Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffen uit onzekerheid

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Blaffen uit onzekerheid

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Af en toe heeft Joy de neiging een grote mond op te zetten als ze een situatie spannend vindt. Afgelopen winter blafte ze soms als ze een muts of pet zag, maar die zie je aankomen en daar valt dus op te trainen. Zo'n anderhalve maand geleden ging ze uit haar dak toen er een (aangelijnde) newfoundlander met afmetingen kleine grizzlybeer de hoek om kwam. Ze had haar staart nog net niet tussen de poten, maar het scheelde niet veel, en haar blaffen klonk als 'whoeoeoe-hoehoe!!!' Vijf minuten later zag ze dezelfde hond op een losloopveldje en was er niets meer aan de hand. Vanmorgen was ze op hetzelfde veldje, we hadden een paar gehoorzaamheidsoefeningetjes gedaan en nu liep ze een beetje te klooien met een stok en te snuffelen. Ineens zet ze weer zo'n grote mond op, op dezelfde hysterische manier als tegen de newfoundlander, en loopt ze richting afzetting van het veld (stopte een paar meter ervoor). Daar was een man met bakfiets en kind op fietsje ernaast stil gaan staan op het fietspad om te telefoneren. Verder niets.

Het is schrik en onzekerheid waar ze uit reageert, maar ik wil het gewoon niet hebben. Er wordt niet naar honden en mensen geblaft, punt. Het vóór zijn is natuurlijk het mooist, maar vanmorgen zag ik 'm niet aankomen. Ik heb haar duidelijk gezegd dat ze NU haar kop moest houden en dat deed ze (op nog twee of drie binnensmondse blafjes na) gelukkig snel, maar toch.

Eigenlijk twee vragen:
- Wat is de beste manier om te reageren als je hond blaft uit onzekerheid?
- Is er een manier om dit blaffen voor te zijn? Voor de duidelijkheid: het gebeurt (bij lange na) niet wekelijks en alleen in onverwachte situaties, waardoor het lastig is erop te anticiperen.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Re: Blaffen uit onzekerheid

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco doet het ook soms. Bij hem zit er dan ook overprikkeling bij. Bij hem helpt het nog weleens, als hij niet stil wordt na een waarschuwing, om hem gewoon op te tillen. Dan hoeft hij helemaal niets meer met dat 'rare' of 'enge'.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Counter conditioning? Afstand nemen?
Je kunt wel boos worden, en commanderen dat ze haar mond moet houden, maar daardoor gaat ze zich de volgende keer echt niet beter voelen (lees: ze blijft ook in de toekomst blaffen).
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Afstand nemen of juist kennis laten maken met dat enge, afhankelijk van hoe je hond verder is. Elco herstelt gewoonlijk snel na schrik, dus bij hem werkt kennis laten maken over het algemeen goed. En dus steun geven
Lieske_1977
Zeer actief

Hilde schreef:Counter conditioning? Afstand nemen?
Je kunt wel boos worden, en commanderen dat ze haar mond moet houden, maar daardoor gaat ze zich de volgende keer echt niet beter voelen (lees: ze blijft ook in de toekomst blaffen).
Counter conditioning is niet mogelijk bij zulke onverwachte situaties (als in: het 'enge' komt letterlijk net de hoek om). Bij iets voorspelbaars als mutsen kan dat wel, daar reageert ze dus ook niet meer op. Ik weet dat boos worden niet de beste oplossing is, daarom vraag ik ook hoe ik beter wel kan reageren :wink:
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Afstand nemen of juist kennis laten maken met dat enge, afhankelijk van hoe je hond verder is. Elco herstelt gewoonlijk snel na schrik, dus bij hem werkt kennis laten maken over het algemeen goed. En dus steun geven
Bij Joy werkt kennis laten maken inderdaad ook wel. Ik had denk ik beter even de tijd kunnen nemen om dat rustig te doen. Maar ja, man die duidelijk niet gecharmeerd was van Joys actie, klein meiske ernaast... Ik wilde gewoon dat ze zo snel mogelijk stil was :schrik:
Afbeelding
xTessa
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door xTessa »

Beau wilt soms ook wel gaan grommen en blaffen als hij iets eng vindt. Laatst liepen we in het donker en stond er een container op straat. Vertrouwde hij niet :19: , dus zachtjes grommen, maar ik begon tegen hem te praten en liet hem er aan snuffelen en toen we er voorbij waren, was het weer goed.

Laatst was het overdag, stond er een kinderwagen in het midden van het veld. Blafte hij ook zachtjes en lichtjes grommen. Heb hem verder meegenomen en zodra het uit het zicht was, was het goed. Dit zijn echt zeldzame gevallen en wanneer hij er voorbij is of er aan gesnuffeld heeft is het goed. Ik probeer dan toch de aandacht weer een beetje naar mij te krijgen door tegen hem te gaan praten.
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Fotogravinnetje schreef:Elco doet het ook soms. Bij hem zit er dan ook overprikkeling bij. Bij hem helpt het nog weleens, als hij niet stil wordt na een waarschuwing, om hem gewoon op te tillen. Dan hoeft hij helemaal niets meer met dat 'rare' of 'enge'.

dit helpt bij Kai en Pixie ook heel goed.
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”