Nanna schreef:Cindy52 schreef:Ik heb een mastin waker pur sang en van pup af aan is bezoek gezamenlijk opgehaald , mag ook allemaal binnenkomen van haar met mijn toestemming. Alles wat niet door mij opgehaald wordt komt niet binnen hier
Handig, vooral ook als je met je laatste krachten de hulpdiensten hebt gebeld omdat je met een hartaanval/gebroken poot/beroerte op je keukenvloer ligt.
Die komen dan aanzeilen, zien die krijshond, bellen eerst politie of jachtopziener die eerst die hond kapot moet schieten. En dan kijken of jij ondertussen nog leeft.
Nee, ik zeg: winwin hoor

Best veel honden "beschermen" hun baas in die situatie. Ook honden die normaal niet waaks zijn.
M'n lief is een paar keer goed gebeten en heeft met heel veel dreigende honden te maken gehad, die is erg terughoudend/toch een beetje bang geworden door z'n werk.
En dat voelen ze ook nog eens feilloos aan.
De halve heddurds zijn waaks, maar niet beschermend. Ze blaffen ja, hebben een erg hard/diep stemgeluid, en Niko springt in de lucht. Pjotr komt laag, starend en borstelend op je af gevlogen om 5 seconden later ongevraagd je oren uit te soppen

Zit geen greintje agressie in.
Mensen vinden ze toch wel indrukwekkend, terwijl ze koffie en koek voor je zouden halen als ze het konden.
Charlie laat het gepeupel waken en is wel beschermend.
Je moet niet lelijk tegen me doen en haar niet met relatief onbekende mensen achterlaten.
Al vindt ze die nog zo gezellig, zodra ik buiten ben pint ze die in een hoekje en mag er geen wimper meer bewogen worden.
De enige die echt wat doet is dat kleine bange mormel.
Ik vind het wel fijn zo. Ik loop/ren/fiets de helft van de week diep in de nacht in het middel van nergens en voel me met de honden bij me altijd op m'n gemak.
De herdertjes weten inmiddels wanneer ze aan moeten/mogen slaan en wanneer het genoeg is.
Een paar keer blaffen bij aanbellen of kloppen vind ik prima, doorslaan niet, aanslaan bij normale geluiden ook niet.
Toen er verderop in de straat een politie inval was en de heren in het blauw over de schutting klommen waren ze niet te houden en ze hebben twee inbrekers weggejaagd die alle schuren af aan het gaan waren, inclusief de mijne.