Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verandering in gedrag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sandra212
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dobermann Pinscher, Kelpie, Siberische Husky
Aantal honden: 1

Verandering in gedrag

Ongelezen bericht door Sandra212 »

Onze kruising border collie is nu ruim 1,5 jaar, het is een intacte reu en was altijd een makkelijke en sociale hond die geen vlieg kwaad doet.
Nog steeds zit er geen kwaad in hem, maar ik zie de laatste weken toch wat (verontrustende) veranderingen in zijn gedrag buiten.

- Hij gaat nu tegen bomen en paaltjes aanstaan voordat hij plast (het is net alsof hij in de boom wil klimmen). Iemand zei dat het heel dominant gedrag is en dat dat alleen maar erger zal worden en nooit meer over gaat... :denken:

- Hij gaat nu naar mensen toe die langs lopen en begint dat ineens te blaffen. De mensen schrikken, maken gebaren en bewegingen waardoor het lijkt of hij in de aanval gaat. Ik weet dat hij niets zal doen, maar het is erg vervelend, vooral bij joggers, waar hij dan ook nog eens achterna gaat. Ik kan hem hier wel goed in corrigeren en hij doet het ook niet altijd, maar het is echt vervelend.

- Het lijkt wel of hij soms jaloers is (als dat kan bij honden?). Wij lopen vaak met een andere hond, daar is hij dikke vrienden mee. Als er dan een 3e hond bij komt accepteert hij dat niet altijd. Hij vecht niet, maar komt echt dominant naar die 3e hond toe, gromt een beetje, alsof hij wil zeggen tegen die andere hond, blijf van mijn vriendje vandaan, die is van mij. Als ik zonder andere honden met hem loop is er niks aan de hand.

Verder is hij nog steeds sociaal en zoals ik al zei, zit er geen kwaad in, maar ik zou toch willen weten of iemand deze verandering in gedrag herkent en ergens aan kan toeschrijven.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Verandering in gedrag

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hij is aan het puberen, grenzen aan het verleggen. Teugels even wat strakker aanhalen. Gaat over een paar maanden waarschijnlijk wel weer wat beter als je nu duidelijk en consequent blijft in welk gedrag je van hem verwacht
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Gefeliciteerd! Je hebt een x BC, en een reu :mrgreen:

- tegen bomen en paaltjes aanstaan is gewoon een kwestie van niet tolereren aan de lijn.
Als hij losloopt en hij het op gewone plekken doet zou ik me er niet al te druk over maken

- hij zal het vast een leuk 'spel' vinden. Je ziet het vaak bij de BC en aanverwanten dat ze zich gaan richten op passerende mensen. Probeer het voor te zijn, let goed op je omgeving, haal hem naar je toe en zet onder appèl.
Braaf? Dan goed belonen en weer verder.
Is dat teveel gevraagd? Probeer het dan met een grotere afstand aan de lijn.

- kans is groot dat hij zich gesteund voelt als hij met een andere hond is, en daardoor ook deze houding durft aan te nemen. Ook hier is het een kwestie van de zaken voor zijn.
Zet hem dan even onder appèl of lijn hem aan als je anderen passeert.

Tot slot, wat doe je nu zoal met hem?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sandra212 schreef:Onze kruising border collie is nu ruim 1,5 jaar, het is een intacte reu en was altijd een makkelijke en sociale hond die geen vlieg kwaad doet.
Nog steeds zit er geen kwaad in hem, maar ik zie de laatste weken toch wat (verontrustende) veranderingen in zijn gedrag buiten.

- Hij gaat nu tegen bomen en paaltjes aanstaan voordat hij plast (het is net alsof hij in de boom wil klimmen). Iemand zei dat het heel dominant gedrag is en dat dat alleen maar erger zal worden en nooit meer over gaat... :denken:

- Hij gaat nu naar mensen toe die langs lopen en begint dat ineens te blaffen. De mensen schrikken, maken gebaren en bewegingen waardoor het lijkt of hij in de aanval gaat. Ik weet dat hij niets zal doen, maar het is erg vervelend, vooral bij joggers, waar hij dan ook nog eens achterna gaat. Ik kan hem hier wel goed in corrigeren en hij doet het ook niet altijd, maar het is echt vervelend.

- Het lijkt wel of hij soms jaloers is (als dat kan bij honden?). Wij lopen vaak met een andere hond, daar is hij dikke vrienden mee. Als er dan een 3e hond bij komt accepteert hij dat niet altijd. Hij vecht niet, maar komt echt dominant naar die 3e hond toe, gromt een beetje, alsof hij wil zeggen tegen die andere hond, blijf van mijn vriendje vandaan, die is van mij. Als ik zonder andere honden met hem loop is er niks aan de hand.

Verder is hij nog steeds sociaal en zoals ik al zei, zit er geen kwaad in, maar ik zou toch willen weten of iemand deze verandering in gedrag herkent en ergens aan kan toeschrijven.
Ik ben benieuwd hoe je dat tegen bomen aan gaan staan bedoelt, ik krijg het beeld niet helemaal :wink:
Dat "nooit meer overgaat" is maar net wat je er zelf mee gaat doen.

Trainen op niet achter joggers aangaan is iets wat je wel serieus moet aanpakken.
Laatst gewijzigd door ranetje op 17 feb 2016 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sandra212
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dobermann Pinscher, Kelpie, Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sandra212 »

Bedankt voor de antwoorden.
Gelukkig hoef ik hem dus niet onder het mes te gooien bij de DA :cheer:

Wat betreft die paaltjes en bomen... Hij gaat er met zijn voorpoten tegenaan staan voordat hij er tegen plast.

Ik zal hem weer even wat stakker houden de komende tijd. Het is ook niet zo dat hij niet te corrigeren is, maar ik zal er meer op letten om het gedrag voor te zijn.

In maar begin ik met behendigheid met hem. We hebben wel gehoorzaamheid gedaan, maar merkte toen dat hij nog te jong (te veel afgeleid) was om gelijk verder te gaan. Nu is hij meer baas gericht ipv alleen maar op andere honden, dus gaan we lekker sporten :lol1:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”