Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opeens dwingend blaffen bij alleen zijn

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
Aantal honden: 2

Opeens dwingend blaffen bij alleen zijn

Ongelezen bericht door Anke »

Wij zijn gaan samenwonen en de honden zijn met mij meegegaan. Ik werk veel vanuit thuis dus dat is ideaal. De dagen dat ik niet thuis werk gaan ze naar mijn ouders. Dat gaat prima.

We wonen hier inmiddels zo'n 2 maanden en ik ben de eerste drie weken de hele tijd thuis geweest zodat de honden konden wennen. Daarna langzaam alleen gelaten en dit ging goed.
Vandaag moest ik weg (kentekenplaten gestolen van mijn nieuwe auto dus aangifte doen) en terwijl ik buiten op mijn vervoer stond te wachten, hoorde ik ze blaffen en joelen. Echt van dat dwingende geblaf. Ze doen het ook als ik naar boven ga, terugkom van de wc, als we gaan wandelen. Heel irritant.
Ik was echt geïrriteerd en heb getwijfeld om boos terug naar binnen te stampen. Toch maar niet gedaan. Na een kwartier hoorde ik nog steeds af en toe een blaf. Toen ik na een uur thuis kwam lagen ze in coma lekker in het zonnetje.

Het is duidelijk: ze dwingen hun aandacht af. Laatst waren wij boven het bed opmaken en hebben ze het serieus drie kwartier volgehouden om te blaffen en te piepen en te joelen. Ik ben halverwege ontzettend boos naar beneden gelopen en heb ze verbaal eens flink de wacht aangezegd. Ik was nog geen 5 tellen boven en het begon weer opnieuw..
Hoe doorbreek ik dit gedwing?
Ik ben gewoon veel thuis en heb me al voor genomen om iedere dag even weg te gaan, boodschappen ofzo. Maar ik wil ook dat ze stil zijn als ik boven wat poets/douche/opruim of naar de wc moet. Ik weet zeker dat het geen paniek/onrust is.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Opeens dwingend blaffen bij alleen zijn

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik denk dat het al goed kan helpen als je momenten inlast waarop je niet 'beschikbaar' bent voor de honden. Dus je bent thuis, maar na de ochtendwandeling (bijvoorbeeld) ben je zo'n twee uur (of langer) niet beschikbaar. Geen reactie op ze, net alsof je er niet bent.
Anke
Zeer actief

Zamunda schreef:Ik denk dat het al goed kan helpen als je momenten inlast waarop je niet 'beschikbaar' bent voor de honden. Dus je bent thuis, maar na de ochtendwandeling (bijvoorbeeld) ben je zo'n twee uur (of langer) niet beschikbaar. Geen reactie op ze, net alsof je er niet bent.
Ja, daar was ik ook al aan het denken. Ze zijn al wat ouder dus ik werd soepeler. En ze moesten wennen aan het nieuwe huis en ik had alle geduld. Maar met en met worden ze wat teveel prinsjes en eisen ze misschien toch wat teveel de aandacht op. Het gaat zo geleidelijk. En ik ben normaal ook altijd thuis en beschikbaar ja. Ik ga twee keer per dag momenten in lassen dat ik gewoon doe alsof ze er niet zijn. Uitdaging hoor :tongue:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Heavy schreef:Ik was dus wel heel boos naar binnen gelopen.
Op heterdaad betrappen lijkt me het beste .
Als het inderdaad aandacht opeisend blaffen is, had ik dat ook gedaan. En verder even de touwtjes over het geheel iets strakker aantrekken.
Afbeelding
Anke
Zeer actief

alm@ schreef:
Heavy schreef:Ik was dus wel heel boos naar binnen gelopen.
Op heterdaad betrappen lijkt me het beste .
Als het inderdaad aandacht opeisend blaffen is, had ik dat ook gedaan. En verder even de touwtjes over het geheel iets strakker aantrekken.
Dat doe ik dus wel als ik boven ben en ze zo te keer gaan. Ze zijn dan 5 seconden onder de indruk, gaan braaf zitten maar zodra ik mijn kont keer begint het opnieuw. En ik wilde niet dat ze gingen denken dat ik naar binnen kom als ze zoveel lawaai maken. De frequentie van het blaffen werd ook minder dus vandaar dat ik dacht dat het beter was om even door te zetten. Gelukkig wonen we vrijstaand.

De touwtjes iets strakker aan trekken, hoe doe je dat concreet?
Het is in al die jaren nog nooit nodig geweest, ze zijn altijd braaf. Dus ik moet even zoeken naar manieren om ze wat minder claimerig te maken.
Anke
Zeer actief

Heavy schreef:Ze doen het dus als je naar boven gaat , als je van de wc terugkomt en als je gaat wandelen.
Ik zou als je naar boven gaat en ze beginnen meteen naar beneden stormen en ze toespreken en op hun plaats sturen en dan wachten tot ze echt rustig zijn dus niet 5 seconden . En dan pas weer naar boven.

Als je terugkomt van de wc lijkt het me geen aandacht opeisen maar opwinding?
Of zijn ze gewend dat je na de wc gaat wandelen met ze :wink:
Ik zou ze dan gewoon toespreken en op hun plaats sturen.

Als je gaat wandelen en ze beginnen dan meteen riemen weg en weer op de bank gaan zitten.
Dus als ik naar boven ga me meteen omdraaien als ze idioot gaan doen en ze streng toe spreken? Het probleem is een beetje dat we een glazen deur naar de gang hebben dus ze zien het als ik naar beneden kom en dat is alweer een signaal om volledig uit hun stekker te gaan.
Terugkomen van de wc is opwinding ja, maar als ik op de wc zit blaffen ze ook voor de deur. En als ik dan terugkom (en ze negeer) breekt de hel los.

Wandelen heb ik nu wel redelijk onder controle. We kunnen hier eigenlijk gewoon los de voordeur uit, maar nu moeten ze wachten en volgen en dan zijn ze stil.
Anke
Zeer actief

Heavy schreef:
Anke schreef:
Heavy schreef:Ze doen het dus als je naar boven gaat , als je van de wc terugkomt en als je gaat wandelen.
Ik zou als je naar boven gaat en ze beginnen meteen naar beneden stormen en ze toespreken en op hun plaats sturen en dan wachten tot ze echt rustig zijn dus niet 5 seconden . En dan pas weer naar boven.

Als je terugkomt van de wc lijkt het me geen aandacht opeisen maar opwinding?
Of zijn ze gewend dat je na de wc gaat wandelen met ze :wink:
Ik zou ze dan gewoon toespreken en op hun plaats sturen.

Als je gaat wandelen en ze beginnen dan meteen riemen weg en weer op de bank gaan zitten.
Dus als ik naar boven ga me meteen omdraaien als ze idioot gaan doen en ze streng toe spreken? Het probleem is een beetje dat we een glazen deur naar de gang hebben dus ze zien het als ik naar beneden kom en dat is alweer een signaal om volledig uit hun stekker te gaan.
Terugkomen van de wc is opwinding ja, maar als ik op de wc zit blaffen ze ook voor de deur. En als ik dan terugkom (en ze negeer) breekt de hel los.

Wandelen heb ik nu wel redelijk onder controle. We kunnen hier eigenlijk gewoon los de voordeur uit, maar nu moeten ze wachten en volgen en dan zijn ze stil.
Misschien helpt het als je ze op hun plaats stuur voordat je naar boven gaat en voordat je naar de wc gaat? Kunnen ze ook blijven op hun plaats?
Ja hoor, dat kunnen ze prima. Maar niet stil :mrgreen: Ze zitten dan braaf in de mand te blijven maar piepen en joelen wel. En dan ben ik bang dat ik er zo'n 'ding' van ga maken. Ik wil eigenlijk dat ze gewoon uit zichzelf blijven liggen als ik naar de wc ga of naar boven ga. Nu zijn het wel hondjes die altijd wel ergens liggen waar ik me bevind, dus als ik kook in de keuken, als we eten bij de eettafel, voren op de bank etc.
Anke
Zeer actief

Heavy schreef:Dat is natuurlijk ook gezellig dat ze altijd bij je in de buurt zijn en niks mis mee . Maar als ze gaan gillen als je uit zicht ben is er wel wat mis :wink:
Ja, precies. En zoals gezegd, we wonen hier nu 2 maanden en eerder deden ze het niet. Ze kunnen al 11 jaar prima alleen blijven en het ging ook in het nieuwe huis prima. Dus ik heb ergens steekjes laten vallen waar ze grondig gebruik van maken :wink:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

En als je beneden met ze bent, geef je ze dan veel aandacht, als ze er om vragen, en laat je ze achter je aanlopen?
Heb je regels voor de honden?
Anke
Zeer actief

Emma schreef:En als je beneden met ze bent, geef je ze dan veel aandacht, als ze er om vragen, en laat je ze achter je aanlopen?
Heb je regels voor de honden?
Uh ja. En ja. :oeps:

Tja regels. Eigenlijk leven we al tien jaar harmonieus samen. Ze mogen niet slopen maar dat doen ze ook nooit, ze mogen niet opspringen maar dat doen ze nooit, ze moeten lief zijn tegen elkaar maar dat zijn ze eigenlijk altijd wel.. Haha, nu ik er zo over nadenk hoeven ze eigenlijk niks :denken: Zitten voor het eten en dan wachten tot ik zeg dat ze 'vrij' zijn, dat moeten ze wel. En ze moeten soms even in de mand zitten en blijven als er mensen in- en uit lopen oid. Tijdens het wandelen moeten ze in de buurt blijven en wachten als ik dat zeg. Doen ze ook eigenlijk altijd.

Haha als ik het zo opschrijf ben ik echt een sufmuts. Maar zoals gezegd, het kan/kon ook gewoon altijd.
Ze trekken amper, ze zijn lief en rustig bij bezoek, lief tegen kindjes, rustig in huis, lopen lekker mee. Tja :mrgreen:
Anke
Zeer actief

Heavy schreef:
Anke schreef:
Heavy schreef:Dat is natuurlijk ook gezellig dat ze altijd bij je in de buurt zijn en niks mis mee . Maar als ze gaan gillen als je uit zicht ben is er wel wat mis :wink:
Ja, precies. En zoals gezegd, we wonen hier nu 2 maanden en eerder deden ze het niet. Ze kunnen al 11 jaar prima alleen blijven en het ging ook in het nieuwe huis prima. Dus ik heb ergens steekjes laten vallen waar ze grondig gebruik van maken :wink:
Een verhuis is natuurlijk ook niet niks . Ook voor jezelf brengt het stress en drukte met zich mee. Dat zullen ze ook aanvoelen :wink: en dan nog wennen aan een nieuw huis met nieuwe geluiden en geurtjes .

Misschien liepen ze wat achter je aan de eerste tijd en heb je dat onbewust beloond door een aai te geven of ze gerust te stellen dat dit nu hun nieuwe huis is en dat alles goed komt :wink: vaak gaat dat ongemerkt weet ik uit ervaring .
Ja daar zal best een kern van waarheid in zitten. Maar nu is het de vraag hoe ik dat weer recht kan zetten?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”