Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat voor cursussen volgen
Moderator: moderatorteam
- ikbeneenmens
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 1
Wat voor cursussen volgen
Hallo
ik vroeg me af, als je een pup hebt, eentje die een beetje uitgedaagd en goed opgevoed moet worden, wat vlor trainingen je allemaal kan doen. Je hebt bijvoorbeeld agility, of jachttraining. Maar ik begrijp niet hoe oud de puppy daarvoor moet zijn, en dat als je bijvoorbeeld agility doet, of je dan ook nog een gehoorzaamheidstaining volgt. En ik vroeg me af hoeveel verschillende soorten trainingen er zijn, het kunnen ook geurtrainingen zijn, of training die meer op de baas is gericht, enz.
Veel vragen in een keer, oeps... kies er maar een uit hehehe
ik vroeg me af, als je een pup hebt, eentje die een beetje uitgedaagd en goed opgevoed moet worden, wat vlor trainingen je allemaal kan doen. Je hebt bijvoorbeeld agility, of jachttraining. Maar ik begrijp niet hoe oud de puppy daarvoor moet zijn, en dat als je bijvoorbeeld agility doet, of je dan ook nog een gehoorzaamheidstaining volgt. En ik vroeg me af hoeveel verschillende soorten trainingen er zijn, het kunnen ook geurtrainingen zijn, of training die meer op de baas is gericht, enz.
honden stinken vaak, pas op
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: Wat voor cursussen volgen
je begint altijd met een puppy en/of basis cursus, daarna kun je verder kijken 
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Voor elk soort training heb je sowieso een basis in gehoorzaamheid nodig, dus daar begin je mee. Voor bijvoorbeeld agility moet je hond voldoende uitgegroeid zijn voor je alle toestellen kunt gaan aanleren, vanwege de verhoogde belasting op met name de gewrichten.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Meestal doe je eerst puppycursus en basisgehoorzaamheid. Die basisgehoorzaamheid is eigenlijk voor alle sporten en vervolgcursussen een voorwaarde.
Sommige hondenscholen bieden ook jongehondenagility aan, dan maakt de hond op een speelse manier kennis met de toestellen, zonder lichamelijke belasting. Je kunt dan aan de echte agility gaan beginnen als de hond volgroeid is.
Er zijn ook hondenscholen die funcursussen (sport & spel, teambuilding, etc.) aanbieden, waarbij je verder werkt aan de band met je hond, gehoorzaamheid en vaak kunt proeven van de verschillende soorten hondensporten.
Ik zou wat websites van hondenscholen bij jou in de buurt bekijken, daar is deze info meestal wel op te vinden.
Sommige hondenscholen bieden ook jongehondenagility aan, dan maakt de hond op een speelse manier kennis met de toestellen, zonder lichamelijke belasting. Je kunt dan aan de echte agility gaan beginnen als de hond volgroeid is.
Er zijn ook hondenscholen die funcursussen (sport & spel, teambuilding, etc.) aanbieden, waarbij je verder werkt aan de band met je hond, gehoorzaamheid en vaak kunt proeven van de verschillende soorten hondensporten.
Ik zou wat websites van hondenscholen bij jou in de buurt bekijken, daar is deze info meestal wel op te vinden.
-
Tallie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie
- Contacteer:
De meeste dingen heb je een basis gehoorzaamheid voor nodig, maar bij bijvoorbeeld detectie en mantrailen beginnen ze ook al (en bij voorkeur) met jonge pups, dat kan al vanaf dat je de pup ophaalt en wordt heel rustig opgebouwd. Zoeken/speuren is fysiek niet zwaar zoals agility en een gehoorzame hond heb je er ook al niet voor nodig, dus dat gaat super met een pup 
- ikbeneenmens
- Vaste gebruiker
Ik waardeer jullie antwoorden! K zal inderdaad even op internet kijken.
honden stinken vaak, pas op
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Het ligt ook heel erg aan de hond, wat je kunt gaan doen. Sommige honden hebben echt een gehoorzaamheidscursus nodig om een sport op te pakken, en met een andere hond kun je dat gerust overslaan. Bij de meeste sporten kun je met een cursus beginnen vanaf 1 jaar oud.
Met mijn stabij heb ik puppycursus, gehoorzaamheid, behendigheid en jachttraining gedaan. Met mijn kelpie heb ik alleen nog schapen drijven gedaan maar wacht ik op een plekje in de behendigheid.
Ik had flyball leuk gevonden, maar mijn honden zijn niet balgek. Het is veel leuker om een sport uit te kiezen die bij je hond past, dan dat je iets kiest waarbij je niet leuk kan meedoen met de rest.
Met mijn stabij heb ik puppycursus, gehoorzaamheid, behendigheid en jachttraining gedaan. Met mijn kelpie heb ik alleen nog schapen drijven gedaan maar wacht ik op een plekje in de behendigheid.
Ik had flyball leuk gevonden, maar mijn honden zijn niet balgek. Het is veel leuker om een sport uit te kiezen die bij je hond past, dan dat je iets kiest waarbij je niet leuk kan meedoen met de rest.
Het is vaak voor hondenscholen een voorwaarde, maar ik vind dat irritant en een beetje flauw. Daarbij nemen ze hun eigen gehoorzaamheid cursussen wel heel erg serieus. Als je hond los kan volgen, zitten, blijven en betrouwbaar hier komt, dan kom je al een heel eind. Daarvoor hoef je met je hond niet persé op een veldje te gaan staan tussen een stel opgefokte pubers met bananen in hun oren. Ik heb het ritueel met Kiwi in ieder geval naar volle tevredenheid overgeslagen.DeDiana schreef:Die basisgehoorzaamheid is eigenlijk voor alle sporten en vervolgcursussen een voorwaarde.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Bij de meeste hondenscholen is het volgens mij gewoon voldoende als ze dat kunnen en hoef je niet per se ook (daar) de gehoorzaamheidscursus te hebben gevolgd. Het is dus wel een voorwaarde dat de hond voldoende onder appel staat, genoeg aandacht heeft op het trainingsveld en betrouwbaar los kan werken. Bij mijn hondenschool moet je trouwens ook teambuilding hebben gedaan voordat je met behendigheid mag starten.Paisley schreef:Het ligt ook heel erg aan de hond, wat je kunt gaan doen. Sommige honden hebben echt een gehoorzaamheidscursus nodig om een sport op te pakken, en met een andere hond kun je dat gerust overslaan. Bij de meeste sporten kun je met een cursus beginnen vanaf 1 jaar oud.
Het is vaak voor hondenscholen een voorwaarde, maar ik vind dat irritant en een beetje flauw. Daarbij nemen ze hun eigen gehoorzaamheid cursussen wel heel erg serieus. Als je hond los kan volgen, zitten, blijven en betrouwbaar hier komt, dan kom je al een heel eind. Daarvoor hoef je met je hond niet persé op een veldje te gaan staan tussen een stel opgefokte pubers met bananen in hun oren. Ik heb het ritueel met Kiwi in ieder geval naar volle tevredenheid overgeslagen.DeDiana schreef:Die basisgehoorzaamheid is eigenlijk voor alle sporten en vervolgcursussen een voorwaarde.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Wat voor pup?ikbeneenmens schreef:Hallo
Als je het over jachttraining hebt (voor een jachthond pup dus).
Daarmee kan je starten vanaf het moment dat je de pup in huis hebt.
De basisgehoorzaamheid wordt daar getraind tegelijk met het vergroten van de vaardigheden die hij nodig heeft als jachthond.
Je kunt ook eerst een basis gehoorzaamheid trainen en pas daarna verder gaan kijken bij andere mogelijkheden.
Voor agility moet een hond sowieso ouder zijn voor je er mee mag starten dacht ik.