Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppy en zwemmen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Aelynn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 1

Puppy en zwemmen

Ongelezen bericht door Aelynn »

Onze Duitse Herder pup genaamd Arya, is inmiddels 15 weken en weegt 14 kilo. Ze is erg lief maar ook behoorlijk actief. Het leek ons leuk om een keertje met haar te gaan zwemmen.
Nu heb ik gelezen op het forum dat de meeste hun honden ook in de winter laten zwemmen, maar niet te lang en daarna goed afdrogen. Alleen, ik kan mij voorstellen dat dit bij een puppy anders werkt omdat ze nog zo jong zijn.
Kunnen wij met haar gaan zwemmen? En zo ja, met welke temperaturen kunnen wij dan het beste gaan?
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Puppy en zwemmen

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Tara schreef:Ja, het kan.
Moet het ook?
Ik zou dat lekker laten zitten tot het voorjaar en de watertemperatuur wat beter is. Verder zou ik het vooral aan de hond zelf overlaten en er geen projectje van maken.
Eens.
Als ze zelf bedenkt om te gaan zwemmen zou ik haar niet tegenhouden. Maar ik zou het nu ook niet aanmoedigen.
Aelynn
Zeer actief

Okay, ik vroeg me af omdat ik dacht dat het beter is om honden op jonge leeftijd met van alles kennis te laten maken. Maar goed, over een paar maanden is ze natuurlijk nog steeds een puppy. ;)
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Mijn hond was als pup zelfs bang voor water. Zelfs waterplassen ontliep ze met de expertise van een tijger. Pas toen ze een maand of...ik geloof 8 was, en het goede voorbeeld kreeg van een andere hond, begon ze water grappig te vinden. Grappiger. Tof. GAAAAAAAF!

Is helemaal goedgekomen. Met zo'n pup zou ik inderdaad nog niet willen zwemmen, het water is akelig koud nu ;) Wat dus wil zeggen dat je ze niet als pup al kennis hóeft te laten maken met water. Dat komt vanzelf wel.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Bovendien leren sommige honden makkelijker zwemmen met een baas die het voor doet..... KOUD! :engel:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

veertje schreef:Bovendien leren sommige honden makkelijker zwemmen met een baas die het voor doet..... KOUD! :engel:
Haha, dat hebben we vorige zomer ook gedaan, bij het Gat van Waalre :goeie: Heb volgens mij nog de littekens op m'n rug staan, clinging on for dear life :mrgreen:
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Alex was de enige die het water inging bij de puppy kursus :ok:
We liepen naar de beek achter het trainings veld, alle pups keken op veilige afstand naar het stromende nat, Alex (12 weken oud) nam een aanloop en sprong er in ging kopje onder en zwom toen vrolijk rond :cheer: Klom eruit en natuurlijk midden tussen handlers en pups zich staan uitschudden :I:
Labrador..... :tongue:
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Ik zou het nu niet doen, leren ze alleen maar dat ze koud en nat worden van water. Als het lekker weer is heb je veel meer kans dat ze het fijn gaan vinden.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Nu wel heel koud voor pups om het aan te leren
Je kan overwegen naar een hondenzwembad te gaan, leuk om te zien, en een eerste positieve ervaring
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Gewoon wachten tot het wat warmer is en dan samen het water in :ok:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ga gewoon eens lekker wandelen bij de Berendonck. Is super leuk wandelen en dan kan ze zelf wel kiezen of ze op onderzoek uit wilt in het water. Het is nu natuurlijk super zacht weer voor de tijd van het jaar, het is eigenlijk kei warm, dus het kan zeker wel. Als het dan lekker weer is in het voorjaar ga je er samen lekker in.

Duke durft zolang zijn voeten de grond raken. Echt zwemmen doet hij niet. Als het weer lekker warm is, gaan we eens kijken of hij echt wil zwemmen door het samen te gaan doen.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Het is nu wel vrij zacht, maar met een pup zou ik toch liever wachten tot het water weer wat warmer is.
Dit was vanochtend eigenlijk ook niet mijn bedoeling
Afbeelding
En Elco heeft daarna nog flink gerend om weer warm te worden...
Afbeelding
Ik gooide alleen een dichte schelp terug het water in. Elco heeft serieus geprobeerd hem terug te brengen, maar kreeg er geen grip op. Ging zelfs nog een tweede keer het water in om nog eens te zoeken :I:
Iris-Marie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)

Ongelezen bericht door Iris-Marie »

Als Finna (13 weken) water ziet springt ze erin. Wel snel er weer uit, overigens. Maar dan is ze wel helemaal blij :cheer:
Ze vindt het geloof ik wel koud :mrgreen:

Alleen als het overduidelijk vriest is het 'nee', en dan loopt ze beteuterd door.
Afbeelding
&nicole
Zeer actief

Ongelezen bericht door &nicole »

Catootje sprong als klein wurmpje van een week of 12 van een hoge richel zo het water in. Moest met een been in het water gaan staan om haar er weer uit te vissen :mrgreen: Maar ze had een plezier! Het was toen overigens wel zomer.
Nu met dit weer liggen ze trouwens ook nog te pas en te onpas in het water. Vind ik niet altijd fijn, maar met name Khyra weet de baggerslootjes meestal wel te vinden :love:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Toen Mayke 10 weken was, was t maart na een koude winter en er lag nog geregeld sneeuw en ijs. Ze viel in het water (dacht ik). Ik heb mijn trui uitgetrokken, heb haar afgedroogd en heb haar opgetild, en ben rillend terug naar huis gelopen.

De volgende week deed ze t weer. En weer, en begon er lol in te krijgen :LOL: Het opofferen van mijn eigen kleding heb ik toen maar afgeleerd, en ik rilde harder dan mijn pup.

Als een pup uit zichzelf wil zwemmen, zal ik m inmiddels niet meer tegen houden :mrgreen: Maar als je pup het niet uit zichzelf wil, zou ik afwachten tot het water warmer is. Dan is het makkelijker om je pup er doorheen te kletsen, en is de kans groter dat hij het ook echt leuk gaat vinden. Veel honden vinden koud water helemaal niet fijn en als je je pup nu aanmoedigt om het koude water in te gaan, zou hij afkeer tegen zwemmen kunnen gaan krijgen.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Hier zwemmen ze wel, maar de jongste is 9 maanden dus heeft in de zomer al leren zwemmen.
Tijdens de wintermaanden ga ik wel naar een zwembad om ze bewust te laten zwemmen. Moest ik dan een nieuwe pup hebben, zou ik die ook in het zwembad leren zwemmen.
Aelynn
Zeer actief

Bedankt voor alle uitgebreide reacties.
Een hondenzwembad heb ik nog nooit van gehoord, daar ga ik Google maar eens over raadplegen.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Mijn jongste is net 6 maanden, die hebben we nu 4 weken. Bij zijn eerste eigenaar(die had een burnout) heeft hij bijna niks geleerd of gezien. Mijn andere 2 honden gaan graag het water in, de 1 om te poedelen en de ander om te zwemmen.

Na een week liep ik met mijn laarzen tot halverwege mijn kuit in het water. Dico hobbelde vrolijk achter mij aan. Kwam vervolgens tot de conclusie dat hij in iets stond wat geen normale ondergrond was :O: .
Hij liet zijn stok vallen(die gelijk werd gejat), keek mij aan met een blik van HELP. Toen voorzichtig met z'n voorpoot harken, stapje, nog een stapje. En ineens hé dat is leuk! Sindsdien loopt hij zo het water in, tot slechts 30cm diep, maar zwemmen komt in het voorjaar wel :wink:

Mijn mechels heb ik nooit gedwongen, die zwommen nu stuk voor stuk graag. Hippo(de staffordachtige) vond het maar niks, toen voorzichtig met hem gezwommen(lees zwemvest aan, dan onder zijn buik ondersteunen) en na een paar keer zag hij er de lol wel van in. Echt zwemmen doet hij alleen als het water >12gr is, anders lekker poedelen.
Als het onder de 10 graden is, laat ik mijn honden trouwens niet zwemmen, ze mogen dat ongeveer tot hun buik in het water maar niet verder.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Aelynn schreef:Bedankt voor alle uitgebreide reacties.
Een hondenzwembad heb ik nog nooit van gehoord, daar ga ik Google maar eens over raadplegen.
Www.holvanpluto.be
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”