat rustig uit, dat ik dat niet vind werken, omdat het snuffelen te zelfbelonend is. Dat ik zijn aandacht terug vraag en daarvoor beloon en eraan werk de duur van de aandacht op te voeren. "Maar als je hem beloond ben je daarna zijn aandacht weer kwijt". JA, wat wil je, het is een hond van 7 maanden, op een nieuw terein, ik kom hier toch om daaraan te werken!? .... Zij vonden het trouwens geen zelfbelonend gedrag, zelfbelonend gedrag was als de hond de vuilnisbak overhoop haalt en daar lekkers in vind :roll: , hoe dat anders is dan snuffelen over een veld zonder aandacht van de baas en daar allemaal lekkers vinden is me nog steeds een raadsel.

Het begon vandaag ZO GOED. Ik had zijn aandacht vrij goed, hij volgde netjes, had veeeeel minder interesse in de andere honden. Stond niet constant te springen en te blaffen. Echt zo 1000x beter dan de 3 keren daarvoor. Ik was echt in de zevende hemel. Tot die discussie dus. De eerste keer kreeg ik met geluk een microseconde een blik op me gericht, nu liep hij gewoon echt meters aandachtig te volgen. "Maar als je beloond ben je direct zijn aandacht weer kwijt" "Nou dat vind ik niet" zeg ik, "nou dat vind ik wel" zegt zij. En bedankt he!? Ik helemaal blij over de enorme sprongen die we maken daar en hoeveel beter het al gaat, krijg je zoiets...

Ja maar als cursisten de aandacht gaan vragen, en de hond luisterd niet, dan gaan ze zo smeken. "tja, dan doe je het niet goed" zei ik. Op een gegeven moment heb ik de discussie maar afgekapt want werd er enorm gefrustreerd van.

Het is ook mijn eigen eigenwijsheid en koppigheid dat ik alsmaar weer in discussies raak. Bij de puppencursus bij de lingewaard ook hoor. Maar met diegene ging het eigenlijk heel goed. Als ik iets op een andere manier wilde doen, dan legde ik dat uit waarom, dan zei zij waarom dat niet volgens hun methode was, dan zei ik dat ik er toch voor koos het zo te doen, en daarmee was de kous af, en ging dat prima. Ik lijk met al die mensen te botsen, inmiddels met 7 instructeurs te maken gehad, en alleen het vrouwke van de puppycursus ging het eigenlijk heel prima. Die had snel door dat ik vaak dingen op mijn eigen manier wilde doen, maar zag dan ook dat dat eigenlijk prima werkte, maar zij nam ook de ruimte om te luisteren naar mijn uitleg en hoewel het niet hun manier is, kon ze zich er dan wel vaak in vinden.

Ik weet ook wel dat ik de schuld hiervan voor een groot deel bij mezelf moet zoeken, en zeker nu, dat ik nu gewoon met mijn overspannenheid heel weinig geduld heb voor dit soort dingen en de discussies veel sneller verhitter worden en ik minder rustig kan uitleggen wat ik bedoel.

Maar goed, waarom nou eigenlijk dit topic. Ik zal toch niet de enige zijn die zoiets meemaakt? Dat je het niet eens bent met de uitleg of de methode en je het toch graag op je eigen manier wilt doen? Hoe pakken jullie dat dan aan? Zoeken jullie dan verder naar een andere hondenschool? Of overleggen jullie dat dan? Doe je gewoon lekker je eigen ding en negeer je de opmerkingen daarover?

Vind het gewoon zo rot, ik had zoveel plezier in de puppycursus en nu kom ik elke keer met zo'n kutgevoel thuis.
Afbeelding
Iris-Marie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)

Re: Cursus frustraties...

Ongelezen bericht door Iris-Marie »

Ik vind dat je uiteindelijk als KC ook moet kunnen toegeven dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Als er eigenlijk geen ruimte is voor discussie tot op het punt dat je elke keer met een kutgevoel thuis komt zou ik naar een andere hondenschool zoeken. Het moet wel leuk blijven.

Maar ik moet toegeven dat ik behoorlijk mijn punt wil maken, ook koppig ben en dat als ik mijn argumenten goed vind ik ook echt lastig om te buigen ben. Zeker als ik zelf aan kan tonen dat mijn methode ook werkt. Ik ben nu natuurlijk veel aan het onderzoeken hoe ik het straks aan wil pakken met Finna. Ik lees zo veel (i.m.o.) goede dingen maar ook (i.m.o.) slechte dingen. Het is onmogelijk om elke hond/baas/relatie over één kam te scheren. Ik vind dat, als ik jou zo hoor, jouw hondenschool zich dat wel mag beseffen.

Over dat zelfbelonend gedrag ben ik het overigens met je eens. Snuffelen > lekkere geurtjes > tevredenheid/beloning. Toch? Ik bouwde het altijd op, eerst meteen een snoepje erin, dan na een paar seconden aandacht voor mij een snoepje erin, dan na een minuut enzovoort.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Toevoeginkje. Ik realiseerde me na de les vorige week dat ik Duke eigenlijk áltijd vrij gegeven heb op gras. Oefenen met volgen doen wij vooral op de stoep en op stenen pleintjes. De puppencursus was in een schuur op steen. Dus voor Duke was gras altijd vrij snuffelen en spelen. Deze week ben ik dus extra gaan oefenen met volgen en luisteren op gras en we gaan echt met sprongen vooruit. Daarom was ik ook zo blij dat het vandaag op de cursus ook zo goed ging en we daarin met sprongen vooruit gaan.

Maar de kans om dat daar uit te leggen is er niet. Alles voelt als een excuus, een weerwoord, en daar is gewoon geen ruimte voor en dat frustreerd me dan alleen nog maar meer.
Afbeelding
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Ja, met de puppycursus van Teun was ik het ook totaal niet eens met sommige (veel :tongue:) dingen. Ik ging niet in discussie dat had toch geen zin, gaf mijn mening en klaar. Doe het thuis wel gewoon op mijn manier. Maar ik zou nooit meer voor die hondenschool kiezen, gewoon niet mijn ding. Zou toch liever een stukje rijden voor een leuke hondenschool dan steeds met een rotgevoel naar huis. Daar schiet je ook niks mee op.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Even los van of jouw manier (ook) goed is hoor, maar waarom ga je in discussie? Je komt daar om van hen te leren, niet andersom. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je het precies doet zoals ze zeggen :wink:
Ik zou dus gewoon zeggen: "Ah ja bedankt voor de tip, ga ik zeker opletten/aandacht aan besteden/meenemen/over nadenken". En vervolgens doe je het op jouw manier, of een combinatie of de manier van de trainer :19:
Het is neem ik aan toch niet een door overheid verplicht lesprogramma met een officieel staatsexamen? :mrgreen:

Anders zou zijn natuurlijk als de trainer jou, ten overstaan van de groep of bij irritante herhaling, wijst op het feit dat je een oefening 'verkeerd' aanpakt. Maar dan zou ik nog niet over de inhoud van die boodschap in discussie gaan maar de trainer even apart nemen en aangeven dat je haar kennis zeker waardeert maar dat je nu eenmaal eigenwijs bent en sommige dingen graag op eigen manier blijft doen en dat het dus zinloos is jouw hierop meerderen keren op aan te sturen.

En als dat allemaal niet werkt dan stop je er natuurlijk gewoon mee. Trainen hoort leuk te zijn, voor hond én baas. Zo ben ik ook wel eens ergens gestopt hoor, omdat het de hond en/of mij niet paste.
Laatst gewijzigd door pioenroos op 26 nov 2015 22:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Tsja, als instructeur vraag ik me dan af waarom je überhaupt naar een cursus komt als je het toch op je eigen manier wilt doen en je het toch beter weet. Dat betekent niet dat ik geen weerwoord wens, ik leg wel uit waarom ik dingen op een bepaalde manier doe en waarom een andere manier ook of juist niet werkt.
Als je niet tevreden bent bij die hondenschool dan zou ik als ik jou was naar een hondenschool gaan waar je wel tevreden bent.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Iris-Marie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)

Ongelezen bericht door Iris-Marie »

Omega schreef:Tsja, als instructeur vraag ik me dan af waarom je überhaupt naar een cursus komt als je het toch op je eigen manier wilt doen en je het toch beter weet. Dat betekent niet dat ik geen weerwoord wens, ik leg wel uit waarom ik dingen op een bepaalde manier doe en waarom een andere manier ook of juist niet werkt.
Als je niet tevreden bent bij die hondenschool dan zou ik als ik jou was naar een hondenschool gaan waar je wel tevreden bent.
Wellicht om een manier te vinden die werkt voor de baas en hond, individuele begeleiding, geen nummertjeswerk. Dat zou mijn doel zijn als ik zou gaan: een manier vinden die voor mij en mijn hond werkt. Niet het blindelings accepteren van een methode die voor elke hond en baas goed zou zijn, maar vaardigheden in te leren zetten om de hond te trainen op een manier die goed voor hond en baas is. Leren om de hond te lezen en afhankelijk daarvan een methode te kiezen. Als het my way or the highway is bij de hondenschool kan ik net zo goed een boek erover lezen. Niet gezegd dat ik van die één-methode-scholen niet goed vind, maar wèl dat het voor mij niet zou werken omdat ik het simpelweg afschuwelijk zou vinden om blindelings een methode op te volgen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nou, op onze KC wil ik maar bij een beperkt aantal instructeurs trainen.
Omdat ik dingen anders doe, om dat ik mijn ras ken, omdat ik een eigen mening heb en omdat ik gewoon denk zoals ik ben.
Het zijn natuurlijk ook nog collega's, al geef ik dan geen GG maar ringtraining en KK-lessen, en ik krijg geheid mot.
Ik heb de schurft aan wachten en ik wil dus niet bij een les waar ik aldoor moet wachten en gedoe krijg als ik voor mezelf iets ga doen.
Of waar ik bv wéét dat een wetter na twee keer denk 'na mij de zondvloed' en naar de kraaien gaat kijken, waarna dan iemand gaat roepen dat ik niet alles aan het ras mag ophangen. Ik train voor mijn lol en die van de hond en niet omdat het moet. Dus.

Oftewel: ja, ik snap je wel. Ik heb dat altijd gehad, met een paar kan ik prima, met de rest alleen aan de koffie graag.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Marjoleine schreef:Nou, op onze KC wil ik maar bij een beperkt aantal instructeurs trainen.
Omdat ik dingen anders doe, om dat ik mijn ras ken, omdat ik een eigen mening heb en omdat ik gewoon denk zoals ik ben.
Het zijn natuurlijk ook nog collega's, al geef ik dan geen GG maar ringtraining en KK-lessen, en ik krijg geheid mot.
Ik heb de schurft aan wachten en ik wil dus niet bij een les waar ik aldoor moet wachten en gedoe krijg als ik voor mezelf iets ga doen.
Of waar ik bv wéét dat een wetter na twee keer denk 'na mij de zondvloed' en naar de kraaien gaat kijken, waarna dan iemand gaat roepen dat ik niet alles aan het ras mag ophangen. Ik train voor mijn lol en die van de hond en niet omdat het moet. Dus.

Oftewel: ja, ik snap je wel. Ik heb dat altijd gehad, met een paar kan ik prima, met de rest alleen aan de koffie graag.
Zo doe ik het ook.
Ieder z'n eigen manier hoor, en van de meeste trainers kan ik wel iets waarderen, maar lang niet alles. En daar waar ik het niet mee eens ben doe ik gewoon niet. Ga ik overigens op dat moment vaak niet over discussiëren hoor, dat houdt de les alleen maar op en als anderen het wel willen doen moeten ze dat zelf weten. Dan geef ik gewoon aan dat ik er niet aan mee doe, en doe het op m'n eigen manier. Eventueel bespreek ik het na de les wel met de trainer hoor, die zullen het vast niet heel lollig vinden :mrgreen: Maar ik ben altijd wel duidelijk in waarom ik een cursus volg. Ik weet wat ik wil van m'n hond en wat niet en we zijn hier om samen plezier te hebben. Als ik een bepaalde methode dus niet onder plezier schaar doe ik die niet. Mijn hond hoeft geen heropvoeding, we willen gewoon leuk bezig zijn samen :ok: Die uitleg doet t vaak heel goed hoor. Er doen namelijk ook veel mensen mee die echt niet weten hoe met hun hond om te gaan, en ik kan me voorstellen dat ze bij die mensen wat rechtlijniger willen zijn.
Shiloh86
Zeer actief

Bedankt voor de reacties. Jullie hebben een punt. Misschien moet ik de discussie ook helemaal niet aangaan. En gewoon wat ik niet wil doen niet doen en wat ik op mijn eigen manier wil doen, op mijn eigen manier doen.

Het frustrerende is dat ik dat wel probeer, maar er dan commentaar op krijg en dan toch de discussie weer aanga. Dat laatste moet ik dan toch maar eens proberen te laten.

Ik doe die cursussen om verschillende redenen. Om een stok achter de deur te houden om de training niet te laten verslappen, om te oefenen op een locatie vol met prikkels, om Duke te leren luisteren in de nabijheid van andere honden, om lekker leuk bezig te zijn met mijn hond, omdat je die cursussen vaak gedaan moet hebben voor je de sport in kunt. Maar nee, alles behalve om alles wat voor gekouwd wordt maar voor waar aan te nemen.

Het is ook zeker niet dat ik nergens naar luister. Zeker in de puppen cursus was ik het er vaak niet mee eens, maar heb er ook zeker heel erg veel van opgestoken. Al is het alleen al om meerdere manieren om iets aan te pakken te horen.

Wat ze vertellen neem ik in mij op, ik weeg het af tegen wat ik al weet en doe en haal eruit van wat ik denk dat het beste is en werkt voor mij en Duke. Die balans beviel me in de puppencursus erg goed.

Ik heb nog eens zitten denken van hoe het nou komt dat ik me zo frustreer op die cursus nu. Is dat nou echt omdat ik het nergens mee eens ben?

Een deel komt ook omdat de eerste drie lessen er met Duke eigenlijk niks te beginnen was. Hij was ZO hyper! En dan is het (zeker nu) voor mij ook erg moeilijk om daar rustig bij te blijven. En als de opdrachten me dan ook nog eens frustreren!

Maar ik realiseerde me net ook dat ik daar enkel nog maar commentaar heb gehad. Ik heb nog geen enkel complimentje gehoord. Niet naar mij, maar ook niet naar de andere cursisten. Er komt weinig feedback en de feedback die er komt is allemaal negatief. Ik merk dat ik daar ook heel slecht tegen kan. En dat is misschien ook wel een groot verschil met de puppencursus en waarom het gevoel erbij nu zo anders is.

Het is niet dat ik de KC aan het afkraken ben of de schuld bij een ander wil leggen. Ik probeer er met dit topic achter te komen waarom het gevoel erbij nu zo anders is als met de puppencursus en of ik daar iets aan kan veranderen. En ook om er achter te komen hoe andere mensen ermee omgaan als ze er anders over denken dan wat er verteld wordt in de les?
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Hier loop ik ook constant tegenaan. Maar dan meer dat ik als ik een oefening totaal zinloos vind die niet wil leren en dus oversla. Of als het voor mijn situatie prettiger is om het een beetje anders te doen. Krijg je ook al snel gedoe mee, want verreweg de meeste instructeurs willen geen cursisten die uit de pas lopen. Dus voordat ik een nieuwe cursus aanga, vraag ik expliciet of er ruimte is om het op mijn eigen manier te doen. Vaak is die er dan ineens wel, want ze willen natuurlijk wel graag dat je je bij hen inschrijft (de commerciële cursussen althans). Maar dan kunnen ze in de les ook niet meer gaan zeuren, want ze weten dan wat ze aan je hebben.

Verder heb ik van de kennis van de meeste instructeurs geen heel hoge pet op, zeker niet als je met je hond van de middenmoot afwijkt (volwassen buitenlandse asielhond), maar dat terzijde.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik herken het wel, maar ik ga nooit in discussie. Ik ben heel blij met tips en feedback, maar als mijn (andere) manier beter werkt, gebruik ik die, ongeacht wat iemand ervan zegt. Ik train met elk van mijn honden weer anders omdat voor alle drie andere dingen wel en niet werken. En soms krijg ik héél nuttige tips, en soms krijg ik tips die niet werken of die ik niet eens hoef uit te proberen omdat ik al weet dat het niet werkt. Ik vind het dan ook erg belangrijk dat ik die ruimte voor mijn eigen draai op een hondenschool heb en de instructeurs ook niet steeds opnieuw daarover beginnen als zij ook zien dat het werkt. En dat ze ook kijken naar de individuele baas-hondcombinatie.
Als je zo gefrustreerd blijft thuiskomen van de lessen zou ik toch overwegen weer terug te gaan naar Lingewaard of een andere hondenschool te zoeken. Als je sowieso al niet zo lekker in je vel zit, zou ik niet wekelijks ook nog extra frustratie opzoeken door op een hondenschool te trainen waar het gewoon niet klikt. Uiteindelijk komt die frustratie de trainingen ook niet ten goede.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Shiloh86 schreef:Toevoeginkje. Ik realiseerde me na de les vorige week dat ik Duke eigenlijk áltijd vrij gegeven heb op gras. Oefenen met volgen doen wij vooral op de stoep en op stenen pleintjes. De puppencursus was in een schuur op steen. Dus voor Duke was gras altijd vrij snuffelen en spelen. Deze week ben ik dus extra gaan oefenen met volgen en luisteren op gras en we gaan echt met sprongen vooruit. Daarom was ik ook zo blij dat het vandaag op de cursus ook zo goed ging en we daarin met sprongen vooruit gaan.

Maar de kans om dat daar uit te leggen is er niet. Alles voelt als een excuus, een weerwoord, en daar is gewoon geen ruimte voor en dat frustreerd me dan alleen nog maar meer.
Ja, gras voor Duke kan heel goed een oorzaak zijn van zijn snuffelen omdat hij dat gewend is. Op een gegeven moment zal hij dat toch af moeten leren en overal kunnen volgen, geef hem de tijd en geduld hij is nog jong.

Als jij je niet prettig voelt op de KC dan zou ik een andere zoeken, je gaat er tenslotte heen om plezier te hebben.
Ik ben zelf ook lid geweest van een KC waar het niet klikte. Ik had een moeilijke hond en wilde alleen het beste voor hem. Ik kwam op een club waar ze me niet echt hielpen, ik liep met de lessen mee maar met veel problemen. Op een gegeven moment zei een oudere dame dat ik de slipketting maar hoger moest doen, net achter de oren, ik heb dat eventjes gedaan en inderdaad de hond trok niet meer...... Totdat ik me realiseerde dat dit ontzettend pijn doet, ben niet meer naar de club geweest, kon ook niet discuteren de dingen waren gewoon zo, ik had een agressieve hond en die moest op z'n plaats gezet worden :ugh: Dit was niets voor m'n hond maar zeker niet voor mij :neenee:

Een tijdje niet naar een club geweest, toen verhuisd. Weer naar een club gezocht via de Kennel vereniging, ik had hun geschreven en uitgelegd hoe mijn hond was.
Ik kwam toen bij werelds beste honden school :E: Niet alleen hielpen zij mij met de problemen maar ze hadden ook een geweldige mensen kennis, iedereen werd verschillend behandeld. Ik was fanatiek (werd meer fanatiek door hun) en kwam altijd, had een moeilijke maar ijverige hond, dwz ik kon wel tegen een stootje, als ik dus niet goed luisterde dan kreeg ik dat ook te horen. Omgekeerd luisterden ze ook naar mijn meningen en konden we over de dingen praten. Ben 3 jaar lid geweest toen ik naar Angola verhuisde maar ik heb ontzettend veel geleerd. Ben ook overspannen geweest in die 3 jaar, ook daarmee werd ik geholpen, de 4 uurtjes per week KC waren mijn highlight. :E:

Ik vind dat instructeurs van een KC niet alleen honden kennis moeten hebben maar ook mensen kennis.

Succes ermee, sterkte met je dip.. ik ben er ook geweest, niet prettig, mijn honden waren een heel belangrijk deel om me eruit te helpen.
Neem tijd voor jezelf en ga lekker eindeloze wandelingen make met Duke :flower:
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik begrijp het en herken het ook wel, al ging ik nooit een discussie aan. En ik zou dat voor je eigen bloeddruk ook gewoon niet gaan doen. Want als zo'n KC een bepaalde manier van trainen heeft en jij bent het daar 9 van de 10 keer niet mee eens.. kun je m.i. beter een andere hondenschool opzoeken die wel bij jou en Duke past.

Ik heb er ook 2 gehad tot ik bij de goede kwam. Ik vind het belangrijk dat er niet 1 methode gehanteerd wordt, maar dat er naar de hond gekeken wordt en daarop een methode volgt. Het moet namelijk voor de hond ook leuk en passend zijn. Maar ook erg belangrijk is dat jij je op je gemak voelt op een hondenschool. Werkt voor je hond ook beter.

Nu heb ik geen gemakkelijke hond hoor dus dat is misschien weer wat anders. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Hylos schreef:Ik begrijp het en herken het ook wel, al ging ik nooit een discussie aan. En ik zou dat voor je eigen bloeddruk ook gewoon niet gaan doen. Want als zo'n KC een bepaalde manier van trainen heeft en jij bent het daar 9 van de 10 keer niet mee eens.. kun je m.i. beter een andere hondenschool opzoeken die wel bij jou en Duke past.

Ik heb er ook 2 gehad tot ik bij de goede kwam. Ik vind het belangrijk dat er niet 1 methode gehanteerd wordt, maar dat er naar de hond gekeken wordt en daarop een methode volgt. Het moet namelijk voor de hond ook leuk en passend zijn. Maar ook erg belangrijk is dat jij je op je gemak voelt op een hondenschool. Werkt voor je hond ook beter.

Nu heb ik geen gemakkelijke hond hoor dus dat is misschien weer wat anders. :mrgreen:
Precies :E:
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Ik herken het ook. Geef zelf les op een kc en ben nog redelijk nieuw in het les geven. Als instructeur moet je het maar doen met de mensen die je in een groep krijgt, sommige komen omdat het goedkoop is, andere omdat het om de hoek ligt. Ik heb een overzicht waar ik de mensen heen moet brengen, wat de examenopdrachten zijn en dat probeer ik zo goed mogelijk te doen. Ik ben zelf van mening dat we op meerdere manieren ergens kunnen komen, maar ben ook eerlijk als ik een bepaalde methode niet ken en vraag dan uitleg en probeer dan met die cursist mee te kijken of ze op de goede momenten in zet. Het is alleen verdomd lastig om een groep van 8 mensen voor je te hebben staan en dan voor iedereen hun eigen manier te kunnen blijven begeleiden. Maar aan de andere kant iedere combinatie is anders en daar moet je ook op in kunnen spelen.

Dit seizoen had ik een vrouw in de les deed voor de tweede keer dit niveau. Ze had de eerste keer les gehad van een geroutineerde instructeur en ook nog priveles van een gedragstherapeut. Bij haar heb ik alleen maar aangegeven doe dat wat deze twee dames je geleerd hebben. Puur omdat ik niet wilde dat ze nu weer andere tips kreeg maar ook ging opvolgen wat de andere dames haar geleerd hebben. Helaas was dit een type eigenwijs, te snel willen en niet luisteren. Ik vind het dan heel moeilijk om als derde instructeur ook weer aan te komen met dingen, als ik iets zag gaf ik dat ook wel aan hoor. Gaf ook positieve terugkoppeling als er dingen goed gaan. Maar bij haar was heel duidelijk te zien dat ze voor een 10 wilde gaan en eigenlijk geen genoegen nam met een 8.

Wat betreft het snuffelen. Ik heb bij Hermina Stout de instructeurscursus gedaan voor cirkeltraining. Ben drie keer met mijn hond daarheen geweest. Nu is Juul een stresskip, snel afgeleid en ook nog puber... Bij haar moest ik hem juist laten snuffelen, ook de tip snuffelen laten kijkt hij dan belonen. En ja ik heb soms lang staan wachten. Er liepen koeien, andere honden, nieuw veld, spanning etc. Ze deed dit juist vanuit het principe dat ze dan de stress weg snuffelen en verwerken van de prikkels. Heel eerlijk? Het heeft verdomme nog geholpen ook, het duurt even maar de snuffelmomenten worden steeds korter. Door je hond in de stress mee te nemen en te 'verplichten' de oefening te doen blijf je wel in een stressniveau hangen.
Mijn mening? Doe wat voor jou het prettigste voelt. Met doorgaan en daarna belonen corrigeer je het gedrag ook wat. Ik denk dat ik de afweging maak hoe hoog de hond in de stress zit. Merk ik veel stress dan laat ik even snuffelen, of tussen de oefeningen door even snuffelen om de kop leeg te krijgen.
Wat ik veel zie is dat mensen van 1 beloning geven en dan niks meer, wat je dan veel ziet hond pakt beloning en kijkt gelijk weg omdat ze de beloning gehad hebben. Bij deze honden geef ik juist het advies om meerdere beloningen te geven als je met voer werkt. Dit ook altijd dan weer af te wisselen. Soms 1 soms 3 dan 2 dan 4 etc. Wat je krijgt is dat je hond langer naar je blijft kijken of er misschien nog wat komt.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Hylos schreef:Ik begrijp het en herken het ook wel, al ging ik nooit een discussie aan. En ik zou dat voor je eigen bloeddruk ook gewoon niet gaan doen. Want als zo'n KC een bepaalde manier van trainen heeft en jij bent het daar 9 van de 10 keer niet mee eens.. kun je m.i. beter een andere hondenschool opzoeken die wel bij jou en Duke past.

Dit dus.

Ik ben ook weggegaan bij een hondenschool omdat de methode die ze hanteerden mij gewoon niet lag. Puppiecursus ging nog wel, die instructeur deed niet moeilijk als ik dingen op mijn manier deed. Al heb ik toen ook teveel dingen gedaan waar ik het eigenlijk niet mee eens was. Bij een volgende pup zou ik nooit weer deze hondenschool bezoeken.
Vervolgcursus ben ik halverwege gestopt. Ik ging met tegenzin heen en Morris zat elke keer binnen een paar minuten te stresspoepen.
Als ik instructeur daar mocht geloven zou er niks van Morris terechtkomen, nou volgens mij is hij best goed gelukt :pffff:
Zij hadden zelf herders en elke hond moest maar reageren zoals hun honden dat deden. Kwam ik met mijn stronteigenwijze springkip aan. Dat werkt dus niet.
Nu trainen we bij een hondenschool waar Morris gewoon zichzelf kan zijn en nu hebben we er beide lol in. En dan hoef je het ook niet overal over eens te zijn.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik zou er ook niet over gaan discussiëren.

Wat je vertelt over het volgen met aandacht..........
Van hun mag ik dus hem niet roepen als hij gaat snuffelen. Ik moet dat negeren, en als hij mij uitzichzelf aankijkt moet ik belonen. Ja mahoela. Dat is leuk bedacht, maar als die neus eenmaal op de grond zit dan gaat hij mij echt niet meer uit zichzelf aankijken
Ik herken het wel en ik weet dat het beter is als je niets zegt en pas als de hond weer aandacht heeft dat beloont.

Ik heb dezelfde neiging als jij hoor :mrgreen:
Maar het werkt uiteindelijk beter en sneller als je hun advies zou volgen.
Misschien iets om over na te denken?
Dat is tenminste wat ik dan zeg.
"Klinkt redelijk, ik ga er over nadenken en kijken of ik het kan veranderen komende week"

Luister naar wat ze menen te zien en houd het in gedachten.
Of je er wat mee doet kan je dan later zelf bepalen.
Discussiëren, en zeker tijdens een les, levert alleen wederzijdse irritatie op :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ranetje schreef:Ik zou er ook niet over gaan discussiëren.

Van hun mag ik dus hem niet roepen als hij gaat snuffelen. Ik moet dat negeren, en als hij mij uitzichzelf aankijkt moet ik belonen. Ja mahoela. Dat is leuk bedacht, maar als die neus eenmaal op de grond zit dan gaat hij mij echt niet meer uit zichzelf aankijken
Ik herken het wel en ik weet dat het beter is als je niets zegt en pas als de hond weer aandacht heeft dat beloont.

"Klinkt redelijk, ik ga er over nadenken en kijken of ik het kan veranderen komende week"

Discussiëren, en zeker tijdens een les, levert alleen wederzijdse irritatie op :wink:
meen je dat nou, dat vetgedrukte?
ik ging mooi niet staan wachten tot ik eindelijk weer eens aandacht had, ik zou het net zo doen als ts, die aandacht terugvragen en daarvoor belonen en zien dat ik die aandacht vasthield.
het is geen 8 weken oud pupje meer toch?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
joyce83
Zeer actief

Ik heb dezelfde conclusie getrokken als ranetje was er zelf ook erg sceptisch in hoor. Maar dan ook al beloning voor de minste kijken in jouw richting. Al is het snuffelen en dan de ogen naar jou gericht dat is al goed.
Shiloh86
Zeer actief

Dat kan ik op het plaatselijke grasveldje nog wel geloven dat negeren kan helpen, maar niet daar op dat trainingsveld. In de tijd dat Duke 1 keer succes heeft gehad met een lekkertje omdat hij naar mij kijkt, heeft hij op dat veld al minstens 4 gevallen snoepjes gevonden.

Daarnaast is mijn theorie dat er niet gelopen wordt als de aandacht niet bij mij is tijdens het volgen/er getrokken wordt als hij niet hoeft te volgen. En dat werkt super goed, uiteindelijk negeer ik daarmee zijn andere gedrag grotendeels ook, maar ik loop níet verder op dat moment. Ik daar niet nu ineens mee stoppen omdat ik van hun het snuffelen moet negeren (en wel moet doorlopen). Waarom het daar mede moeizaam gaat, is omdat ik me te laat heb beseft dat hij van mij op gras altijd vrij kreeg. Ik ben daar deze week hard mee bezig geweest door regelmatig op gras oefeningen te doen en ik zie echt al enorme vooruitgang.

Maar er is ook gewoon geen ruimte om dat uit te leggen, om mijn persoonlijke situatie voor te leggen, of uit te leggen hoe ik het tot nog toe gedaan heb, of hoe ik het op de andere hondenschool geleerd heb. Er is dan al snel weerwoord dat ze zien dat dat niet werkt, maar willen niet open staan voor de redenen waarom het nu even niet werkt. Op de website staat leuk "we bekijken elke baas hond combinatie individueel", nou, heb ik niks van gemerkt :?

Misschien dat ik inderdaad toch de Lingewaard maar eens bel, of ik daar niet snel ergens kan instromen. Of anders misschien een kijkje ga nemen bij 1 van de andere hondenscholen in de buurt.

Wat dat betreft vind ik de tip van Wolf ook wel een goede, om dit soort dingen van tevoren te bespreken. Het kan geen kwaad denk ik om van tevoren even een gesprekje aan te gaan met de instructeur over mijn eigenaardigheden :P . Misschien dat ik er ook nog wel even een mailtje aan waag naar de huidige instructeurs en sowieso ga ik proberen minder de discussie aan te gaan ;) .

Bedankt voor de reacties en adviezen iedereen.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 27 nov 2015 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

renee-uk schreef:
ranetje schreef:Ik zou er ook niet over gaan discussiëren.

meen je dat nou, dat vetgedrukte?
ik ging mooi niet staan wachten tot ik eindelijk weer eens aandacht had, ik zou het net zo doen als ts, die aandacht terugvragen en daarvoor belonen en zien dat ik die aandacht vasthield.
het is geen 8 weken oud pupje meer toch?
Ik ook niet (zie blauw) :wink:

Het ging bij TS ook niet om staan wachten, maar om het verdwijnen van aandacht tijdens het lopen direct nadat er iets lekkers gegeven was.
Iets waar TS misschien ook even over moet nadenken.
Want dat zou kunnen betekenen dat de hond dat voertje krijgen beschouwd als "einde oefening".
En dan kom je al snel in de problemen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
joyce83
Zeer actief

Inge O schreef:
Omega schreef:Tsja, als instructeur vraag ik me dan af waarom je überhaupt naar een cursus komt als je het toch op je eigen manier wilt doen en je het toch beter weet. Dat betekent niet dat ik geen weerwoord wens, ik leg wel uit waarom ik dingen op een bepaalde manier doe en waarom een andere manier ook of juist niet werkt.
ook al eens bedacht dat ook niet-instructeurs iets over hondentraining kunnen weten en wat jullie zeggen/denken daarom nog niet de absolute waarheid is?
Maar dat doet ts toch ook?? instructeur luister niet naar cursist en cursist niet naar instructeur?
ranetje
Zeer actief

Shiloh86 schreef:Dat kan ik op het plaatselijke grasveldje nog wel geloven dat negeren kan helpen, maar niet daar op dat trainingsveld. In de tijd dat Duke 1 keer succes heeft gehad met een lekkertje omdat hij naar mij kijkt, heeft hij op dat veld al minstens 4 gevallen snoepjes gevonden.

Daarnaast is mijn theorie dat er niet gelopen wordt als de aandacht niet bij mij is tijdens het volgen/er getrokken wordt als hij niet hoeft te volgen. En dat werkt super goed, uiteindelijk negeer ik daarmee zijn andere gedrag grotendeels ook, maar ik loop níet verder op dat moment. Ik daar niet nu ineens mee stoppen omdat ik van hun het snuffelen moet negeren (en wel moet doorlopen). Waarom het daar mede moeizaam gaat, is omdat ik me te laat heb beseft dat hij van mij op gras altijd vrij kreeg. Ik ben daar deze week hard mee bezig geweest door regelmatig op gras oefeningen te doen en ik zie echt al enorme vooruitgang.

Maar er is ook gewoon geen ruimte om dat uit te leggen, om mijn persoonlijke situatie voor te leggen, of uit te leggen hoe ik het tot nog toe gedaan heb, of hoe ik het op de andere hondenschool geleerd heb. Er is dan al snel weerwoord dat ze zien dat dat niet werkt, maar willen niet open staan voor de redenen waarom het nu even niet werkt. Op de website staat leuk "we bekijken elke baas hond combinatie individueel", nou, heb ik niks van gemerkt :?

Misschien dat ik inderdaad toch de Lingewaard maar eens bel, of ik daar niet snel ergens kan instromen. Of anders misschien een kijkje ga nemen bij 1 van de andere hondenscholen in de buurt.

Wat dat betreft vind ik de tip van Wolf ook wel een goede, om dit soort dingen van tevoren te bespreken. Het kan geen kwaad denk ik om van tevoren even een gesprekje aan te gaan met de instructeur over mijn eigenaardigheden :P . Misschien dat ik er ook nog wel even een mailtje aan waag naar de huidige instructeurs en sowieso ga ik proberen minder de discussie aan te gaan ;) .

Bedankt voor de reacties en adviezen iedereen.
Wat je doet en hoe je iets oplost is vaak niet gemakkelijk in een lesuur in te plannen.
Vertellen hoe of wat is uitstekend :ok:
Maar mail het ze desnoods of bel ze van tevoren.

Alleen maar stoppen met volgoefening omdat hij ergens anders mee bezig is werkt inderdaad ook niet.
Dat zou ik zelf nooit doen.
Ik loop door (eventueel train ik dan met een hele lange lijn er aan).

En als er te veel snoep gemorst wordt op het veld is het te moeilijk voor jouw hond.
In ieder geval op dit moment.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Nee, ik geef niet 1 beloning en ben dan gelijk zijn aandacht kwijt. Ik beloon veel en constant. Ik heb de enige hond die tussen de oefeningen door braaf naast me ligt (als de grootste drukte er uit is), omdat hij zolang hij rustig ligt elke 10/20 seconde een lekkertje toegestopt krijgt.

En dat frustreert me ook zo. Waar ik de eerste les daar met geluk een microseconde een blik kreeg van Duke, loopt hij nu toch al gauw een meter of 5/10 netjes te volgen voor ik zijn aandacht verlies en dan heb ik in die tijd misschien wel 2 of 3 keer beloond. Ik beloon veel en vaak en ook voor de les heb ik wat volgen geoefend met hem en dat ging súper goed. Het gaat gewoon vooruit. Daarom stak me die opmerking ook dat ik zijn aandacht meteen verlies. Ja, ik verlies het snel, maar al minder snel dan een week geleden en vorige week ook weer minder snel dan de keer daarvoor. Buiten het trainingsveld loopt hij makkelijk hele stukken braaf naast me (waarbij hij tussendoor dan veel beloond wordt). Loopt hij tever vooruit, of vind ik hem te gefocussed op iets, sta ik stil. Komt hij gelijk weer naast me en lopen we weer hele stukken braaf. Kortom, het is niet dat de methode die ik tot nu toe gebruikt heb niet werkt. Hij doet het echt súper! Maar het is daar gewoon even moeilijk, maar we gaan vooruit...
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Hier ook met Finn meer succes door wachten en hem zelf laten bedenken dat hij me moet aankijken. Ik vond het verschrikkelijk, dat wel, want met Finn stond ik daar dus echt minuten lang wortel te schieten, niks zeggen, niet bewegen. Maar uiteeeeeiiindelijk valt er ergens een kwartje dat naar de baas kijken meer oplevert dan om je heen turen. Omdat Finn echt mega eigenwijs kan doen en mijn geduld ook niet oneindig is, vind ik dit wel een heel moeilijke oefening. Thuis, zonder instructeur erbij, kan ik dit ook niet altijd doorzetten. Ik heb hem wel ongeveer zo met wandelen leren volgen. Gewoon met de clicker in mijn vingers vertrokken en niks van hem gevraagd. Alleen op de momenten dat hij naar me keek, klikte ik en kreeg hij wat lekkers. Opeens had ik een volgend hondje :D
Ik denk dat je met een slimme en leergierige hond als Duke dit snel voor elkaar hebt.

Verder zou ik ook niet te veel in discussie gaan. Dat levert alleen maar meer frustratie op en dan ga je misschien alles wat ze zeggen als 'onzin' zien terwijl ze misschien best goede punten hebben.

Ik heb ook wel eens momenten gehad dat ik dacht dat de oplossing die ze boden niet bij ons paste. Dat heb ik aangehoord, erover nagedacht en vervolgens niet gedaan. In dit geval was het een prima oplossing voor een werklustige hond, maar niet voor Finn. Die zou meteen zijn kont tegen de kribbe gegooid hebben.
ranetje
Zeer actief

Shiloh86 schreef:Nee, ik geef niet 1 beloning en ben dan gelijk zijn aandacht kwijt. Ik beloon veel en constant. Ik heb de enige hond die tussen de oefeningen door braaf naast me ligt (als de grootste drukte er uit is), omdat hij zolang hij rustig ligt elke 10/20 seconde een lekkertje toegestopt krijgt.

En dat frustreert me ook zo. Waar ik de eerste les daar met geluk een microseconde een blik kreeg van Duke, loopt hij nu toch al gauw een meter of 5/10 netjes te volgen voor ik zijn aandacht verlies en dan heb ik in die tijd misschien wel 2 of 3 keer beloond. Ik beloon veel en vaak en ook voor de les heb ik wat volgen geoefend met hem en dat ging súper goed. Het gaat gewoon vooruit. Daarom stak me die opmerking ook dat ik zijn aandacht meteen verlies. Ja, ik verlies het snel, maar al minder snel dan een week geleden en vorige week ook weer minder snel dan de keer daarvoor. Buiten het trainingsveld loopt hij makkelijk hele stukken braaf naast me (waarbij hij tussendoor dan veel beloond wordt). Loopt hij tever vooruit, of vind ik hem te gefocussed op iets, sta ik stil. Komt hij gelijk weer naast me en lopen we weer hele stukken braaf. Kortom, het is niet dat de methode die ik tot nu toe gebruikt heb niet werkt. Hij doet het echt súper! Maar het is daar gewoon even moeilijk, maar we gaan vooruit...
Dat had ik anders van je begrepen uit je vorige postings.

Als je zelf vooruitgang ziet ga je daar lekker mee door en je vertelt (buiten de les :8): ) waarom je het zo doet.
En vertel dan meteen hoe je je voelt als het steeds negatief wordt gezien.
Misschien zijn ze zich dat niet bewust, dat dat voor jou zo demotiverend werkt.

je kunt ook natuurlijk gewoon weer naar Lingewaard gaan :tongue:
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik ga eigenlijk geen discussies aan op het veld. Meestal ben ik het wel eens met mijn instructrice en als dat niet zo is probeer ik met doorvragen er achter te komen waarom zij voor deze methode kiest. Vaak heeft ze dan best zinnige inzichten. Als ik het dan toch nog steeds niet eens zou zijn met haar zou ik het gewoon niet op die manier doen geloof ik maar dat komt niet vaak voor. Probeer alles als inzicht mee te nemen en neem vervolgens gewoon je eigen beslissingen.

Nooit te horen wanneer iets goed gaat zou ik best wat moeite mee hebben. Als helemaal niet erkend wordt dat je de aandacht al beter bij je hebt dan de les daarvoor is dat wel echt jammer. Ik kan me voorstellen dat dat heel frustrerend is. Niet dat er nou steeds een regen van complimentjes moet volgen, maar als een instructeur alleen kan vertellen wat er fout gaat mist er toch wat sociaal inzicht bij de instructeur denk ik.

Voor wat betreft het gesnuffel: dit kan inderdaad een stressignaal zijn, kalmerend gedrag, een teken van overprikkeld zijn. Het kan ook gewoon betekenen dat het gras lekker ruikt en dat je medecursisten slordig zijn met hun voertjes :P In het eerste geval kan het goed zijn om inderdaad af te wachten tot de aandacht weer bij jou is maar zo te horen is dat niet het probleem bij Duke. Dan zou ik ook gewoon de aandacht vragen (en later zelfs "eisen"). Als ik dat met Zorro niet gedaan had destijds zou ik al 13 jaar in Haaften op een grasveldje staan terwijl Zorro gorgelend in zijn halsband naar andere honden probeert te gaan.

Ik vind het ook wel wat makkelijk om te zeggen dat snuffelen niet zelfbelonend is (zelfs al zou hij geen eetbeloningen vinden). Mijn honden doen in hun vrije tijd weinig anders dan de hele omgeving afspeuren. Dat is wat honden doen, dat is een erg sterke motivatie voor ze. Natuurlijk is het belonend als ze dat gedrag kunnen laten zien.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Snuffelen en dan voer vinden is zo ontzettend zelfbelonend... Winni heeft die neiging ook en daarbij vragen we ook gewoon de aandacht en gaan niet staan wachten. Juist als ze wat vinden wordt die drang alleen maar groter. Als ze nu niks vinden en ze uit stress snuffelen, dan mogen ze snuffelen om rustig te worden. Alleen wij gebruiken de beloning wel als einde oefening. Maar einde oefening betekent niet dat er uitgebreid iets voor zichzelf gedaan mag worden, dus ook niet snuffelen.

Jammer dat je in die discussie terecht komt, ik zou het volgende keer voor de les bespreken.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Shiloh86 schreef:Nee, ik geef niet 1 beloning en ben dan gelijk zijn aandacht kwijt. Ik beloon veel en constant. Ik heb de enige hond die tussen de oefeningen door braaf naast me ligt (als de grootste drukte er uit is), omdat hij zolang hij rustig ligt elke 10/20 seconde een lekkertje toegestopt krijgt.

ja zo had ik het ook begrepen en nogmaals, ik zou het ook zo doen.
fijn aandacht erbij houden, snuffelen doet ie maar als de oefening afgelopen is ;)

edit: of beter gezegd: als we niet aan het trainen zijn
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”