Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainen met eigenwijze honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Trainen met eigenwijze honden

Ongelezen bericht door veertje »

Tijdens het trainen met Finn loop ik tegen een puntje aan wat ik niet gewend ben en waar ook enkele trainers niet bekend mee lijken te zijn. Misschien zijn er hier mensen die bekend zijn met het trainen van honden met een sterke eigen mening die er iets in herkennen en tips hebben? Ik doe een poging het zo goed mogelijk te omschrijven, maar vind het behoorlijk lastig, omdat het per situatie zo enorm kan verschillen.

Het punt is dat hij nogal eens wil blokkeren tijdens het trainen, dan zit er geen beweging meer in. Dit is met behendigheid zo, maar ook met een aantal workshops die ik geprobeerd heb (hoopers, geurdetectie). Op zo’n momenten is hij lastig te bereiken en weer tot bewegen over te halen. In het begin dacht ik dat het kwam omdat alles nieuw was en hij het trainen nog niet snapte. Daar heb ik aan gewerkt en we hebben ook al behoorlijk wat progressie geboekt. Later is er het idee bijgekomen dat hij soms gewoon de middelvinger geeft :mrgreen: Ik heb nu het gevoel dat het dus een beetje van beide is. Spanning van het trainen en daarom denken ‘doe het lekker zelf, ik blijf hier’. Omdat het eigenlijk met alle soorten trainingen gebeurt, ben ik van het idee af dat hij behendigheid misschien gewoon echt niet leuk vindt of moeite heeft met springen. Op zijn goede momenten heeft hij veel lol met springen en over de raakvlakken rennen. Met de hoopersworkshops die ik gedaan heb vond hij het eventjes leuk, maar je moet een oefening niet vaker dan 2-3x doen heb ik wel gemerkt. Dan heeft hij het wel bekeken :wink: Hij lijkt wel vertrouwen te halen uit bekende oefeningen, zoals een simpele ‘om’. Daar is hij dan weer even mee te motiveren. Op dit moment beloon ik dus veel voor de goede dingen, maar als hij stil staat dan treden we (trainer of ik) wat strenger op.

Thuis is het een compleet ander verhaal. Tijdens de wandelingen doe ik veel kleine oefeningetjes met hem, zoals volgen, ergens op of over springen, ergens omheen lopen. Dan is hij super gemotiveerd, loopt lekker mee en blijft me vol verwachting aankijken wat er nu weer gaat komen. In huis doe ik ook wat kleine kunstjes en balansoefeningen die hij heel graag wilt doen. Is er echter iets spannends aan de hand dan blokkeert hij daar ook. Zo wilde ik hem bijvoorbeeld eens opmeten gisteren en dan gaat hij dus onder een stoel staan en is er geen beweging in te krijgen tot hij door heeft dat het spannende voorbij is (wegleggen meetlint).

Ik vermoed dus dat er tijdens trainen een bepaalde spanning is die ik (onbewust) op hem uitoefen, waardoor hij blokkeert. Een spanning die hij thuis en met wandelen niet heeft. Dus die spanning moet doorbroken worden zou je zeggen :tongue: Nu heb ik echt van alles geprobeerd en als het werkt, dan is dat een aantal lessen en dan zie je het blokkeren weer terugkomen. Spelen tijdens het wachten lukt de ene keer wel, de andere keer niet (kan binnen 1 les per moment verschillen). Zelfs zijn allerleukste speeltje kan hem dan niet bekoren. Voer doet het over het algemeen wel aardig, dus daar probeer ik veel af te wisselen met lekkere dingen. Ik heb ook zo’n voerbal geprobeerd, zodat ik voer kan gooien ter motivatie. Dat gaat goed, maar ook daar merk ik dat het effect afneemt. Tempo erin houden lijkt bij hem goed te werken, maar dat is in zo’n les heel moeilijk omdat je behoorlijk veel staat te wachten. Continu bezig houden is voor hem te vermoeiend, ook al is het met iets ontspannends als een balletje gooien of aan een speeltje trekken. Lessen met weinig mensen gaan beter dan drukbezochte lessen, al zit z’n hoofd dan eerder vol, maar heb je toch meer kunnen doen.

Een heel verhaal en heb het idee dat ik nog wel tig situaties kan omschrijven om het beeld completer te maken, maar ik laat het maar even hierbij :engel: Overigens merk ik nog steeds dat we stappen vooruit maken en heb ik het aangedurfd een paar wedstrijden in te schrijven voor de ervaring. Maar nieuwe ideeën en inzichten in zijn karakter zijn welkom.
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Trainen met eigenwijze honden

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik ken jou hond natuurlijk verder niet maar laat mij nu net elke week les hebben met 3 honden die dit allemaal wel doen. :mrgreen:
Ze bevriezen, slaan dicht, is soms geen beweging in te krijgen.
Laatst viel het heel mooi op nadat we voor het eerst een oefening deden met 3 verschillende dingen (pion, hoepel enzo).
Na 5 minuten waren ze alle 3 helemaal KLAAR. De 1 luisterde niet meer, de ander stond stil en Xavi begon op de andere hond te reageren. Van amper 5 minuten werk! Ik denk dat we vaak onderschatten wat trainen met de hond doet in hun kop.

Kan het dan dus te maken hebben dat de oefeningen te complex zijn? Of dat er een andere hond/geur bij is?
Paarden in de wei, de wind die hard waait, de toestellen die anders staan, je eigen humeur.
Er zijn echt veel dingen die er voor kunnen zorgen dat een hond ineens blokkeert.
Maar ik denk dat je sowieso gelijk hebt dat het spanning is. De emmer is op die dag dan gewoon vol.
Afbeelding
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Vergeet niet dat de rit naar training toe ook al een heleboel indrukken oplevert. Denk dat je baat zou hebben bij kortere trainingen met niet te veel honden. Dus liever een kwartier achter elkaar door en dan klaar dan dat kwartier over een half uur uitgesmeerd. En flink veel afwisseling in de oefeningen. Twee keer hetzelfde, dan iets anders. Grote kans dat de oefening van daarvoor daarna opeens ook beter gaat. En hij zal ook sterk reageren op hoe jij je (onbewust) voelt. Dus als jij spanning hebt, maar het niet bij jezelf opmerkt, kan hij daar nog steeds op reageren
veertje
Zeer actief

Ik lees dan ook aandachtig de BAT topics :mrgreen:

Bij Finn is het denk ik niet alleen het emmertje dat vol is. Het kan namelijk van moment tot moment verschillen. Van heel vrolijk, naar stilstaan en dan weer vrolijk verder. Net een beestje dat je moet opwinden zeg maar :LOL: Bij workshops merk ik wel heel duidelijk wanneer zijn emmertje vol is, dan stoppen we ook. Ook de lessen waar we vlotter aan de beurt zijn gaan beter, de oefeningen zijn dan niet dusdanig anders. Er is wel meer beweging, meer actie en dan blijft hij beter bij de les. Wel stoppen we ook dan eerder, omdat een uur zo bezig zijn te veel is.

De complexheid van de oefeningen valt mee, het kan ook gebeuren bij het springen over één sprong. Laat ik hem zitten en rennen we samen naar de sprong dan ren ik vaak genoeg nog alleen :mrgreen: Blijf ik staan en stuur hem vooruit of 'om' dan gaat hij heel vrolijk terwijl dat juist moeilijker is.
&nicole
Zeer actief

Ongelezen bericht door &nicole »

Ik zet hier even een puntje, zal vanavond een reactie schrijven. Klinkt herkenbaar ;)
vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door vaagheid »

Dit klinkt voor mij ook bekend whaha. :mrgreen:
Ik heb het idee dat het bij Emma aan meerdere dingen ligt, soms snapt ze dingen gewoon niet, soms ben ik niet duidelijk genoeg, soms heeft ze het te druk met de omgeving en soms is ze er gewoon klaar mee. Als ADD ook bij honden zou bestaan wist ik zeker dat ze dat labeltje zou krijgen. :mrgreen:
Als we trainen met een groep honden doen we vaak maar 2x 5 minuten, dan is het ook wel klaar. Thuis gaat het inderdaad een stuk beter, maar dan is ze in een omgeving die ze kent, ik heb het idee dat haar koppie dan 'rustiger' is. Training is vaak op verschillende terreinen, ik heb wel gemerkt dat het een stuk beter gaat als ze van tevoren lekker heeft kunnen rondstruinen op het veld, dan wil ze daarna beter op mij letten.
Pas heb ik mijn zus een keer met haar laten hooperen met de training en dan doet ze het ook een stuk beter, blijkbaar geef ik onduidelijke signalen. En ze gooit er meer enthousiasme in, bij Emma moet je echt niet bang zijn om voor lul te staan met overdreven gedrag. :LOL: Misschien een idee om ook eens te kijken hoe het met iemand anders gaat?

Als ze blokkeert laat ik haar nog een keer iets makkelijks doen en dan stoppen we, dan sluiten we het iig positief af. :tongue:
Maar ik moet zeggen dat ik er heel makkelijk in sta, ik train alleen hoopers, treibball, frisbee etc. als een soort van hersengymnastiek. Waarschijnlijk zal ik er nooit ver mee komen, dat wil gewoon niet met deze hond. :LOL: Maar alles wat ze ervan leert is mooi meegenomen. Als ik te moeilijke dingen vraag vindt ze het gewoon niet leuk meer, en ik vind dat het vooral ook leuk moet zijn voor de hond dus we gaan heeeeel langzaam vooruit.
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Heb je hem al eens goed door een dierenarts laten bekijken? Ik lees dat hij soms blokkeert bij sprongen. Misschien heeft hij wel iets aan zijn rug, dat een pijnscheut oplevert? Of iets anders?
veertje
Zeer actief

ZorroMax schreef:Heb je hem al eens goed door een dierenarts laten bekijken? Ik lees dat hij soms blokkeert bij sprongen. Misschien heeft hij wel iets aan zijn rug, dat een pijnscheut oplevert? Of iets anders?
Heb ik niet gedaan. Wil hem nog wel eens laten kijken door een fysio/ostheopaat, maar niet zozeer hiervoor. Heb er wel aan gedacht dat dit een oorzaak kan zijn, maar hij heeft het ook met tunnels en hooperen. Thuis springt hij dan weer met gemak over en op dingen en in de les springt hij in een dolle bui ook wel eens een large sprong.

@Vaagheid: Op vreemde terreinen gaat het juist beter :mrgreen:
Van de zomer ben ik van club gewisseld na de wisseling ging het heel goed. Nu legt hij weer een link met terrein en bouwt hij daardoor al een soort spanning op. Al loopt hij er altijd met veel enthousiasme heen en is echt vrolijk als we aankomen. De spanning begint op het moment dat we van de tegels het gras opstappen. Dus ook aan dat moment ben ik aan het werken.

Van de andere honden is hij niet onder de indruk, die zijn alleen maar heel leuk. Het liefst zou hij dan ook de les spelend doorbrengen :wink: Het enige dat hem een beetje intimideert is de flyball een eindje verder op het veld. Maar dat is na een halve les voorbij.

Ik verwacht wel al een verbetering nu we weer de zomer in gaan. In de winter op een nat, koud veld trainen was niet echt zijn hobby.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Als ik je reacties zo lees lijkt het niet te komen door eigenwijsheid(of gebrek aan motivatie) maar eerder door andere invloeden waaronder de genoemde punten zoals teveel prikkels e.d.

Ik heb twee enorme will to please honden en dan Hippo :mrgreen:. Waar de mechels blij worden omdat jij blij wordt, wordt Hippo alleen gemotiveerd door wat híj interessant vindt. Als iets moet omdat wij het zo willen(bijv 's morgensvroeg uitlaten terwijl hij tot 10u in z'n mand wil meuren), dan probeert hij regelmatig of hij er onderuit kan komen(doet alsof hij slaapt, of alsof hij ineens een geluid heeft gehoord of gaat zich ineens krabben). Je ziet dan duidelijk een verschil tussen blokkeren als in je negeren of blokkeren vanwege teveel prikkels.
veertje
Zeer actief

Hippo schreef:Als ik je reacties zo lees lijkt het niet te komen door eigenwijsheid(of gebrek aan motivatie) maar eerder door andere invloeden waaronder de genoemde punten zoals teveel prikkels e.d.

Ik heb twee enorme will to please honden en dan Hippo :mrgreen:. Waar de mechels blij worden omdat jij blij wordt, wordt Hippo alleen gemotiveerd door wat híj interessant vindt. Als iets moet omdat wij het zo willen(bijv 's morgensvroeg uitlaten terwijl hij tot 10u in z'n mand wil meuren), dan probeert hij regelmatig of hij er onderuit kan komen(doet alsof hij slaapt, of alsof hij ineens een geluid heeft gehoord of gaat zich ineens krabben). Je ziet dan duidelijk een verschil tussen blokkeren als in je negeren of blokkeren vanwege teveel prikkels.
Nouja ik noem het eigenwijs vanwege je laatste stukje :wink: Je hebt gelijk hoor dat het door andere invloeden komt, maar door zijn eigenwijze aard uit het zich in blijven staan, letterlijk 'ik doe het niet'. Ik heb twee honden getraind die een hoge will to please hadden/hebben. Biry had soms wel eens iets van moet dat nou, maar die deed het dan omdat ik dat graag wilde. Finn heeft heel duidelijk een eigen mening en ik probeer dus mijn mening de zijne te laten worden :tongue: Over het algemeen heb ik daar aardig wat knopjes voor gevonden, maar op bepaalde punten nog niet. Het is echt heel erg nieuw voor mij en ook voor de trainers is het een apart geval :engel: In zo'n situaties waar hij toch iets van spanning voelt is het lastig om met zijn eigenwijze karaktertje om te gaan en raken mijn ideeën een beetje op. Alhoewel dat dramatischer klinkt dan het is hoor. We trainen gewoon voor de lol en lol heeft hij ook genoeg :wink:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik zou eens gaan kijken bij workshops van Geertje Schijf, zoals motivatie e.d. Ik denk dat het namelijk meerdere punten zijn, maar de hoofdmoot is wel dat de motivatie dus niet zo groot is dat hij niet blokkeert.

De trainingsomgeving kan heel goed. Zowel bij Kay als bij Noor heb ik zoeken naar de juiste trainingsgroepen. Kay is in 1 groep op een gegeven moment ook helemaal geblokkeerd. Verdween in een tunnel wilde er niet meer uit, liep alleen nog maar langs de bakrand. En dat voor een hond met een zeer hoge motivatie.
Norah is weliswaar nooit geblokkeerd, maar toch is de trainingsgroep voor haar wel heel bepalend hoe leuk ze het vind. Bij te veel drukte kruipt ze ook wel een beetje in haar schulp en doet ze niet wat ze doet als bij een rustigere groep.

Mogelijk ook denk aan i.p.v. bezighouden juist rust geven, dus in een afgesloten bench.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik heb Laicka (schaamt zich heel diep) in het begin te veel onder druk gezet waardoor ze dicht is geslagen en er geen land met haar te bezeilen was. In een groep honden functioneerde ze niet meer, zelfs de meest simpele oefeningen zoals zit of haar naam weigerde ze doordat ik een grove fout heb gemaakt.
We zijn toen na een half jaar rust, totaal iets anders gaan doen, schapen hoeden inclusief nieuwe commando's en weer terug naar de basis. Dat is best een redding geweest.
Nu trekt ze prikkels nog steeds erg slecht en kan daardoor niet luisteren terwijl ze dat wel wilt maar goed, dat gaat niet.
Gelukkig geef ik les op een hondenschool waardoor ik redelijk vrij gebruik kan maken van het veld en nu weer stapje voor stapje aan de gewone gehoorzaamheid kan werken, wat echt super gaat!

Al met al, ik zou het, zoals meer mensen zeggen, in de prikkels zoeken
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zou het ook in de prikkels zoeken en ook kijken op welke manier je zelf misschien onbewust (te veel) druk op hem legt. Het klinkt alsof hij daar gevoelig op reageert. Ook dat hij op sommige momenten niet wil spelen, wijst er denk ik op dat de prikkels hem op dat moment even te veel zijn. Lukt het spelen op zo'n moment wel als je meer afstand neemt van de groep (dus bijvoorbeeld samen in een drafje wegrennen en dan even lekker spelen)?
Een dichte bench tijdens het wachten bij de behendigheid zou ik zeker ook doen!

In het voorbeeld dat je noemt over behendigheid en het nemen van een sprong: het kan je hond demotiveren als jij voor hem loopt. Als Finn de sprongen wel enthousiast neemt als jij achter hem loopt en hem vooruit stuurt, zou ik het dus daarin gaan zoeken. Mila is ook zo'n hond namelijk, die werkt het liefst voor mij uit en gaat meteen langzamer lopen als ik voor haar kom. Daar moet ik bij het handelen dus ook altijd rekening mee houden. Ik moet bijvoorbeeld dus ook een rennende start maken met haar en haar direct vooruit sturen als ik wil dat ze een beetje snel gaat ;-)
veertje
Zeer actief

@Gyanty: Grappig dat je Geertje Schijf noemt. Daar zat ik zelf ook al aan te denken. Ik zie haar morgen op wedstrijd en wilde al eens vragen wanneer er weer een workshop Contact & Co gegeven wordt.
Een bench heb ik in het begin gebruikt, maar ik kreeg het idee dat hem dat meer onzeker maakte. Niet de bench op zich, daar ligt hij lekker rustig in, maar steeds erin en eruit snapte hij niet. Rust geven in de vorm van even weglopen van de groep en hem buiten het veld wat laten snuffelen en plassen wil ik wel wat meer gaan doen. Of op een afstandje gewoon gaan zitten. Dat doe ik nu ook wel af en toe, maar moet ik misschien meer structureel doen.

@Laura84: Ik heb al eens gedacht op een vrije dag naar het veld te gaan en daar gewoon wat rond te lopen en eventueel wat leuke spelletjes te doen of met een andere hond laten spelen. Op zaterdag trainen ze ook en misschien moet ik maar eens een paar keer gewoon gaan kijken, zonder dat hij iets hoeft te doen daar. Zo ging het in het begin ook goed, omdat hij mee mocht als ik met Sadie ging trainen. Finn hoefde daar niks behalve spelen. Toen we af en toe een rondje deden vond hij dat heel leuk. Nu hebben we een nieuwe groep en wordt er na de les niet meer gespeeld.

@Diana: Wanneer hij wel of niet speelt kan ik eigenlijk helemaal niet inschatten. Het ene moment is hij heel fanatiek aan het trekken, met bijbehorend gegrom erbij en het volgende moment is hij er klaar mee. Of andersom, dan sta ik te zwaaien met zijn knuffel of balletje, maar geen reactie en dan opeens kan het wel interessant genoeg zijn. Ook na een rondje kan hij de ene keer heel leuk spelen, maar de andere keer kan dat speeltje hem gestolen worden en wil hij een koekje.

Misschien om een beeld te geven twee filmpjes van onze eerste wedstrijd een paar weken geleden.
Vast parcours Dit was het eerste rondje van de dag. Hier ging hij heel lekker en enthousiast. Hij rent ergens weg, want hij zag de schutting en raakvlakken zijn favoriet. Daarna blokkeert hij dus. Op dat moment denk ik dat het een spanning is van mij uit, omdat ik roep dat we de andere kant op moeten en hij daar dus niet heen mag. Na het ophalen gaat hij wel weer enthousiast verder.

En hier de Jumping, het tweede rondje van de dag. Hier denk ik dat hij wat bevestiging mist en daardoor op een gegeven moment niet verder gaat. Er zijn ook geen raakvlakken om hem extra te motiveren. Van te voren heeft hij in de bench gelegen en heb ik hem voordat we aan de beurt waren even met de voerbal gemotiveerd.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hmm, lastig, in dat filmpje van de jumping blokkeert hij inderdaad veel. Als ik naar het filmpje kijk, vind ik het lijken op onzekerheid.
Ik denk zeker dat de prikkels van de hele dag mee kunnen spelen. Trainen jullie vaker in een binnenlocatie?

Ik denk ook dat je veel zou kunnen hebben aan een workshop van Geertje Schijf. Ik heb zelf ook ooit de workshop Contact & Co gedaan en die is misschien niet zo heel nuttig voor jullie, maar eerder een op motivatie en beloning gerichte workshop. Ze gaf bijvoorbeeld bij Lingewaard ook workshops 'Spelen met je hond' en daar heb ik met Mila veel aan gehad.
veertje
Zeer actief

Ja zo'n hele dag is natuurlijk extra vermoeiend. Al is hij wel relaxt, ik merk dan geen/weinig spanning. Tussendoor in de bench is hij ook rustig en slaapt wat.
Dit was onze eerste keer in een manege, maar zo gaat het op trainingen (buiten) ook. Daar merkte ik eigenlijk geen verschil in. Ook laatst met een hoopersworkshop in een manege reageerde hij niet anders.

Spanning opbouwen door onzekerheid lijkt me zeker een goede. Dat hij toch meer bevestiging nodig heeft nog. Ik probeer dat nu wel te doen tijdens de rondjes in training, maar ik vind het nog erg lastig de juiste momenten te bepalen. Ook omdat het soms maar afwachten is wat hij wel/niet doet. Daar kan ik nog niet echt een peil op trekken en dat maakt het lastig inschatten.
Misschien eens op zoek naar een training met wat meer begeleiding daarin. Ben van de zomer oa. van club gewisseld omdat deze wat relaxter was, minder druk erop zeg maar. Maar daardoor zijn de lessen wel wat rommeliger en nu lijkt het rommelige weer een deel van het probleem te zijn. Ik had graag een grote tuin en budget voor eigen toestellen gehad, maar helaas :tongue:

Ik hoop trouwens van het voorjaar te kunnen starten met lessen praktijkspeuren. Iets heel anders, maar daar haalt hij misschien ook weer wat vertrouwen uit.
vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Contacteer:

Ongelezen bericht door vaagheid »

Ik moet stiekem wel om hem lachen bij dat filmpje. :mrgreen:
Wat een leuk hondje.

Misschien zie ik het verkeerd hoor, maar het lijkt erop dat hij jou 'manipuleert' als hij het minder leuk vindt, zoals bij de jumping.
Volgens mij bedenkt ie gewoon een ander spelletje, want als ie stil staat leg je de bal op de grond en beloon je hem er een soort van voor. Ik snap het idee wel, doe het zelf ook trouwens, als Emma blokkeert loop ik ook terug en zwaai ik een koekje voor haar neus langs. Dan komt er weer beweging in.

Misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor, wat gebeurt er als je niks doet als hij blokkeert en gewoon wacht? Gaat hij dan iets anders doen? :tongue: Ik denk dat ik zou wachten tot hij weer in beweging komt, nog een hindernis doen en dan de bal gooien.

Geeft me wel nieuwe inzichten trouwens, volgens mij ben ik emma ook onbewust aan het belonen voor het stilstaan.
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
veertje
Zeer actief

vaagheid schreef:Ik moet stiekem wel om hem lachen bij dat filmpje. :mrgreen:
Wat een leuk hondje.

Misschien zie ik het verkeerd hoor, maar het lijkt erop dat hij jou 'manipuleert' als hij het minder leuk vindt, zoals bij de jumping.
Volgens mij bedenkt ie gewoon een ander spelletje, want als ie stil staat leg je de bal op de grond en beloon je hem er een soort van voor. Ik snap het idee wel, doe het zelf ook trouwens, als Emma blokkeert loop ik ook terug en zwaai ik een koekje voor haar neus langs. Dan komt er weer beweging in.

Misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor, wat gebeurt er als je niks doet als hij blokkeert en gewoon wacht? Gaat hij dan iets anders doen? :tongue: Ik denk dat ik zou wachten tot hij weer in beweging komt, nog een hindernis doen en dan de bal gooien.

Geeft me wel nieuwe inzichten trouwens, volgens mij ben ik emma ook onbewust aan het belonen voor het stilstaan.
:mrgreen: Ja dat heb ik ook vaak gedacht, die middelvinger zoals ik het eerder ergens omschreef. Hij is meester in manipulatie. Dat vind ik ook zo lastig. Wanneer is het spanning, iets niet kunnen of manipuleren? Ik kan dat onderscheid heel moeilijk maken omdat het voor mij totaal nieuw gedrag is. Stilstaan en niks zeggen heb ik ook een geprobeerd, maar dan kan ik gerust minuten lang staan, er komt echt geen beweging in. Ik heb veel geduld, maar dit overschrijdt zelfs bij mij een grens :tongue: Daarom dat we nu overgestapt zijn naar het wegsturen door de trainer of, als de trainer niet in de buurt is, mijn 'nee, kom!' (niet op de wedstrijd, want ik wilde de lol behouden). Dan komt hij wel in actie, maar wordt weer onzeker door de 'nee' van mij.

Het is een apart geval en ik moet er ook vaak genoeg hard om lachen :mrgreen: Alleen zijn wat nieuwe inzichten wel fijn en wie weet kunnen we weer wat stappen zetten.
gyanty
Zeer actief

Wat mij opviel is dat jij terug kijkt naar de hond. Terug kijken naar de hond betekend automatisch dat jij de hond afremt. Verder viel mij op dat jij regelmatig je handeling omhoog doet, terwijl je maar een heel klein hondje hebt.

Santos had verleden jaar ook ineens wat moeite op wedstrijden, terwijl hij het op trainingen heel leuk deed. Puur toch de prikkelingen terwijl hij niet nerveus ofzo is tijdens de dag. Ik ben al een tijd bezig met motivatietraining. En die motivatie niet bij mij te leggen. Ben nu bezig met een bakje met snoepjes erin (vissers madenbakje). Dat maakt ook dat hij mij niet nodig heeft voor motivatie en het lijkt te gaan werken. Nu ook nog op wedstrijd. Dus ik denk dat je buiten je huidige kaders moet gaan kijken waar jullie als duo begeleiding bij nodig hebben en die mogelijk elders halen.
Afbeelding
veertje
Zeer actief

gyanty schreef:Wat mij opviel is dat jij terug kijkt naar de hond. Terug kijken naar de hond betekend automatisch dat jij de hond afremt. Verder viel mij op dat jij regelmatig je handeling omhoog doet, terwijl je maar een heel klein hondje hebt.

Santos had verleden jaar ook ineens wat moeite op wedstrijden, terwijl hij het op trainingen heel leuk deed. Puur toch de prikkelingen terwijl hij niet nerveus ofzo is tijdens de dag. Ik ben al een tijd bezig met motivatietraining. En die motivatie niet bij mij te leggen. Ben nu bezig met een bakje met snoepjes erin (vissers madenbakje). Dat maakt ook dat hij mij niet nodig heeft voor motivatie en het lijkt te gaan werken. Nu ook nog op wedstrijd. Dus ik denk dat je buiten je huidige kaders moet gaan kijken waar jullie als duo begeleiding bij nodig hebben en die mogelijk elders halen.
Je reactie gelezen en niet gelijk kunnen reageren, dan vergeet ik het weer :oohja:

Mijn handlen is niet echt fantastisch, klopt :wink: Daar probeer ik wel aan te werken, maar tijdens de lessen ben ik zo bezig met 'als hij maar loopt' dat ik andere dingen nog wel eens vergeet :oeps:
Maar het is niet iets dat alleen speelt bij behendigheid. Ook met workshops van andere sporten blokkeert hij op sommige momenten. Zelfs in huis heb ik het af en toe als hij zijn tuig aan moet (= stom). Dat laatste gaat nu beter omdat ik er een vast ritueeltje van gemaakt heb. Op straat doet hij het soms bij een P&P-rondje, omdat hij per se de andere, langere, kant op wil (goede oefening mocht ik ooit van die stampvoetende 'ik wil DAT!' kinderen krijgen) :mrgreen: . Dat is dan dus echt zijn eigenwijze karakter, daar is geen sprake van spanning.

Dat voerbakje is wel een goed idee. Ik gebruikte nu een voerbal, maar dat ding is te groot om in mn zak te doen en dus loop ik steeds met dat ding in mijn hand wat op wedstrijd natuurlijk niet mag. Dat bakje heb ik van het weekend op wedstrijd meteen even getest en het ging wel aardig daarmee :D Hij kent het al voor de touch-oefening, dus zo heb ik hem voor de wedstrijd gebruikt. Nu eens kijken of ik er na wat meer trainingen meer motivatie mee krijg. Heb ook al contact gezocht met Geertje Schijf voor een privélesje en misschien dat ik nog eens wil kijken naar een andere HS voor een aantal losse privélessen.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

ik zie een hondje die geen lol heb, de lol zie je pas als hij de bal mag hebben. Denk dat je weer ff een stapje terug moet doen in motivatie training zodat hij er de fun in krijg. Zie ook als hij blokkeer dat jij van alles uit de kast haalt om het te motiveren en dan ben je eigenlijk te laat. Beloon wat vaker en eerder met verschillende beloningen, zodat het een verassing word waar hij beloont word.
Afbeelding
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Vraagje: wat doen jullie dan met dat voerbakje?
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Lizzie. schreef:ik zie een hondje die geen lol heb, de lol zie je pas als hij de bal mag hebben. Denk dat je weer ff een stapje terug moet doen in motivatie training zodat hij er de fun in krijg. Zie ook als hij blokkeer dat jij van alles uit de kast haalt om het te motiveren en dan ben je eigenlijk te laat. Beloon wat vaker en eerder met verschillende beloningen, zodat het een verassing word waar hij beloont word.
Ik denk dat dit zeker zal helpen. Vooral interval belonen, dus niet pas na het parcours. Beloon alleen voor een goede uitvoering, niet voor een matige ;-). En geef gerust eens een grote beloning na de eerste sprong, dan weer aan het eind, dan een keer halverwege. Het verschil zit hem denk ik vooral in dat hij het doet voor de beloning en niet om jou te pleasen of omdat hij het rennen/springen zo leuk vindt.

Mijn honden vinden het leuk om ergens op te springen, dat het mag en kan is dan al de beloning, als ik dan ook nog als een blij baasje erbij sta te jubelen dan is het helemaal big fun. Beloning in de vorm van voer of speeltjes is dan helemaal niet nodig. In jouw geval bij agility waarschijnlijk wel, zorg dan ook dat je iets hebt wat hij echt heeeel lekker vindt. Neem desnoods de alom bekende slagroomspuitbus en geef hem af en toe een toef.
veertje
Zeer actief

Hippo schreef:
Lizzie. schreef:ik zie een hondje die geen lol heb, de lol zie je pas als hij de bal mag hebben. Denk dat je weer ff een stapje terug moet doen in motivatie training zodat hij er de fun in krijg. Zie ook als hij blokkeer dat jij van alles uit de kast haalt om het te motiveren en dan ben je eigenlijk te laat. Beloon wat vaker en eerder met verschillende beloningen, zodat het een verassing word waar hij beloont word.
Ik denk dat dit zeker zal helpen. Vooral interval belonen, dus niet pas na het parcours. Beloon alleen voor een goede uitvoering, niet voor een matige ;-). En geef gerust eens een grote beloning na de eerste sprong, dan weer aan het eind, dan een keer halverwege. Het verschil zit hem denk ik vooral in dat hij het doet voor de beloning en niet om jou te pleasen of omdat hij het rennen/springen zo leuk vindt.

Mijn honden vinden het leuk om ergens op te springen, dat het mag en kan is dan al de beloning, als ik dan ook nog als een blij baasje erbij sta te jubelen dan is het helemaal big fun. Beloning in de vorm van voer of speeltjes is dan helemaal niet nodig. In jouw geval bij agility waarschijnlijk wel, zorg dan ook dat je iets hebt wat hij echt heeeel lekker vindt. Neem desnoods de alom bekende slagroomspuitbus en geef hem af en toe een toef.
Daar werken we tijdens de trainingen inderdaad aan, tussendoor belonen. Alleen moet ik het blokkeren eigenlijk voor zijn en dat is nog heel lastig te timen. Ik werk met knakworst en die hou ik speciaal voor de trainingen en wedstrijden, dus niet thuis.
Afgelopen les meegedaan met de echte beginners, dus paar losse toestellen gedaan. Voor Finn hebben we vooral aan de snelheid gewerkt, dus paaltjes een klein stukje uit elkaar en racen maar, net als racen over de kattenloop :wink: Een goede opbouw zoals ik hem nu graag zou zien met Finn wordt een beetje lastig waar ik nu train, vandaar die paar privelesjes die ik overweeg :wink:
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik heb het in het begin met Doran gehad, hij deed dat als ik niet heel duidelijk was in wat ik van hem vroeg, dus gebaartje te laconiek o.i.d. dan deed hij liever niks dan dat hij het verkeerd deed!
Zou het zoiets kunnen zijn?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
gyanty
Zeer actief

GoldenGizmo schreef:Vraagje: wat doen jullie dan met dat voerbakje?
Het is een motivator die buiten mij ligt. Het bakje betekend beloning jack pot! Dus heb ik een rechte lijn aan sprongen ligt het bakje aan het einde en werkt hij zelf naar het bakje toe waar de beloning dus uitkomt (vaak ook met behulp van de trainer) Op parcoursen heb ik het bakje nu ook wel eens in mijn handen als extra stimulans en komt het bakje aan het einde te voor schijn. Voor wedstrijden zal het bakje dan buiten het parcours liggen en zal de beloning na de gedane arbeid volgen, maar het bakje wordt voor hem dus teken dat als hij met mij samenwerkt iets kan verdienen. Hij kan er ook zelf naar toe werken. (Simpel gezegd)
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Is dat iets Roemeens? :p
Mijn exemplaar doet dat ook wel eens.. buiten dat hij soms nog echt in paniek kan schieten.
Waar ik mee begonnen ben is hem even een aai over zn bol te geven, of even oppakken. "spannend vent? klopt. moet toch.." En dan weer verder.
Ik merk dat het bij Kai toch wel geholpen heeft / nog steeds helpt.
Hij blijft nu veel langer "bereikbaar" en geeft duidelijk aan als hij het echt even niet meer weet.
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”