Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Blaffen

Ongelezen bericht door wolvster »

Ik weet dat er diverse topics over zijn geopend, maar ik kon er geen één vinden waar deze situatie voorkwam.
Murdock blaft namelijk binnenshuis:
- uit protest
- om aandacht
- uit opwinding
- als er iemand aan de deur staat (wat ik enigzins tolereer)

Buitenshuis blaft hij vrijwel nooit, behalve op het trainingsveld.
Omdat hij steeds meer blaft, wil ik dit gaan inperken en laten stoppen. Zeker omdat ik a) in een rijtjeshuis woon, b) er een puli bijkomt en die heeft zeker geen slecht voorbeeld nodig.

Wat ik tot nu toe heb gedaan tegen het aanblaffen (protest of aandacht) is negeren. Bij het blaffen uit opwinding zeg ik 'Nee.', dat doe ik ook als er iemand aanbelt, ook probeer ik hem dan af te leiden met een koekje of speeltje.
Hij is echter zeer vasthoudend in zijn gedrag.

Ik vroeg me daarom af wat ik nog meer kan doen om het blaffen te voorkomen. Vooral het aanblaffen vind ik vervelend, want hij dwingt me soms om (negatieve) aandacht te geven. ('s Avonds als de buurkinderen op bed liggen, kan ik hem natuurlijk niet blijven negeren, dat gaat ruzie opleveren.)

Tips?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Blaffen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco was al gewend aan 'bench = rust'. Bij de eerste keer blaffen in huis, was dat tijdens spel en heb ik het spel meteen onderbroken. Elco moest uiteraard uittesten waarom het spel onderbroken werd, maar hij had al snel door dat hij heel hard mocht spelen, zolang hij maar stil was. Vervolgens hebben we de regel ingesteld: blaffen is even in je bench. Dus bij z'n eerste waakse blaf zat hij zomaar een halve minuut in de bench. Hebben we nog een paar keer moeten doen, maar binnenshuis blaft hij eigenlijk gewoon nooit meer. Hij is heus wel waaks, maar in stilte ;) Hij kan dus zomaar naar het raam rennen omdat hij iets hoort en niet helemaal vertrouwt. Alleen als wij elders in huis zijn en Elco overtuigd is dat er echt wat is, blaft hij nog. En dat is dan 1 blaf en klaar.
Voordeel is dat hij de bench nooit als straf gezien heeft, maar wel als veilige plek om te kalmeren. En we zijn dus vanaf de eerste blaf bezig geweest om het te ontmoedigen.

Ik zou bij blaffen om aandacht hem even uit de roedel zetten: even op de gang ofzo. In plaats van aandacht te krijgen, wordt hij buitengesloten en dat is een behoorlijk zware straf voor een hond... Bij een protestblaf zou ik gewoon doorzetten wat ik van hem vroeg, dus het blaffen zelf negeren. En bij blaffen uit opwinding zou ik hem naar z'n plaats sturen: rust. Bij Elco is dat dus z'n bench, waar hij ook echt direct kalmeert (hij kalmeerde als pup al instant als hij in de bench gezet werd, zelfs als hij zichzelf elders niet wist te kalmeren; draagtas was ook goed)
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Wat zou je zelf als advies geven als je dit leest :wink:

Regeltjes naleven en je daaraan houden dus consequent zijn geen ruimte voor twijfel, verwend hondje wordt het en dat moet je niet willen en zeker niet met een Puli erbij straks succes :ok:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

billy schreef:Wat zou je zelf als advies geven als je dit leest :wink:

Regeltjes naleven en je daaraan houden dus consequent zijn geen ruimte voor twijfel, verwend hondje wordt het en dat moet je niet willen en zeker niet met een Puli erbij straks succes :ok:
Een hond zn kop laten houden, is nog lang niet makkelijk.
Mayke heeft er ook een handje van. Die gaat dan eerst met dr kop op je schoot staan aanstaren, en daarna begint ze te blaffen. Wat ze dan van me moet?! Geen idee.

Dat is meestal ook wat ik geirriteerd in dr oor toeter "WAT MOT JE" waarna ze nog wat nablaffend en mopperend afdruipt.

Ik weet ook niet wat ik er anders mee moet. Negeren is hopeloos - dat gaat ze hoe dan ook van me winnen.

Het is al een stuk minder maar toen ze jong was, was ze echt een dwingeland want bij alles wat dr niet beviel, trok ze die scheur open. En het was rete-effectief want als ik bij een barbecue mijn hond aan een stoelpoot bind en ze begint te kwetteren, dan kan ik moeilijk tegen de rest van de gasten zeggen "Sorry ik moet hier even doorheen hoor, over anderhalf uur is ze wel weer stil."
Afbeelding
billy
Erelid

Paisley schreef:
billy schreef:Wat zou je zelf als advies geven als je dit leest :wink:

Een hond zn kop laten houden, is nog lang niet makkelijk.
Mayke heeft er ook een handje van. Die gaat dan eerst met dr kop op je schoot staan aanstaren, en daarna begint ze te blaffen. Wat ze dan van me moet?! Geen idee.

Dat is meestal ook wat ik geirriteerd in dr oor toeter "WAT MOT JE" waarna ze nog wat nablaffend en mopperend afdruipt.

Ik weet ook niet wat ik er anders mee moet. Negeren is hopeloos - dat gaat ze hoe dan ook van me winnen.

Het is al een stuk minder maar toen ze jong was, was ze echt een dwingeland want bij alles wat dr niet beviel, trok ze die scheur open. En het was rete-effectief want als ik bij een barbecue mijn hond aan een stoelpoot bind en ze begint te kwetteren, dan kan ik moeilijk tegen de rest van de gasten zeggen "Sorry ik moet hier even doorheen hoor, over anderhalf uur is ze wel weer stil."
Ik negeer het ook niet hoor dat is mijn advies ook niet , Murdock heeft wat mij betreft het vrouwtje al aardig opgevoed, als ik zie waarom hij blaft als je gewoon rondom de dag consequent bent en blaffen niet tolereert gebeurt het ook niet en de aanpak mag ze zelf bedenken want die verschilt per hond, Baco moest bv naar binnen na 3 keer onnodig blaffen en dat vond hij een ramp :D het heeft ook bij hem even geduurd maar hij snapte het wel :wink: het is net hoe je hond is maar vind de reden waarom Murdock blaft teveel vrijheid en zeuren :wink:

En ik zou Mayke dat ook dan niet laten doen met de kop op je schoot maar ws wil ze gewoon spelen :D
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Nanna schreef:Dwingend blaffen heb ik nog nooit meegemaakt.
De eerste die het doet mag rekenen op een oorvijg want ik ga er klakkeloos van uit dat het dàt is waarom gevraagd wordt en wie ben ik dan om het niet te doen.
En dan gaan we even klokken hoelang het precies leuk is. Ik schat twee minuten.
Oh dat doe ik ook wel eens hoor. Op dat moment druipt ze af maar het is geen structurele oplossing want ze is nu 3 en ondanks dat ze het veel minder doet - ze doet het wel nog steeds wel eens en het risico op een oorvijg heeft ze er wel voor over.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

wolvster schreef:Ik weet dat er diverse topics over zijn geopend, maar ik kon er geen één vinden waar deze situatie voorkwam.
Murdock blaft namelijk binnenshuis:
- uit protest
- om aandacht
- uit opwinding
- als er iemand aan de deur staat (wat ik enigzins tolereer)

Buitenshuis blaft hij vrijwel nooit, behalve op het trainingsveld.
Omdat hij steeds meer blaft, wil ik dit gaan inperken en laten stoppen. Zeker omdat ik a) in een rijtjeshuis woon, b) er een puli bijkomt en die heeft zeker geen slecht voorbeeld nodig.

Wat ik tot nu toe heb gedaan tegen het aanblaffen (protest of aandacht) is negeren. Bij het blaffen uit opwinding zeg ik 'Nee.', dat doe ik ook als er iemand aanbelt, ook probeer ik hem dan af te leiden met een koekje of speeltje.
Hij is echter zeer vasthoudend in zijn gedrag.

Ik vroeg me daarom af wat ik nog meer kan doen om het blaffen te voorkomen. Vooral het aanblaffen vind ik vervelend, want hij dwingt me soms om (negatieve) aandacht te geven. ('s Avonds als de buurkinderen op bed liggen, kan ik hem natuurlijk niet blijven negeren, dat gaat ruzie opleveren.)

Tips?
Jack deed het in het prille begin ook heel erg om aandacht, echt dat het de spuigaten uitliep. Wat wij toen hebben gedaan was een paar dagen lang zodra hij een van ons ging aanblaffen, allemaal zonder aandacht voor Jack zwijgend opstaan en naar boven lopen. Jack mocht de trap niet op, dus bleef dan eenzaam beneden achter. En als hij eenmaal stil was (boven konden we ook tv kijken, dus dan gingen we gezellig desnoods een half uur op een bed van een kind zitten) dan pas gingen we weer naar beneden.

Jack was heel slim en hij had het dus binnen die paar dagen door, en toen was het dus ook over.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

De eerste die het doet mag rekenen op een oorvijg want ik ga er klakkeloos van uit dat het dàt is waarom gevraagd wordt en wie ben ik dan om het niet te doen.
Ik heb het nooit hoeven toepassen maar heb het ergens gelezen en vond het wel een hele goeie: blaffen om aandacht is vragen om nagels knippen/tanden poetsen / in bad / etc. Ik denk dat dat ook werkt als een tierelier.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik ben 12 jaar geleden bezig geweest met gedrag verandering van mijn hond.
Hij vroeg heel veel aandacht en ik heb dat verkeerd aangepakt, na verschillende sessies met een GT is het beter gegaan. Ik moest hem veel negeren wat aardig hielp, maar de hond was niet dom, hij ging 's avond als wij het nieuws keken tussen ons en de TV staan blaffen (het was een grote hond)... :boos: :boos:
Koekje, deur open, koekje naar buiten gooien, Fabian er achteraan, deur dicht, klaar....... dat vond meneer niet leuk om alleen buiten te zijn. 5 Minuutjes later deur open, Fabian naar binnen en hij ging rustig naast mij op de vloer liggen zonder dat ik wat zei :ok:

Vusi blaft ook veel, meestal negeer ik dat. Als ze blaft omdat ze buiten iets hoort dan ga ik even kijken, ga dan weer naar binnen en roep ik haar en dan krijgt ze een aai of een koekje. Ze is dan weer stil. Blaft ze te veel ( en te hoog... ) dan even buiten de deur, time out, 2 minuten dan mag ze er weer in.
Ze is nu ook in haar test fase, gaat blaffen en hysterisch doen als we de auto starten :piew: ik ga dan naast de auto zitten tot ze tot rust komt, als de auto gaat rijden en ze begint weer dan stop ik de auto en zeg NEE en blijf stil staan tot ze weer rustig is.
Ik moet echt tot 10 tellen (of tot 100...) niet altijd prettig als je haast hebt :ugh:

Negeren en afleiden zijn volgens mij de beste methodes, ander misschien een GT om hulp vragen
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Bedankt voor alle reacties.
Ik denk dat je gelijk hebt hoor, Billy. Murdock is mij vreselijk aan het bespelen en het lukt hem ook nog.

Wat ik nu ga doen is hem, wanneer hij dwingt, naar de gang sturen. Hij zal daar misschien nog even nablaffen, maar zodra hij stil is laat ik hem dan weer bij ons.

Wat denken jullie? Zou dat werken? Het is precies het tegenovergestelde van wat hij wil bereiken; aandacht.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik negeer dat gedrag hier eigenlijk niet. Er zijn momenten dat er veel gebeurd. Zeker in deze donkere dagen, continue mensen aan de bel voor nieuwjaarswensen, collecte etc. ik merk dat de honden veel vocaler zijn
Ook het reageren op klappen buiten heeft effect. De ene is panisch, ander gaat nu lijken te reageren op gedrag van madam.
Ik blijf zelf wel reageren op gewroef al, een blaf voor de bel ok, maar als ik daarna ga opendoen of kijken dan moet het klaar zijn.
Ik open de deur gewoon niet eerder dan dat ze stil zijn. Dat kon voorheen ook, dus nu ook.

Als hij je bespeelt zal het in de gang zetten niet het gewenste effect opleveren denk ik. Althans, bij een hond die voorheen wist dat stil ook echt stil betekende.
Hier weten ze dat. Dus ik ga niet wegsluiten en nog elders laten blaffen ook al is het eventjes.
Kan het niet goed uitleggen geloof ik. Maar ook al mag hij er niet bij, ook al gaat Jol naar boven, zolang ze rumoer maken doe ik de deur niet open en maan ik de honden gewoon hun kop te houden.
Vergt soms even een wat langere adem. En ik roep soms wel door de brievenbus dat ik écht open ga doen.
billy
Erelid

wolvster schreef:Bedankt voor alle reacties.
Ik denk dat je gelijk hebt hoor, Billy. Murdock is mij vreselijk aan het bespelen en het lukt hem ook nog.

Wat ik nu ga doen is hem, wanneer hij dwingt, naar de gang sturen. Hij zal daar misschien nog even nablaffen, maar zodra hij stil is laat ik hem dan weer bij ons.

Wat denken jullie? Zou dat werken? Het is precies het tegenovergestelde van wat hij wil bereiken; aandacht.
Ik zou kijken naar je omgang met de hond, waarom dwingt hij jij geeft hem die ruimte om dat te kunnen doen daar ligt de oplossing je bent ws niet duidelijk genoeg en als hij niet direct naar de gang gaat heeft hij toch zijn zin, aandacht dus ook al is het negatief.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Mijn honden slaan aan als ze wat verdachts horen of iemand aan de deur staat(wat dus niet vaak is). Daarnaast heb ik ze geleerd te blaffen op commando en ook op commando weer stil te zijn. Dan weet je hond wat je bedoeld, dat is wel zo handig.

Als ze hier blaffen en ik wil dat ze stoppen zeg ik het commando 'Stil'(wat ze dus kennen). Als ze het dan in hun hoofd halen om door te blaffen volgt er een :boos: *&^(#^zijn jullie helemaal besodemiert?!?! En dan zijn ze zeker stil :mrgreen:

De mechelkruising van mijn broer deed ook dat blaffen om aandacht. Echt WOEF WOEF en dan kijken of je reageerde. Ze is hier wel eens met vakanties, toen ze dat deed, ik er naar toe, gevraagd of ze wel helemaal goed is bij haar hoofd en dat ik dat NÓÓIT meer hoef te horen( met de wijzende 'finger' erbij). Ze heeft het erna nog 1x geprobeerd(met een andere vakantie) en verder gewoon heerlijk stil of blaffen als er werd aangebeld.
Bij mijn broer werd er alleen naar haar geroepen dat ze stil moest zijn.

Net als dat aanstaren. Als een hond dat doet dan stuur ik hem/haar weg, gaan ze vanaf hun mand verder staren? Dan uit het zicht sturen. Aankijken is prima, aanstaren vind ik irritant.
Viel bijna van mijn stoel van het lachen, zo heerlijk droog beschreven en vast uitermate effectief :LOL: :goeie:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:Elco was al gewend aan 'bench = rust'. Bij de eerste keer blaffen in huis, was dat tijdens spel en heb ik het spel meteen onderbroken. Elco moest uiteraard uittesten waarom het spel onderbroken werd, maar hij had al snel door dat hij heel hard mocht spelen, zolang hij maar stil was. Vervolgens hebben we de regel ingesteld: blaffen is even in je bench. Dus bij z'n eerste waakse blaf zat hij zomaar een halve minuut in de bench. Hebben we nog een paar keer moeten doen, maar binnenshuis blaft hij eigenlijk gewoon nooit meer. Hij is heus wel waaks, maar in stilte ;) Hij kan dus zomaar naar het raam rennen omdat hij iets hoort en niet helemaal vertrouwt. Alleen als wij elders in huis zijn en Elco overtuigd is dat er echt wat is, blaft hij nog. En dat is dan 1 blaf en klaar.
Voordeel is dat hij de bench nooit als straf gezien heeft, maar wel als veilige plek om te kalmeren. En we zijn dus vanaf de eerste blaf bezig geweest om het te ontmoedigen.

[...]
Zulk soort dingen moet je natuurlijk nooit schrijven ;) Vandaag kwamen m'n schoonouders even een kerststukje langs brengen. Schoonmoeder zet de auto voor het tuinpad, schoonvader stapt even uit en kijkt door ons raam naar binnen. Elco eropaf en blaffen! Die zat dus prompt in z'n bench, waarna ik de deur geopend heb. Ach ja, opvoeden gaat met vallen en opstaan ;)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Als hij zonder te blaffen naar het raam rent, kijk ik ook. Dus dat is waarschuwing genoeg ;)
Hanneke2
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Als hij zonder te blaffen naar het raam rent, kijk ik ook. Dus dat is waarschuwing genoeg ;)
's Nachts als jij ligt te slapen niet. :wink:

Ik kap waaks blaffen wel af, door iets te zeggen als "Niks aan de hand!" als er niks aan de hand is, maar ik 'bestraf' het niet. Als een of andere gek hier middenin de nacht door het keukenraam gaat kijken mag het stel van mij de hele buurt wakker blaffen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Hij ligt bij mij op de kamer. Zelfs op m'n bed. Als hij dan opeens opspringt, is dat zo ongewoon dat ik er waarschijnlijk wel wakker door word
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”