Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voeding met extra energie?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Borisje
Actief
Mijn ras(sen): Podenco kruising
Aantal honden: 1

Voeding met extra energie?

Ongelezen bericht door Borisje »

Hallo, ik heb een vraag..
Mijn x podenco teef (gesteriliseerd) is sinds ze 2 jaar is geweest een stuk rustiger. Logisch natuurlijk, maar
ze is eigenlijk iets te rustig, naar mijn mening.

We wandelen zo'n 1,5 tot 2 uur per dag, 's ochtends en 's middags een grote wandeling en 's avonds vaak een klein rondje. Ik fiets ook regelmatig met haar, los en vast, en we canicrossen ook sinds kort.
Nu zorg ik al dat, als we 's avonds gaan canicrossen, dat ze 's middags een wandeling van hooguit een halfuur doet. Anders heeft ze echt geen energie meer om 's avonds te rennen.
Als we niet wandelen, dan slaapt ze. Eigenlijk driekwart van de dag dus. Ook 's nachts slaapt ze de hele dag door. Je zou dus denken dat ze overdag heeel veel energie heeft, maar dat heeft ze dus niet.
Wandelen gaat gewoon op haar dooie gemak, in een drafje. Wel veel snuffelen natuurlijk, maar echt sprinten doet ze niet meer.
Ik vind dat best vreemd voor een jonge, actieve hond van 3,5.

Misschien vraag ik meer van haar dan ze aankan, of misschien mist ze iets in voeding?
Waar ik naar op zoek ben, is iets van voeding of supplementen die ik kan bijvoeren, zodat ze wat meer energie krijgt.
Dat zou ik voor haar, maar ook voor mij, wel heel fijn vinden.

Overigens krijgt ze 's ochtends compleet vlees van Smuldier, en 's avonds compleet vlees rund of kip van Naturis. Eerst voerden we alleen Naturis, maar als we dat 's ochtends en 's avonds geven, eet ze het vrij slecht.

Tips ontvang ik heel graag!
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Voeding met extra energie?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Als je echt denkt dat ze abnormaal rustig is, zou ik eerder een keer een bloedonderzoek doen om te kijken of ze medisch wel helemaal in orde is. Vergeet dan ook de middellandsezeeziektes niet.

Podenco's staan erom bekend dat ze in huis heel rustig zijn. Maar dat ze buiten zo rustig is, dat is dan weer helemaal niet thuis te brengen voor mij, aangezien ik podenco's ken als honden die buiten graag veel rennen. Als ik naar Amy kijk, die kan full speed 2 uur lang bezig zijn (rennen, graven, spelen) en dan is ze 's avonds echt niet te moe voor nog een uurtje hard rennen. :mrgreen:
Nikki90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Ik zou eens proberen om haar (deels) brok erbij te gaan voeren. Of helemaal over te zetten op brokken. Als ze dat slecht eet kun je er gewoon wat KVV doorheen mengen voor het lekkere. Er zijn best veel honden die op alleen KVV te weinig energie hebben. Mijn hond trekt het ook niet op KVV, dan slaapt ze de hele dag en wandelen gaat op sjok-tempo. Op brokken bruist ze van de energie. Ik vermoed dat ze dan toch koolhydraten te kort komen.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Het klinkt mij ook abnormaal in de oren voor een Podenco. Loopt ze los? Heeft ze genoeg uitdaging in de omgeving of is het 1 grote grasvlakte bij wijze van? Houdt ze van ballen? Het kan natuurlijk in haar aanleg liggen, maar ik zou ook even voor de zekerheid langs de dierenarts tuffen ;)
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Naturis is een prima KVV maar heeft niet een hele hoge energiewaarde. Smuldier weet ik niet, dat heb ik nog niet goed bekeken.

Als er verder geen klachten zijn die wijzen naar iets medisch zou je naar een kVV met hogere energiewaarde kunnen kijken.
Een Carnibest bijvoorbeeld.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Op welke leeftijd is ze gesteriliseerd? Kan het daar mee te maken hebben?
Borisje
Actief

Bedankt voor de reacties!

Abnormaal rustig vind ik haar niet, ik zou niet denken dat er met haar iets mis is, meer dat haar voeding niet helemaal goed aansluit oid, maar een uitgebreid bloedonderzoek is nooit mis. Overigens is ze als pup getest op alle Middelandse zee ziektes, en gelukkig helemaal vrij.
In huis is ze inderdaad heel rustig, dat ben ik ook gewend van Podenco's, en het slapen in hele vreemde positie's. :lol1:

Brokken voer ik liever niet, die eet ze 1 keer, en dan kan je van merk wisselen.. Kvv vind ze heerlijk en eet ze ook erg goed.. dus liever dat natuurlijk.

Zora loopt meestal los, niet altijd, want het blijft toch een Podenco en ik wil haar niet kwijt :lol1: We lopen altijd op de heide en door het bos, dus niet echt saaie omgeving waar niks te ruiken is. Bal en stok is 2 keer leuk, daarna stom.

Ze is helaas vroeg gesteriliseerd met 8 maanden, niet mijn keuze, ik kreeg haar met 9 maanden.

Dat Naturis niet heel energierijk is wist ik niet! Dat is zeker iets om naar te kijken, thanks. Carnibest is hier ook verkrijgbaar maar daar vragen ze wel de hoofdprijs voor helaas. Weet je nog andere merken die wat meer energie bevatten?
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik vind het eigenlijk helemaal niet raar klinken. Sommige honden zijn van nature ook gewoon rustig. Biry (groenendaeler teefje) heeft zich nooit druk gemaakt. Buiten lekker rustig meelopen op een drafje en hier en daar wat snuffelen. Hooguit bij het zien van een konijn wilde ze wel even een stukje rennen. Binnen sliep ze ook meestal.
Borisje
Actief

Re: Voeding met extra energie

Ik snap dat het wellicht een beetje raar klinkt, dat ik niet blij ben met een rustige hond :D
Het is ook een beetje vaag, maar het lijkt voor mij toch alsof ze energie mist.
En zeker omdat ik ook meerdere Podenco's ken (ook kruisingen, van alle leeftijden) en die zijn allemaal van het vliegen-springen-rennen-opstaan-doorgaan, Zora voorheen ook, maar nu dus niet meer zo. Tuurlijk trekt ze nog wel een sprintje en speelt ze nog wel eens, maar dat duurt dan een paar seconden en that's it.
En een stemmetje in mijn achterhoofd zegt dat dat niet normaal is voor haar.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

je schrijft dat ze zo rustig is sinds dat ze 2 is. was ze daarvoor wel heel actief? is er destijds iets veranderd (voer, omgeving, gezondheid wat dan ook) wat haar gedrag zou kunnen verklaren?
ik vind het ook niet echt normaal. Mijn windhond is 12,5 en altijd heel rustig (geweest) in huis, maar ze loopt nog alle wandelingen mee ook al gaan we 3 uur.
Misschien (zoals als gesuggereerd werd) brokken mengen met KVV?
Afbeelding
Borisje
Actief

Rond 2,5 jaar werd ze langzaamaan rustiger. Wij dachten dat het lag aan het feit dat ze volwassen werd, en dus rustiger.
Eerlijk gezegd weet ik niet goed wat er sindsdien veranderd is. We voeren sinds een paar maanden Naturis met Smuldier, daarvoor alleen Naturis. Wel voerden we eerst eigenlijk alleen de kip-compleet versie, maar deze begon ze slecht te eten, toen zijn we hem gaan afwisselen met rund en rund-kip, en later met Smuldier.
Ik lees van Naturis dat de kip-versie meer energie bevat, dus dat zou logisch kunnen zijn? Dat ze minder energie heeft omdat we minder kip voeren?

Met brokken combineren zou een optie kunnen zijn, maar bij de dierenarts waar ik heb gelopen zeiden ze altijd dat brokken mengen met kvv niet heel goed is voor de maag, ivm verschillen in zuurgraad. Dus daar ben ik een beetje bang voor :P
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Dat schijnt allang weer achterhaald te zijn. Ik geef Elco gerust alles door elkaar: barf, kvv, geperste brok, geëxtrudeerde brok, gedroogde snacks, semimoist, kliekjes... Volgens mij is het eerder een probleem om een hond die brok gewend is opeens barf te geven (op beginnersbot na), dan om een hond die al gewend is aan kvv/barf brok erbij te geven
Borisje
Actief

Dat klinkt ook logisch ;)
Welke brok zouden jullie dan aanraden? Uiteraard een met hoog vleesgehalte, maar dat lijkt me wel verstandig icm vlees.
Zijn er brokken met een hoger energiegehalte?

Boutje, degomeat klinkt top, alleen helaas niet verkrijgbaar in Nederland..
DeDiana
Zeer actief

Ik zou persoonlijk eerst iets medisch uit willen sluiten. Natuurlijk kan het ook best karakter zijn. Maar als je zelf een stemmetje in je hoofd hebt dat zegt: 'dit is niet helemaal normaal voor haar,' zal dat niet voor niets zijn.
Als ze koolhydraten mist, kun je ook kijken of het helpt om wat havermout of rijst bij het vlees te geven. Mijn Mila heeft ook echt wat koolhydraten nodig. Die wordt niet slomer, maar wel snel te mager op alleen vlees. Zij krijgt dus geregeld rijst of havermout bij haar vlees en soms ook brokken.

Overigens heeft Leishmania een incubatietijd van ruim 7 jaar, dus ook later nog eens testen kan nooit kwaad. Daarnaast is de test bij pups/heel jonge honden niet betrouwbaar.
DeDiana
Zeer actief

Borisje schreef:Dat klinkt ook logisch ;)
Welke brok zouden jullie dan aanraden? Uiteraard een met hoog vleesgehalte, maar dat lijkt me wel verstandig icm vlees.
Zijn er brokken met een hoger energiegehalte?

Boutje, degomeat klinkt top, alleen helaas niet verkrijgbaar in Nederland..
Degomeat is wel verkrijgbaar in Nederland en heet nu Dogmeat: http://www.dogmeat.nl/
Ik geef als brokken (als afwisseling met kvv en soms barf) Acana en Greenwoods en daar doen mijn honden het allemaal heel goed op, maar dat is voor elke hond weer anders. Mila doet het bijvoorbeeld minder goed op Orijen en Purizon. Er zijn redelijk wat merken die ook een high energy-variant o.i.d. hebben.
Borisje
Actief

Bedankt! Medisch gaan we zeker het een en ander uitsluiten, uitgebreid bloedonderzoek en wellicht een urinetestje kan nooit kwaad.
Fijn dat het Dogmeat wel hier verkrijgbaar is! Dat ziet er toch erg aantrekkelijk uit!
Ik geef soms brokken van Dog Lovers Gold als afwisseling, maar meer als ik vergeten ben vlees te ontdooien..
Maar fijn om te weten dat dat eigenlijk geen kwaad kan, kan ik wat meer afwisselen.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

DeDiana schreef:Ik zou persoonlijk eerst iets medisch uit willen sluiten. Natuurlijk kan het ook best karakter zijn. Maar als je zelf een stemmetje in je hoofd hebt dat zegt: 'dit is niet helemaal normaal voor haar,' zal dat niet voor niets zijn.
Als ze koolhydraten mist, kun je ook kijken of het helpt om wat havermout of rijst bij het vlees te geven. Mijn Mila heeft ook echt wat koolhydraten nodig. Die wordt niet slomer, maar wel snel te mager op alleen vlees. Zij krijgt dus geregeld rijst of havermout bij haar vlees en soms ook brokken.

Overigens heeft Leishmania een incubatietijd van ruim 7 jaar, dus ook later nog eens testen kan nooit kwaad. Daarnaast is de test bij pups/heel jonge honden niet betrouwbaar.
Wat Diana zegt. Ik vind het atypisch gedrag voor een jonge podenco, en ik geloof ook niet zo dat die castratie er iets mee te maken heeft. Ik heb alleen maar gecastreerde podenco's gehad, en op die leeftijd stuiter(d)en ze de tent uit als er een dag niet flink uitgerend kon worden. Toto is 2 jaar oud en verbouwt echt mijn huiskamer als het dusdanig regent dat we niet fatsoenlijk kunnen wandelen. Zelfs Lilo van bijna 14 trekt nog regelmatig een sprintje. Ze krijgen trouwens Smuldier.

Ik zou behalve nog eens testen op de MZZ, toch ook eens kijken of ze stiekem niet ergens pijn heeft. Vooral omdat ze dus wel aan rennen / spelen begint, en dan stopt. Ik hoorde vandaag dat een bekend hondje dat alleen maar een tijd lang (licht) bleef manken, een nekhernia bleek te hebben. :80: Sommige honden zijn zo bezopen hard dat ze pijn niet of nauwelijks aangeven.

Ik hoop dat je het probleem boven water krijgt!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

Borisje schreef:Rond 2,5 jaar werd ze langzaamaan rustiger. Wij dachten dat het lag aan het feit dat ze volwassen werd, en dus rustiger.
Eerlijk gezegd weet ik niet goed wat er sindsdien veranderd is. We voeren sinds een paar maanden Naturis met Smuldier, daarvoor alleen Naturis. Wel voerden we eerst eigenlijk alleen de kip-compleet versie, maar deze begon ze slecht te eten, toen zijn we hem gaan afwisselen met rund en rund-kip, en later met Smuldier.
Ik lees van Naturis dat de kip-versie meer energie bevat, dus dat zou logisch kunnen zijn? Dat ze minder energie heeft omdat we minder kip voeren?

Met brokken combineren zou een optie kunnen zijn, maar bij de dierenarts waar ik heb gelopen zeiden ze altijd dat brokken mengen met kvv niet heel goed is voor de maag, ivm verschillen in zuurgraad. Dus daar ben ik een beetje bang voor :P
als ik het goed begrijp krijgt ze dus maar 2 diersoorten kip en rund, zou allereerst beginnen met andere diersoorten bij te voegen dit is de eenzijdig. ondanks dat het compleet voer is, is het advies om minimaal 6 diersoorten te voeren
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

bellabeest schreef:
Borisje schreef:Rond 2,5 jaar werd ze langzaamaan rustiger. Wij dachten dat het lag aan het feit dat ze volwassen werd, en dus rustiger.

als ik het goed begrijp krijgt ze dus maar 2 diersoorten kip en rund, zou allereerst beginnen met andere diersoorten bij te voegen dit is de eenzijdig. ondanks dat het compleet voer is, is het advies om minimaal 6 diersoorten te voeren
Bij enkelvoudige soorten om t compleet te maken. Compleet hoeft dat niet want t is al compleet.
Zou t wel doen overigens maar niet nodig.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Borisje
Actief

Pff ja Podenco's geven niet echt pijn aan.. als ze dr neus ergens stoot doet ze een paar uur alsof ze doodgaat, maar als er echt iets is merk je bijna niets aan haar.

Maar sowieso maak ik van de week een afspraak om haar even helemaal door te lichten.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Borisje schreef:Bedankt voor de reacties!

Abnormaal rustig vind ik haar niet, ik zou niet denken dat er met haar iets mis is, meer dat haar voeding niet helemaal goed aansluit oid, maar een uitgebreid bloedonderzoek is nooit mis. Overigens is ze als pup getest op alle Middelandse zee ziektes, en gelukkig helemaal vrij.
Allereerst is het zinloos om pups tot een half jaar te testen op leishmania, dat geeft meer vals negatief dan positief ! Verder kan een hond nog ruim zeven jaar na aankomst in Nederland alsnog positief testen ! De test in Spanje geeft dus geen enkele garantie.
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Is al een tijdje geleden dat er hier iets geplaatst is maar ben je ondertussen met voer veranderd of heb je onderzoek laten doen?
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Als ik mijn honden alleen KVV geef kelderen ze ook terug in energieniveau. Ook al geef ik meerdere diersoorten en verschillende merken, dat maakt niet uit.
Daarom voer ik brok bij zoals Cavom, daar zit o.a. rijst in, heeft een hoge energiewaarde en bevat koolhydraten. Mijn mechels zijn vrij moeilijke eters, daar schenk ik wat warm water over de brokken of meng het met KVV zodat ze goed eten.

Uiteraard moet je wel testen als je vermoedt dat het een ziekte kan zijn ;-), maar het kan ook zeker aan het voer liggen.
Borisje
Actief

Nou nog even een berichtje, Zora heeft een bloedonderzoek en natuurlijk algemeen onderzoek gehad.. Nog nooit zo'n gezonde hond gezien! We zijn overgeschakeld naar voeding van dogmeat, en wisselen veel diersoorten af. Ze krijgt nu ook in plaats van s avonds vlees brok van Acana, wat ze erg lekker vind.
We merken dat ze weer d'r gekke buien heeft en ook het canicrossen of fietsen langer vol kan houden (of iig niet mee meerend alsof ze een blok beton meesleept).

Kortom, positief veranderd! Het lag dus echt aan de voeding.. Bedankt voor jullie berichtjes en tips en tricks! Het heeft echt geholpen :D
DeDiana
Zeer actief

Fijn! Ik geef ze hier dezelfde combi (dogmeat en Acana) en daar doen ze het hier ook erg goed op :-)
Natas1991
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Sheltie Shetland Sheepdog (helaas overleden 14 jaar geworden)
American Staffordshire Terriër (nu 4 jaar)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas1991 »

Hey Borisje met Zora,

Ik heb het zelfde probleem als wat jij had.
Normaal is mijn hond buiten heel druk, speels als ik hem het ' ja vrij' comando geef. Ik voer afwisselende merken brok en altijd graan vrij (zakken van 15 kg) nu is deze zak geperste brok van biofood bijna op. En nu ineens lijkt hij echt minder energie te hebben vooral buiten. Verder lijkt hij kern gezond en heb hem uit voorzorg ontwormd en ontvlooid (2 weken geleden)
Ook wij Canicrossen 3 x per week en wandelen best grote afstanden.
Nu geeft ik hem sinds 1 week schapenvet en smuldier extra en lijkt het ietsje beter te gaan maar hij is nog lang niet zich zelf?
Heb jij tips voor mij?
Zit ook te denken aan een algemeen gezondheids check bij de D.A als er niet snel verbetering in zit. Maar heb zelf ook het gevoel dat hij iets te kort komt in de voeding...
All you need is love and a dog :mann:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”