Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uithalen met poten.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Desven
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Spaans monster.
Aantal honden: 1

Uithalen met poten.

Ongelezen bericht door Desven »

Ik heb Kubi nu 3 half maand. Tijd gehad om inzicht te krijgen in haar gedrag, nu loop ik toch tegen een groot probleem aan.

Kubi heeft best wel lange klauwen, ze zijn door de DA nakeken en ze zijn niet té lang. Alleen heeft ze de neiging om net als een kat
haar klauwen uit te zetten wanneer ze haar poten optilt. En dit vervolgens doet wanneer ze opschoot klimt, opschoot zit. Eigenlijk
altijd om aandacht te krijgen heb ik het idee. Ook wanneer ik haar ''straf'' kruipt ze lichtjes in elkaar met haar pootje klauwend.
Ik heb niet het idee dat ze het verkeerd bedoeld, of dat het écht dominant gedrag is wat ze vertoont. Maar ben toch benieuwd hoe
ik hier mee om kan gaan, het af kan leren. En waarom ze het doet? De druppel was dat ze zojuist bijna mijn vriend zijn oog uit-klauwde.

Mijn ideeën zijn om het af te leren:

Wanneer ze bij je is. Poot vastpakken ''nee.'' / ''foei'' en terug brengen naar haarzelf toe.

Persoonlijk vind ik het niet erg áls ze het doet. Ze mag het alleen niet doen als ze in bereik van gezicht is.
Ben toch wel benieuwd of dit ''slecht'' gedrag is. Ergens geeft het haar ook karakter, het is zo dubbel.
Afbeelding
Kubi's first winter is coming! Snow, snow snow.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Uithalen met poten.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Doen ze bij mij zowat allemaal van de 8. Mijn bouvier komt rechts naast mij zitten en dan klauwt ze met haar rechterpoot in mijn borst en trekt mij naar zich toe. En mijn poedel gaat achter mij staan op de bank en begint mij kop als een trommel te gebruiken.
Mijn andere poedel zit voor of naast mij en trekt met haar poot mijn hoofd in haar richting zodat ik haar aan moet kijken.
Af en toe een haal over je lichaam of gezicht of een bril die van je gok word geslagen ,maar ach zijn ergere dingen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Bram deed dat als hij mijn onverdeelde aandacht nodig had, Thijs van blijdschap als ik thuiskwam. Ik was bij tijd en wijle bont en blauw.
AfbeeldingAfbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Hoezo of ze het dominant bedoelt.........
ik denk dat het voor haar net zo iets is als lopen, dus een natuurlijk iets zonder bij bedoelingen.... denk dat honden ook niet zo denken van goh laat ik eens lekker meppen met mijn nagels dan snappen ze het wat beter
en ja ik heb ook wel eens met een blauw oog gelopen omdat ik een knal kreeg van de hond, niet fijn maar had ik maar sneller moeten zijn :blauwoog: ik zag hem aan komen :engel: hij is nu eenmaal nogal lomp...... en soms doet dat pijn.
Hij doet het vaak op onze armen gewoon omdat hij aandacht wil, en ik vind het eigenlijk niet zo`n probleem
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Dat is je grote probleem? Tel je zegeningen :mrgreen:

En dominant bedoelen? Hoe kom je daar bij? :denken: Het is waarschijnlijk gewoon een onbeduidend maniertje van haar, net zoals mijn hond me af en toe per ongeluk een kopstootje geeft. Hoort allemaal bij de fysieke band tussen hond en baas.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik zou het gewoon hetzelfde aanpakken als bij (puppy)bijten. Duke heeft er ook een handje van lomp te doen met zijn poten en nagels. Als hij me zeer doet roep ik hard auw, en kap ik alles af wat we doen. Hij moet als hij op de bank zit bijvoorbeeld gelijk van de bank en echt even weg.

Het werkt wel. Hij wordt steeds voorzichtiger. Dondert niet of hij het expres doet. Hij moet ewoon leren niet zo lomp te doen. Als hij zachtjes doet is er geen probleem, alleen als hij me echt zeer doet.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Kiwi doet het ook, en die is onwijs onderdanig. Heeft echt niets met dominantie te maken.
Ik vind het vervelend, want als ik een knuffel geef en ik krijg daarbij dr nagels in mijn oog, is het gauw afgelopen met het geknuffel. Ik probeer ook duidelijk te maken dat ik het vervelend vind, in de hoop dat het kwartje valt dat het niet leuk is voor mij.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Bedoel je dat ze op schoot klimt, zonder dat je dat dan zelf wil?
Of gaat het erom dat ze op schoot mag, maar dat ze dat vervolgens met haar nagels doet?
Of zit ze dan al naast je, en legt ze haar poot op je? (ik kon het niet helemaal uit het verhaal halen)

De poot pakken en terugplaatsen heeft in ieder geval geen zin. Zo leert een hond niet wat je van haar verwacht.
Het is een beetje hetzelfde als het commando 'poot' aanleren door steeds de poot te pakken. De hond begrijp dan over het algemeen niet snel dat je bedoelt dat hij zelf zijn poot op moet tillen.
Desven
Vaste gebruiker

dubbel post.
Laatst gewijzigd door Desven op 03 jan 2016 01:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Desven
Vaste gebruiker

Allereerst, vind ik het persoonlijk wel belangrijk als mijn bericht goed overkomt, excuus als dit bericht verkeerd wordt begrepen.
S@ndr@ schreef:Hoezo of ze het dominant bedoelt.........
ik denk dat het voor haar net zo iets is als lopen, dus een natuurlijk iets zonder bij bedoelingen.... denk dat honden ook niet zo denken van goh laat ik eens lekker meppen met mijn nagels dan snappen ze het wat beter
en ja ik heb ook wel eens met een blauw oog gelopen omdat ik een knal kreeg van de hond, niet fijn maar had ik maar sneller moeten zijn :blauwoog: ik zag hem aan komen :engel: hij is nu eenmaal nogal lomp...... en soms doet dat pijn.
Hij doet het vaak op onze armen gewoon omdat hij aandacht wil, en ik vind het eigenlijk niet zo`n probleem
Dominantie. Blijft natuurlijk altijd een discussie topic. En dit zal ook heel erg aan de hond zelf liggen. Maar dit gedrag kan inderdaad. (in mijn ogen)
weg komen van dominantie. Bijvoorbeeld als je hond al een stuk dominantie in zicht heeft. Wil hiermee niet zeggen dat Kubi dit doet.
Zoals in mijn bericht ook staat, aangezien ze niet dominant is aangelegd. Maar wel trekken heeft hiervan. Zin doordrijven bijvoorbeeld,
weigeren te luisteren in sommige gevallen. Is het raar dat ik mij afvraag of het een stukje dominantie kan zijn? Overigens wil
ik wel benoemen dat ik veel punten niet zie als dominantie. Vandaar ook mijn vraag aan de mede honden mens ;)
Lemuria schreef:Dat is je grote probleem? Tel je zegeningen :mrgreen:

En dominant bedoelen? Hoe kom je daar bij? :denken: Het is waarschijnlijk gewoon een onbeduidend maniertje van haar, net zoals mijn hond me af en toe per ongeluk een kopstootje geeft. Hoort allemaal bij de fysieke band tussen hond en baas.
Nee, het is niet mijn grootste probleem. Maar toevallig eentje waar ik op dit moment even tegen aanliep en dacht: ''toch maar even vragen!''
En mijn antwoord hier, is het zelfde als boven omschreven. Ook, waarin ik in mijn tekst al aangeef dat ze het waarschijnlijk niet uit dominantie doet.
Het een stuk karakter is van haar, ik vind het niet zo danig storend, was gewoon benieuwd hoe andere hierover denken, of zich erin erkennen.
Het grote probleem was dat me vriend bijna ze oog kwijt was omdat het onverwachts gebeurde zonder aanleiding.
Apple schreef:Bedoel je dat ze op schoot klimt, zonder dat je dat dan zelf wil?
Of gaat het erom dat ze op schoot mag, maar dat ze dat vervolgens met haar nagels doet?
Of zit ze dan al naast je, en legt ze haar poot op je? (ik kon het niet helemaal uit het verhaal halen)

De poot pakken en terugplaatsen heeft in ieder geval geen zin. Zo leert een hond niet wat je van haar verwacht.
Het is een beetje hetzelfde als het commando 'poot' aanleren door steeds de poot te pakken. De hond begrijp dan over het algemeen niet snel dat je bedoelt dat hij zelf zijn poot op moet tillen.
Heb de poot oefening nog niet gedaan, was alleen een idee wat me zo even te binnen schoot. :80:

Ze doet het heel onverwachts, ineens uit het niets in sommige gevallen. Inderdaad, niet helemaal duidelijk
beschreven hoe en wanneer ze het doet. Was eerst vooral benieuwd naar meningen van andere over dit onderwerp.
Ik vind het niet érg. Ze moet het alleen niet in de buurt van het gezicht doen, ja voorzichtig. Niet zoals ze nu doet.
En betreft de beweging, ze haalt echt uit naar je gezicht. Moet ik daarbij wel zeggen dat ze lomp is hoor.

---

Nogmaals. Ik denk niet dat het dominantie is & ik ben blij om te lezen dat mensen het herkennen of het zelfde mee-maken.
Als er nog meer vragen zijn, hoor ik het graag. :D
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Al mijn honden doen het , ook bij elkaar. Astro loopt regelmatig met een dik oog omdat twinkie weer eens naar hem heeft uitgehaald tijdens spel.
Smitthy schraapt graag mijn hoofd en regelmatig heb ik een poot in mijn ogen. Ik heb zelf geleerd er meer bedacht op te zijn en zie het meestal, maar niet altijd, aankomen.
Ik zeg dan streng EH ! Rustig ! Dat helpt.....meestal hahahaha of ik zeg Nee! En haal ze pas aan als de poot weer ingetrokken is. Dan beloon ik ze. Maar ze blijven het doen.
Leer er maar op bedacht zijn zeg ik :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Desven
Vaste gebruiker

Podenji schreef:Al mijn honden doen het , ook bij elkaar. Astro loopt regelmatig met een dik oog omdat twinkie weer eens naar hem heeft uitgehaald tijdens spel.
Smitthy schraapt graag mijn hoofd en regelmatig heb ik een poot in mijn ogen. Ik heb zelf geleerd er meer bedacht op te zijn en zie het meestal, maar niet altijd, aankomen.
Ik zeg dan streng EH ! Rustig ! Dat helpt.....meestal hahahaha of ik zeg Nee! En haal ze pas aan als de poot weer ingetrokken is. Dan beloon ik ze. Maar ze blijven het doen.
Leer er maar op bedacht zijn zeg ik :mrgreen:
Thank you. We zijn er nu ook iets meer op bedacht ^^" Het is alleen zo lastig omdat Kubi haar klauwen uitzet. (net als een kat)
Dus het is niet.. een nageltje.. zeg maar, wat zachtjes tegen je gezicht aan word gedrukt. Who knows, binnenkort is ze misschien iets voorzichtiger.
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Desven schreef:Dus het is niet.. een nageltje.. zeg maar, wat zachtjes tegen je gezicht aan word gedrukt.
De poot van Thijs was het equivalent van schoenmaat 47 en de nagels waren niet bepaald door de pedicure gedaan. Maar je overleeft het allemaal. Ook al zie je er af en toe uit alsof je langdurig mishandeld bent.
AfbeeldingAfbeelding
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

Luna doet dit ook, en menig kras in mijn gezicht gehad. Erg charmant.

Luna doet het eigenlijk alleen als zij speels is, dan krabt/slaat ze een soort met haar poot. Die momenten zijn zeldzaam, dus ik vind het wel prima. :D
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”