Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

onzindelijk.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Cipress
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Friese Stabij x Berner Sennen
Aantal honden: 1

onzindelijk.

Ongelezen bericht door Cipress »

Mja, jullie zijn een goede hulp voor mij. Nu onze eerste echt hond samen. We willen haar een goede kans en start geven. Vandaar steeds die vragen, denk ik.

Ze is dus een herplaatser van 2,5 jaar. Ze is ongelooflijk lief, braaf, gehoorzaam. (Soms wel even nog wat uitproberen, maar begrijpelijk.) Maar ze kan niet alleen zijn. Laatste moesten we naar het ziekenhuis, mijn oma was met spoed opgenomen en wij gingen daar meteen naar toe. Ze was ongeveer 3,5 uur alleen en toen we terug kwamen had ze geplast, veel geplast. Terwijl we daarvoor nog met haar een stuk hadden gelopen. Laatst waren we uiteten geweest en was ze 2 uur alleen, toen lag er niks. Ook toen we boodschappen gingen doen, van ongeveer 1,5 lag er niks. Ook vannacht had ze weer binnen geplast en zelfs gepoept. Terwijl ze rond half 11 nog buiten is geweest. Ik ben momenteel vrij, maar we werken wel allebei. We gaan haar, als we werken, door een uitlaatservice uit laten laten. Ze is als een keer meegegaan op de proef en dat ging heel goed. Ze vond het ook zo leuk! Ze is nu sinds een paar dagen loops en dat kan het urineren van vannacht verklaren, maar het poepen niet. Toch? We zitten te denken om een bench voor haar te halen, maar dat vind ik ook weer zo zielig, om haar dan maar op te sluiten. Is vooral mijn eigen gevoel, denk ik? Natuurlijk zullen we dit wel eerst opbouwen. Ik heb nu 1,5 week vrij en dus de tijd om het op te bouwen. Maar eigenlijk zou ik het anders willen. Ik wil het probleem aanpakken. Want in een bensch kan ze ook gewoon haar behoeftes doen, al zal ze dat misschien niet zo snel doen. Ik zou gewoon willen dat ze alleen buiten plast en poept en alleen durft te zijn. Hebben jullie hier tips voor? Hoe we haar daarmee kunnen helpen? We gaan trouwens wel vaak met haar naar buiten. 4 a 5 keer, waaronder één keer naar het bos of strand en daar zijn we dan ongeveer een uur, anderhalf uur. Ook als we wakker zijn is zij de eerste die aan de beurt is en vlak voor we gaan slapen ook.

Ik hoop dat jullie met fijne tips aankomen, waar ik mij ook in thuis voel.

Alvast heel erg bedankt!
"you don't always get the dog you want, you get the dog you need"
Afbeelding
RedPassion

Re: onzindelijk.

Ongelezen bericht door RedPassion »

In meerdere berichten/topics lees ik dat jullie volgens mij al veel te veel, veel te snel verwachten. Die hond is ontworteld, ze heeft op dit moment nergens houvast aan. Jullie zijn nog niet vertrouwd, haar omgeving is nog niet vertrouwd en zo te lezen is ze de enige hond in huis dus ze heeft ook geen steun van een soortgenoot. Dat is allemaal logisch, maar in zo'n fase is het wel zaak om met niets anders bezig te zijn dan vertrouwen op te bouwen. Schijnbaar is 2 uur alleen zijn de grens voor haar, dat is nog acceptabel. Dan zorg je dat je niet langer dan dat weg bent en van daaruit rustig gaat opbouwen.

Die 3,5 uur was te lang, de nacht is blijkbaar ook te lang. Mag ze bij jullie op de slaapkamer liggen? Dat werkt het beste. Als je dat niet wilt kan je zelf een paar nachten op de bank gaan slapen. Wanneer je toch langer weg moet zal je oppas moeten gaan regelen. Een bench is symptoombestrijding. Dus ja, zielig om haar daar in op te sluiten. Ze heeft behoefte aan contact, aan het opbouwen van een band en aan een structuur waar ze op kan rekenen. Ze moet niet opgesloten worden omdat ze nu aangeeft dat ze dit nog niet trekt, door onzindelijk te zijn.
Een vaste dagindeling zou het beste werken. Daarin kan je ook het alleen thuis zijn inplannen, maar als dit steeds rond dezelfde tijd na dezelfde routine is gaat ze dat snel snappen en ook vertrouwen dat je daarna weer terugkomt. Maar bouw het op! Geeft die hond wat tijd en investeer nu in haar, ook als dat wat moeite/tijd kost. Daar pluk je echt over een tijdje de vruchten van. :)
Cipress
Vaste gebruiker

RedPassion schreef:In meerdere berichten/topics lees ik dat jullie volgens mij al veel te veel, veel te snel verwachten. Die hond is ontworteld, ze heeft op dit moment nergens houvast aan. Jullie zijn nog niet vertrouwd, haar omgeving is nog niet vertrouwd en zo te lezen is ze de enige hond in huis dus ze heeft ook geen steun van een soortgenoot. Dat is allemaal logisch, maar in zo'n fase is het wel zaak om met niets anders bezig te zijn dan vertrouwen op te bouwen. Schijnbaar is 2 uur alleen zijn de grens voor haar, dat is nog acceptabel. Dan zorg je dat je niet langer dan dat weg bent en van daaruit rustig gaat opbouwen.

Die 3,5 uur was te lang, de nacht is blijkbaar ook te lang. Mag ze bij jullie op de slaapkamer liggen? Dat werkt het beste. Als je dat niet wilt kan je zelf een paar nachten op de bank gaan slapen. Wanneer je toch langer weg moet zal je oppas moeten gaan regelen. Een bench is symptoombestrijding. Dus ja, zielig om haar daar in op te sluiten. Ze heeft behoefte aan contact, aan het opbouwen van een band en aan een structuur waar ze op kan rekenen. Ze moet niet opgesloten worden omdat ze nu aangeeft dat ze dit nog niet trekt, door onzindelijk te zijn.
Een vaste dagindeling zou het beste werken. Daarin kan je ook het alleen thuis zijn inplannen, maar als dit steeds rond dezelfde tijd na dezelfde routine is gaat ze dat snel snappen en ook vertrouwen dat je daarna weer terugkomt. Maar bouw het op! Geeft die hond wat tijd en investeer nu in haar, ook als dat wat moeite/tijd kost. Daar pluk je echt over een tijdje de vruchten van. :)
De vorige eigenaar zei ook dat ze niet te lang alleen kon zijn, maar daar ging ze ook niet vaak naar buiten, dus dachten het misschien anders zou worden als ze bij ons wel een ritme heeft. We verwachten helemaal niet zoveel meer van haar. We waren toen aan het zoeken hoe en wat en dat hebben we voor ons nu gevonden. Het gedrag wat ze nu heeft, had ze bij de vorige eigenaar ook. Dus dat heeft niet zoveel met ons te maken, lijkt mij? We geven haar nog steeds de tijd om te wennen. :) Ik voel me wel een beetje aangevallen door dit soort antwoorden steeds. Juist omdat wij het zo goed proberen te doen en wij haar wel gewoon de tijd en rust willen geven. Maar dat zal bij mij liggen.

Ze heeft nog maar één keer 's nachts binnen geplast. Ze ligt niet op onze slaapkamer, omdat wij dat niet fijn vinden. Ze ligt op de gang, waar onze slaapkamerdeur op uit komt. Ja, dat zei ik ook, hihi. Dat ik het zielig vind om haar op te sluiten en dat ik juist aan een fijne oplossing voor haar wil werken en dat ik nu vrij heb om met haar hieraan te werken. Want ik wil niet dat ze zich onveilig, gestrest voelt. :) Ik waardeer je antwoord heel erg! Alleen nu al, voor mijn gevoel, hier al redelijk vaak aangevallen. Is mijn ding hoor. Terwijl ik gewoon tips wil en dus ook wat met jullie advies doe en het allerbeste voor haar wil. Het is voor ons ook allemaal zoeken. :)
Afbeelding
Dreesje
Actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Dreesje »

Een bench hoeft helemaal niet zielig te zijn. Ik wilde ons hondje eerst zindelijk maken met bench en dan zo snel mogelijk los laten s nachts en als we weg zijn. Ze is nu zeven maanden en al een hele tijd zindelijk en ik probeer dus ook al maanden het los alleen zijn op te bouwen. Maar het lijkt wel of ze het veel fijner vindt in de bench. Als ze los is blaft ze heel veel (ik hoor dat op straat) als ze in de bench zit is ze heel relaxed. Dus wij kunnen het wel een fijner gevoel vinden als ze los is, maar dat zegt niks over de hond.
Nu is ons hondje wel de bench vanaf het begin aangewend en ze heeft er nooit in gepoept of geplast.

Verstuurd vanaf mijn LG-D331 met Tapatalk
Havanezertje Zoey :I:
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hylos »

Je moet het niet als aanval zien hoor. Er is hier veel kennis en ervaring en dan weet je gewoon dat het heel logisch kan zijn dan een hond die je net hebt, niet zindelijk is. Niet iedereen weet dat natuurlijk. Het heeft ook niks te maken met hoe vaak je de hond uit laat. Het heeft puur te maken met het feit dat je hond nog niet zo lang alleen kan zijn en daarom (wellicht uit angst) gaat plassen en poepen. Misschien voelt ze zich veiliger in een bench en plast dan niet, je kunt het proberen. Verder erg langzaam opbouwen, het komt wel goed.. bij de ene hond wat sneller dan de andere.

Edit: en natuurlijk zijn er ook honden die echt niet alleen kunnen zijn, maar aangezien ze al 2 uren alleen kan zijn lijkt me dat niet aan de orde. Eigenlijk al heel knap, die 2 uren!
Afbeelding
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Cipress schreef:De vorige eigenaar zei ook dat ze niet te lang alleen kon zijn, maar daar ging ze ook niet vaak naar buiten, dus dachten het misschien anders zou worden als ze bij ons wel een ritme heeft. We verwachten helemaal niet zoveel meer van haar. We waren toen aan het zoeken hoe en wat en dat hebben we voor ons nu gevonden. Het gedrag wat ze nu heeft, had ze bij de vorige eigenaar ook. Dus dat heeft niet zoveel met ons te maken, lijkt mij?
Oei. Ik hoop niet dat ze het komende half jaar dan langer dan twee uur alleen hoeft te zijn. Als je het goed aanpakt zit er best een dikke kans in dat ze uiteindelijk wel een stuk langer alleen kan zijn, maar dit heeft ze blijkbaar nog nooit gekund. Misschien valt het met de juiste aanpak mee en kan ze met een maand al een uur of vijf alleen zijn, maar ik zou er niet vanuit gaan.

Hoelang is er niemand thuis als jullie werken?
Heb je oppas voor als jullie beiden aan het werk zijn? Dat lijkt me in dit geval echt onontbeerlijk.
Cipress schreef:Ze heeft nog maar één keer 's nachts binnen geplast. Ze ligt niet op onze slaapkamer, omdat wij dat niet fijn vinden. Ze ligt op de gang, waar onze slaapkamerdeur op uit komt.
Kijk eens hoe ze het doet als je de slaapkamerdeur openlaat en de ingang aflsuit middels een kinderhekje bijv. Dan is ze niet op de slaapkamer, maar heeft ze toch contact.

Cipress schreef:Maar eigenlijk zou ik het anders willen. Ik wil het probleem aanpakken.
Super dat je de oorzaak wil aanpakken en niet voor symptoombestrijding wil gaan :ok: .
Cipress
Vaste gebruiker

Hylos schreef:Je moet het niet als aanval zien hoor. Er is hier veel kennis en ervaring en dan weet je gewoon dat het heel logisch kan zijn dan een hond die je net hebt, niet zindelijk is. Niet iedereen weet dat natuurlijk. Het heeft ook niks te maken met hoe vaak je de hond uit laat. Het heeft puur te maken met het feit dat je hond nog niet zo lang alleen kan zijn en daarom (wellicht uit angst) gaat plassen en poepen. Misschien voelt ze zich veiliger in een bench en plast dan niet, je kunt het proberen. Verder erg langzaam opbouwen, het komt wel goed.. bij de ene hond wat sneller dan de andere.

Edit: en natuurlijk zijn er ook honden die echt niet alleen kunnen zijn, maar aangezien ze al 2 uren alleen kan zijn lijkt me dat niet aan de orde. Eigenlijk al heel knap, die 2 uren!
Ik moet het ook niet zo zien, maar het in natuurlijk ook internet en kan harder overkomen dan dat het bedoelt is. Dankje voor je fijne reactie! We gaan even kijken hoe en wat. Ik ben nu ook met de oude eigenaar in gesprek met hoe het voor haar was. Ze herkent wel alles wat ik zeg. Zoals Dreesje al zei, honden kunnen zich ook heel veilig voelen in een bench. Niet dat we haar meteen opsluiten, maar een fijne plek voor haar maken. Een beschutte plek voor haar alleen. Zodat ze los kan lopen, maar ze ook haar eigen speciale, veilige plek kunt gebruiken als ze daar behoefte aan heeft. Is toch wel beschutter dan alleen een kussen. (Is bij katten ook vaak zo, als ze bang zijn. Zoeken ze ook kleine, beschutte plekjes op. Al is Kyra geen kat. Haha.)
Afbeelding
Cipress
Vaste gebruiker

Hylos schreef:Je moet het niet als aanval zien hoor. Er is hier veel kennis en ervaring en dan weet je gewoon dat het heel logisch kan zijn dan een hond die je net hebt, niet zindelijk is. Niet iedereen weet dat natuurlijk. Het heeft ook niks te maken met hoe vaak je de hond uit laat. Het heeft puur te maken met het feit dat je hond nog niet zo lang alleen kan zijn en daarom (wellicht uit angst) gaat plassen en poepen. Misschien voelt ze zich veiliger in een bench en plast dan niet, je kunt het proberen. Verder erg langzaam opbouwen, het komt wel goed.. bij de ene hond wat sneller dan de andere.

Ik moet het ook niet zo zien, maar het in natuurlijk ook internet en kan harder overkomen dan dat het bedoelt is. Dankje voor je fijne reactie! We gaan even kijken hoe en wat. Ik ben nu ook met de oude eigenaar in gesprek met hoe het voor haar was. Ze herkent wel alles wat ik zeg. Zoals Dreesje al zei, honden kunnen zich ook heel veilig voelen in een bench. Niet dat we haar meteen opsluiten, maar een fijne plek voor haar maken. Een beschutte plek voor haar alleen. Zodat ze los kan lopen, maar ze ook haar eigen speciale, veilige plek kunt gebruiken als ze daar behoefte aan heeft. Is toch wel beschutter dan alleen een kussen. (Is bij katten ook vaak zo, als ze bang zijn. Zoeken ze ook kleine, beschutte plekjes op. Al is Kyra geen kat. Haha.)
Afbeelding
Cipress
Vaste gebruiker

Zamunda schreef:
Cipress schreef:De vorige eigenaar zei ook dat ze niet te lang alleen kon zijn, maar daar ging ze ook niet vaak naar buiten, dus dachten het misschien anders zou worden als ze bij ons wel een ritme heeft. We verwachten helemaal niet zoveel meer van haar. We waren toen aan het zoeken hoe en wat en dat hebben we voor ons nu gevonden. Het gedrag wat ze nu heeft, had ze bij de vorige eigenaar ook. Dus dat heeft niet zoveel met ons te maken, lijkt mij?
Oei. Ik hoop niet dat ze het komende half jaar dan langer dan twee uur alleen hoeft te zijn. Als je het goed aanpakt zit er best een dikke kans in dat ze uiteindelijk wel een stuk langer alleen kan zijn, maar dit heeft ze blijkbaar nog nooit gekund. Misschien valt het met de juiste aanpak mee en kan ze met een maand al een uur of vijf alleen zijn, maar ik zou er niet vanuit gaan.

Hoelang is er niemand thuis als jullie werken?
Heb je oppas voor als jullie beiden aan het werk zijn? Dat lijkt me in dit geval echt onontbeerlijk.
Cipress schreef:Ze heeft nog maar één keer 's nachts binnen geplast. Ze ligt niet op onze slaapkamer, omdat wij dat niet fijn vinden. Ze ligt op de gang, waar onze slaapkamerdeur op uit komt.
Kijk eens hoe ze het doet als je de slaapkamerdeur openlaat en de ingang aflsuit middels een kinderhekje bijv. Dan is ze niet op de slaapkamer, maar heeft ze toch contact.

Cipress schreef:Maar eigenlijk zou ik het anders willen. Ik wil het probleem aanpakken.
Super dat je de oorzaak wil aanpakken en niet voor symptoombestrijding wil gaan :ok: .
Is erg verschillend. Mijn vriendin is verpleegkundige en heeft dus wisselende diensten en ik werk als juf op een basisschool. Maar als de uitlaat service komt, dan is ze tussen ons en haar steeds een uur of 3 a 4 tussen. Dus kijken voor een oppas is geen slecht idee!

Ja, ze heeft het in 2 weken tijd maar één keer gedaan. Nu ook sinds ze 3 dagen loops is ofzo, dus kan daar ook mee te maken hebben? Ik denk dat we het vannacht even aankijken en anders dan gaan we aanpassingen maken.

En dankjewel! Ik ben altijd van het oplossen en niet de makkelijkste weg nemen. Want dan blijft het probleem er nog. Dan is het voor ons opgelost en niet voor haar en dat vind ik toch het belangrijkste. Dat zij er ook minder last van heeft.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Cipress schreef:Is erg verschillend. Mijn vriendin is verpleegkundige en heeft dus wisselende diensten en ik werk als juf op een basisschool. Maar als de uitlaat service komt, dan is ze tussen ons en haar steeds een uur of 3 a 4 tussen. Dus kijken voor een oppas is geen slecht idee!
En begrijp ik dan goed dat het ook voor zal komen dat ze in totaal 6 à 8 uur alleen moet zijn (dus twee keer die 3 à 4 uur)? Voor veel honden telt de tweede keer alleen zijn op een dag zwaarder dan de eerste keer, dus een hond die een uur of drie alleen kan zijn kan niet zomaar na een onderbreking nogmaals drie uur alleen zijn. Kan zijn dat er flink wat tijd overheen gaat voordat ze dat trekt.

Oppas of opvang lijkt mij echt heel belangrijk ja, echt even vaart achter zetten hoor :ok: .
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Het kán wel met de loopsheid te maken hebben.
Mila heeft ook wel eens in huis geplast en gepoept toen ze loops was, terwijl zij superzindelijk is en ook totaal geen problemen heeft met alleen zijn. Het is één keer gebeurd en daarna nooit meer. De enige verklaring die ik er toen voor kon vinden, was dat het met de loopsheid samenhing. Maar misschien zijn gewoon haar maag/darmen van streek geweest, wie weet.

Los daarvan: misschien kan jullie hond uiteindelijk best een paar uurtjes alleen blijven, maar is het nu nog te vroeg om daarmee te beginnen. Ik zou dus ook voorlopig zorgen voor oppas en nog even wachten met het alleen laten. En eventueel een ip-camera gebruiken als je gaat beginnen met alleen laten, zodat je kunt zien hoe ze zich gedraagt. Het binnen plassen/poepen kan zeker ook met stress te maken hebben. Tot ze helemaal gewend is, is daar nog niet veel zinnigs over te zeggen, ook niet over of ze uiteindelijk best een paar uurtjes alleen kan blijven.
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Goh, mijn reactie was totaal niet als aanval bedoeld... Nu ik het teruglees kan ik er ook niet echt in vinden wat je er aanvallend aan vindt. Ik wilde alleen meedenken en (hopelijk) onderbouwd advies geven over de situatie. Vervelend dat dat anders overkwam. Gelukkig heb je aan de andere reacties wel iets, ik hoop dat het gaat lukken voor jullie. :)
Cipress
Vaste gebruiker

RedPassion schreef:Goh, mijn reactie was totaal niet als aanval bedoeld... Nu ik het teruglees kan ik er ook niet echt in vinden wat je er aanvallend aan vindt. Ik wilde alleen meedenken en (hopelijk) onderbouwd advies geven over de situatie. Vervelend dat dat anders overkwam. Gelukkig heb je aan de andere reacties wel iets, ik hoop dat het gaat lukken voor jullie. :)
Ik heb ook zeker wel wat aan jouw reactie hoor! Ik waardeer het zeer zeker. Maar ik denk dat het vooral voor mezelf zo voelt en niet zozeer de reactie zelf. Komt ook vooral omdat, vooral bij de andere topics, terwijl ik zo aan het zoeken was naar de goede manier voor Kyra, het soms wat aanvallend overkwam en als ik dan weer hoor dat ik dan teveel en te snel wil, terwijl dat helemaal niet zo is. Ik was/ben gewoon zoekende. Vandaar dus. Niks persoonlijks!:)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”