Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Plotselinge angst voor licht (door vuurwerk?)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Antalch
nieuw lid
Aantal honden: 2

Plotselinge angst voor licht (door vuurwerk?)

Ongelezen bericht door Antalch »

Ben gisteren met oudjaarsdag naar iemand toegegaan waar zowel de hond als ik regelmatig komen. Hond voelt zich er altijd helemaal thuis.

Hond is een reu van 4 jaar en altijd zeer stabiel en onverstoorbaar geweest, ook niet bang voor vuurwerk.

Aan het eind van de middag zijn we daar dus op visite, en iemand laat een nieuwe jas zien. Hond ziet de jas, schrikt ervan (misschien de lucht van het bontkraagje?), op datzelfde moment buiten een vuurwerkknal en licht dat weerspiegelt in het raam, en boem, hond is een hoopje ellende die de rest van de avond niet meer in de kamer durft te komen. Hij verkoos de keuken, heb dat toegelaten, ook niet zielig behandeld, ben een tijdje commando's met hem gaan doen en hem laten werken voor zijn snoepjes door die te verstoppen. Echt goed proberen af te leiden zonder mee te gaan in die angst.
Hij bleef bang voor die jas en de lucht ervan, eigenaar van de jas moest een schone trui aantrekken, pas toen de lucht van die jas weg was durfde hij weer naar die persoon toe (bekend persoon waar hij gek op is normaal gesproken).
Bij het uitlaten opeens ook doodsbang voor vuurwerk, en dan niet eens de knallen maar het siervuurwerk in de lucht. Op het moment dat ik de straat oversteek is er siervuurwerk in de lucht te zien en hij bevriest ter plekke en probeert in zijn achteruit zijn halsband uit te komen. Auto's gingen voor mij dubbel op de weg staan om te zorgen dat ik mijn hond van straat kon krijgen en er geen ongelukken van kwamen.... zoiets heb ik dus echt nog nooit meegemaakt en is absoluut niet normaal voor deze normaal zo onverstoorbare hond.
Hij durfde ook via zowel de voor- als achterdeur niet naar binnen of naar buiten, wilde alleen onder de tafel in de keuken liggen.
Ook heel argwanend kijken naar een muur waar een schilderij en een klok hangt (die hij al veel vaker gezien heeft).
Had geen andere keuze dan daar blijven slapen, wilde de hond niet alleen laten in een kamer waar hij angstig is en nooit eerder heeft geslapen. Dus ik ben op de bank gaan liggen en hond sliep naast me op de grond (thuis slaapt hij ook naast bed). Toch veel onrust.
Overigens waren er nog 2 honden daar in huis, mijn andere hondje en de hond des huizes, die waren allebei nergens bang voor en deelden die angst absoluut niet.

In de ochtend was het niet beter dus naar huis gegaan. Eerste uren thuis bloeide hij weer helemaal op naar zijn eigen vrolijke zelfverzekerde zelf, maar zodra het donker begon te worden was het ook thuis mis, hij zit maar naar het plafond te staren en duikt dan in elkaar. Hij lijkt bang te zijn voor de lampen/lamplicht. Zelfs de weerspiegeling van koplampen in de raamsponningen (ik woon op zes hoog) maken hem doodsbenauwd.

Mijn vermoeden is dat hij gisteren schrok van die jas en doordat hij tegelijk vuurwerk zag weerkaatsen in het raam hij nu bang voor licht is, hij heeft een of andere vreemde associatie gemaakt in zijn koppie volgens mij.

Toen het alleen in andermans huis was had ik zoiets van, thuis kan ie weer lekker tot zichzelf komen en dan waait het wel over. Maar nu hij dus sinds een paar uur ook thuis bang is voor het plafond en zich angstig gedraagt begin ik me toch zorgen te maken, misschien dat dit niet zo tijdelijk is als ik denk.
Zeer pijnlijk om te zien, het was zo'n enorm stabiele hond, ik had nooit verwacht dat juist hij zo plotseling veranderd in deze bange hond.

Wat nu? Morgen gelijk een gedragstherapeut inschakelen? Of gewoon het dagelijks ritme volgen wat hij gewend is en kijken of hij er op die manier overheen komt, omdat het nog 'maar' 24 uur speelt? Dat het misschien gewoon nog uit zichzelf kan zakken, zeker nu het knallen met het uur afneemt en het steeds rustiger wordt? Of speel ik dan met de psyche van mijn hond?

Aan de ene kant wil ik gelijk ergens aan de bel trekken, aan de andere kant speelt het nog maar 24 uur in een hectische tijd met al die knallen en vreemde geuren, en is het misschien wel degelijk iets wat met rust en structuur vanzelf uit zijn systeem verdwijnt?

Iemand die hier ervaring mee heeft/een dergelijk verhaal herkent met die angst voor licht/plafond nav (waarschijnlijk) vuurwerk? Wat zouden jullie doen? Paar dagen aankijken of gelijk actie ondernemen?

En wat moet ik doen? Ik behandel hem zoals ik hem altijd behandel, hij is ook niet extreem aanhankelijk, juist minder dan normaal omdat hij door die angst niet onder de lamp durft te komen waar ik zit. Ik ken de verhalen over angst niet bevestigen etc. maar nu ik zelf in deze situatie zit ben ik toch onzeker over wat ik wel of niet moet doen. Ergens wil je alle lichten uitdoen en het beest prikkelvrij houden, aan de andere kant denk ik, tja, hij moet toch weer leren dat het allemaal niet eng is want lichten zijn niet te ontlopen.

Eten en drinken doet hij trouwens wel gewoon, snoepjes aanpakken ook. Kluif is minder interessant. Ben vanmiddag in dat andere huis even in de tuin gaan zitten met hem en daar heeft hij heerlijk met zijn bal liggen spelen alsof er niks aan de hand was.

:denken:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Re: Plotselinge angst voor licht (door vuurwerk?)

Ongelezen bericht door gonnie »

Heb er geen ervaring mee. Ik heb een angstige hond doordat ze staar heeft,

Ik hoop dat hij snel weer de oude is.

Mij lijkt het het beste om gewoon alles te blijven doen zoals voordat dit gebeurde.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Door een samenloop van verschillende gebeurtenissen tegelijkertijd heeft hij een bepaald verband gelegd.
Ik zou zorgvuldig het gewone dagritme volhouden en als er drukke periodes komen met veel lawaai daar even iets voor geven.
Zylkene bijvoorbeeld.

En overleggen met een GT waar je op moet letten zodat "stapelen" wordt voorkomen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Antalch
nieuw lid

Ongelezen bericht door Antalch »

Bedankt voor het meedenken/reageren.

Vandaag ging het helemaal prima, tot hij net (vlak voor de schemer begon) bij zijn vaste uitlaatronde (waar hij vanmorgen en gisteren ook gewoon liep) opeens niet meer langs een ANWB verkeersbord durfde. Vol in de ankers en in paniek. Balletje erbij gepakt en hem zo weten af te leiden dat hij uiteindelijk erlangs durfde om achter de bal aan te gaan, maar toen hij door had dat hij net langs dat bord was gelopen toch weer even paniek. Weer afgeleid met de bal en geprezen dat het een brave hond was.
Volgende wandeling vanavond gaan we er weer langs maar dan met lekkers wat ik voor hem uit gooi. Ik ben me bewust van dingen als niet dwingen en positief maken/afsluiten. Heb wel de halsband extra strak gezet omdat hij in paniek uit zijn halsband wil komen, en morgen of overmorgen komt er een tuigje zodat ik hem dubbel kan zekeren.

Hij durfde ook opeens niet meer over de stoep toen we het bord voorbij waren, wilde per se in de berm lopen in het gras. Gek genoeg ging hij 20 meter verderop opeens languit met zijn bal in de berm liggen en erop liggen kauwen alsof ie op een mooie zomerdag in z'n achtertuin lag ofzo. Zag er erg ontspannen uit, en heb het ook maar even toegelaten.

Maar ik begin me nu wel steeds meer zorgen te maken, nu neemt de angst voor het plafond af in huis maar nu is hij buiten opeens een paniekvogel. Terwijl hij dus echt altijd een enorm stabiele en onverstoorbare hond was. Ik heb in 24 uur een totaal andere hond gekregen....

En ik durf hem op dit moment ook niet los te laten lopen, nu hij van de gekste dingen schrikt ben ik bang dat hij hem opeens peert bij het loslopen. Dus de energie moet er nu uit door veel lange wandelingen aan de riem ipv even een half uurtje laten rauzen in een losloopgebied.... hij is ontzettend braaf en gehoorzaam maar nu ik hem voor het eerst in paniek heb gezien en geen contact met hem kreeg is het vertrouwen bij mij even weg met loslopen. :ugh:
(edit: dit loslopen benoem ik omdat ik hem graag flink moe wil maken, wat normaal met loslopen lukt. Als die energie eruit is kan hij die energie niet meer in zijn angst steken dacht ik met mijn boerenverstand?)

Kreeg een tip over clickertraining, wil me daar nu in gaan verdiepen. En ben bang dat als dit niet snel afneemt ik dus toch een GT mag gaan zoeken.... had ik nooit verwacht bij deze hond!

En dat allemaal door zo'n kloterig stukje vuurwerk. Slecht begin van het jaar.... :boos:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik zou even kijken of je met hem kunt gaan fietsen. Niet alleen wordt hij daar moe van, maar ze komen vaak in een soort roes. Er wordt dan veel endorfine aangemaakt, en daardoor voelt de hond zich ook fijner.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”