Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
"Voedingshypes vormen bedreiging voor huisdieren"
Moderator: moderatorteam
- Lieske_1977
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 2
"Voedingshypes vormen bedreiging voor huisdieren"
Daar gaan we weer. Rauw wordt hoe langer hoe gevaarlijker. In de Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/binnenland/glu ... ~a4274264/
Oké, stukken bot die blijven steken of obstipatie veroorzaken, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar vergroeiingen? Serieus? Zijn die dan te wijten aan een verkeerde calcium-fosforverhouding? Dat zou dan alleen bij zelf geknutselde barf en niet bij uitgebalanceerde kvv voorkomen, toch? En kennen jullie persoonlijk gevallen waarbij het zo gruwelijk mis is gegaan?
Oké, stukken bot die blijven steken of obstipatie veroorzaken, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar vergroeiingen? Serieus? Zijn die dan te wijten aan een verkeerde calcium-fosforverhouding? Dat zou dan alleen bij zelf geknutselde barf en niet bij uitgebalanceerde kvv voorkomen, toch? En kennen jullie persoonlijk gevallen waarbij het zo gruwelijk mis is gegaan?
Re: "Voedingshypes vormen bedreiging voor huisdieren"
Het zou alleen over zelf samengesteld gaan. En ik kan me heus vooratellen dat er mensen zijn die gewoon lukraak alleen hele plofkippen aan hun hond voeren. En dat ze daarvoor waarschuwen, kan ik inkomen.
Maar ik word een beetje iebelig van zo'n stuk als er met niet relevante cijfers wordt gestrooid. 700000 voedselvergiftigingen. Hoeveel daarvan worden veroorzaakt door rauw vlees voor honden?
En voedselvergiftiging bij honden komt uiteraard voor, maar wederomde vraag hoeveel door het voeren van rauw vlees?
Maar ik word een beetje iebelig van zo'n stuk als er met niet relevante cijfers wordt gestrooid. 700000 voedselvergiftigingen. Hoeveel daarvan worden veroorzaakt door rauw vlees voor honden?
En voedselvergiftiging bij honden komt uiteraard voor, maar wederomde vraag hoeveel door het voeren van rauw vlees?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Meneer Corbee is dr dankzij de financiële steun van RC Nederland en RC Europe (zie bedankje in z'n proefschrift) en dierenartsen worden ook naar al te graag gesponsord door brokkenfabrikanten. Natuurlijk proberen die de trend van minder brokken te doorbreken. Ze vergeten alleen te vermelden dat er aan deze trend een compleet nieuwe trend van het voeren van niet zelf samengesteld voeren (hondenbrood, brokken...) vooraf is gegaan
- dagmar88
- Zeer actief

https://www.knmvd.nl/
Even naar beneden scrollen en aanschouw met verbazing wie de sponsor is.

Ik ben Charlie 7 jaar geleden vers gaan voeren omdat ik iemand kende die zijn molossers al 20 jaar vers voerde.
Die werden opmerkelijk veel ouder dan honden van hetzelfde type en waren in geweldige conditie.

- Lieske_1977
- Zeer actief
Ik voer Joy kvv met af en toe aan barfdagje en ze doet het er fantastisch op. In mijn omgeving ook alleen maar positieve ervaringen met vers. Ik vraag me daarom af waar de horrorverhalen zich afspelen. Als er zoveel problemen met vers zijn, zouden op zo'n groot hondenforum als dit toch enkele mensen moeten zitten die er zelf vreselijke ervaringen mee hebben of van dichtbij de ellende hebben meegemaakt?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
- Aantal honden: 1
Fijn ook, hoe de NOS dat overneemt: "Vooral rauw vlees en botten zijn ronduit gevaarlijk voor honden en katten, omdat ze darmklachten, vergroeiingen en botbreuken kunnen veroorzaken. Ook krijgen de dieren niet alle benodigde vitaminen en mineralen binnen. " Het 'zelf samengesteld' laten ze voor het gemak even achterwege. 

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Mijn opa en oma gaven de honden vroeger al vuile pens, kadavers en restjes van hun eigen eten (aardappelen met jus). Toen bestonden er nog niet eens brokken.
Ik werd dus ook niet raar aangekeken toen ik Gol vers ging voeren, natuurlijk deed ik dat wel wat overdreven volgens de familie (geef je echt dat vlees? Dat is nog veel te goed om zelf op te eten!
).
Ze gingen ook nooit met de beesten naar de dierenarts dus of ze tekorten hadden weet ik niet, ze werden wel oud in ieder geval.
Ik werd dus ook niet raar aangekeken toen ik Gol vers ging voeren, natuurlijk deed ik dat wel wat overdreven volgens de familie (geef je echt dat vlees? Dat is nog veel te goed om zelf op te eten!

Ze gingen ook nooit met de beesten naar de dierenarts dus of ze tekorten hadden weet ik niet, ze werden wel oud in ieder geval.
- Gollum
- Zeer actief
Bizar. Dan is Gol door het oog van de naald gekropen, vanaf een maand of 3 kreeg ze samengesteld voer.DaniBanani schreef:Fijn ook, hoe de NOS dat overneemt: "Vooral rauw vlees en botten zijn ronduit gevaarlijk voor honden en katten, omdat ze darmklachten, vergroeiingen en botbreuken kunnen veroorzaken. Ook krijgen de dieren niet alle benodigde vitaminen en mineralen binnen. " Het 'zelf samengesteld' laten ze voor het gemak even achterwege.
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Rio ook ,hij heeft zijn hele leven vers gegeten en werd er bijna 13 mee. Micron eet ook al zijn hele leven vers , net als Abra en Lucie nu en Sien. Sien eet het vanaf dat ze in Nederland was , eerst zo af en toe en later alleen nog maar vers.Gollum schreef:Bizar. Dan is Gol door het oog van de naald gekropen, vanaf een maand of 3 kreeg ze samengesteld voer.DaniBanani schreef:Fijn ook, hoe de NOS dat overneemt: "Vooral rauw vlees en botten zijn ronduit gevaarlijk voor honden en katten, omdat ze darmklachten, vergroeiingen en botbreuken kunnen veroorzaken. Ook krijgen de dieren niet alle benodigde vitaminen en mineralen binnen. " Het 'zelf samengesteld' laten ze voor het gemak even achterwege.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- heimwee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Ik vind het vooral ook bizar dat dit bericht op de tweede pagina staat! Het valt me van ze tegeb..

- Gollum
- Zeer actief
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het bloedbeeld als je vers etende honden en brokkenhonden met elkaar vergelijkt. Volens mij word er zomaar wat geroepen zonder enige feiten.Tineke schreef:Rio ook ,hij heeft zijn hele leven vers gegeten en werd er bijna 13 mee. Micron eet ook al zijn hele leven vers , net als Abra en Lucie nu en Sien. Sien eet het vanaf dat ze in Nederland was , eerst zo af en toe en later alleen nog maar vers.Gollum schreef:Bizar. Dan is Gol door het oog van de naald gekropen, vanaf een maand of 3 kreeg ze samengesteld voer.DaniBanani schreef:Fijn ook, hoe de NOS dat overneemt: "Vooral rauw vlees en botten zijn ronduit gevaarlijk voor honden en katten, omdat ze darmklachten, vergroeiingen en botbreuken kunnen veroorzaken. Ook krijgen de dieren niet alle benodigde vitaminen en mineralen binnen. " Het 'zelf samengesteld' laten ze voor het gemak even achterwege.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
http://dap-steenbergen.nl/dierinfo/hond/rauw-vlees/
http://www.dierbewust.nl/waarschuwing-v ... te-versie/
In bovenstaande links heeft men het vooral over het gevaar voor de mens die rauw vlees voert aan huisdieren.
http://www.dierbewust.nl/waarschuwing-v ... te-versie/
In bovenstaande links heeft men het vooral over het gevaar voor de mens die rauw vlees voert aan huisdieren.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Zooitje slachtafval wat er in brokken word gestopt word zal dan ook niet al te goed zijn.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
Ik heb ellende meegemaakt.Lieske_1977 schreef:Ik voer Joy kvv met af en toe aan barfdagje en ze doet het er fantastisch op. In mijn omgeving ook alleen maar positieve ervaringen met vers. Ik vraag me daarom af waar de horrorverhalen zich afspelen. Als er zoveel problemen met vers zijn, zouden op zo'n groot hondenforum als dit toch enkele mensen moeten zitten die er zelf vreselijke ervaringen mee hebben of van dichtbij de ellende hebben meegemaakt?
Na een een verhuizing, tijdsgebrek en gemakzucht ben ik een tijdje van zelf samenstellen overgestapt op 1 merk KVV. Na allerlei vage klachten en vele onderzoeken bleek het een ontregelde (te snel) werkende schildklier te zijn. Hoogstwaarschijnlijk door een batch met veel rundernekvlees door dat ene merk KVV.
Ik heb toen ook veelvuldig contact gehad met dhr. Corbee en hij was toen overigens helemaal niet zo anti-rauw.
Ik ben met mijn gezonde boeren verstand weer overgestapt op zelf samenstellen, verschillende merken KVV en tafelrestjes.
Met mijn hond gaat het prima, hij wordt volgende week 13.
Moraal van het verhaal: Het lag dus niet aan rauw vlees, maar aan de productiewijze van dat merk KVV.
Laatst gewijzigd door Floortje op 02 apr 2016 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Kreeg gelijk een reklame mail van Kynofit in de bus.

Wat je zegt ben je zelfffff 

- heimwee
- Zeer actief
Net de krant gelezen en nu door naar de zaterdag special, daar staat een uitgebreider stuk in waarin het in meer detail wordt weer gegeven;
de vergroeiing is van een katje van 5 maanden die enkel lamsgehakt kreeg, en zo staan er nog een aantal voorbeelden in. Uiteindelijke conclusie is inderdaad, als je niet weet wat je aan het doen bent moet je niet zelf gaan samenstellen, anders loop je inderdaad het risico dat er tekorten ontstaan.
En de gezondheidsrisico's worden ook genuanceerd tot salmonella bij hele jonge kinderen of oma met een chemo kuur.
Beetje jammer dat ze deze nuances niet vermelden in het stuk op pagina 2. Maar een genuanceerd beeld geeft natuurlijk geen mooie kranten koppen..
de vergroeiing is van een katje van 5 maanden die enkel lamsgehakt kreeg, en zo staan er nog een aantal voorbeelden in. Uiteindelijke conclusie is inderdaad, als je niet weet wat je aan het doen bent moet je niet zelf gaan samenstellen, anders loop je inderdaad het risico dat er tekorten ontstaan.
En de gezondheidsrisico's worden ook genuanceerd tot salmonella bij hele jonge kinderen of oma met een chemo kuur.
Beetje jammer dat ze deze nuances niet vermelden in het stuk op pagina 2. Maar een genuanceerd beeld geeft natuurlijk geen mooie kranten koppen..

- Lieske_1977
- Zeer actief
Heel jammer inderdaad dat het zo ongenuanceerd de ether wordt ingeslingerd. Andere media nemen het klakkeloos over en voor je het weet ben je een onverantwoordelijke geitenwollensok als je vers voert.heimwee schreef:Net de krant gelezen en nu door naar de zaterdag special, daar staat een uitgebreider stuk in waarin het in meer detail wordt weer gegeven;
- Lieske_1977
- Zeer actief
Ik niet, die dingen kriebelen als de ziekteKruimel53 schreef:En dat laatste zal me echt aan de derrière peroxideren.Lieske_1977 schreef:Heel jammer inderdaad dat het zo ongenuanceerd de ether wordt ingeslingerd. Andere media nemen het klakkeloos over en voor je het weet ben je een onverantwoordelijke geitenwollensok als je vers voert.heimwee schreef:Net de krant gelezen en nu door naar de zaterdag special, daar staat een uitgebreider stuk in waarin het in meer detail wordt weer gegeven;
Ik héb trouwens geitenwollen sokken

- dagmar88
- Zeer actief
Kruimel53 schreef: Gelukkig heb ik daar geen last van. Ik ben dol op mijn zelfgesponnen en -gebreide wolletjes.
Overigens zit er maar een klein beetje geitenwol (zijnde mohair) in die sokken, de rest is gewoon schaap.
Zolang je ze niet in sandalen draagt valt het nog mee

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
dan deden mijn ouders 50 jaar geleden helemaal fout, die gingen elke maand verse pensen halen bij het abattoir, honden kregen alleen pens met af en toe een schepje kalk en restjes groentes. De honden werden probleemloos 16 jaar 

- Lieske_1977
- Zeer actief
Tjonge! Ik kan me voorstellen dat je het niet meteen in die hoek zocht. Wel goed te lezen dat dhr. Corbee genuanceerder is -of in elk geval was- dan hij in het artikel lijkt.Floortje schreef: Ik heb ellende meegemaakt.
Na een een verhuizing, tijdsgebrek en gemakzucht ben ik een tijdje van zelf samenstellen overgestapt op 1 merk KVV. Na allerlei vage klachten en vele onderzoeken bleek het een ontregelde (te snel) werkende schildklier te zijn. Hoogstwaarschijnlijk door een batch met veel rundernekvlees door dat ene merk KVV.
Ik heb toen ook veelvuldig contact gehad met dhr. Corbee en hij was toen overigens helemaal niet zo anti-rauw.
Ik ben met mijn gezonde boeren verstand weer overgestapt op zelf samenstellen, verschillende merken KVV en tafelrestjes.
Met mijn hond gaat het prima, hij wordt volgende week 13.
Moraal van het verhaal: Het lag dus niet aan rauw vlees, maar aan de productiewijze van dat merk KVV.
Ben nu toch wel benieuwd om welk merk kvv het gaat. Wil je me dat (evt. per pb) laten weten?
- dagmar88
- Zeer actief
heimwee schreef: En de gezondheidsrisico's worden ook genuanceerd tot salmonella bij hele jonge kinderen of oma met een chemo kuur.
Dezelfde als bij brok. Is ook regelmatig salmonella in te vinden. Of het bakken van een speklap.
Toch vinden huisartsen het in de regel prima wanneer je peuter van de kattenbrokjes proeft.
En wie wast z'n handen na het voeren van brok of beloningssnoepjes?
Kun je nagaan wat er in je jaszak woont

De hond van een ex-lid hier is doodgegaan door het eten van een rauw ei. Je kunt met alles dikke pech hebben.
- heimwee
- Zeer actief
dagmar88 schreef:heimwee schreef: En de gezondheidsrisico's worden ook genuanceerd tot salmonella bij hele jonge kinderen of oma met een chemo kuur.
Dezelfde als bij brok. Is ook regelmatig salmonella in te vinden. Of het bakken van een speklap.
Toch vinden huisartsen het in de regel prima wanneer je peuter van de kattenbrokjes proeft.
En wie wast z'n handen na het voeren van brok of beloningssnoepjes?
Kun je nagaan wat er in je jaszak woont![]()
De hond van een ex-lid hier is doodgegaan door het eten van een rauw ei. Je kunt met alles dikke pech hebben.
Die van mij krijgt ook vers hoor, ik bedoelde meer, het artikel op pagina 2 wekt de indruk dat alles in het 100 loopt en er huisdieren gemarteld worden bij wijze van. Het diepgaandere artikel in de bijlage geeft vervolgens aan, gebruik gewoon je gezondverstand. Waarom het dan zo groot op pagina 2 moet begrijp ik helemaal niets van

- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Naast dat het artikel in de link slecht onderbouwd is, mis ik het stuk waarom glutenvrij zo slecht zou zijn.
Toevallig is een van mijn honden er een die last krijgt van graanproducten, dus krijgen ze een glutenvrije brok. (naast kvv)
Die is verder compleet. Ze doen het er ook goed op.
Staat daar in het uitgebreide stuk ook nog wat over?
Toevallig is een van mijn honden er een die last krijgt van graanproducten, dus krijgen ze een glutenvrije brok. (naast kvv)
Die is verder compleet. Ze doen het er ook goed op.
Staat daar in het uitgebreide stuk ook nog wat over?

- dagmar88
- Zeer actief
heimwee schreef: Die van mij krijgt ook vers hoor, ik bedoelde meer, het artikel op pagina 2 wekt de indruk dat alles in het 100 loopt en er huisdieren gemarteld worden bij wijze van. Het diepgaandere artikel in de bijlage geeft vervolgens aan, gebruik gewoon je gezondverstand. Waarom het dan zo groot op pagina 2 moet begrijp ik helemaal niets van
Dat interesseert mij niet. Goed voer is waar je hond het goed op doet.
Nuance verkoopt niet

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Arme Xygan en Xavi... die kregen zowel kvv als barf vanaf 8 weken....Gollum schreef:Bizar. Dan is Gol door het oog van de naald gekropen, vanaf een maand of 3 kreeg ze samengesteld voer.DaniBanani schreef:Fijn ook, hoe de NOS dat overneemt: "Vooral rauw vlees en botten zijn ronduit gevaarlijk voor honden en katten, omdat ze darmklachten, vergroeiingen en botbreuken kunnen veroorzaken. Ook krijgen de dieren niet alle benodigde vitaminen en mineralen binnen. " Het 'zelf samengesteld' laten ze voor het gemak even achterwege.
Xavi zou dan toch al wel vergroeid zijn nu gok ik met 5.5 jaar?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ingestuurd door Barfplaats:
Beste Volkskrant,
Met de allergrootste verbazing heb ik dit artikel van Aliëtte Jonkers gelezen. En het is zo makkelijk, de vorige keer dat de Telegraaf met zo'n flut artikel kwam heb ik met deze brief gereageerd en nu hoef ik alleen maar de naam van de krant en de schrijfster te veranderen en ik kan 'm zo weer posten! Daar komt die dan:
Wordt het de brokken-industrie en alle belanghebbende nu echt te heet onder de voeten, dat er zo’n anti-artikel aan te pas moeten komen? Want weet u, rauwe voeding voor hond en kat is niet van vandaag hoor. Ik heb ruim 13 jaar geleden het forum www.barfplaats.nl opgericht en inmiddels heeft dit forum meer dan 12.000 leden. Allemaal mensen die de volksgezondheid zogenaamd in gevaar brengen door hun hond of kat rauwe voeding te geven... Interessant wel, dat in die 12 jaar nog nooit iemand ziek is geweest op ons forum, geen hond, geen kat en geen mens. De cijfers en de doden die gevallen zijn brengt u nu in verband met honden en katten terwijl dit verband helemaal niet bestaat! Ik dacht dat de Volkskrant zich niet tot het niveau kwaliteitsjournalistiek van de Telegraaf verlaagde, maar ja hoor, dus wel!
Goed, even naar de feiten kijkend: er is inmiddels wetenschappelijk aangetoond dat honden die rauw eten daar niet ziek van worden. Er is inmiddels ook wetenschappelijk aangetoond dat kinderen die steriel opgroeien vaker last hebben van allergieën en astma. Het is wetenschappelijk aangetoond dat kinderen die veelvuldig in aanraking komen met bacteriën minder vaak last hebben van allergieën en astma. Het is inmiddels ook aangetoond dat niet alleen vers etende honden bacteriën in hun ontlasting hebben. En het is inmiddels over de hele wereld duidelijk dat brokken niet vrij zijn van bacteriën, schimmels en aflatoxine (interessant misschien: http://www.dogsnaturallymagazine.com/ca ... oxins-fo…/ bevatten, kijkt u maar naar de hoeveelheid brokken die jaarlijks worden teruggeroepen. De zogenaamde “re-call”.
Het is niet voor niets dat steeds meer mensen rauwe voeding aan hond en kat gaan voeren. Komt u niet met verhalen “mijn hond is 16 jaar geworden op Lidl brokken”, ik ken ze allemaal al. Maar feit blijft dat je alleen logisch na hoeft te denken om te beseffen dat een brok nooit vrij kan zijn van schadelijke stoffen zoals conserveringsmiddelen en antioxidanten. Zou een brok niet goed geconserveerd worden, zouden die brokjes niet 2 jaar houdbaar zijn in een geplastificeerd zakje.... En zo zijn er natuurlijk vele redenen meer om dit spul niet meer te willen voeren (voor de mensen die het wel willen voeren: be my guest hoor, ik vind het prima!).
Ik vind het jammer dat geen hoor en wederhoor is toegepast omtrent dit onderwerp en de plaatsing van dit artikel. Zo had ik Aliëtte Jonkers graag de andere kant van het verhaal verteld en laten zien. Ik heb namelijk vier uiterst prachtige gezonde Dalmatische Honden rondlopen, waarvan twee honden derde generatie rauw gevoerd zijn en twee vierde generatie rauw gevoerd zijn. En dat wil dus zeggen dat de overgroot oma, oma, de moeder en zij zelf zijn afgespeend en groot gebracht op uitsluitend rauwe zelf samengestelde voeding. Twee van mijn Dalmatische Honden zijn inmiddels overleden, beide rauw gevoerd en de ene heeft de mooie leeftijd van 14 en de andere van 15 jaar (en een paar maanden) bereikt. En mijn man en ik? Zijn nooit ziek. Kent u deze? www.independent.co.uk/…/kissing-your-do ... prove-your…
Was ik de enige met alleen maar positieve ervaringen heeft met rauwe verse voeding, zou ik u niet met mijn commentaar lastig vallen... Er zijn echter duizenden mensen met dezelfde ervaring. En even voor alle duidelijkheid: ik heb nul commerciële belangen!
En hoe komt het toch dat de Corbee’s, de Plantinga’s en de Overgaauw’s ons en iedereen zo graag terug hebben op de brokjes? Overigens staat het door hen geschreven artikel hier: http://www.diergeneeskunde.nl/…/2015-st ... uwvleesvoe…. Leg dit en het artikel van de Telegraaf naast elkaar en zoek de verschillen. Maar goed, wat is het toch, dat wij allemaal terug naar brokken teruggetrapt moeten worden? Vanwege de volksgezondheid? Serieus? Ik ken de Corbee’s en de Plantinga’s nog uit de tijd dat zij zich druk maakte om rauwe zelf samengestelde hondenvoeding omdat de honden er ziek van werden en tekorten opliepen. Nu men deze argumenten niet overeind heeft kunnen houden, gooit men het over een andere boeg, namelijk de volksgezondheid.... En gaat men zelfs zo ver dat de rauw voerende mensen als de nieuwe paria’s van Nederland gezien moeten worden. Want wij brengen de wereld in gevaar.
Kom nou toch mensen, denk toch eens na! Als je bang bent voor bacteriën, moet je gewoon geen hond in huis nemen. Punt! Want honden doen wel ergere dingen hoor, dan rauw vlees eten! Ik zal u niet met de smerige details vermoeien. Maar werkelijk, het is onze angst voor bacteriën die deze planeet langzaam maar met treffende zekerheid om zeep helpt. Misbruik van antibiotica is zo maar 1 van de gevolgen van de angst voor ‘beestjes’. Maar het grappige is dus dat steeds vaker aangetoond wordt dat juist deze beestjes ons sterk en gezond kunnen houden! Dus nee, dit is het zoveelste flauwekul argument van de Corbee’s (die voor ieder klachtje een ander Royal Canin brokje verkoopt, neem zelf een kijkje op zijn website: www.dapschonauwen.nl) en de Plantinga’s (die rijk wordt met de ontwikkeling van brokjes op basis van kippenveertjes). U en ik moeten onze hondjes weer braaf brokjes gaan voeren. Want Royal Canin, Eukanuba, Hill’s en alle andere belanghebbende (u mag zelf invullen wie dat allemaal zijn) missen ons.
Ik zal de laatste zijn die zal beweren dat je niet hygiënisch om moet gaan met rauwe hondenvoeding. Nee, je moet je hond geen rauw vlees van de grond voeren om er daarna je baby overheen te laten kruipen. Nee, je moet geen pens op het aanrecht snijden om daarna met hetzelfde mes en snijplank je groenten te snijden. Maar je moet ook geen kip voor jezelf voor in de bami op dezelfde snijplank snijden om er daarna (zonder de plank eerst af te wassen) je groenten op te snijden. Je hoort dezelfde hygiëne maatregelen te treffen als dat je ook doet met je eigen vlees. En dan is er niks aan de hand. Kortom, laat u niet gek maken!
Delen mag hoor. En delen met Volkskrant en Aliëtte Jonkers mag ook. Ik heb niks te verbergen.
Beste Volkskrant,
Met de allergrootste verbazing heb ik dit artikel van Aliëtte Jonkers gelezen. En het is zo makkelijk, de vorige keer dat de Telegraaf met zo'n flut artikel kwam heb ik met deze brief gereageerd en nu hoef ik alleen maar de naam van de krant en de schrijfster te veranderen en ik kan 'm zo weer posten! Daar komt die dan:
Wordt het de brokken-industrie en alle belanghebbende nu echt te heet onder de voeten, dat er zo’n anti-artikel aan te pas moeten komen? Want weet u, rauwe voeding voor hond en kat is niet van vandaag hoor. Ik heb ruim 13 jaar geleden het forum www.barfplaats.nl opgericht en inmiddels heeft dit forum meer dan 12.000 leden. Allemaal mensen die de volksgezondheid zogenaamd in gevaar brengen door hun hond of kat rauwe voeding te geven... Interessant wel, dat in die 12 jaar nog nooit iemand ziek is geweest op ons forum, geen hond, geen kat en geen mens. De cijfers en de doden die gevallen zijn brengt u nu in verband met honden en katten terwijl dit verband helemaal niet bestaat! Ik dacht dat de Volkskrant zich niet tot het niveau kwaliteitsjournalistiek van de Telegraaf verlaagde, maar ja hoor, dus wel!
Goed, even naar de feiten kijkend: er is inmiddels wetenschappelijk aangetoond dat honden die rauw eten daar niet ziek van worden. Er is inmiddels ook wetenschappelijk aangetoond dat kinderen die steriel opgroeien vaker last hebben van allergieën en astma. Het is wetenschappelijk aangetoond dat kinderen die veelvuldig in aanraking komen met bacteriën minder vaak last hebben van allergieën en astma. Het is inmiddels ook aangetoond dat niet alleen vers etende honden bacteriën in hun ontlasting hebben. En het is inmiddels over de hele wereld duidelijk dat brokken niet vrij zijn van bacteriën, schimmels en aflatoxine (interessant misschien: http://www.dogsnaturallymagazine.com/ca ... oxins-fo…/ bevatten, kijkt u maar naar de hoeveelheid brokken die jaarlijks worden teruggeroepen. De zogenaamde “re-call”.
Het is niet voor niets dat steeds meer mensen rauwe voeding aan hond en kat gaan voeren. Komt u niet met verhalen “mijn hond is 16 jaar geworden op Lidl brokken”, ik ken ze allemaal al. Maar feit blijft dat je alleen logisch na hoeft te denken om te beseffen dat een brok nooit vrij kan zijn van schadelijke stoffen zoals conserveringsmiddelen en antioxidanten. Zou een brok niet goed geconserveerd worden, zouden die brokjes niet 2 jaar houdbaar zijn in een geplastificeerd zakje.... En zo zijn er natuurlijk vele redenen meer om dit spul niet meer te willen voeren (voor de mensen die het wel willen voeren: be my guest hoor, ik vind het prima!).
Ik vind het jammer dat geen hoor en wederhoor is toegepast omtrent dit onderwerp en de plaatsing van dit artikel. Zo had ik Aliëtte Jonkers graag de andere kant van het verhaal verteld en laten zien. Ik heb namelijk vier uiterst prachtige gezonde Dalmatische Honden rondlopen, waarvan twee honden derde generatie rauw gevoerd zijn en twee vierde generatie rauw gevoerd zijn. En dat wil dus zeggen dat de overgroot oma, oma, de moeder en zij zelf zijn afgespeend en groot gebracht op uitsluitend rauwe zelf samengestelde voeding. Twee van mijn Dalmatische Honden zijn inmiddels overleden, beide rauw gevoerd en de ene heeft de mooie leeftijd van 14 en de andere van 15 jaar (en een paar maanden) bereikt. En mijn man en ik? Zijn nooit ziek. Kent u deze? www.independent.co.uk/…/kissing-your-do ... prove-your…
Was ik de enige met alleen maar positieve ervaringen heeft met rauwe verse voeding, zou ik u niet met mijn commentaar lastig vallen... Er zijn echter duizenden mensen met dezelfde ervaring. En even voor alle duidelijkheid: ik heb nul commerciële belangen!
En hoe komt het toch dat de Corbee’s, de Plantinga’s en de Overgaauw’s ons en iedereen zo graag terug hebben op de brokjes? Overigens staat het door hen geschreven artikel hier: http://www.diergeneeskunde.nl/…/2015-st ... uwvleesvoe…. Leg dit en het artikel van de Telegraaf naast elkaar en zoek de verschillen. Maar goed, wat is het toch, dat wij allemaal terug naar brokken teruggetrapt moeten worden? Vanwege de volksgezondheid? Serieus? Ik ken de Corbee’s en de Plantinga’s nog uit de tijd dat zij zich druk maakte om rauwe zelf samengestelde hondenvoeding omdat de honden er ziek van werden en tekorten opliepen. Nu men deze argumenten niet overeind heeft kunnen houden, gooit men het over een andere boeg, namelijk de volksgezondheid.... En gaat men zelfs zo ver dat de rauw voerende mensen als de nieuwe paria’s van Nederland gezien moeten worden. Want wij brengen de wereld in gevaar.
Kom nou toch mensen, denk toch eens na! Als je bang bent voor bacteriën, moet je gewoon geen hond in huis nemen. Punt! Want honden doen wel ergere dingen hoor, dan rauw vlees eten! Ik zal u niet met de smerige details vermoeien. Maar werkelijk, het is onze angst voor bacteriën die deze planeet langzaam maar met treffende zekerheid om zeep helpt. Misbruik van antibiotica is zo maar 1 van de gevolgen van de angst voor ‘beestjes’. Maar het grappige is dus dat steeds vaker aangetoond wordt dat juist deze beestjes ons sterk en gezond kunnen houden! Dus nee, dit is het zoveelste flauwekul argument van de Corbee’s (die voor ieder klachtje een ander Royal Canin brokje verkoopt, neem zelf een kijkje op zijn website: www.dapschonauwen.nl) en de Plantinga’s (die rijk wordt met de ontwikkeling van brokjes op basis van kippenveertjes). U en ik moeten onze hondjes weer braaf brokjes gaan voeren. Want Royal Canin, Eukanuba, Hill’s en alle andere belanghebbende (u mag zelf invullen wie dat allemaal zijn) missen ons.
Ik zal de laatste zijn die zal beweren dat je niet hygiënisch om moet gaan met rauwe hondenvoeding. Nee, je moet je hond geen rauw vlees van de grond voeren om er daarna je baby overheen te laten kruipen. Nee, je moet geen pens op het aanrecht snijden om daarna met hetzelfde mes en snijplank je groenten te snijden. Maar je moet ook geen kip voor jezelf voor in de bami op dezelfde snijplank snijden om er daarna (zonder de plank eerst af te wassen) je groenten op te snijden. Je hoort dezelfde hygiëne maatregelen te treffen als dat je ook doet met je eigen vlees. En dan is er niks aan de hand. Kortom, laat u niet gek maken!
Delen mag hoor. En delen met Volkskrant en Aliëtte Jonkers mag ook. Ik heb niks te verbergen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Elmo werd ziek van vers vlees. Door zijn alvleesklier problemen moet hij vetarm eten en de vetpercentage moet steeds constant zijn (lukt niet met vers) door vers te voeren kreeg hij diarree die weer door de campylobacterie veroorzaakt werden en de jejuni bacterie. Nu met de royal canin brok low fat gaat het heel erg goed.JBK schreef:Het zou alleen over zelf samengesteld gaan. En ik kan me heus vooratellen dat er mensen zijn die gewoon lukraak alleen hele plofkippen aan hun hond voeren. En dat ze daarvoor waarschuwen, kan ik inkomen.
Ik hoorde het ook een paar keer op het nieuwsDaniBanani schreef:Fijn ook, hoe de NOS dat overneemt: "Vooral rauw vlees en botten zijn ronduit gevaarlijk voor honden en katten, omdat ze darmklachten, vergroeiingen en botbreuken kunnen veroorzaken. Ook krijgen de dieren niet alle benodigde vitaminen en mineralen binnen. " Het 'zelf samengesteld' laten ze voor het gemak even achterwege.

En ik weet ook bijna heel erg zeker dat Tekkel dit zo niet in het nieuws had gebracht.
-
- Actief
Misschien is de NOS ook wel eenmalig gesponsord door RCDaniBanani schreef:Fijn ook, hoe de NOS dat overneemt: "Vooral rauw vlees en botten zijn ronduit gevaarlijk voor honden en katten, omdat ze darmklachten, vergroeiingen en botbreuken kunnen veroorzaken. Ook krijgen de dieren niet alle benodigde vitaminen en mineralen binnen. " Het 'zelf samengesteld' laten ze voor het gemak even achterwege.