Nog steeds zit er geen kwaad in hem, maar ik zie de laatste weken toch wat (verontrustende) veranderingen in zijn gedrag buiten.
- Hij gaat nu tegen bomen en paaltjes aanstaan voordat hij plast (het is net alsof hij in de boom wil klimmen). Iemand zei dat het heel dominant gedrag is en dat dat alleen maar erger zal worden en nooit meer over gaat...
- Hij gaat nu naar mensen toe die langs lopen en begint dat ineens te blaffen. De mensen schrikken, maken gebaren en bewegingen waardoor het lijkt of hij in de aanval gaat. Ik weet dat hij niets zal doen, maar het is erg vervelend, vooral bij joggers, waar hij dan ook nog eens achterna gaat. Ik kan hem hier wel goed in corrigeren en hij doet het ook niet altijd, maar het is echt vervelend.
- Het lijkt wel of hij soms jaloers is (als dat kan bij honden?). Wij lopen vaak met een andere hond, daar is hij dikke vrienden mee. Als er dan een 3e hond bij komt accepteert hij dat niet altijd. Hij vecht niet, maar komt echt dominant naar die 3e hond toe, gromt een beetje, alsof hij wil zeggen tegen die andere hond, blijf van mijn vriendje vandaan, die is van mij. Als ik zonder andere honden met hem loop is er niks aan de hand.
Verder is hij nog steeds sociaal en zoals ik al zei, zit er geen kwaad in, maar ik zou toch willen weten of iemand deze verandering in gedrag herkent en ergens aan kan toeschrijven.