Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bobby!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

CillyNL
Actief
Aantal honden: 1

Bobby!

Ongelezen bericht door CillyNL »

Even een toelichting op mijn voorsteltopic.

Sinds 1 april hebben wij dus Bobby. :) Een xcocker van 7 jaar oud. Hij is superlief, schattig en...nou, je kent het wel. Ik geloof dat ie zich al wat meer thuis begint te voelen aangezien hij niet altijd gelijk meer luistert en vanochtend tijdens het stoeien probeerde tegen mijn arm aan te rijden. :scratch:

Ik ben inmiddels zijn 3e baasje. Hij is vorig jaar december in het asiel geplaatst omdat zijn 1e eigenaren niet meer voor hem konden zorgen. Hij is toen geadopteerd, heeft daar 3x gebeten vanwege baknijd en weer teruggebracht. Het asiel hamerde er dus op dat ik de baknijd serieus moest nemen, hij moest apart eten en het was niet meer weg te trainen.

Nu ben ik vrij eigenwijs, maar geen hondentrainer. Ik heb de eerste keer voeren gedaan zoals ze zeiden. Hij at niks. Hij wilde niet eten als ik er niet bij was. Ik heb dus geen "last" van zijn baknijd, maar ik zie wel angst bij hem zodra de voerbak neergezet wordt. Ik denk dat hij bij het vorige gezin is gaan grommen tijdens het eten en zij hem dat "wel even zouden afleren" op een niet aardige manier.

Hij eet wel snacks (allerlei soorten), die pakt ie ook gewoon uit de hand. Ik heb hem het commando "Kijk eens" geleerd. En als ie dat hoort weet ie dat er iets te halen valt. Vaak beter dan het geen wat ie heeft. Ik kan hem bijvoeren terwijl hij eet, hij eet uit mijn hand, ik zit naast hem terwijl hij eet. Zonder dat ie gromt. Hij is wel enorm gestresst.

Nu zeiden mijn vriendin en mijn vader dat die baknijd wel terugkomt als ie niet meer zo bang is. Wat denken jullie? Ik doe wat mij goed lijkt en probeer met de hond om te gaan zoals ik met mijn kind omging toen ie nog klein en schattig was. Streng, rechtvaardig maar wel lief.

Met andere honden gaat het ook goed, op een beagle pup na. Die pup heeft het zelf een beetje verbruikt door rondjes om hem heen te blijven lopen terwijl hij aan zo'n uitloopriem zat. :hmmm:

Nou, dat dus. Ik ben benieuwd hoe jullie tegen zijn eten aan kijken.
Groetjes,

Cil
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Re: Bobby!

Ongelezen bericht door Gollum »

Mika had ook baknijd toen ze bij ons kwam wonen, ze verdedigde zelfs haar lege bak. Wij zijn er vrij relaxt mee omgegaan, gewoon met rust laten tijdens het eten. Na het eten strooide ik wat extra voer op de grond en haalde ik de bak weg.
Kluiven doen ze alleen op de plaats en iedereen laat elkaar met rust. En er word niks afgepakt.

We hebben haar nu 3 jaar en ze is veel relaxter geworden omdat ze het vertrouwen heeft dat haar voer van haar is. Ik denk niet dat de baknijd weg is, in andere situaties kan ze nog steeds in je vingers hangen :mrgreen: Maar thuis gaat het goed met duidelijkheid.
Laatst gewijzigd door Gollum op 07 apr 2016 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gollum
Zeer actief

Nanna schreef:Ik weet niet eens of de mijne baknijd hebben. Zodra ik die bak vreten heb neergezet is die bak van hun en niet meer van mij.
Ik zie het nut niet van het plagerig wegtrekken van zo'n bak eten. Waarom zou je dat in Godsnaam willen?
En onderling tussen je honden?
Mika heeft het naar honden en naar mensen.
CillyNL
Actief

Nanna schreef:Ik weet niet eens of de mijne baknijd hebben. Zodra ik die bak vreten heb neergezet is die bak van hun en niet meer van mij.
Ik zie het nut niet van het plagerig wegtrekken van zo'n bak eten. Waarom zou je dat in Godsnaam willen?

Nou, dat wil ik dus ook absoluut niet, dat heb ik ook gelijk gezegd. Als ik aan het eten ben, moet je ook niets afpakken. Alleen zei het asiel dat ie het extreem had en ik wist dus echt niet wat ik me erbij moest voorstellen. Volgens hen deed hij het ook met snacks, botten,speeltjes en weet ik veel wat. Nou, met zo'n bot doet ie dat dus ook. Gaat ie pontificaal in de woonkamer liggen en grommen zodra iemand alleen al naar hem kijkt of binnen een straal van 3 meter komt. Dat wil ik dus niet. Hij mag in zijn bench of op zijn kussen eten, vind ik allemaal prima. Maar gaan grommen zodra iemand in zijn, op dat moment, enorme aura komt en dan vervolgens misschien wel aan gaat vallen wil ik niet, dat risico kan niet lopen met een kind.
Groetjes,

Cil
CillyNL
Actief

Oh, ja! Hij vindt verstoppertje spelen heel leuk! Of speuren, hoe je het wilt noemen. Ik laat hem aan een snack ruiken, parkeer hem op de gang en ga het verstoppen in de woonkamer. Dan roep ik dat ie mag komen en dan gaat ie zoeken.

Niks geen agressie te bekennen op dat moment.
Groetjes,

Cil
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik zou hem een rustig plakje geven om te eten, wel waar jullie in zicht zijn en gewoon rustig rondlopen en je ding doen, de hond 0,0 aandacht geven.
Na een tijdje zou je naast hem kunnen gaan zitten en iedere keer een beetje voer in de bak doen die hij dan opeet, na een tijdje voor in de bak doen en je hand erin laten terwijl hij eet. Bouw het heel langzaam op en maak geen groot drama als hij eens gromt, zeg niets negeer het gewoon.
Ik zou wel de kinderen heel goed instrueren dat als de hond eet ze uit de buurt moeten blijven. Bobby eet en hij wil dat rustig doen zonder kinderen om hem heen.
Denk aan de hond 3de eigenaar dat is niet leuk en ja misschien heb je gelijk dat hij geslagen is omdat hij gromde/beet :19:
Blijft hij baknijd houden dan is dat een puntje waar je de volgende 10 jaar rekening mee moet houden :19: Dat is ongeveer 2 keer per dag 5 minuutjes...... dat is toch niks :ok:
xTessa
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door xTessa »

Beau had dat een beetje in het begin toen hij wat ouder werd. We hebben dit toen weg gekregen door botjes vast te houden en hij dat at terwijl hij het vasthielden. En daarna kreeg hij het en zat ik er gewoon naast. Na dat een paar keer te hebben gedaan, proberen dat hij het losliet, zelf even vasthouden en dan weer geven en mocht hij het opeten. Dit werkte voor Beau, maar zegt niet dat het voor Bobby zal werken. Ik vond dit gewoon belangrijk omdat ik een bot weg wil kunnen halen als dat nodig is. Of als hij buiten iets te pakken heeft gekregen, ik het eruit kan halen zonder gegrom of een hap.
Afbeelding
CillyNL
Actief

Nou, ik ben er dus bij gaan zitten omdat hij niet at zonder mij erbij. Want hij liep me de hele tijd achterna. Ik kan hem met de hand bijvoeren terwijl hij eet, ik kan dan even lekker in zijn bak roeren en hij heeft nog geen één keer gegromd naar mij.

Met spelen valt het me op dat het nogal wisselvallig is bij hem. De ene keer brengt ie de bal enthousiast terug, de andere keer gromt ie wel. Ik draai me dan gewoon om en zeg "dan niet", meestal brengt ie hem dan terug. Commando los was binnen een ochtend aangeleerd. Hij houdt van snoepjes.
Groetjes,

Cil
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

CillyNL schreef:

Nou, dat wil ik dus ook absoluut niet, dat heb ik ook gelijk gezegd. Als ik aan het eten ben, moet je ook niets afpakken. Alleen zei het asiel dat ie het extreem had en ik wist dus echt niet wat ik me erbij moest voorstellen. Volgens hen deed hij het ook met snacks, botten,speeltjes en weet ik veel wat. Nou, met zo'n bot doet ie dat dus ook. Gaat ie pontificaal in de woonkamer liggen en grommen zodra iemand alleen al naar hem kijkt of binnen een straal van 3 meter komt. Dat wil ik dus niet. Hij mag in zijn bench of op zijn kussen eten, vind ik allemaal prima. Maar gaan grommen zodra iemand in zijn, op dat moment, enorme aura komt en dan vervolgens misschien wel aan gaat vallen wil ik niet, dat risico kan niet lopen met een kind.
Als hij een bench gewend is kan je hem toch de kluifjes in de bench geven. Dan kan hij niemand eventueel aanvallen en in alle rust zijn kluifje eten. Ik zou dan niet verder ermee bemoeien en hem met rust laten tot het kluifje op is. Zodat hij na een tijdje begrijpt dat niemand het af zal pakken. En botten of iets wat niet in een keer op gaat zou ik voorlopig niet en misschien wel nooit geven.
CillyNL
Actief

Nou, ik heb hem vandaag zo'n dentastick gegeven. Hij ging op zijn kussen liggen eten. Ik pakte een bal op die vlak voor zijn neus lag en hij gaf geen kick.

Da's óf heel positief óf hij voelt zich gewoon niet thuis genoeg. Eten ging net ook goed, hij lijkt al een stuk vrolijker bij het eten. Loopt soms weg, komt weer terug. Neemt brokken in zijn bek om ze naast de bak op de grond te kwakken en dan op te eten. Hij houdt zijn bak dus helemaal niet zo in de gaten.

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden, eigenlijk. Natuurlijk ben ik blij dat het zo goed gaat, maar ik ben door de reactie van het asiel en het feit dat ie de vorige keer is teruggebracht vanwege bijten een beetje bang dat het nog moet komen.
Groetjes,

Cil
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

waarom accepteer je voor het moment niet gewoon dat het goed gaat en zie je wel of het later anders wordt?
als dat zo is, wat ik betwijfel, kun je er dan altijd nog wat aan doen.

geef jezelf en bobby een beetje tijd om te wennen aan de veranderde omstandigheden ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
CillyNL
Actief

Oh, ik ben ook heel blij dat het zo goed gaat, hoor! Misschien voelt ie zich wel veel meer op zijn plaats en heeft ie daarom nergens last van. Of ik ben duidelijker voor hem. We hebben verder ook geen huisdieren en zijn in huis best rustig en toch druk (lastig. We kunnen de kamer doorrennen, maar ook gewoon een middag films kijken).

En ik zoek graag een reden voor iets. Dat geeft mij rust in het dagelijks leven, haha. Ik zal het asiel eens bellen morgen, zou ik toch al doen, om te vragen wanneer hij de baknijd kreeg bij het andere gezin.
Groetjes,

Cil
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

CillyNL schreef:Nou, ik heb hem vandaag zo'n dentastick gegeven. Hij ging op zijn kussen liggen eten. Ik pakte een bal op die vlak voor zijn neus lag en hij gaf geen kick.

Da's óf heel positief óf hij voelt zich gewoon niet thuis genoeg. Eten ging net ook goed, hij lijkt al een stuk vrolijker bij het eten. Loopt soms weg, komt weer terug. Neemt brokken in zijn bek om ze naast de bak op de grond te kwakken en dan op te eten. Hij houdt zijn bak dus helemaal niet zo in de gaten.

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden, eigenlijk. Natuurlijk ben ik blij dat het zo goed gaat, maar ik ben door de reactie van het asiel en het feit dat ie de vorige keer is teruggebracht vanwege bijten een beetje bang dat het nog moet komen.
Ik zou er rekening mee houden, maar tegelijkertijd wat minder de nadruk op leggen. Dus niet uit gaan testen met het oppakken van een bal die vlak voor hem ligt terwijl hij een botje ligt te eten. Leer elkaar eerst maar eens wat beter kennen en lezen en bouw een band op. Voor nu zou ik kluifdingen gewoon in een afgesloten bench geven als jij zegt dat je het niet zou kunnen accepteren als hij zou gaan grommen (op drie meter afstand). Gewoon voorkomen.
Persoonlijk zou ik met het eten uit de bak ook nog niets anders doen dan er rustig bijzitten (omdat hij anders niet eet), bijvoeren komt later wel.
renee-uk
Zeer actief

CillyNL schreef:Oh, ik ben ook heel blij dat het zo goed gaat, hoor! Misschien voelt ie zich wel veel meer op zijn plaats en heeft ie daarom nergens last van. Of ik ben duidelijker voor hem. We hebben verder ook geen huisdieren en zijn in huis best rustig en toch druk (lastig. We kunnen de kamer doorrennen, maar ook gewoon een middag films kijken).

En ik zoek graag een reden voor iets. Dat geeft mij rust in het dagelijks leven, haha. Ik zal het asiel eens bellen morgen, zou ik toch al doen, om te vragen wanneer hij de baknijd kreeg bij het andere gezin.
maar door dit soort testjes (bal voor zijn neus wegnemen als ie een lekkertje heeft) kun je natuurlijk ook vervelend gedrag juist activeren.
ook als ie helemaal niet de intentie zou hebben om te brommen om dat lekkertje kan het feit dat je zo dicht op zijn snuit bezig gaat en wat wegpakt juist een ongewilde reactie veroorzaken.
laat hem zijn eten en zijn lekkertjes in alle rust opeten, dat geeft het minste kans op problemen en is -vind ik- iets waar elke hond recht op heeft.

bovendien mag hij zijn eten verdedigen vanuit zijn hondenaard, zelfs tegenover een ranghogere.
eens gegeven blijft gegeven in het hondengebeuren ;)

ik zou ook niet zo beziggaan met hoe en wat er allemaal eerder gebeurd is en waarom.
ten eerste heb je daar voor jezelf niks aan, want bij jou gaat het ongetwijfeld heel anders dan in dat andere gezin en ten tweede hoeft wat ie daar liet zien helemaal niet bij jou ook te gebeuren.
ik ben een groot voorstander van niet achterom, maar vooruit kijken.
honden leven in het nu, niet in het verleden en dat kunnen wij maar beter ook doen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Eens. Door er te veel bovenop te zitten/mee bezig te zijn, kun je juist spanning creëren.
Een hond kan zeker in een heel andere situatie, met een heel andere benadering, geen behoefte voelen om zijn eten te verdedigen omdat hij niet het gevoel heeft dat het bedreigd wordt. Ik zou niet nu 'aan een probleem gaan werken' dat er nu helemaal niet is ;-)
Met kluifjes zou ik hem ook in de bench leggen en lekker met rust laten.
Laatst gewijzigd door DeDiana op 07 apr 2016 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Volgens mij zeggen een aantal mensen hier hetzelfde maar blijft ts erg bezig met het advies van het asiel en ze daardoor misschien ongewild dingen probeert te lokken bij de hond omdat er nu eenmaal gezegd is dat hij baknijd heeft en ze dat heel serieus moet nemen.

Ik zou dus ook de hond met rust laten met eten. En kluifjes in de bench geven.
CillyNL
Actief

Die bal pakte ik niet af, hoor. Hij lag op de grond en ik was aan het opruimen terwijl hij zijn dentading aan het opeten was. Ik ging niet bewust op de bal af. Snap je? Hij lag op zijn kussen en de bal lag voor zijn kussen, ik was aan het opruimen dús ook zijn bal. Ik ben niet in de buurt van zijn kluif geweest en ben ook gewoon gelijk verder gaan lopen en poetsen. Het was geen bewuste actie om hem te testen ofzo. :)

Ik ga morgen eens kijken hoe hij eet als ik wegloop. Hij is al een stuk enthousiaster als ik hem roep, daar ben ik al heel blij mee. Hij lijkt ook wat rustiger aan te doen. Zijn kauwbot geef ik hem nog maar niet. Ik wilde die gebruiken om het alleen zijn te oefenen.

Maar: Hij is in ieder geval dat extra gewicht wat ie kwijt moest, kwijt. Hij zit nu op een gezond gewicht. Volgens de dierenwinkel. Volgens het asiel moest er 2 kilo af.
Groetjes,

Cil
CillyNL
Actief

Oh, nog een domme vraag: Is het echt zo dat je hond als laatste naar buiten mag vanwege de rangorde?
Groetjes,

Cil
renee-uk
Zeer actief

misschien helpt het om er op een andere manier naar te kijken.

stel, je zit aan tafel met een heel stel andere mensen, je hebt hard gewerkt, honger en een bord met heerlijk eten voor je, waar je je al een paar uur op verheugd hebt.

zou je dan meer ontspannen van dat eten genieten als die mensen aan je tafel steeds maar bezig gaan met allerlei dingen rond je bord: je glas weghalen, je servet wegtrekken, aan je bestek zitten en misschien ook wel even aan je bord, of als blijkt dat niemand anders interesse in jouw eten heeft?

bak- of voernijd komt voort uit de angst dat die bak en dus dat voer weggehaald wordt en kun je alleen maar verminderen door je hond het vertrouwen te geven dat dat niet gebeurt en dat vertrouwen geef je juist niet met een hoop gedoe rondom dat eten.
Afbeelding

CillyNL
Actief

Ok. Dat snap ik wel. Het moet gewoon worden. Een dagelijkse gang van zaken. Ik moet wel zeggen dat het asiel me echt wel nerveus heeft gemaakt ermee. Ik snap wel dat het een groot probleem is als het echt heel ernstig is. En ik wil graag altijd alle problemen oplossen.

Nja, ik ga gewoon kijken wat het is. Hij eet nu goed, hij meldt zich vanzelf wel als zijn bak leeg is, gromt niet als ik toevallig langsloop en lijkt alweer veel blijer met eten. Als het zo goed blijft gaan, zonder extra effort van mij, ga ik hem ook voeren als zoonlief thuis is. Moet wel, want kan het kind moeilijk de deur uitzetten als de hond moet eten.
Groetjes,

Cil
renee-uk
Zeer actief

CillyNL schreef:Die bal pakte ik niet af, hoor. Hij lag op de grond en ik was aan het opruimen terwijl hij zijn dentading aan het opeten was. Ik ging niet bewust op de bal af. Snap je? Hij lag op zijn kussen en de bal lag voor zijn kussen, ik was aan het opruimen dús ook zijn bal. Ik ben niet in de buurt van zijn kluif geweest en ben ook gewoon gelijk verder gaan lopen en poetsen. Het was geen bewuste actie om hem te testen ofzo. :)

Ik ga morgen eens kijken hoe hij eet als ik wegloop. Hij is al een stuk enthousiaster als ik hem roep, daar ben ik al heel blij mee. Hij lijkt ook wat rustiger aan te doen. Zijn kauwbot geef ik hem nog maar niet. Ik wilde die gebruiken om het alleen zijn te oefenen.

Maar: Hij is in ieder geval dat extra gewicht wat ie kwijt moest, kwijt. Hij zit nu op een gezond gewicht. Volgens de dierenwinkel. Volgens het asiel moest er 2 kilo af.
die bal had je ook wel wat later kunnen weghalen natuurlijk, of kwam dat op een paar minuten aan?
als je bang bent dat je hond voernijd heeft zou je juist moeten zorgen dat ie iets kan eten op een rustige plek en als je persé op dat moment op wil ruimen kun je hem dat lekkertje ook daarna geven ;)

over dat als laatste de deur doorgaan.
nee dat is allemaal niet zo belangrijk.

het zijn oefeningetjes die je kunt doen doen als je een rangordeprobleem verwacht of hebt, maar als dat niet speelt is het totaal niet van belang of je hond als eerste of als laatste door die deur gaat.
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

CillyNL schreef:Ok. Dat snap ik wel. Het moet gewoon worden. Een dagelijkse gang van zaken. Ik moet wel zeggen dat het asiel me echt wel nerveus heeft gemaakt ermee. Ik snap wel dat het een groot probleem is als het echt heel ernstig is. En ik wil graag altijd alle problemen oplossen.

Nja, ik ga gewoon kijken wat het is. Hij eet nu goed, hij meldt zich vanzelf wel als zijn bak leeg is, gromt niet als ik toevallig langsloop en lijkt alweer veel blijer met eten. Als het zo goed blijft gaan, zonder extra effort van mij, ga ik hem ook voeren als zoonlief thuis is. Moet wel, want kan het kind moeilijk de deur uitzetten als de hond moet eten.
maar een probleem oplossen dat er niet is zet toch geen zoden aan de dijk?

edit: nee je hoeft je kind niet de deur uit te zetten als de hond eet, maar je kunt er wel voor zorgen dat je kind de hond met rust laat als ie eet en dat zou ik zeker doen.
kan bobby niet gewoon in de keuken eten terwijl kindlief in de kamer is?
Afbeelding

CillyNL
Actief

renee-uk schreef:
CillyNL schreef:Die bal pakte ik niet af, hoor. Hij lag op de grond en ik was aan het opruimen terwijl hij zijn dentading aan het opeten was. Ik ging niet bewust op de bal af. Snap je? Hij lag op zijn kussen en de bal lag voor zijn kussen, ik was aan het opruimen dús ook zijn bal. Ik ben niet in de buurt van zijn kluif geweest en ben ook gewoon gelijk verder gaan lopen en poetsen. Het was geen bewuste actie om hem te testen ofzo. :)

die bal had je ook wel wat later kunnen weghalen natuurlijk, of kwam dat op een paar minuten aan?
als je bang bent dat je hond voernijd heeft zou je juist moeten zorgen dat ie iets kan eten op een rustige plek en als je persé op dat moment op wil ruimen kun je hem dat lekkertje ook daarna geven ;)

over dat als laatste de deur doorgaan.
nee dat is allemaal niet zo belangrijk.

het zijn oefeningetjes die je kunt doen doen als je een rangordeprobleem verwacht of hebt, maar als dat niet speelt is het totaal niet van belang of je hond als eerste of als laatste door die deur gaat.
Nou, het was meer dat ik maar ging opruimen omdat ik hem juist niet het gevoel wilde geven dat ik hem op de vingers...ehhh...poten aan het kijken was. :blont: En het feit dat mijn bezoek een half uur eerder voor de deur zou staan, heeft daar wellicht iets aan bijgedragen.

Ik denk niet dat er een rangordeprobleem is. Hoe merk je dat? Hij luistert gewoon als ik wat zeg. Hij wilde vanochtend wel op mijn arm rijden tijdens het stoeien, maar dat heb ik afgeweerd.

En blijkbaar is er geen probleem, maar ik dacht dat er een probleem was omdat het asiel daar zo op hamerde. Nu ik weet dat er geen probleem is, hoef ik het niet op te lossen en zie ik het wel als er wel een probleem is. Als er wel een probleem is, voer ik hem wel in de gang. Dan is dat ook geen probleem meer. Ofzo.
Groetjes,

Cil
renee-uk
Zeer actief

CillyNL schreef: Nou, het was meer dat ik maar ging opruimen omdat ik hem juist niet het gevoel wilde geven dat ik hem op de vingers...ehhh...poten aan het kijken was. :blont: En het feit dat mijn bezoek een half uur eerder voor de deur zou staan, heeft daar wellicht iets aan bijgedragen.

Ik denk niet dat er een rangordeprobleem is. Hoe merk je dat? Hij luistert gewoon als ik wat zeg. Hij wilde vanochtend wel op mijn arm rijden tijdens het stoeien, maar dat heb ik afgeweerd.

En blijkbaar is er geen probleem, maar ik dacht dat er een probleem was omdat het asiel daar zo op hamerde. Nu ik weet dat er geen probleem is, hoef ik het niet op te lossen en zie ik het wel als er wel een probleem is. Als er wel een probleem is, voer ik hem wel in de gang. Dan is dat ook geen probleem meer. Ofzo.
geloof me, als je een rangordeprobleem hebt merk je dat wel, feit dat je dat niet doet zegt al wel genoeg ;)

joh, relax eens een beetje, een hond hebben is vooral leuk en mochten er problemen komen, wat altijd kan, dan doe je daar op dat moment wat aan, net zoals je deed met een rijdende bobby op je arm.
problemen die er niet zijn oplossen lukt toch niet, dus waarom zou je je daar nu mee bezighouden ;)
Afbeelding

CillyNL
Actief

True. Hahaha. Ik ben nogal een control freak, valt het op? En ik merk dat het asiel me vooral onzeker heeft gemaakt, door te hameren op die rangorde en baknijd. Voernijd, volgens het asiel had ie allesnijd. Ik mocht geen speeltjes in de woonkamer laten liggen. Ik moest ze opbergen en mocht ze alleen tevoorschijn halen als ik met hem wilde spelen. Nou, ik vond dat al gelijk onzin. Als je een hele hypere hond hebt die de hele dag rent zodra hij een speeltje ziet, kan ik me er misschien nog iets bij voorstellen. Maar deze geeft er niets om. Hij komt soms met een bal of zijn flostouw naar één van ons aangelopen en gaat dan heel onzeker bij ons zitten. That's F*cking it. En hij wil altijd spelen als wij willen spelen.

Ik vind hem ook heel leuk en lief, hoor!
Groetjes,

Cil
renee-uk
Zeer actief

CillyNL schreef:True. Hahaha. Ik ben nogal een control freak, valt het op? En ik merk dat het asiel me vooral onzeker heeft gemaakt, door te hameren op die rangorde en baknijd. Voernijd, volgens het asiel had ie allesnijd. Ik mocht geen speeltjes in de woonkamer laten liggen. Ik moest ze opbergen en mocht ze alleen tevoorschijn halen als ik met hem wilde spelen. Nou, ik vond dat al gelijk onzin. Als je een hele hypere hond hebt die de hele dag rent zodra hij een speeltje ziet, kan ik me er misschien nog iets bij voorstellen. Maar deze geeft er niets om. Hij komt soms met een bal of zijn flostouw naar één van ons aangelopen en gaat dan heel onzeker bij ons zitten. That's F*cking it. En hij wil altijd spelen als wij willen spelen.

ik heb een heel hyper herplaatsertje dat de eerste week of zo de hele dag met al haar speeltjes in de weer was, maar omdat dat gewoon mocht van me was dat al heel snel over.
soms heeft ze een bui en dan moet haar speeltjesmand leeg en vind ik speeltjes door de hele kamer, maar meestal beperkt ze zich tot haar kong, waaraan ze vastgebakken zit en die ik -als het aan haar zou liggen- wel de hele dag voor haar mag weggooien ;)
ik denk dat ze nog net zo hyper zou zijn als in het begin als ik haar speeltjes had weggeborgen.
juist doordat ik dat niet deed is ze tot rust gekomen, want iets dat er altijd is, is lang zo spannend niet als iets dat alleen maar zo nu en dan tevoorschijn komt.

ik zou die adviezen van dat asiel maar vergeten en gewoon kijken naar je nieuwe hondje.
je ziet het gauw genoeg als er iets niet goed gaat en daar kun je dan ook gauw genoeg wat aan doen.

wees eerlijk, rechtvaardig en consequent, dat begrijpen honden en daar kunnen ze wat mee en nogmaals, geef jezelf en je hondje de tijd om te wennen aan de nieuwe situatie.
dat is echt heel belangrijk.
Afbeelding

CillyNL
Actief

Ja, dat consequent zijn doe ik sowieso. Naar de hond dan. Die weet niet dat ik van te voren heb geroepen dat mijn hond nooit op mijn bed zal komen.

Hij luistert ook goed naar zoonlief. Meestal. Dat is echt heel grappig om te zien. Ik probeer zoonlief te leren dat zijn lichaam hetzelfde moet uitspreken als het commando wat hij geeft. Als je zegt dat ie moet wachten, maar je zit in een houding waarmee je hem normaal roept om te knuffelen, is dat wellicht iets verwarrend.

En soms is de hond iets te gefocust op mij en hoort zoonlief niet. Dan roept ie al 3x zit. Dan knip ik stiekem eventjes met mijn vingers (Da's mijn commando voor zit), zonder dat zoonlief het zit. Hond zit, kind helemaal blij.
Groetjes,

Cil
renee-uk
Zeer actief

CillyNL schreef:Ja, dat consequent zijn doe ik sowieso. Naar de hond dan. Die weet niet dat ik van te voren heb geroepen dat mijn hond nooit op mijn bed zal komen.

Hij luistert ook goed naar zoonlief. Meestal. Dat is echt heel grappig om te zien. Ik probeer zoonlief te leren dat zijn lichaam hetzelfde moet uitspreken als het commando wat hij geeft. Als je zegt dat ie moet wachten, maar je zit in een houding waarmee je hem normaal roept om te knuffelen, is dat wellicht iets verwarrend.

En soms is de hond iets te gefocust op mij en hoort zoonlief niet. Dan roept ie al 3x zit. Dan knip ik stiekem eventjes met mijn vingers (Da's mijn commando voor zit), zonder dat zoonlief het zit. Hond zit, kind helemaal blij.
het komt wel goed met bobby, jou en je zoon :E:
Afbeelding

Gollum
Zeer actief

CillyNL schreef:True. Hahaha. Ik ben nogal een control freak, valt het op? En ik merk dat het asiel me vooral onzeker heeft gemaakt, door te hameren op die rangorde en baknijd. Voernijd, volgens het asiel had ie allesnijd. Ik mocht geen speeltjes in de woonkamer laten liggen. Ik moest ze opbergen en mocht ze alleen tevoorschijn halen als ik met hem wilde spelen. Nou, ik vond dat al gelijk onzin. Als je een hele hypere hond hebt die de hele dag rent zodra hij een speeltje ziet, kan ik me er misschien nog iets bij voorstellen. Maar deze geeft er niets om. Hij komt soms met een bal of zijn flostouw naar één van ons aangelopen en gaat dan heel onzeker bij ons zitten. That's F*cking it. En hij wil altijd spelen als wij willen spelen.

Ergens snap ik dat advies wel hoor, dat heb ik in het begin ook bij Mika gedaan om stress te voorkomen. Maar Mika had wel direct al allesnijd zoals je dat grappig noemt. En nog steeds bij nieuwe honden (en mensen) die op visite komen bijvoorbeeld.

Doe rustig aan, houd alle advies in je achterhoofd en reageer wanneer dat nodig is. Observeer vooral. Wanneer je denkt dat dingen weghalen handig is doe dat, als je denkt dat het niet uitmaakt doe je het niet. Reageer vooral ontspannen op de nieuwe situatie en ga er rustig in mee.
renee-uk
Zeer actief

Gollum schreef:

Ergens snap ik dat advies wel hoor, dat heb ik in het begin ook bij Mika gedaan om stress te voorkomen. Maar Mika had wel direct al allesnijd zoals je dat grappig noemt. En nog steeds bij nieuwe honden (en mensen) die op visite komen bijvoorbeeld.

Doe rustig aan, houd alle advies in je achterhoofd en reageer wanneer dat nodig is. Observeer vooral. Wanneer je denkt dat dingen weghalen handig is doe dat, als je denkt dat het niet uitmaakt doe je het niet. Reageer vooral ontspannen op de nieuwe situatie en ga er rustig in mee.
maar mika kwam bij gol in huis en dat is dan weer anders dan met bobby die enige hond is ;)

met de rest van je advies ben ik het eens :ok:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”