Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuwe hond bij al aanwezige hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

McHil
Vaste gebruiker

Nieuwe hond bij al aanwezige hond

Ongelezen bericht door McHil »

Hai,

Sinds 3 dagen hebben wij een nieuwe reu aan ons gezin toegevoegd. Wij hebben al wat jaren een teef in huis. De teef is 8 jaar oud en ook best wel een pittige dame. Ze kan dominant zijn, maar is ook onzeker. Om deze reden hebben wij voor een reu gekozen met een andere leeftijd (5 jaar), die iets groter is en een ander karakter heeft (het type goedzak). Beide honden komen trouwens uit het buitenland.

Ik heb nog nooit twee honden samen gehad en ik zou graag wat advies willen over de volgende situatie.

Ik merk dat de teef nog erg moet wennen aan de reu in huis. Het samen lopen gaat goed en er is ook al wat gespeeld in huis.. Je merkt echter wel dat ze wat minder vrij in huis is en dat ze zich vaak terug trekt in haar mand. Ze heeft de reu wat correcties gegeven. Zo is er wat gegromd en een lipje opgetrokken, wanneer hij bij haar mand in de buurt kwam wanneer zij daar in lag. De reu luistert daar goed naar en laat haar dan ook met rust. Ik heb me hier dan ook verder niet mee bemoeid. Ook zorg ik ervoor dat ik de simpele dingetjes opvolg, zoals haar eerst eten geven, haar eerst begroeten etc.

Nu is ze de reu in deze 3 dagen echter 2 keer in de haren gevlogen. De eerste keer kwam ik naar beneden op de trap (welke uitmondt in de woonkamer). Reu was blij en maakte een speelbuiging. Teef vloog hem toen aan. Tweede keer was rond het eten. Bakken staan 2 meter uit elkaar met een kast ertussen. Ze moeten beide aan een kant blijven en krijgen dan hun bak (de teef als eerste). Nu had mijn vriend beide aan 1 kant en hij draaide zich om om de bakken te pakken. Reu stond hierbij op en liep naar mijn vriend. Het teefje vloog hem toen aan.

Bij beide keren hebben wij de honden uit elkaar gehaald met een flinke brul (of 2). Daarna de teef gecorrigeerd, omdat ik het niet wil hebben dat ze hem zo aanvliegt. Ik vraag me alleen een beetje af of dit zo juist is. Ik wil niet gaan rommelen in de rangorde o.i.d. (waarbij ik er vanuit ga dat de teef de ranghogere wordt/is). Ik vraag me dus een beetje af of ik de teef moet corrigeren, of dat ik de honden uit elkaar moet halen en het verder zo moet laten. Ook vraag ik me een beetje af of dit normaal gedrag is bij honden die aan elkaar moeten wennen, of dat dit een voorbode is voor erger:x.

Bij beide situaties is er trouwens geen sprake geweest van echt bijten. Het was meer happen naar elkaar met een hele hoop gesnauw (klinkt best heftig).

Graag ontvang ik jullie advies over deze situatie. Wil dit graag goed laten verlopen en de honden goed laten samenleven.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Re: Nieuwe hond bij al aanwezige hond

Ongelezen bericht door lucie »

ik kan me voorstellen dat je dit heel spannend vindt, maar het klinkt niet als een groot drama (ben er natuurlijk niet bij he :wink: )

Toen ik jaren geleden een ander (zeer onderdanig) teefje bij mijn eerste, nogal dominante, teef zette, verliep dat ook alles behalve gladjes. Eerst was er best wel goed contact en ook spelen, zoals jij beschrijft, maar al gauw vond teef 1 Douscha het nodig om teef 2 Lizzy flink te corrigeren. Bij het eten, bij de deur, bij begroetingen; de spannende momentjes dus. Ik was totaal onervaren en had altijd geleerd dat ze het onderling uit moesten zoeken en dat de eerste teef als een koningin behandeld moest worden. Dat deed ik dus ook maar het werd erger. Tot Douscha een keer flink uithaalde naar Lizzy, die naast haar in de auto sprong. Toen liet ik ff duidelijk weten dat dit NIET :S: de bedoeling was.

Ik ben toen zelf veel meer gaan regelen, Douscha mocht van mij wel haar grenzen aangeven, maar had zich verder met niets te bemoeien. Ik gaf Douscha eerst aandacht, maar stopte dan om vervolgens Lizzy aandacht te geven. Ze mochten zich niet bij elkaar opdringen. Eten alleen onder toezicht. Als Doucha klaar was, zorgde ik dat ik wat achter gehouden had. Dan riep ik haar gauw bij me en gaf haar beetje bij beetje het restant tot Lizzy klaar was. Zo was ze afgeleid en had ze niet het gevoel te kort te komen.

Verder probeerde ik het extra leuk te maken, vooral voor Douscha. Haar spelletje bleef haar spelletje en als Lizzy ergens een beloninkje voor kreeg, dan Douscha ook. Kortom, goed de touwtjes in handen nemen en hond 1 tevens het gevoel geven dat haar leventje niet bedreigd wordt, maar eerder leuker.

Veel succes, best lastig de eerste keer!
Tussen Douscha en Lizzy is het trouwens al snel daarna helemaal goed gekomen :love:
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

McHil schreef:Hai,

Sinds 3 dagen hebben wij een nieuwe reu aan ons gezin toegevoegd. Wij hebben al wat jaren een teef in huis. De teef is 8 jaar oud en ook best wel een pittige dame. Ze kan dominant zijn, maar is ook onzeker. Om deze reden hebben wij voor een reu gekozen met een andere leeftijd (5 jaar), die iets groter is en een ander karakter heeft (het type goedzak). Beide honden komen trouwens uit het buitenland.

Ik heb nog nooit twee honden samen gehad en ik zou graag wat advies willen over de volgende situatie.

Ik merk dat de teef nog erg moet wennen aan de reu in huis. Het samen lopen gaat goed en er is ook al wat gespeeld in huis.. Je merkt echter wel dat ze wat minder vrij in huis is en dat ze zich vaak terug trekt in haar mand. Ze heeft de reu wat correcties gegeven. Zo is er wat gegromd en een lipje opgetrokken, wanneer hij bij haar mand in de buurt kwam wanneer zij daar in lag. De reu luistert daar goed naar en laat haar dan ook met rust. Ik heb me hier dan ook verder niet mee bemoeid. Ook zorg ik ervoor dat ik de simpele dingetjes opvolg, zoals haar eerst eten geven, haar eerst begroeten etc.

Nu is ze de reu in deze 3 dagen echter 2 keer in de haren gevlogen. De eerste keer kwam ik naar beneden op de trap (welke uitmondt in de woonkamer). Reu was blij en maakte een speelbuiging. Teef vloog hem toen aan. Tweede keer was rond het eten. Bakken staan 2 meter uit elkaar met een kast ertussen. Ze moeten beide aan een kant blijven en krijgen dan hun bak (de teef als eerste). Nu had mijn vriend beide aan 1 kant en hij draaide zich om om de bakken te pakken. Reu stond hierbij op en liep naar mijn vriend. Het teefje vloog hem toen aan.

Bij beide keren hebben wij de honden uit elkaar gehaald met een flinke brul (of 2). Daarna de teef gecorrigeerd, omdat ik het niet wil hebben dat ze hem zo aanvliegt. Ik vraag me alleen een beetje af of dit zo juist is. Ik wil niet gaan rommelen in de rangorde o.i.d. (waarbij ik er vanuit ga dat de teef de ranghogere wordt/is). Ik vraag me dus een beetje af of ik de teef moet corrigeren, of dat ik de honden uit elkaar moet halen en het verder zo moet laten. Ook vraag ik me een beetje af of dit normaal gedrag is bij honden die aan elkaar moeten wennen, of dat dit een voorbode is voor erger:x.

Bij beide situaties is er trouwens geen sprake geweest van echt bijten. Het was meer happen naar elkaar met een hele hoop gesnauw (klinkt best heftig).

Graag ontvang ik jullie advies over deze situatie. Wil dit graag goed laten verlopen en de honden goed laten samenleven.
Waarschijnlijk er overheen gelezen, maar om welke rassen gaat het?
Misschien was de teef nog niet toe om een maatje erbij te hebben en daarom zo onzeker. Want ik begrijp uit je voorstel bericht dat je de teef pas 2 maanden hebt.
Afbeelding
lucie
Zeer actief

hierboven staat 'al jaren'
bij 2 maanden is het een ander verhaal inderdaad
Afbeelding
McHil
Vaste gebruiker

lucie schreef:ik kan me voorstellen dat je dit heel spannend vindt, maar het klinkt niet als een groot drama (ben er natuurlijk niet bij he :wink: )

Toen ik jaren geleden een ander (zeer onderdanig) teefje bij mijn eerste, nogal dominante, teef zette, verliep dat ook alles behalve gladjes. Eerst was er best wel goed contact en ook spelen, zoals jij beschrijft, maar al gauw vond teef 1 Douscha het nodig om teef 2 Lizzy flink te corrigeren. Bij het eten, bij de deur, bij begroetingen; de spannende momentjes dus. Ik was totaal onervaren en had altijd geleerd dat ze het onderling uit moesten zoeken en dat de eerste teef als een koningin behandeld moest worden. Dat deed ik dus ook maar het werd erger. Tot Douscha een keer flink uithaalde naar Lizzy, die naast haar in de auto sprong. Toen liet ik ff duidelijk weten dat dit NIET :S: de bedoeling was.

Ik ben toen zelf veel meer gaan regelen, Douscha mocht van mij wel haar grenzen aangeven, maar had zich verder met niets te bemoeien. Ik gaf Douscha eerst aandacht, maar stopte dan om vervolgens Lizzy aandacht te geven. Ze mochten zich niet bij elkaar opdringen. Eten alleen onder toezicht. Als Doucha klaar was, zorgde ik dat ik wat achter gehouden had. Dan riep ik haar gauw bij me en gaf haar beetje bij beetje het restant tot Lizzy klaar was. Zo was ze afgeleid en had ze niet het gevoel te kort te komen.

Verder probeerde ik het extra leuk te maken, vooral voor Douscha. Haar spelletje bleef haar spelletje en als Lizzy ergens een beloninkje voor kreeg, dan Douscha ook. Kortom, goed de touwtjes in handen nemen en hond 1 tevens het gevoel geven dat haar leventje niet bedreigd wordt, maar eerder leuker.

Tussen Douscha en Lizzy is het trouwens al snel daarna helemaal goed gekomen :love:
Bedankt voor je reactie, hier kan ik wat mee! Goed om te lezen dat het bij jou helemaal is goed gekomen. Ik denk dat we dan ook maar op deze manier doorgaan. Dus Amy (het teefje) wel haar grenzen aan laten geven (dmv grommen, lip optrekken of een correctie geven).. maar het moet wel redelijk blijven. Dus als ze hem aan vliegt geven we haar een correctie.

Het is inderdaad best spannend zo allemaal. Wil het ook graag goed laten verlopen, want ik hoop gewoon dat ze goed samen kunnen leven en wat aan elkaar kunnen hebben. Het wordt alleen soms zo verwarrend als ik er dingen over ga lezen, omdat er zo veel verschillende meningen etc. zijn. Je leest ook nog vaak dat honden het maar zelf moeten oplossen en daarom werd ik er onzeker over of ons corrigeren de situatie geen kwaad zou doen.

Verder gaan we inderdaad lekker met ze lopen.. En net wat geoefend met basiscommando's en dan krijgt zij ook gewoon lekkers (ookal kent ze ze al lang:)).
McHil
Vaste gebruiker

Lizzie. schreef:
McHil schreef:Hai,

Waarschijnlijk er overheen gelezen, maar om welke rassen gaat het?
Misschien was de teef nog niet toe om een maatje erbij te hebben en daarom zo onzeker. Want ik begrijp uit je voorstel bericht dat je de teef pas 2 maanden hebt.
Wij hebben de teef nu iets langer dan 5 jaar. Beide trouwens kruisingen uit het buitenland.
Laatst gewijzigd door McHil op 09 dec 2015 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzie.
Zeer actief

Dan heb ik je verkeerd begrepen want dit schrijf je in de voorstel bericht;

McHil
Titel: Ik ben nieuwBerichtGeplaatst: Wo Okt 13, 2010 3:53 pm
Nieuw

Ik heb een hond: Ja
Hoi!
Ik ben Hilda, 21 jaar, woon samen met mijn vriend en ons hondje in Rotterdam. We hebben ongeveer 2,5 week geleden een hondje van ongeveer 2,5 jaar geadopteerd uit Polen. Omdat ik de laatste tijd wat meelas hier, heb ik besloten me nu dan toch ook aan te melden. Door hier veel rond te lezen heb ik toch al wat ideeën opgedaan over de omgang met Amy, wat wel fijn is omdat zij toch ook al wel wat meegemaakt heeft.

Groetjes, Hilda
Afbeelding
McHil
Vaste gebruiker

Lizzie. schreef:Dan heb ik je verkeerd begrepen want dit schrijf je in de voorstel bericht;

McHil
Nieuw

Hoi!
Ik ben Hilda, 21 jaar, woon samen met mijn vriend en ons hondje in Rotterdam. We hebben ongeveer 2,5 week geleden een hondje van ongeveer 2,5 jaar geadopteerd uit Polen. Omdat ik de laatste tijd wat meelas hier, heb ik besloten me nu dan toch ook aan te melden. Door hier veel rond te lezen heb ik toch al wat ideeën opgedaan over de omgang met Amy, wat wel fijn is omdat zij toch ook al wel wat meegemaakt heeft.

Groetjes, Hilda
Ja, dat berichtje heb ik in 2010 geplaatst.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Lizzie. schreef:Dan heb ik je verkeerd begrepen want dit schrijf je in de voorstel bericht;

McHil
Nieuw

Hoi!

Groetjes, Hilda
dat was in 2010, het is inmiddels 2015 ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lucie
Zeer actief

McHil schreef:
lucie schreef:ik kan me voorstellen dat je dit heel spannend vindt, maar het klinkt niet als een groot drama (ben er natuurlijk niet bij he :wink: )

Bedankt voor je reactie, hier kan ik wat mee! Goed om te lezen dat het bij jou helemaal is goed gekomen. Ik denk dat we dan ook maar op deze manier doorgaan. Dus Amy (het teefje) wel haar grenzen aan laten geven (dmv grommen, lip optrekken of een correctie geven).. maar het moet wel redelijk blijven. Dus als ze hem aan vliegt geven we haar een correctie.

Het is inderdaad best spannend zo allemaal. Wil het ook graag goed laten verlopen, want ik hoop gewoon dat ze goed samen kunnen leven en wat aan elkaar kunnen hebben. Het wordt alleen soms zo verwarrend als ik er dingen over ga lezen, omdat er zo veel verschillende meningen etc. zijn. Je leest ook nog vaak dat honden het maar zelf moeten oplossen en daarom werd ik er onzeker over of ons corrigeren de situatie geen kwaad zou doen.

Verder gaan we inderdaad lekker met ze lopen.. En net wat geoefend met basiscommando's en dan krijgt zij ook gewoon lekkers (ookal kent ze ze al lang:)).
klinkt goed :ok: maar ik zou vooral ook proberen te voorkomen dat je teef een reden heeft om te willen corrigeren.
stel: de reu loopt naar haar mand waar zij in ligt, dan roep je de reu bij je of stuurt hem naar zijn eigen mand (als dat al lukt natuurlijk). zo weet je teef dat JIJ haar grenzen beschermt zodat zij het niet hoeft te doen
Of hij wil een speelgoedje van haar pakken, dan grijp je in als je weet dat ze dat niet leuk gaat vinden.
Je wilt vooral bereiken dat je teef geen reden heeft om te corrigeren.
En tevens laat je daarmee aan je reu zien dat JIJ de boel regelt bij jullie, niet zij. Altijd handig natuurlijk bij het opvoeden :wink: .
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief

:blont: :blont: :blont:
wat stom zeg :oohja:
sorry :roos: :roos: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Lizzie. op 09 dec 2015 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ja ik zou ook aanraden om zelf de regels te bepalen zodat jouw teef dat niet hoeft te doen.
Bijvoorbeeld: Als iemand de bakken gaat pakken, dan geef je vooraf aan dat de honden op hun plaats moeten blijven. De reu zal dit natuurlijk niet meteen snappen maar de teef denk ik wel? Door haar een opdracht te geven voorkom je dat ze zelf de boel gaat lopen regelen.
Verder zou ik ze eerst gewoon met misschien nog meer afstand eten geven, eventueel één binnen en één buiten, of ieder in een aparte ruimte. Dan is er rust en over een tijdje als het allemaal wat beter gewend is kan het dichter bij elkaar.
En als ze moeite heeft met de baasjes delen bij begroetingen in de ochtend, zou ik haar ook gewoon proberen een opdracht te geven om te blijven zitten en ze één voor één dus eerst aandacht geven. Of juist allebei wegsturen en niet begroten tot het allemaal niet zo spannend meer is.

Jura, onze oudste teef van 4 heeft sinds een half jaar Mahru er bij in huis. En zij is vele malen meer regelteef dan dat ik in jouw verhaal lees en dit is ook helemaal goed gekomen met veel sturing aan het begin van onze kant.
Als het aan Jura had gelegen dan mocht Mahru niet eens opstaan van haar plek toen ze er net was, laat staan aandacht van ons krijgen of speelgoed of eten. Dus alles apart gedaan eerst totdat de boel echt ontdooit was en stap voor stap ging het beter. Ik bleef nog veel opletten hoor en als ik zag dat Jura iets verstrakte dan stuurde ik ze weer uit elkaar om te bekoelen.
Eten heeft nog het langst geduurd, maar nu zoeken ze elkaar zelfs op met een kauwsnack om naast elkaar te liggen. ;)
Speelgoed vindt ze sowieso spannend om te delen, maar ze komt dat nu uit zichzelf bij ons brengen om het op te bergen als het haar te veel wordt. Ze weet dat wij het dan wel even voor haar oplossen en dat zij het dus niet hoeft te doen. :I:
McHil
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie tips, hier kan ik wat mee!
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik zou het even aanzien, en kijken wat je teef triggert om vervelend te doen. Misschien kom je er achter dat je die situaties kunt voorkomen.
Mijn teven zijn elkaar in de eerste week ook een paar keer in de haren gevlogen. Ik had mijn stabij Mayke eerst, en die had nooit eerder met andere honden gevochten buiten. Ze gaat conflicten heel goed uit de weg, maar toen ze samen moest leven met Kiwi was uit de weg gaan niet altijd een optie.

Ik kwam er achter wat haar triggerde, dat was is mijn geval heel duidelijk (en ook terecht!) dus ik ben haar gaan helpen met de grenzen naar Kiwi duidelijk te stellen. Na de eerste weken een paar keer mot, is het nooit meer mis gegaan. Ze zijn goed aan elkaar gewend geraakt en als Kiwi in een drukke, pesterige bui is, stuur ik haar weg bij Mayke.
Mayke is op haar beurt toleranter geworden en Kiwi accepteert nu haar correcties.

Inmiddels kunnen ze uit dezelfde bak eten, hebben ze nooit meer stampij over botjes en zijn ze dikke maatjes.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik sluit me aan bij bovenstaande: kijk hoe je kunt voorkomen dat je teef zo fiks moet corrigeren.
Ik herken het wat meer terugtrekken en niet helemaal zichzelf zijn ook wel van Mila. Dat trok meestal na een dag of 3-4 vanzelf weer bij.
Zij kon opvangers hier ook wel eens flink corrigeren. Bij sommige dingen liet ik dat toe, bijvoorbeeld als ze een keer hard tegen haar aan botsten. Prima als zij liet weten dat ze daar niet van gediend was (mits dat met een normale correctie gebeurt) en dat snapten andere honden ook altijd uitstekend en daarna gebeurde dat gewoon niet meer. Ik heb hier maar één keer meegemaakt dat Mila en een logé elkaar echt in de haren vlogen (de logé accepteerde Mila's correctie niet) en toen heb ik ze allebei weggestuurd.
In situaties van opwinding doe ik hetzelfde als wat runninggirl schrijft: ik regel de boel door Mila een opdracht te geven. Geef haar een taak en ze denkt nergens anders meer aan, dus dat werkt hier altijd goed.
Maar dat soort dingen spelen hier altijd eigenlijk alleen in de eerste tijd. Als ze eenmaal aan elkaar gewend zijn en helemaal op hun gemak bij elkaar, is Mila ook veel toleranter, accepteert ze veel meer van een andere hond en corrigeert ze nauwelijks nog of veel milder.

Ik denk dus dat je niet hoeft te wanhopen. Als je de eerste tijd er wat meer bovenop zit om confrontaties te voorkomen, kun je meestal na een tijdje de teugels wel weer laten vieren.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik vind het typisch tevengedoe. Mijn teven kunnen ook zo zeuren.
Het lijkt heel wat maar het is niks.
Ik zou het even aanzien, denk dat de reu wel snapt dat afstand verstandig is en ernaar gaat handelen. En anders moet je daar zelf ook wat op letten.
Ik vind het geen aanval hoor, het is tevengedoe. Zo doen ze, die meiden, en zeker tegen reuen. Die sukkels pikken dat namelijk. Teven weten dat.

Wel opletten natuurlijk, maar geef ze nog maar even.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Geen zorgen. Dat in de haren vliegen was beide keren een correcte correctie. Komt helemaal goed. Ze spelen ook dus je teef is sociaal. Over een paar weekjes zijn ze dikke maatjes.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Marjoleine schreef:Ik vind het typisch tevengedoe. Mijn teven kunnen ook zo zeuren.
Het lijkt heel wat maar het is niks.
Ik zou het even aanzien, denk dat de reu wel snapt dat afstand verstandig is en ernaar gaat handelen. En anders moet je daar zelf ook wat op letten.
Ik vind het geen aanval hoor, het is tevengedoe. Zo doen ze, die meiden, en zeker tegen reuen. Die sukkels pikken dat namelijk. Teven weten dat.
Dit.

Sukkeltje hier is ook een winkelhaak op z'n neus rijker (zéér verdiend, hij vloog op een druppel bloed af waar mijn teef mee bezig was). Dus ik maakte me al zorgen, of die combinatie wel klopte.
Nou, het is een gouden combi. Nooit een onvertogen woord, een blik is genoeg.

Geen zorgen maken. Komt wel goed. En dan zul je zien dat ze die reu van je beschermt tegen opdringerige andere reuen. Terwijl ze thuis strak de wind eronder houdt ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik herken het eigenlijk meer als teef vs teef gedoe. Het is wel heel normaal, ook naar reuen, zeker als ze nieuw zijn. Is die reu gecastreerd? Dan vind ik het logischer vanuit mijn ervaring daarin. Bij ons waren het juist de teven die altijd zo gespannen naar elkaar bezig waren. Dapper liep daar als reu dwars doorheen en de dames deden hem nooit wat. Hij was wel de pispaal van allebei maar corrigeren deden ze hem niet. Ze gebruikten hem echt als een lulletje om al je houdingen en gedrag op te oefenen. Vooral Eva vond het enig om Dapper te blokkeren, over hem heen te hangen, hem met stijve poten af te snijden en al dat gedoe. Buiten legde ze hem letterlijk om aan zijn nekvel. Hij werd dus wel strak gehouden maar altijd op een lieve manier. De teven onderling waren de snauwers, lipoptrekkers en waarschuwers. Dat was veel minder lollig dan met Dapper. Nu was Dapper wel een echte kerel. Een testosteron bom en daar hield zowel Eva als Cleo wel van. Zou hij gecastreerd zijn geweest dan denk ik dat ze gemener met hem omgegaan waren.

Gek genoeg vond Eva hem niet meer leuk toen hij ziek was. Toen moest ze hem niet meer. Cleo geloof ik ook niet, maar dat weet ik niet meer precies. We hebben hem zelfs iets eerder in laten slapen omdat we zagen dat de dames hem vijandig begonnen te benaderen. Heel naar en dat gunde we hem niet op zijn "sterfbed". Hij leefde voor die bitches....en hij ging hoe dan ook sowieso snel dood :(: :ugh:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hoe gaat het nu?
Mij viel de redenen van uitvallen op. Het valt bij mij een beetje onder claimen van de baas in 2 gevallen (toen jij beneden kwam, en dat hij bij de bakken niet wachtte maar richting baas met de voerbak ging.

Daar zou ik zelf op letten, want in die gevallen vind ik dat baas bepaald en niet de hond. Hier had ik dat aan de hand met weliswaar 2 teven ook, waarbij de nieuwkomer eigen baas en mij ging claimen, en ook voer en speeltjes . De hond des huizes (die van mij) werd telkens zeer negatief benaderd. Heel veel spanning.
Eerst liep ik telkens weg van de situatie, maar toen ik op aanraden van hier dat gedrag besloot in te dammen werd het al rap minder.

Het is logisch dat honden hun grenzen aan geven, maar voor de mens soms aftasten wat reëel is, en waar het té erg wordt. Hier vond ik het niet ok dat de nieuwkomer alles als aanleiding voor confrontatie zag. De andere teef deed vooralsnog niets terug, maar ik wilde niet het risico nemen dat er wél een tegenreactie zou komen. (verschil in grootte).
Met die twee is het overigens vrij snel goed gekomen, gewenning en ook duidelijkheid geven vanuit de mensen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Reuen zijn naar teven ook niet altijd de galante heren zoals ze vaak worden afgeschilderd. De Reu van mijn moeder, wat een beetje een doetje is, kon Kiwi in het begin totaal niet verdragen. Die heeft haar meerdere malen naar de grond gewerkt. We wisten niet wat we zagen.
Maar nu is dat ook helemaal klaar. Alleen als er eten in het spel is, hangt er spanning in de lucht. Bij Kiwi resulteert dit zich in gebrek aan eetlust :hmmm: en gaat de reu van mijn moeder uit de weg.
Problem solved.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”