Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kan een hond plannetjes maken ?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

kan een hond plannetjes maken ?

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Oftewel hoever gaat de koppeling van beloning voor gedrag ?
Sarah krijgt al haar leven lang wat lekkers als ze een plas gedaan heeft.
Wee mij als ik dat vergeet. Maar als Peter en ik allebei thuis zijn moet madam wel erg vaak plassen :wink:
Toen ze weer wat kon lopen na haar hernia kreeg ze wat lekkers als ze de bench in ging.
Nu ze beter loopt gaat ze om de haverklap de de bench in om aldaar luidruchtig de beloning op te eisen.

Verbeeld ik me het nou of is die teckel echt in staat om een plannetje te maken ?
Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale
Aantal honden: 3

Re: kan een hond plannetjes maken ?

Ongelezen bericht door Drazic »

Ik betwijfel het ook soms of ze het kunnen verzinnen of niet.
Hier hebben wij ook zo'n exemplaar rond lopen, komt eerst vragen om een koekje.
Lukt dat niet 1, 2, 3, dan moet meneer ineens plassen want daarna krijgt hij wel een koekje.
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Dat verbeeld je je volgens mij niet.
Gizmo knaagt graag op takken. Wij willen dat niet hebben, lijkt ons gewoon niet zo gezond (hij geeft dan soms ook stukjes hout over, gisteren ook, en we hebben niet eens gezien dat hij een tak heeft gehad). We zijn daarom gaan belonen voor het weer loslaten van de tak. Nu loopt meneer vrolijk takken op te rapen tijdens de wandeling om ze regelmatig ook meteen weer te laten vallen, soms heeft hij ze nog geen seconde vast. Als je het negeert, gaat ie er wel weer mee rondlopen en er op knagen. Hij weet dus precies wat te doen om wat lekkers te krijgen :U:
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Mijn eerste hond was regelmatig bij mijn moeder. Ze kreeg van haar altijd een koekje na het plassen. Op den duur deed ze vaak net of ze ging plassen (dus de hurkhouding) en rende dan naar mijn moeder voor een koekje.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Het is meer oorzaak en gevolg.
Ze heeft jullie goed getraind :engel:

:mrgreen: Dat was wel duidelijk toch.

Tuurlijk kan een hond dat.
Charlie deed het ook; kreeg een brokje wanneer ze na 1 x blaffen stopte.
Na een tijdje vloog ze wanneer ze trek had naar het raam om er een halfslachtige woef uit te persen.
Net zoals ze prima snapt dat wanneer zij krijsend naar het raam vliegt de andere honden dat ook doen en ze snel hun eten of speelgoed in kan pikken.
En stoppen voor het oversteken. Al snel ging ze zitten waar zij over wenste te steken.
Dat hebben we dus snel afgeschaft, wat niet wil zeggen dat ze geen manieren blijft bedenken om van een nee een ja te maken.
Ze mag niet zomaar op de trap naar de voordeur lopen. Behalve wanneer haar bal is gevallen.
Dan werd die bal dus eerst gepakt en naar beneden gepleurd wanneer zij daar even wilde gaan kijken.

:roll: Ze is zelfs een keer wakker geworden met zin in een warme kattenbonbon. Haalde eerst haar bal, liet die op de terugweg tres nonchalant in de kattenbak vallen, pakte de bal en toen vloog er natuurlijk net per ongeluk een drol in haar bek.
Ze haalt wel meer grapjes (letterlijk) uit die planning vergen en ze weet heel precies wat ze doet.
Rotteven :mrgreen:
Simpele reuen.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Goed opgevoede mensen dus :engel:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ik denk dat dit gewoon aangeleerd is, dus ze denkt inderdaad van als ik dit doe krijg ik wat lekkers.

Maylo en Izzy doen dit soms ook wel eens.

Bij Maylo zie ik wel vaak als hij iets wil uitspoken, je ziet hem dan gewoon denken. Meestal is het wel een verrassing wat hij gaat doen maar komt dus niet echt onverwacht. Dus ja ik denk ergens wel dat ze dat kunnen, maar of het ook zo is in gedachten van de hond zoals wij denken voor we wat doen dat denk ik niet.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

dagmar88 schreef:Simpele reuen.
Niks hoor :mrgreen:
Als mijn jongste teckelreu naast me op de bank wilde liggen, maar de plek was bezet door de andere reu, ging hij de tuin in en blafte daar tegen de "kat".
De oudste vloog dan gillend naar buiten en de jongste schoof dan geruisloos achter zijn rug om en vleide zich naast me op de bank op het gewenste plekje.
Dat was echt wel bedacht. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ja, Mila is ook van de plannetjes en voorbedachten rade. Zij was ook zo'n pup die deed alsof ze ging plassen om haar beloning in ontvangst te nemen.
En ja, gedrag dat je beloont zal zich vaker voordoen, dus ook wanneer je er niet om vraagt. ;-) Die hele trucendoos gaat hier soms ook open als Mila gewoon zin heeft in een snackje.
Nu weet ze ook heel goed de andere honden te bespelen, bijvoorbeeld als het gaat om ligplekjes. Er is altijd een competitie gaande bij mij om het beste plekje op bed en als één van de andere honden daar ligt, weet Mila ze wel met een list (blaffend naar de kamer rennen bijvoorbeeld) daar weg te krijgen. Grappig genoeg ligt Amy er 's ochtends altijd, dus die laat zich uiteindelijk al niet meer foppen door Mila. Ik ben nu al benieuwd naar het volgende plannetje dat Mila daarvoor bedenkt. :mrgreen:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ranetje schreef:
dagmar88 schreef:Simpele reuen.
Niks hoor :mrgreen:
Als mijn jongste teckelreu naast me op de bank wilde liggen, maar de plek was bezet door de andere reu, ging hij de tuin in en blafte daar tegen de "kat".
De oudste vloog dan gillend naar buiten en de jongste schoof dan geruisloos achter zijn rug om en vleide zich naast me op de bank op het gewenste plekje.
Dat was echt wel bedacht. :ok:

idem hier. lola was te dom om zelf na te denken dus als sam ging blaffen volgde zij braaf. daar heeft hij zó vaak misbruik van gemaakt om zijn plaatsje voor het raam vrij te maken van lastige lolazusjes :-)
Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief

teckeltoos
Zeer actief

Sarah heeft weer wat nieuws uitgevonden.
Als ik merk dat ze een beetje mankt lok ik haar met een koekje om de boel even te controleren.
Ze mankt tegenwoordig wel erg vaak en heeeeel tijdelijk. :denken:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”