Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Roofvogelvergiftiging

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

korthaar
Zeer actief

Roofvogelvergiftiging

Ongelezen bericht door korthaar »

https://www.politie.nl/nieuws/2016/janu ... iging.html

Van de Fjeld Minsken moet je het maar hebben.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Roofvogelvergiftiging

Ongelezen bericht door laeken »

Walgelijk en geen op zichzelf staand incident helaas.
Afbeelding
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nyckle »

Aan zo'n stroper nooit weer een akte afgeven.
korthaar
Zeer actief

Op naar de volgende muizenplaag in Fryslan, mede dankzij de vossenvervolging en deze crime passionelle
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Tja het leed in deze wereld komt toch op de conto van de mensen he, meestal gestoorde exemplaren, maar helaas het zijn er nogal was :ugh:
ongelooflijke stomkoppen :mep: :(
korthaar
Zeer actief

Het is ook wel iets om als hondenbaas in je achterhoofd te houden.
Je zal de eerste niet zijn, die door deze praktijken z'n hond verliest.
nyckle
Zeer actief

korthaar schreef:Het is ook wel iets om als hondenbaas in je achterhoofd te houden.
Je zal de eerste niet zijn, die door deze praktijken z'n hond verliest.
Je doelt zeker op automobilisten?

Ik kan me niet voorstellen, dat er veel jagers zijn die een hond in de pot willen hebben.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Vergiftigd aas eten wordt er bedoeld volgens mij.

En ja ze hebben er nu 1 te pakken maar hoeveel ontlopen de dans :ugh:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

fenneke schreef:Vergiftigd aas eten wordt er bedoeld volgens mij.

De schuld van die persoon is nog niet bewezen.
Maar ALS hij de dood heeft veroorzaakt van die roofvogels hoop ik dat hij stevig wordt aangepakt.
Akte definitief kwijt en op zijn minst een gigantische boete.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
korthaar
Zeer actief

ranetje schreef:

Maar ALS hij de dood heeft veroorzaakt van die roofvogels hoop ik dat hij stevig wordt aangepakt.
Deze excessen zullen pas stoppen als de overheid geen jachtvergunningen meer afgeeft aan hobby-jagers.
nyckle
Zeer actief

Er zijn ook hondenhaters die vergiftigde worst over de schutting gooien. Wat doe je daar mee korthaar?
Er zijn ook automobilisten die dronken iemand dood rijden. Wat doe je daar mee?
Er zijn gasten, die hun hond uren laten staan voor wild, of de hond er achteraan sturen. Wat doe je daar mee?
Er zijn gasten, die een paard van achteren open snijden. Wat doe je daar mee?

Je vergeet, dat er altijd kaf tussen het koren zit. Je kan niet elke jager verantwoordelijk houden voor het vergiftigen van roofvogels.
ranetje
Zeer actief

korthaar schreef:
ranetje schreef:

Deze excessen zullen pas stoppen als de overheid geen jachtvergunningen meer afgeeft aan hobby-jagers.
Zo kan je dat absoluut niet stellen korthaar.

nyckle zegt het goed. :ok:
Overal zitten rotte appels tussen.
Haal ze er uit, maar vernietig niet alle kennis en deskundigheid t.a.v. wild en wildbeheer die aanwezig is bij het jagende deel van de bevolking.
Ik vind, gezien de studie die moet worden gedaan en het examen dat moet worden afgelegd, de term hobbyjager al niet juist.
Maar iedereen over één kam scheren lijkt me nog vele malen kwalijker.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
korthaar
Zeer actief

ranetje schreef:Haal ze er uit, maar vernietig niet alle kennis en deskundigheid t.a.v. wild en wildbeheer die aanwezig is bij het jagende deel van de bevolking.
Ik vind, gezien de studie die moet worden gedaan en het examen dat moet worden afgelegd, de term hobbyjager al niet juist.
:LOL:
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

Jammer hoor :ugh:
nyckle
Zeer actief

korthaar schreef:
ranetje schreef:Haal ze er uit, maar vernietig niet alle kennis en deskundigheid t.a.v. wild en wildbeheer die aanwezig is bij het jagende deel van de bevolking.
:LOL:
Hier lacht vast iemand, die het examen van horen-zeggen heeft gedaan. :scratch:
nyckle
Zeer actief

Tara schreef:Je kunt het natuurlijk ook gewoon negeren hè?
Dom gestook is het. Ik zei het vanmiddag al: als men een hond wil slaan vindt men licht een stok.
Natuurlijk kun je negeren. Iedereen kan iedereen negeren. Maar is er dan ook nog een forum?

Deze man heeft iets met jacht. Anders had hij niet een korthaar. Eigenlijk vermoed ik dat deze baas van korthaar gewoon jaloers is. Hij geniet in elk geval van zijn hond. Laat het dier dooie visjes apporteren. Of de hond doet het zelf. Kan ook. Dat natuur van het beest moet toch zijn/haar gang gaan toch?

Ik vind het allemaal wel best. Zolang hij jagers en stropers maar niet over een kam scheert.
Dat is wat er nu aan de hand is. Daar reageer ik op.
nyckle
Zeer actief

Zoals je weet verspil ik geen energie. Korthaar mag verder nadenken over zijn/haar beweringen. Als je zo vast in je schoenen staat om als veganist te leven. Daar denk ik over na gedacht te hebben, Heeft hij nu weer wat geestelijk voer om over zijn eigen zienswijze na te denken.

Er is altijd een stok om een hond te slaan. Laat deze stok dan een boemerang zijn. Door korthaar geworpen. Ik hoop dat hij goed kan vangen.
korthaar
Zeer actief

nyckle schreef:Deze man heeft iets met jacht. Anders had hij niet een korthaar.
Nee, dat komt zo.
Een oude buurman had gediend bij de hondenbrigade,maar had zelf 2 Kortharen.
Heb toen een Korthaar genomen, omdat die volgens hem slimmer zouden zijn dan een Herder.
Gemak dient de mens.
nyckle
Zeer actief

korthaar schreef:
nyckle schreef:Deze man heeft iets met jacht. Anders had hij niet een korthaar.
Nee, dat komt zo.
Een oude buurman had gediend bij de hondenbrigade,maar had zelf 2 Kortharen.
Heb toen een Korthaar genomen, omdat die volgens hem slimmer zouden zijn dan een Herder.
Gemak dient de mens.
En nu stopt die korthaar ook je pijp? :engel:
ranetje
Zeer actief

Cleva schreef:Overigens begrijp ik niet precies waarom je als jager roofvogels zou willen vergiftigen.
Daar heeft een jager toch geen last van?
Het lijkt me eerder iets voor een lokale duivenmelker.

Mijn duiven verdwijnen momenteel ook stuk voor stuk vanwege de haviken. Dit najaar waren het er nog 15. Nu 6.
Daar vind ik verder niets van, hoor, maar ik kan me voorstellen dat anderen dat heel erg vervelend zouden vinden. Niet dat je daar dan iets aan mag doen want het mag gewoon niet. En terecht.
:ok:
Een jager met normaal gezond verstand zal geen roofvogels vergiftigen, maar niet alleen de duivenmelker zal een roofvogel wel eens vervloeken.
Roofvogels hebben het niet alleen voorzien op duiven.
De weidevogels, en dan vooral de jongen kunnen ook aan ze ten prooi vallen.
Het is beter vermoed ik (?), om die weidevogels bescherming te bieden door akkerranden met wilde zaden in te zaaien zodat er ruigte is waar ze in weg kunnen kruipen.
Ook veiliger voor jonge hazen.
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

ranetje schreef:
Cleva schreef:Overigens begrijp ik niet precies waarom je als jager roofvogels zou willen vergiftigen.
Daar heeft een jager toch geen last van?
Het lijkt me eerder iets voor een lokale duivenmelker.

Mijn duiven verdwijnen momenteel ook stuk voor stuk vanwege de haviken. Dit najaar waren het er nog 15. Nu 6.
Daar vind ik verder niets van, hoor, maar ik kan me voorstellen dat anderen dat heel erg vervelend zouden vinden. Niet dat je daar dan iets aan mag doen want het mag gewoon niet. En terecht.
:ok:
Een jager met normaal gezond verstand zal geen roofvogels vergiftigen, maar niet alleen de duivenmelker zal een roofvogel wel eens vervloeken.
Roofvogels hebben het niet alleen voorzien op duiven.
De weidevogels, en dan vooral de jongen kunnen ook aan ze ten prooi vallen.
Het is beter vermoed ik (?), om die weidevogels bescherming te bieden door akkerranden met wilde zaden in te zaaien zodat er ruigte is waar ze in weg kunnen kruipen.
Ook veiliger voor jonge hazen.
We komen geloof ik in het land van belangen. De Boer wil elke cm grond benutten. Het is zijn inkomen. Daar heb ik begrip voor.

Ik wil graag een haas zien! grondbroeders!
Waar en hoe schep ik mijn mogelijkheden? Ik kan natuurlijk veganist worden, of vegetariër. Maar dat ben ik niet. Ik ben in elk geval omnivoor. Een ontkenning heeft geen zin.
En mens is een omnivoor. Of deze mens ontkent een gedeelte van zichzelf.

Een mens zal, hoe dan ook tekorten in zijn/haar dieet moeten aanvullen. Fabrieks-vitb12? Is dat natuurlijk? Soja, Zo nee?
Mensen eten de soja. Het schroot gaat naar de dieren. Nou ja, wij zijn ook dieren. Zoogdieren die kunnen nadenken. Dat hoop ik dan maar.

Een idioot, die bewust de wet overtreed? Met een wapenvergunning? (Let wel vergunning daar zit het woord gunnen in) moet niks en nooit iets worden gegund wat met een wapen te maken heeft.

Wild is het enige echte biologische vlees, wat men op tafel kan zetten. Zonder enig toevoegsel. Puur.
Daar kan geen Vegetarische slager tegen op.

Ik herinner het uur
De seconde.
Ik schoot.
Dood.

Dood.
nu op mijn bord
Ik zie..
Jou leven?
gaat voort.
korthaar
Zeer actief

nyckle schreef:Ik herinner het uur
De seconde.
Ik schoot.
Dood.

Dood.
nu op mijn bord
Ik zie..
Jou leven?
gaat voort.
Schiet zo'n afgeknald weerloos beestje niks mee op, met dat lippen trillerig gedoe.
nyckle
Zeer actief

korthaar schreef:
Schiet zo'n afgeknald weerloos beestje niks mee op, met dat lippen trillerig gedoe.[/quote]

Weerloos? Jij schiet je in je onkunde tekort.
Een dier is NOOit weerloos. Ik knal niet zomaar. Als ik schiet, trillen mijn lippen niet.
Maar dat is voor mij een weet. Voor jou waarschijnlijk een vieze gedachte.

Maakt niet uit hoor. Ik weet wat ik doe. Jij zal het waarschijnlijk nooit ervaren.

Wij zullen het nooit eens worden korthaar. Dat is niet erg.

Ik span me in, om binnen de wet en in samenwerking met de boer, alles eruit te halen, wat er uit te halen is. Dit betekend, dat er een grote verantwoordelijkheid rust op de schouders van jager en de boer.

Als jachthouder ben ik de verplichting aangegaan om alles in het werk te stellen om een zo groot mogelijke diversiteit aan wild te beheren. Iets, waar jij waarschijnlijk nooit bij stil hebt gestaan.
Jagen is niet een spelletje van zoveel mogelijk schieten. Veel meer kijken.

Aan Hazen kom ik in mijn veld de komende 5 jaar niet. Ik schiet zoveel mogelijk woerden. Dan is er nog schadebestrijding.
Ja, een boer heeft soms ....€ schade. Die wil jij niet betalen. Zowel? Ik geef je graag het bankno. van mijn boer.
korthaar
Zeer actief

nyckle schreef:
korthaar schreef:Ik schiet zoveel mogelijk woerden.
Richten die meer landbouwschade aan als een eend?
nyckle
Zeer actief

Is dit een vraag aan je zelf? Denk een na.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Die verzuipen eenden als er te veel van zijn. En doordat ze de eenden verzuipen zijn er relatief nog meer woerden t.o.v. eenden.
nyckle
Zeer actief

Een(d) van de redenen. Het eendje is veel kwetsbaarder voor predatoren. Vak is de verhouding een(d) op 4 woerd.

Ik probeer zoveel mogelijk woerden te schieten.
Dit jaar goed gelukt. 34 woerden 4 eendjes. Die eendjes waren vroeg in het seizoen.Dan is het verschil bijna niet te zien.

Vandaag rondje veld gemaakt. Laatste dag van het seizoen. Veel smienten. Toen ik langs de tochtvaart reed, slapende wilde eenden.
Het is goed en mooi geweest.

In de vriezer rust ultiem biologisch vlees. Veel mensen zullen er van mee genieten.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

het probleem van de eenden is niet dat er teveel zijn maar dat er gevoerd wordt. De concentratie eenden in de broedtijd is dus te hoog. Stel je voert niet, dan zal de eend dus veel meer verspreid voorkomen. Ga maar eens zoeken naar eenden in de natuur. De wilde eend kom je niet tegen in grote groepen in de broedtijd maar juist in paren of anders in elk geval in hele kleine groepjes. Dan verzuipen ze geen eenden maar bewaken juist hun eendje.

Rondom menselijke bewoning barst het van de eenden. Daar kom je dus die problemen van 20 woerden op 1 eendje tegen. Dat heb ik in de natuur nog nooit gezien. Ik loop elke dag in de polder en overal waar water is. Bij meren, vaarten en noem maar op. Omdat dat ver van de menselijke bewoning is zie je daar dus hooguit groepjes eenden van 5 stuks ofzo. In de broedtijd zie je vaak twee woerden een stuk water bewaken. Daar broedt dan ergens een eendje. Nooit zie je 25 woerden druk en onrustig zwemmen in de natuur om bovenop elke eend te duiken die van haar nest komt. In stadparken is dat schering en inslag door het voederen. Dan krijg je 100 eenden in een kleine vijver. :wink: En daar kan je dan wel op gaan ingrijpen. Dus elke keer massa's woerden wegknallen. Dat is echter zinloos. Elke eend krijgt per jaar wel 15 of meer pullen. Hoe meer plaats er is hoe meer pullen er groot worden. Binnen het jaar zit je weer op oud niveau.

Geldt ook voor de vos. Genoeg onderzoeken die aantonen hoe dat werkt. Wordt er gejaagd op vossen dan krijgen ze grotere nesten. In een gebied met veel vossen zijn de nesten vaak 4 stuks. In gebieden waar de vos wordt afgeschoten en dus waar heel veel vreten is en geen stress krijgen ze nesten van tot wel 10 jongen. En zodra je een vos wegschiet is dat gebied vrijwel direct weer ingenomen door een nieuwe vos. Het jagen op vossen is aantoonbaar zinloos. Je zal constant moeten jagen wil je een gebied enigszins vosvrij houden. Dus elke vos direct wegschieten. Dan nog komt er elke keer direct weer een nieuwe vos. Elk jaar zorgt de vos er nl voor dat er genoeg jonge vossen geboren worden om alle plaatsen waar nu een vos woont weer in te nemen. Voor elke vos staat er een nieuwe klaar. En als die er niet staat wordt die in elk geval geboren in het voorjaar. Dan is de nieuwe vos er het jaar erna.

Hoe meer je schiet op vossen, hoe meer vossen er bij komen.

Het vergiftigen van roofvogels wordt gedaan om evt predatie op jonge hazen, konijnen, fazanten en eenden te verminderen. Bij mij in de polder pakken de buizerden regelmatig jonge hazen. Heel bijzonder om te zien. Ma haas rent dan soms achter de buizerd aan en de jonge haas schreeuwt ook om hulp. Als je buizerden gaat vergiftigen dan hou je meer hazen over. Dat is gewoon een feit. Daarom doen sommige jagers dat. Elk jaar lees je wel stukken in kranten of op internet van massale roofvogelvervolging in jachtgebieden. Het is geen op zichzelf staand iets. Wel snap ik dat lang niet alle jagers het daarmee eens zullen zijn. Maar het gebeurt wel regelmatig helaas. Google er maar eens op en kijk naar de plaatjes. Hier lagen afgelopen jaar vergiftigde vossen. We zagen twee dode vossen in het bos bij een dassenleger. Intact met de haren overeind alsof ze zo doodgevallen waren. Geen krasje en geen druppel bloed. Vrienden van ons zagen er ook liggen. Er heeft echt een massale vergiftiging plaats gevonden. Het jaar ervoor kwam er een vos naar onze tuin toe op klaar lichte dag. Helemaal duizelig en ook met de haren recht omhoog. Hij liep zo naar me toe en week pas op 2-3 meter afstand af. Kroop bij mensen in de tuin en verdween. Daar was ook iets niet helemaal pluis aan.

Dus ja, dat vergiftigen is iets wat meer voor komt helaas.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Duidelijk verhaal laeken. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”