Kiwi kent als we wandelen twee 'standjes'. Vrij en volg. Volgen doet ze erg goed en er is inmiddels nooit meer een lijn nodig. Want als ik volgen zeg òf ze proeft in mij enig ongenoegen (lees - ik heb op Mayke staan foeteren) dan plakt ze aan mijn hielen.
OK, dan het vrij lopen. Dat gaat 9 van de 10 keer perfect. Maar soms, dan heeft een bui. Ik noem het Kiwi's missie. Als ik dan vrij geef, dan vertrekt ze alsof ze op een renbaan een startschot heeft gehoord.
"You want me this trail to run? No worries, mate!" and off she goes
Ze zet t op t lopen, tot ik terug roep. En als ik terug roep komt ze in precies het zelfde duizelingwekkende tempo terug en plakt ze aan mn hielen tot ik vrij geef. En als ik vrijgeef is ze dus binnen no-time weer uit zicht
Het is geen gehoorzaamheid kwestie, want ze luistert goed en komt altijd terug als ik roep. Maar ze lijkt gewoon niet te begrijpen dat ik t wel gezellig zou vinden als ze niet uit het zicht verdwijnt.
Ik dacht dat dit besef wel zou komen als ik haar terug blijf roepen als ze naar mijn smaak te ver weg is, maar t gaat er nog niet echt op vooruit. Ik verstop me ook wel eens maar als ze doorheeft dat ik weg ben, gaat ze me zoeken en eenmaal gevonden, vertrekt ze goedgemutst weer voor haar missie
Natuurlijk weet ik dat t een werkhondje is en we doen ook zeker heel veel leuke dingen en in die gevallen vertrekt ze niet op missie. Met overtollige energie heeft het niets te maken. Er zijn genoeg wandelingen waar ik gewoon zwijgzaam dagdromen voor me uit slenter en dan blijft ze wel in de buurt. Maar als er een beetje opwinding in het spel is, dan doet ze dit. Vanavond bijvoorbeeld, liep ik in het maanlicht op de hei. Magisch en opwindend, dus Kiwi heeft een missie. Dus, helaas, loopt ze het grootste deel van de wandeling achter me aan. Een probleem? Nee, maar het moet toch anders kunnen.
Als ze in zo'n bui is, hoe peuter ik dr dan aan dr verstand dat het geen wedstrijd is wie het pad het eerste uitgelopen heeft, zonder dat ik haar onder TBS zet en ze gedwee achter me aan sjokt de hele wandeling?
Dàt is míjn missie