Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Waken

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb dus nog nooit een waakhond gehad. Meestal gingen mijn honden koffie zetten als er visite kwam maar in Maggie blijk ik dus een heuse waakhond te hebben.
Eén die het ook nog serieus meent ook. Zo heeft ze de glazenwasser die onaangekondigd de tuin binnen kwam wandelen de tuin weer uitgejaagd. Ik geloof beslist dat ze had gebeten als ze de kans had gehad. :oeps:
Bij de deurbel wordt ze ook boos. Echt boos. En wanneer het een man blijkt te zijn wordt haar gegrom en geblaf erger. Als zoonlief en ik stoeien, staat ze ook naar hem te dreigen.
's Avonds in het donker staat ze ook te grommen naar mannen die te dicht langs me heen komen lopen.
En ze heeft een hele diepe zware grom en dito blaf.

Nou is ze natuurlijk maar drie turven hoog maar ik wil dit gedrag niet. Tot nu toe roep ik haar naar me toe en dan kan ik het even doorbreken maar echt helpen doet het niet.
Hoe pak ik dit aan? Ik vind het niet leuk maar weet niet goed hoe ik dit gedrag moet ombuigen. Waarschuwen of even aanslaan, prima. Maar ze moet haar kop houden als ik het zeg. :hmmm:

O ja, ik heb me al aangemeld voor een cursus met haar. Iets voor oudere herplaatsers. Wel basis maar geen puppencursus. Begint ergens volgende maand.
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Re: Waken

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Ik denk dat er eerst een basis voor gehoorzaamheid moet zijn en ze moet erop leren vertrouwen dat jij het oplost. Schijnbaar vind ze het op een of andere manier eng , misschien door haar verleden. Ik denk dat die basiscursus al een boel kan verbeteren.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Lucie en Abra doen het beide ook , dat was te verwachten dus ik maak er verder geen probleem van maar het moet wel over zijn als wij het zeggen.
Wij lossen dat op door buiten hun aandacht te vragen en die dan even vast te houden om vervolgens de situatie over te nemen.
Dat zijn uiteraard gewoon passanten , voornamelijk in het donker met licht hebben ze er minder moeite mee, dus die passeren we dan gewoon.
Ik laat ze overigens dan nooit aaien , iets waar op zo'n moment maar heel weinig mensen behoefte aan hebben enkel toen Lucie nog klein was werd er weleens een actie daartoe ondernomen :mrgreen:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief

Oh en ter aanvulling ze lopen nooit los hier in de wijk dus ze kunnen nooit ergens naartoe lopen dan. Stoeien reageren ze totaal niet op dus dan wordt er niet een van ons verdedigd tegenover de ander.
Bezoek komt hier nooit onaangekondigd binnen en wordt altijd door een van ons begeleid en als mensen het eng vinden zetten we ze even apart.
Afbeelding

lieke
Zeer actief
Contacteer:

Cindy52 schreef:Ik denk dat er eerst een basis voor gehoorzaamheid moet zijn en ze moet erop leren vertrouwen dat jij het oplost. Schijnbaar vind ze het op een of andere manier eng , misschien door haar verleden. Ik denk dat die basiscursus al een boel kan verbeteren.

Ze is helemaal niet bang. Ze is juist (overdreven) beschermend naar mij toe. Heel schattig, maar niet nodig en ongewenst. Ik bescherm mijn honden wel, ze hoeven mij niet te beschermen. :mrgreen:
Tineke, ik roep haar al naar me toe, maar dat doorbreekt gedrag het niet echt. Ja eventjes, en dan gaat ze weer door.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mijn eerste hond was een waker/beschermer dus ik weet niet beter denk ik. Alhoewel het wel eerst een paar keer misging voordat ik problemen kon voorkomen. Hing ze opeens in de mouw van de conducteur in de trein die zijn hand uitstak om mijn kaartje aan te nemen :schrik:

Ik heb nu Diem die waakt/beschermd/gereserveerd is en gaat voor mij er vooral om dat ik hem nimmer in een situatie breng waar hij zelf keuzes kan/moet maken. Hij gaat onder appèl en hij blijft altijd onder mijn 'handbereik' waarbij ik zorg tussen hem en de vreemde te zijn. Ook weet hij heel goed plaats en blijf en zorg ik er voor dat er niemand in zijn beurt komt.
Geen onaangekondigd bezoek ook, er zit een slot op de poort in de tuin.

Dat ze moppert op zoon als jullie stoeien zou ik rustig maar zeer streng verbieden. Jij weet zelf heel goed wat je wel/niet wilt en daar heeft madam zich niet mee te bemoeien :wink:

Ik vind het verder trouwens geen verkeerde eigenschap :wink: Tijd terug kwam er 's avonds laat opeens een man uit de bosjes lopen, zijn broek ophijsend. Ik schrok mij wild en dan vind ik een diep grommende Diem die als een blok beton voor mij komt staan heel niet vervelend :lol1: Overigens had die man denk ik gewoon hoge nood gehad, hij negeerde ons volledig :mrgreen:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Tja, ik vind het een lastige eigenschap. Ben het ook niet gewend omdat ik altijd van die allemansvriendjes heb gehad die bezoek énig vinden. Net als ik zelf trouwens. Mijn honden hoeven me helemaal niet te beschermen. Daar heb ik ze niet voor.
Ze is overigens dol op zoonlief, hoor. Alleen stoeien gaat haar dus te ver. Ze is ook erg op mij gericht wat ook weer erg leuk en schattig is, maar nogmaals niet nodig.
Dat onder appèl zetten hoop ik dan op die cursus te doen. Ik heb al een gesprek met die mevrouw gehad en die vertelde me dat het een cursus is speciaal voor herplaatsers en dat er een theorie-avond aan vooraf gaat waar mensen specifieke punten kunnen aandragen waar ze met hun nieuwe hond tegen aan lopen zodat ze daar gericht tijdens de cursus aan kunnen werken.

Heb ik dus al twee punten: het altijd hierkomen als ik roep (ik ben nog steeds niet aantrekkelijker dan een vuilnisbak :mrgreen: ) en kop houden als ik het zeg.
:lol1:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb wakers en vind dat prima dus kan je er niet mee helpen :)
Niemand hoeft hier ongevraagd binnen te komen en dat kan ook niet alles zit altijd op slot.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lieke
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:Ik heb wakers en vind dat prima dus kan je er niet mee helpen :)
Niemand hoeft hier ongevraagd binnen te komen en dat kan ook niet alles zit altijd op slot.

Nou, maar ik wil van jou graag weten hoe je je hond ermee op laat houden als je het zegt. Ik neem tenminste aan dat jouw honden niet zelfstandig mogen beslissen om een glazenwasser of een vriend die op bezoek komt te willen bijten. :mrgreen:
Hoe train je dit?

(Overigens heeft Maggie niet gebeten hoor. Wel aanstalten gemaakt.)
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

lieke schreef: Heb ik dus al twee punten: het altijd hierkomen als ik roep (ik ben nog steeds niet aantrekkelijker dan een vuilnisbak :mrgreen: ) en kop houden als ik het zeg.
Volgens mij zijn dat voor mij ook wel de 2 belangrijkste kunstjes die een hond moet kunnen :mrgreen:
Mies is hier de allemansvriend. Ik was in het begin niet aantrekkelijker dan alle andere mensen(kinderen) én muizenholletjes die we tegenkwamen. Ik heb met haar veel bereikt met een jachtfluitje en tubes leverpaté. (en een paar keer haar beslopen en in oor getoeterd maar das wellicht niet voor elke hond een geschikte aanpak)

Edit: bedoel je dat je het er uit wil trainen als jij er niet bij bent? Want dát gaat je niet lukken vrees ik. Aard van het beestje kennelijk :wink:

Voor als je er wel bij bent zou ik dus werken aan appèl. Betrouwbaar aan je voet zetten en/of naar plaats sturen en blijf. En zo lang dat niet lukt aangelijnd houden / apart houden zodat ze niet kan groeien in gedrag. Uiteraard mag bezoek niet provoceren en moet haar met rust laten en niet om jou heen een dansje gaan doen.

Stoppen met blaffen leer ik aan door verschil tussen luid en stil aan te gaan geven. En dan belonen op stil en zo uitbouwen. Eventueel in combinatie met een aangeleerd 'nee' en/of afleiden.
Laatst gewijzigd door pioenroos op 13 feb 2016 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:
malinois schreef:Ik heb wakers en vind dat prima dus kan je er niet mee helpen :)

Nou, maar ik wil van jou graag weten hoe je je hond ermee op laat houden als je het zegt. Ik neem tenminste aan dat jouw honden niet zelfstandig mogen beslissen om een glazenwasser of een vriend die op bezoek komt te willen bijten. :mrgreen:
Hoe train je dit?

(Overigens heeft Maggie niet gebeten hoor. Wel aanstalten gemaakt.)
Oh gut nee ... klaar is klaar.
Ik laat ze al vanaf pup meegaan de deur opendoen. En dan 'goed' is goed...
Eigenlijk voor alles als er iemand (zeker in t donker) buiten me tegemoet kom en ik zeg goed dan houden ze hem wel in de gaten maar daar blijft t bij. Als ik niks zeg dan grommen ze (en dan echt gemeend grommen) en indien nodig ook t vervolg mocht iemand aan me komen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Ik heb een mastin waker pur sang en van pup af aan is bezoek gezamenlijk opgehaald , mag ook allemaal binnenkomen van haar met mijn toestemming. Alles wat niet door mij opgehaald wordt komt niet binnen hier
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Cindy52 schreef:Ik heb een mastin waker pur sang en van pup af aan is bezoek gezamenlijk opgehaald , mag ook allemaal binnenkomen van haar met mijn toestemming. Alles wat niet door mij opgehaald wordt komt niet binnen hier

Ja, da's leuk. Maar Maggie is hier pas een jaar. Zij is een zwerfhond uit Roemenië en toen ik haar adopteerde werd ze geschat op 6-7 jaar. Ze is volgens zeggen een kruising duitse herder x collie (qua uiterlijk zou het kunnen ware het niet dat ze wel klein is, nl. ca. 40cm). Dus ze moest al alles als volwassen hond leren qua huishondenleven en nu heeft ze kennelijk besloten dat, nu ze eindelijk een eigen huisje en baas heeft, ze deze ook met hand en tand moet verdedigen. :mrgreen:
Dus ik ben nog een beetje aan het uitvogelen hoe ik dit gedrag kan ombuigen. Verder is het een schatje, hoor. Lief, aanhankelijk, braaf en sociaal. Alleen dat beschermen en waken mag van mij wel een tandje minder. En omdat ik dus totaal geen ervaring heb met zulk gedrag wil ik graag wegen hóe.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Ik bedank ze vriendelijk voor het waarschuwen en daarna moeten ze hun waffel weer houden.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Bij ons heeft het geholpen om Yin even in de bench te doen als er bezoek kwam en ze er pas uit mocht als zij rustig was en dat het bezoek er al even was. In het begin ging ze helemaal te keer en nu kan ze los in de huiskamer en bemoeit ze zich er niet mee.
Ze waakt nog steeds als een malle als de bel gaat, dan blaft ze. Dat mag ook hier maar ook dat hielp om de hond even in de bench te doen en dán pas de deur open te gaan doen.

En ja, in het donker moet je hier ook niet op ons af komen. Dan gaat ze ook in de waakhouding en ik zou ook niet weten hoe ik dat eruit krijg. Maar aan de andere kant hoeft dat er niet uit. In het donker hoeft er niemand op ons af te komen. Al deed ze laatst niet lelijk toen we het probeerde op de training, de trainer kwam op ons af en gaf ons een hand. Ze vond het niet heel leuk maar liet het wel toe.

Maar echt, even rust in de bench als er visite binnenkomt heeft hier gigantisch geholpen. Ik weet niet of je een bench hebt of een plaats waar je de hond kan laten af liggen? Het is wel even doorzetten want ze vinden het niet leuk want ze moeten beschermen! Maar op een gegeven moment hebben ze door dat jij het regelt. Ze mogen ook niet van hun plek af als ze nog lelijk doen. Pas als ze 'normaal' doen mogen ze contact maken met het bezoek.

Oh en met blaffen helpt het wat dagmar zei. Vertellen dat ze haar mond moest houden hielp niet maar als we zeggen 'dankjewel Yin, we hebben het ook gehoord.' En dan is ze stil :Q:

Ik hoop dat je er iets aan hebt :)
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

lieke schreef:Tja, ik vind het een lastige eigenschap. Ben het ook niet gewend omdat ik altijd van die allemansvriendjes heb gehad die bezoek énig vinden. Net als ik zelf trouwens. Mijn honden hoeven me helemaal niet te beschermen. Daar heb ik ze niet voor.
Ze is overigens dol op zoonlief, hoor. Alleen stoeien gaat haar dus te ver. Ze is ook erg op mij gericht wat ook weer erg leuk en schattig is, maar nogmaals niet nodig.
Dat onder appèl zetten hoop ik dan op die cursus te doen. Ik heb al een gesprek met die mevrouw gehad en die vertelde me dat het een cursus is speciaal voor herplaatsers en dat er een theorie-avond aan vooraf gaat waar mensen specifieke punten kunnen aandragen waar ze met hun nieuwe hond tegen aan lopen zodat ze daar gericht tijdens de cursus aan kunnen werken.

Heb ik dus al twee punten: het altijd hierkomen als ik roep (ik ben nog steeds niet aantrekkelijker dan een vuilnisbak :mrgreen: ) en kop houden als ik het zeg.
Dol doet dit ook als zoonlief manlief welke lief dan ook mij beetpakt of stoeit.Ik stuur Dol dan Nasr haar plaats dan ligt ze nog wel argwanend te kijken maar als ik zeg het is goed terug...dan begrijp ze dat.
Ik vind het wel een veilig idee. Laatst liepen wij achter een man en die zei letterlijk..met wilde gebaren dat ik op moest kankeren...en normaal gesproken kan ik iedereen passeren maar dit had ze toch haarscherp door...
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Oké, ik ga in plaats van 'stil' of 'af' maar eens 'dank je wel' zeggen. Kijken of dat helpt. :mrgreen:

Een bench begin ik niet aan. Ik ben bang dat Maggie daar panisch van wordt en sowieso vind ik het ondingen. En verder heb ik mijn hoop gevestigd op de cursus. :cheer:
Afbeelding
senseotje
Actief

Ongelezen bericht door senseotje »

ik zou er best iets voor over hebben dat Maylo wat waakser was, oke bij geluiden in de avond slaat hij regelmatig aan, vrijwel elk geluid. maar als ik mensen op straat tegen kom of hij ziet ze van ver, staart ver de lucht in en zijn meest vriendelijkste glimlach komt om zijn bek. komen we dichterbij dan begint het kwispelen en wil hij mij er wel heen sleuren om te laten zien hoe lief hij wel niet is. in het donker is hij iets terug houdende maar als iemand begint te praten is het helemaal oke.

visite of vreemden, liefst op zijn herder gillende manier binnen halen
lieke
Zeer actief
Contacteer:

senseotje schreef:ik zou er best iets voor over hebben dat Maylo wat waakser was, oke bij geluiden in de avond slaat hij regelmatig aan, vrijwel elk geluid. maar als ik mensen op straat tegen kom of hij ziet ze van ver, staart ver de lucht in en zijn meest vriendelijkste glimlach komt om zijn bek. komen we dichterbij dan begint het kwispelen en wil hij mij er wel heen sleuren om te laten zien hoe lief hij wel niet is. in het donker is hij iets terug houdende maar als iemand begint te praten is het helemaal oke.

visite of vreemden, liefst op zijn herder gillende manier binnen halen
Ik heb mijn honden niet als bescherming. Ik heb mijn honden voor de gezelligheid. Ik kan mezelf, mijn huis en mijn gezin prima zelf beschermen.
Dus ik wil dat gedrag niet. :wink:
Afbeelding
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

lieke schreef:Oké, ik ga in plaats van 'stil' of 'af' maar eens 'dank je wel' zeggen. Kijken of dat helpt. :mrgreen:

Een bench begin ik niet aan. Ik ben bang dat Maggie daar panisch van wordt en sowieso vind ik het ondingen. En verder heb ik mijn hoop gevestigd op de cursus. :cheer:
Ik denk wel daar wel iets in zit.
@Malinois of @Tineke hebben allebei honden die waaks zijn.
Daar gingen ze al vanuit op het moment dat de honden er kwamen.
Die eigenschap werd verwacht, ik denk ook gewaardeerd.
Nu vinden beide ook dat respectievelijke honden niet te pas en te onpas deze eigenschap mogen demonstreren.
Dus stellen ze daar regels voor op.
Waardoor de honden wel de waardering krijgen voor wat ze (ook) zijn, maar tegelijkertijd leren wanneer en hoe dat gedrag dan ook echt gewaardeerd wordt.
Is, denk ik, gemakkelijker dan proberen het gedrag helemaal weg te krijgen.
Wiel
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

wat hier wel helpt met mijn waker pur sang is belonen als ik stil zeg en hij doet het ook :wink: en verder heeft ie wel respect voor de planten spuit in gevallen dat er echt veel visite komt met klein grut gaat ie ook apart
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Ik ga eens even een plan de campagne opstellen. Tot nu toe reageerde ik eigenlijk nogal secundair omdat ik niet precies wist hoe ik er mee om moest gaan. Dus denk ik dat ik niet zo heel duidelijk naar Maggie ben geweest.
Ik ga nu eens de touwtjes strak aantrekken want mijn huis is altijd een zoete inval waar alle uren van de dag of nacht mensen komen binnenvallen en dat wil ik graag zo houden zonder dat een Maggie daar even denkt iets van te moeten kunnen zeggen. :mrgreen:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:
Cindy52 schreef:Ik heb een mastin waker pur sang en van pup af aan is bezoek gezamenlijk opgehaald , mag ook allemaal binnenkomen van haar met mijn toestemming. Alles wat niet door mij opgehaald wordt komt niet binnen hier
Handig, vooral ook als je met je laatste krachten de hulpdiensten hebt gebeld omdat je met een hartaanval/gebroken poot/beroerte op je keukenvloer ligt.
Die komen dan aanzeilen, zien die krijshond, bellen eerst politie of jachtopziener die eerst die hond kapot moet schieten. En dan kijken of jij ondertussen nog leeft.
Nee, ik zeg: winwin hoor :19: :piew:

Best veel honden "beschermen" hun baas in die situatie. Ook honden die normaal niet waaks zijn.
M'n lief is een paar keer goed gebeten en heeft met heel veel dreigende honden te maken gehad, die is erg terughoudend/toch een beetje bang geworden door z'n werk.
En dat voelen ze ook nog eens feilloos aan.

De halve heddurds zijn waaks, maar niet beschermend. Ze blaffen ja, hebben een erg hard/diep stemgeluid, en Niko springt in de lucht. Pjotr komt laag, starend en borstelend op je af gevlogen om 5 seconden later ongevraagd je oren uit te soppen :engel: Zit geen greintje agressie in.
Mensen vinden ze toch wel indrukwekkend, terwijl ze koffie en koek voor je zouden halen als ze het konden.
Charlie laat het gepeupel waken en is wel beschermend.
Je moet niet lelijk tegen me doen en haar niet met relatief onbekende mensen achterlaten.
Al vindt ze die nog zo gezellig, zodra ik buiten ben pint ze die in een hoekje en mag er geen wimper meer bewogen worden.
De enige die echt wat doet is dat kleine bange mormel.

Ik vind het wel fijn zo. Ik loop/ren/fiets de helft van de week diep in de nacht in het middel van nergens en voel me met de honden bij me altijd op m'n gemak.
De herdertjes weten inmiddels wanneer ze aan moeten/mogen slaan en wanneer het genoeg is.
Een paar keer blaffen bij aanbellen of kloppen vind ik prima, doorslaan niet, aanslaan bij normale geluiden ook niet.
Toen er verderop in de straat een politie inval was en de heren in het blauw over de schutting klommen waren ze niet te houden en ze hebben twee inbrekers weggejaagd die alle schuren af aan het gaan waren, inclusief de mijne.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

lieke schreef:Ik ga eens even een plan de campagne opstellen. Tot nu toe reageerde ik eigenlijk nogal secundair omdat ik niet precies wist hoe ik er mee om moest gaan. Dus denk ik dat ik niet zo heel duidelijk naar Maggie ben geweest.
Ik ga nu eens de touwtjes strak aantrekken want mijn huis is altijd een zoete inval waar alle uren van de dag of nacht mensen komen binnenvallen en dat wil ik graag zo houden zonder dat een Maggie daar even denkt iets van te moeten kunnen zeggen. :mrgreen:
ze waakt omdat die eigenschap in haar genen zit.
het is niet het 'dank je wel' dat het hem doet, het is het erkennen van het feit dat ze onraad vermoedt door even te gaan kijken en het met dat 'dank je wel' (of voor mijn part 'goedemorgen' of 'tostiapparaat') van haar over te nemen.
doordat je niet erkent dat er iets niet pluis is -door dus niet te gaan kijken en haar melding daarmee als onzin af te doen- zal ze haar zelfopgelegde, door haar genen ingegeven taak alleen maar serieuzer nemen.
uiteindelijk moet iemand het doen in haar ogen en als jij dat niet doet dan zij maar.

je kunt er wel een grapje van maken, maar de aard van het beestje zul je er niet uit kunnen halen.
je kunt het hooguit zo shapen dat het meer overeenkomt met wat jij wil en daar is haar melding serieus nemen een prima begin van.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Amy waakt in huis ook een beetje, niet buiten op straat. Ze blaft als er met name 's avonds mensen vlak voorbij het raam lopen en als de deurbel gaat. 'Nee' zeggen helpt dan inderdaad niet, maar als ik opsta, naar buiten kijk en zeg dat er niets aan de hand is, stopt ze wel en gaat weer gewoon verder slapen.
Soms gaat Mila poolshoogte nemen als Amy blaft en dan stopt Amy ook. ;-)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
lieke schreef:Ik ga eens even een plan de campagne opstellen. Tot nu toe reageerde ik eigenlijk nogal secundair omdat ik niet precies wist hoe ik er mee om moest gaan. Dus denk ik dat ik niet zo heel duidelijk naar Maggie ben geweest.
ze waakt omdat die eigenschap in haar genen zit.
het is niet het 'dank je wel' dat het hem doet, het is het erkennen van het feit dat ze onraad vermoedt door even te gaan kijken en het met dat 'dank je wel' (of voor mijn part 'goedemorgen' of 'tostiapparaat') van haar over te nemen.
doordat je niet erkent dat er iets niet pluis is -door dus niet te gaan kijken en haar melding daarmee als onzin af te doen- zal ze haar zelfopgelegde, door haar genen ingegeven taak alleen maar serieuzer nemen.
uiteindelijk moet iemand het doen in haar ogen en als jij dat niet doet dan zij maar.

je kunt er wel een grapje van maken, maar de aard van het beestje zul je er niet uit kunnen halen.
je kunt het hooguit zo shapen dat het meer overeenkomt met wat jij wil en daar is haar melding serieus nemen een prima begin van.
Precies dat krijg je er ook niet uit (wat ik bij mijn honden ook zeker niet wil maar ook nooit zou kunnen) dus moet je er mee werken. Xygan dacht ook als jonge hond dat de straat voor t huis van hem was (is nu 8 mnd) en maakte dat al blaffend kenbaar. Hij staat nu alleen nog zacht grommend te kijken als er iemand loopt... ik ga 'samen met hem kijken' en zeg 'goedzo vent t is goed'. En dan is t klaar... dit in een paar weken. Goed is voor hem een teken dat hij niet meer hoeft te doen dan allert zijn.
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Biet schreef:
lieke schreef:Oké, ik ga in plaats van 'stil' of 'af' maar eens 'dank je wel' zeggen. Kijken of dat helpt. :mrgreen:

Nu vinden beide ook dat respectievelijke honden niet te pas en te onpas deze eigenschap mogen demonstreren.
Waardoor de honden wel de waardering krijgen voor wat ze (ook) zijn, maar tegelijkertijd leren wanneer en hoe dat gedrag dan ook echt gewaardeerd wordt.
Dit telt ook voor mij.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Zowel Laila als Buck waken. Buck geluidloos, die bijt gewoon ineens als er een vreemde binnenkomt en blaft niet, Laila met een harde blaf en grommen er bij.

Ze lopen altijd met mij mee naar de deur. Bij glazenwassers en zo gaat de deur van de hal dicht dus dan gaan ze niet echt mee naar de voordeur. Komt er visite binnen dan staat er direct bij de keukendeur een koekjespot. Mogen ze onder mijn begeleiding even snuffelen aan de handen van de visite en die geeft ze dan een koekje en ik zeg goedzo en knap op een achtelijk blije toon. :mrgreen:

Dan blijft het bij mannen nog uitkijken als die te plompverloren ineens met grote stappen naar binnen lopen. Het moet wel met een beetje beleid. Heeft de visite de eerste vijf minuten zonder schade doorstaan zijn ze daarna voor zowel Laila als Buck voor eeuwig goedgekeurd en kunnen ze voortaan probleemloos naar binnen.

Wel uiteraard met een bijdrage uit de koekjespot. (zijn kleine koekjes :mrgreen: )
Tineke
Zeer actief

Biet schreef:

Dat is ook zo , als je niet wil dat er gewaakt word moet je geen fila nemen. Wij hebben ze overigens niet expliciet om die raseigenschap genomen maar accepteren (je moet wel :F: ) die eigenschap en gaan ermee aan de slag. Hier is er weinig te waken in deze buurt dus nemen we soms mee als we boodschappen doen of weggaan en dan laten we ze in onze auto achter met de taak daar op te passen. Dat vinden ze echt geweldig al is het totaal onnodig maar dat weten ze niet :mrgreen: . Het zijn absoluut geen blaffers dus dat kan wel. Maar je moet de eigenschappen wel begeleiden en een beetje kneden zodat zij zich niet te kort voelen gedaan in de uitvoering van hun taak maar het ook controleerbaar blijft.
Afbeelding

runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Hier ook twee wakers in en buitenshuis.
Jura is wat sneller in de stress dus die moet ik vaak echt onder appel zetten. Mahru waakt ook maar is makkelijker te sturen.
Maar beiden worden inderdaad bedankt voor het waken (elke keer) en vervolgens neem ik het over. Dat bedanken is het beste om al na de eerste waarschuwingsblaf te doen, je zal zien dat ze dan steeds minder blafjes nodig gaat hebben op den duur als ze het gaat snappen. En vervolgens zelf actie ondernemen: even naar het raam lopen om te kijken wat er is of in ieder geval voor je hond gaan staan bijvoorbeeld om de leiding te nemen. Net wat voor jou werkt in een bepaalde situatie.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”