Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Intelligentieverschil tussen honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Intelligentieverschil tussen honden

Ongelezen bericht door Sulluna »

Merken jullie dat bij jullie honden ook? Dat er een intelligentieverschil is? Ik heb het dan niet over karakter, een bange terug getrokken hond heeft andere slimme dingen dan een opgewekte werkwillige hond. Maar ik bedoel echt de verschillen van de intelligentie. Ik vind het een grappig iets :mrgreen:

Sultan is ontzettend slim. Een trucje leert hij in 2 seconde aan. De cursussen vliegen voorbij. Hondensport pikt hij net zo snel op als de border collies in de groep. Hij kent ontelbaar aantal trucjes en dingen als hondenpuzzels is hij heel erg goed in.

Luna is ook erg slim. Op een hele andere manier wel, want zij is bang aangelegd. Zodra ik druk op haar uit oefen ( wat ik dus beperk) word zij erg onderdanig. Maar haar slimheid zie ik op een andere manier. Als ik 2 keer hetzelfde rondje buiten loop, weet zij het rondje uit haar hoofd. Zij weet bij alle huizen waar ik meerdere keren ben geweest, welke voordeur zij moet hebben. Zij is heel slim en handig met hondentaal. Ik kan haar niet foppen met een bal zogenaamd weg gooien, daar trapt zij écht niet in.

Dan hebben we nu dus ook Suus :lol1: Zij is even afgeleid en mij daarom "kwijt" en loopt volledig de verkeerde kant op, om mij te zoeken. Als je de bal gooit, rent zij volledig de verkeerde kant op, wanneer je zegt "Suus ik heb de bal kijk" blijft zij toch zoeken. Het woordje zit is maar een gek iets, zij staat mij dan maar een beetje aan te staren. Motoriek is ook een dingetje :F: Een konijnenkuil, daar valt zij regelmatig door. Gewoon omdat zij niet kijkt waar zij loopt. Een hekje waar Sultan en Luna over heen springen, springt zij scheef waardoor zij bijna valt. Haha, zij is echt de slimste niet hier thuis. Maar wel heel lief hoor!! :love:

Zien jullie ook verschil bij de honden? En zo ja, waar zie je het aan? Ik vind het zoiets grappigs :F:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Intelligentieverschil tussen honden

Ongelezen bericht door lieke »

O jee ja, ik heb dus al 35 jaar collies. Zowel uit de Engelse als de Amerikaanse lijn en daar zie je heel duidelijk het verschil in intelligentie.
De doorsnee Engelse lijn is een Barbie. Veel uiterlijk en bijzonder weinig inhoud. De Amerikaan is veel slimmer. Pikt dingen razendsnel op, vooral als het in hun voordeel is.
Beide lijnen zijn heel baasgericht en worden heel gelukkig als jij blij bent, en heel ongelukkig als jij boos bent. Maar als je iets buiten het normale (zit, lig, stil) vraagt van een Engelse kunnen ze je ook echt zo dómmig aanstaren.
Ze zijn wel héél braaf maar dat komt omdat ze te leeghoofdig zijn om iets stouts te verzinnen terwijl de Amerikanen veel meer uitdaging nodig hebben anders verzinnen ze wel iets. Meestal iets wat jij minder leuk vind. :mrgreen:

Ik zie de Engelse lijnen dan ook als de ultieme gezinshond want die kun je op vrijdagavond in een hoekje in de kamer parkeren en er op maandagochtend weer uitvissen en met de Amerikaan moet je ook echt iets doen.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik heb al jaren hetzelfde ras maar Senghe is duidelijk de slimste.
Hij weet dat als 's middags tegen half 3 de app gaat mijn dochter mee gaat naar het bos.
Hij weet dat als baasje overdag thuis is (weekend) dat dochter komt eten.
En zo nog veel meer dingen.
De andere honden hebben dat gelukkig niet want het is ook wel eens lastig.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Absoluut. Het verschil tussen Noa en Ninthe is op allerlei vlakken duidelijk. Ninthe is een soort vwo-slim. Gewoon slim, leert snel, lost zelfstandig dingen op en kan goed focussen. Noa is de variant achtelijk slim. Op het moment dat je haar aandacht hebt, weet ze dingen binnen extreem korte tijd en kan ze het rustig maanden daarna nog foutloos doen, maar vraag haar vooral niet te vaak, want een nieuw kunstje is maar beperkt leuk. Een keer of 5 is eigenlijk wel de max heb ik gemerkt. Maar haar intelligentie zit haar ook in de weg. Alles heeft haar interesse en niets heeft haar focus.

Als ik het naar iq zou moeten benoemen, en dan vergelijk ik het met leerlingen en familie, dan zou Ninthe een iq hebben van 130-140 en Noa een iq van 160-170. Ook bij mensen zie je die laatste groep vaak de fout in gaan op een hele typische manier.
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Oh ja, ik zie dat heel duidelijk. Geen van de honden durf ik dom te noemen, maar Joey (Amerikaanse collie) is zo vreselijk slim dat het daar soms wel op lijkt :F: Een nieuw trucje leert hij binnen een paar minuten, de moeilijkste hondenpuzzels lost hij op voordat je kunt knipperen en hij bedenkt continu snode plannetjes om te krijgen wat hij wil. Soms is het vermoeiend, maar ik vind het vooral erg vermakelijk om naar te kijken. Als hij bijvoorbeeld iets niet mag zie je hem gewoon rondkijken om een plannetje te bedenken om alsnog zijn zin te krijgen :I:
Sulluna
Zeer actief

Wat super leuk om de verschillen zo te lezen!
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Rhodi is super trainbaar, wil dolgraag pleasen... maar verder is het zo'n sukkeltje!! Zelfstandig iets oplossen? Nope. En bij alles wat hij doet staat hij al snel te blaffen van frustratie, in plaats van dat hij nadenkt. ;)
Nee hoor, ondanks zijn geweldige trainbaarheid stond hij niet vooraan toen de hersens werden uitgedeeld. Al heeft hij soms best zijn slimme momenten...

Branco is amper trainbaar. Zit, oke. Pootje? Prima. Maar hij heeft er zijn levenswerk van gemaakt om NOOIT te leren liggen op commando. Ik probeer het al bijna tien jaar tegen beter weten in.
Toch kan hij prima zelfstandig problemen oplossen en is hij behoorlijk gehaaid en slim om zijn zin te krijgen.

Wie de slimste is? Dat hangt ervanaf waarop je beoordeeld. Ik vind Branco zeker de slimmere, maar Rhodi heeft zijn momenten. Maar als je kijkt naar trainen, dan is Rhodi "slimmer".
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief

Suus is dus ook zo'n hond, die nog steeds onder mijn glazen salon tafel ligt en als er bijv een snoepje valt op de tafel van de onderkant het probeert te pakken. Waardoor zij dus likt aan de onderkant van het glas en erg verbaast is dat zij het snoepje niet te pakken krijgt. :LOL:

Heerlijk beest :I:
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

Ja, heel herkenbaar.
Kayltje was een soort Einstein. Die kon oorzaak gevolg denken. Die kon van alles manipuleren, van draaiknopdeuren tot sleutels in het slot tot kennelpanelen. Ze dacht een poosje na over haar plan van aanpak, observeerde hoe wij iets deden en deed het dan perfect na. Ook kon ze plannen. Een plan van aanpak bedenken om iets te krijgen wat ze wilde.
Het idee van blaffen bij de deur om je roedelgenoot bij een lekker bot weg te krijgen, maar dan op geniaal niveau.
Het was gewoon niet leuk hoe slim zij was.

Flow is ook slim. Ze leert snel, en graag, maar toont minder zelf-denken. Elke opdracht snapt ze gelijk. Maar zelf (narigheid) verzinnen doet ze niet.

Fitz is, ehm... Hoe zal ik dat eens aardig zeggen, een beetje een debieltje. Naar mechelstandaard. Hij is, denk ik, niet echt heel dom, maar gewoon een beetje een eitje. Hij laat zich door de dames continue in de zeik nemen. Hij kan niet vangen, hij kan niet zoeken. Oh, dingen aanleren wil best, maar uit zichzelf is hij een beetje dommig.

Toch is het ook karakter. Kayltje en Flow zijn/waren beiden heel reactieve honden. Bij het commando zit zitten ze al bij de z. Ook al ging je zoek zeggen. Doen voor denken. Het zó goed willen doen dat ze zelf invulling geven aan wat je maar gedaan zou willen hebben.
Fitz is beschouwender. Hij heeft een kalm karakter, kan wat introvert zijn. Kijkt voordat hij doet. Daardoor doet hij "sloom" aan en lijkt dus dommig.

Sam en Egan, en vooral Maddie ga ik het maar niet over hebben. Die zijn kansloos dom vergeleken bij de mechels. :Q:
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Jup. Op zich zit er qua intelligentie niet heel veel verschil tussen Isa en Sammy. Maar wel het "willen doen".

Ze zijn beide erg eigenwijs. Heb het soms behóórlijk met ze aan de stok. Man heeft eens van 23:30 tot 0:20 akkefietje met Sammy gehad. Die vertíkte het om te doen wat wij zeiden. Terwijl hij het dan dóndersgoed weet. Heel af en toe moeten we door zoiets heen en dan moét je ook doorzetten. En dan weet 'ie weer dat hij dat niet moet flikken. :mrgreen:

Maar Sammy is verder soms net een Border Collie, hoe graag hij wat voor je wil doen. Hij leert in 3 minuutjes een nieuw commando en wil heel graag.

Isa kan ook snel iets leren en doet ook graag wat, maar die is meer van het "alles-uit-de-kast-halen-er-zit-vast-wel-iets-goeds-tussen".
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Tara schreef:Ik denk dat het een combinatie is van intelligentie en karakter.
.
Dat denk ik ook. Bluf was niet dom, maar wel wat impulsief en ook wel doortastend. Ging het niet rechtsom, dan linksom, maar zo heb ik ook een filmpje van haar dat ze met een veel te grote pvc pijp door een opening van een hek wilde gaan. Tot steigeren aan toe, ze moest en ze zou maar het ging niet :roll:
Aki daarentegen deed dat eens als pup, die wilde zijn bench in met een veels te grote stok. Ik dacht nog leuk! Dat ga ik filmen. Maar hij legde na de mislukte poging de stok neer, en ging binnen 2 minuten overdwars met dat ding naar binnen, niets van nog een keer proberen met de stok horizontaal nog een keer proberen door de opening te gaan.
Finn schatte dingen van te voren in, en was altijd wat behoedzamer. Hij leerde wel snel dingen, wilde ook graag leren.
Bluf wilde wel, maar als ze het niet snapte ging ze allerlei dingen doen in de hoop dat ze het dan goed deed. Wilde ik het nogmaals goed doen dan ging ze uiteindelijk maar blaffen (heel hoog) :mrgreen:
Aki is wat dat aangaat wel weer wat doortastender, lomp, maar als hij het snapt dan zit het er ook wel in.

Jol houdt niet zo van kunstjes en dingen leren. Ze is niet dom, maar ze heeft gewoon geen zin in opzitten en pootjes geven :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tuurlijk. Daar wordt ook op geselecteerd en zo zijn mede rassen ontstaan.
Maar binnen die rassen heb je verschillen natuurlijk, dat is logisch.
Er zit ook een stuk karakter bij.
Willemijn vindt niks leuk, alleen jakkeren, graven en zwemmen. Maar geen enkele sport vindt ze leuk
Dinthe vindt álles leuk. Maar dan ook alles.

Jet is behoorlijk vindingrijk trouwens, die snapt waar dingen zijn en wacht rustig af tot ze een poging kan wagen. Zo zit ze naast het schoenenkastje in de gang, want ze wéét dat er wel eens brokjes onder vallen en alleen als die klep opengaat kan ze daarbij. Dan ligt ze als een pannenkoek en harkt met één poot tot ze heeft wat ze zoekt terwijl de rest echt totáál niet snapt wat ze doet.
En áls ze dan dat brokje heeft staan ze allemaal: "Héé! Waar komt dat vandaan? Waarom hebben wij dat niet?!"
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Ik vind geen van mijn honden erg intelligent, maar zijn wel enorm verschillend. Hondenpuzzels vinden ze niks an en kunstjes leren doe je ze ook geen plezier mee.
Lizzy is eigenlijk nog de slimste van het stel, maar dat komt ongetwijfeld ook omdat zij super voer-gemotiveerd is. Ze doet wel 1000 dingen tegelijk om haar beloninkje te bemachtigen en heeft daar dan ook echt wel lol in Maar valt er niks te scoren, dan doet ze geen enkele moeite :pffff:
Amber is enorm bal-gedreven en op die manier kan ik haar zeker wel het een en ander aanleren. Maar het is haar dan toch echt om die bal te doen want ik heb niet de indruk dat ze 'brainwork' nou zo geweldig leuk vindt, wat je wel zou verwachten bij een mechelse herder. Wel is ze altijd bereid om te doen wat ik vraag en ze luistert bijna perfect. Het komt eigenlijk niet in haar op om het niet te doen.
Kailen is erg sterk in practische problemen oplossen: hoe kom ik over dat water, onder/over/door/langs die omheining enz. Hij zit dan ook nergens mee en probeert gewoon alles uit terwijl Amber veel dingen eng vindt en het alleen wil proberen omdat ze bij mij wil zijn en ik haar motiveer. Maar met truukjes of denkspelletjes hoef je niet echt aan te komen bij Kailen. Clickeren bv wil hij best wel doen, maar hij gaat liever een eind rennen.
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Izzy leert wel heel snel en Maylo pikt dingen ook wel aardig snel op, je moet bij hem alleen de juiste knoppen vinden.(en naar andere luistert hij dus echt niet) Izzy heeft af en toe een bui dat ze alles voor je wilt doen en anders doet ze alles wel voor eten.

Maylo heeft geregeld zo iets van dikke doei en steekt een middelvinger. Maar als ze ergens het nut van inzien of het leuk vinden dan leren ze het wel. Maylo is wel sneller afgeleid als ik bezig ben met hem en hij ziet wat dan ben ik zijn aandacht ook echt kwijt, Izzy heeft dat niet al gaat er een bom af als we bezig zijn dat is ze gefocust.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Fleurtje is hier uitermate slim. Als ik de achterdeur sluit weten ze dat we met de auto naar het bos gaan. Als Fleurtje haar eten op heeft en Lut heeft nog niet dan blaft ze even tot Lut komt kijken en dan is de bak eten voor haar. Als het snacktime is gaat Fleurtje voor de koelkast salsa dansen. Dan weet ze dat ik dat leuk vind en er altijd iets lekkers aan komt.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik ben echt bang dat ik straks een extreem slimme Toller krijg. Die mij totaal voor de gek kan houden :engel:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Als ik mijn Max en Bente als voorbeeld neem was Max zeer zeker de slimste. Hij had een soort van boerenslimheid waar Bente niet tegenop kon.
Snapte dingen niet altijd snel maar wat er eenmaal in zat kreeg je er met geen 10 paarden meer uit terwijl Bente meer een flierefluiter was.Snapte dingen snel maar "vergat" ze soms ook weer gauw.
Qua intelligentie zaten ze wel zo ongeveer op hetzelfde niveau maar gebruikten het anders. Als Bente ergens het nut niet van inzag vertikte ze het gewoon maar als ze zelf echt iets wilde kwam ze er linksom of rechtsom,dat had ze in het nest al.
Kiki is wat dat aangaat toch weer wat anders:heel intelligent maar gebruikt een soort mix van Max en Bente.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
xTessa
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door xTessa »

Ik heb tot nu toe maar 1 hond gehad en dat is Beau die nu bijna 2 is. Ik vind het leuk om te zien hoe hij sommige trucjes heel snel doorheeft en bij andere er toch wel echt langer over doet. Waar het hem dan precies in zit ben ik nog niet achter. Hij weet ook precies hoe laat het is, maakt niet uit of de klok een uur voor of achteruit is gegaan. Om half 5 gaan we altijd lopen (de andere tijden willen nog wel eens een beetje wisselen) en dan zit hij om tien voor half vijf al naast me 'baasje, het is tijd, zie je het, we moeten lopen, nu'). Net als dat hij na die middagwandeling ook heel goed weet dat hij eten krijgt en voor de deur gaat staan waar dat ligt. Jaaaa, vergeten kan niet gebeuren bij die man hoor. Hij wist ook na 1 keer naar mijn ouders rijden, dat we daar dan heengaan. Als we de snelweg afgaan begint hij te piepen en zenuwachtig te doen, omdat hij weet dat we naar mijn ouders gaan en hij het daar zo gezellig vindt. Kan niet wachten tot ik het kan vergelijken met andere honden die we gaan krijgen in de toekomst :D
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Hier een toller die bepaalde dingen supersnel oppikt, de meest lastige puzzels razendsnel doorheeft, kennisen en vreemden helemaal kan bespelen allemaal op een andere manier, om te doen wat hij wil.
Superslim, manipuleert mensen en soms honden waar je bij staat, verder wel ontzettend lief karakter, maar echt superslim.
Afbeelding
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Marjoleine schreef: Jet is behoorlijk vindingrijk trouwens, die snapt waar dingen zijn en wacht rustig af tot ze een poging kan wagen. Zo zit ze naast het schoenenkastje in de gang, want ze wéét dat er wel eens brokjes onder vallen en alleen als die klep opengaat kan ze daarbij. Dan ligt ze als een pannenkoek en harkt met één poot tot ze heeft wat ze zoekt terwijl de rest echt totáál niet snapt wat ze doet.
En áls ze dan dat brokje heeft staan ze allemaal: "Héé! Waar komt dat vandaan? Waarom hebben wij dat niet?!"
:LOL: :LOL:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik vergeet helemaal mijn geweldige Bonnie.
Die was écht slim en had nog gevoel voor humor ook. Zoals zij mijn collies voor de gek kon houden, was helemaal geweldig en dan zág je haar gewoon lachen.
Of uitlachen. Dat kan ook. :mrgreen:
Kyra kon het niet schelen, die haalde figuurlijk gesproken de schouders op maar Lyndie werd er wel eens pissig om en zat er dan achterna en probeerde in Bonnie's billen te happen. Die dan zorgde dat ze nét buiten bereik was om vervolgens op een afstandje met lollende tong uit de bek Lyndie verder uit te lachen.
Bonnie had ook zo'n boerenslimheid maar wilde mij zo verschrikkelijk graag een plezier doen dat ze ook nog werklustig was.
Heerlijke hond was ze. :cry:

Maggie is ook slim, maar anders dan Abby. Maggie is heel erg bedacht op haar eigen voordeel. Ze klampt zich dan ook vooral aan mij vast omdat ik haar 'mealticket' ben.
Abby is dol op mij omdat ze mij léuk vindt.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Boutje schreef:Ja, je hebt werklust en je hebt slim...
Nou! Diem is vreselijk slim volgens mij én heeft ontzettend veel lichaamsbeheersing. Maar 0 werklust voor de baas.
In huis wil hij ook best truukjes leren of puzzels maken maar nadat hij het doorheeft is herhalen op commando ook stom. Buitenshuis doet hij niks, de wereld is veel te boeiend en afleidend.
Ik doe behendigheid met hem maar braaf op mijn aanwijzingen een parcours lopen is ook stom. In plaats daarvan gaat hij wipwappen . (op de wip en dan telkens op de lage kant keren) of met grote snelheid door de tunnel zodat hij en tunnel 2 keer omrollen :roll: of hard galopperend over de kattenloop :schrik:
Ik heb hem ook wel eens tot 3 keer toe op een muurtje zien springen wat spits toeliep. Daar gleed hij natuurlijk vanaf maar na 3 keer springen wist hij hoe z'n poten neer te zetten om er toch op te kunnen lopen en sprong hij er tevreden vanaf.

Mies is -voor een teckel- niet zo slim, dacht ik. Maar ik kom er steeds meer achter dat het vooral blokkeren bij iets nieuws en/of ongeduld of is. Als ik hele kleine stapjes met veel voerbeloningen wat aanleer kan ze wel een hoop. Mits ze het wel leuk vindt uiteraard, het blijft een opportunistische teckel.
Laatst kwam ze te voet via een heel andere kant in de buurt van een gebied waar we regelmatig heen gaan per auto via een stukje autoweg. Maar ze wist toch welke kant we op moesten (tunnel onder die autoweg door, waar ze nimmer was geweest dus) om bij de muizenholletjes te komen.

Ik vraag mij trouwens wel af in hoeverre de baas invloed heeft op hoe slim een hond lijkt? Ik had vroeger een uitlaat golden retriever. Ik vond het actief met hem wandelen heerlijk: leerde hem alles aan wat ik kon bedenken aan gehoorzaamheid en truukjes. De eigenaar merkte dat heel duidelijk: op zijn oude dag werd hij ook bij haar veel actiever en nam veel eigen initiatief, naast dat hij beter luisterde.
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Onze opvanger Goofy was zo vreselijk slim.. deuren open maken (naar binnen en buiten), prullenbak openen. Hij had binnen vijf minuten door dat hij het gaas achter de blokhut om kon duwen (dat hebben mijn eigen honden in zeven jaar nog niet ontdekt) en zo het bos in kon lopen. En toen hij vervolgens links niet meer achter de blokhut kon komen, liep hij snel om om te kijken of hij er rechts langs kon. En verder alles wat nieuw was heel snel leren, netjes aan de riem lopen, in en uit de auto springen. Eén keer was hij aan het dollen aan de flexriem, gaf een ruk en ik moest loslaten. Dat had hij onthouden en probeerde het later weer een paar keer. Al snel had hij door dat het niet meer lukte en probeerde hij het ook niet meer.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Leonie. schreef:Ik ben echt bang dat ik straks een extreem slimme Toller krijg. Die mij totaal voor de gek kan houden :engel:
Ga daar maar vanuit :lol1:

Ze zijn hier allemaal wel uitgekookt, hoewel de één meer dan de ander. Coda spant de kroon toch wel denk ik, die heeft over alles zo haar eigen idee en brengt dat dan zo overtuigend dat als je niet oplet, het inderdaad allemaal op haar manier gaat. Zo hadden we eens jachttraining waarbij we in een groep opliepen en de honden één voor één lieten apporteren. Eerste keer ging keurig, daarna mochten alle honden nog eens. En bij de tweede keer bleef ze zitten. Want we hadden de dummy al :pffff: En dan krijg je haar met geen 10 paarden meer vooruit hoor. Volledig overtuigd dat zij niet meer hoeft/mag en dan is ze in staat om nog even met haar de eerste dummy aan te raken om het aan te wijzen. Pas toen die dummy was weggestopt liet ze zich motiveren om nog eens te gaan. Maar dat soort dingen heeft ze dus altijd. Ik ben heel regelmatig bezig met haar overtuigen van mijn gelijk :LOL:

Bizzy kan dat ook, maar haar will to please is groter. Zij kan er niet tegen als ik boos wordt en zal dat ook altijd willen voorkomen, waardoor ze makkelijker te sturen is en van haar originele plan af te helpen.

Nilo is vooral lomp in z'n zin doordrijven, maar ergens heb ik het idee dat hij beduidend minder nadenkt dan de dames :mrgreen: Al heeft hij wel weer een opvallend goed geheugen. Sommige mensen ziet hij eens in de paar jaar en toch laat hij duidelijk merken dat hij ze herkent als hij ze dan weer eens ziet. Soms ook na slechts één eerdere ontmoeting. Dan loopt er een bekende voorbij op show en trekt hij ineens naar diegene toe terwijl ik hem/haar nog helemaal niet had gezien en zij ons vaak ook nog niet. Dat is ook intelligentie natuurlijk.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

En of! Ik moet enorm wennen aan het hebben van een slimme hond. Die ook nog eens super baas-gericht is.
Met Izzie op cursus stond ik echt verbijsterd op het veld. Na een keer voordoen dééd ze gewoon wat er van haar gevraagd werd. En als het dan eens niet meteen goed ging kwam dat onveranderlijk omdat ik stond te hannessen :mrgreen:

Luna was dom. Die bleef verrast worden door bomen die al jaren op dezelfde plek staan, kon me bij commando's glazig aankijken al zat ze 5 minuten daarvoor heel keurig en snapte geen reet van de wereld om haar heen. Dat maakte haar wel onbedoeld reuze grappig. Maar Izzie is vele malen gemakkelijker.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik vind mijn Manu heel slim.

Ik ben er ook van overtuigd dat ik Manu gewoon morgen in een landschap kan donderen en dat hij over een half jaar zich nog steeds prima redt. Hij is op zichzelf, vindingrijk, een avonturier, sluw, moedig. Hij kan situaties ook heel goed inschatten, gedraagt zich precies zoals zou moeten in zijn wereld. Hij maakt het me daarom soms zo ontzettend moeilijk :jank: Manu is echt mijn moeilijkste hond terwijl ik die van pup af aan heb. En aan de andere kant is hij vreselijk makkelijk.
Hij kan na een oefening al weten hoe iets moet en wat ik bedoel, maar als hij iets anders belangrijker vindt doet hij dat. Dat hij niet altijd luistert betekent niet dat hij niet weet hoe het moet. Ik vind het juist wel slim dat ik niet het meest heilig ben voor hem maar dat hij vooral zelf inschat wat hij er nou aan heeft en of mijn wil er op dat moment toe doet :F: Hij ziet het nut niet in van ballen vangen, achter een dummy aan rennen of een stok uit de sloot halen. Één keer is lollig, daarna ga je het zelf maar halen want ik heb andere dingen te doen :hmmm:

Uma. Sja. Die is misschien niet dom maar ze is onhandig.
Zij stoot nog steeds haar kop tegen dezelfde tafel die geen centimeter verschoven is sinds de vorige keer dat ze zich stootte. Ze kan ergens op klimmen en er weer afdonderen waarna ze je beschuldigend aankijkt. Ze staat nog steeds vlak voor je voeten stil terwijl ze weet dat ze dan een knie tegen haar kleine kontje krijgt. Ze snapt nog steeds niet helemaal waarom er bomen staan en dat je riem daaromheen verstrikt kan raken :scratch: Manu kun je van een afstand drie rondjes om de boom sturen om zijn riem los te krijgen. Hij onthoudt het ook als hij om een paal heen gelopen is en daarna gaat snuffelen. Het kan zelfs twee minuten duren voordat hij weer verder loopt en gaat dan eerst weer terug om die paal voordat hij weer mee komt. Je moet dan ook niet intussen de riem om die paal weghalen want dan raakt hij in de war.
Uma is dan wel weer heel sluw, die kan zo je bord leeg jatten terwijl je er met je neus bovenop zit en je zal het pas merken als je weer naar je bord kijkt. Ze is ontzettend stiekem :LOL:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

mijn honden zijn allebei niet superintelligent, maar Karel komt dommer over dan Pom. Dat zal deels te wijten zijn aan zijn lullenkop :D maar ook omdat ie alles al snel prima vindt. In huis is hij ook supermakkelijk, een keer nee en hij doet het niet meer. "okee, dit mag niet, even onthouden zodat ik het niet meer doe!" Pom blijft het gewoon proberen. "Wat als ik het nou op deze manier doe, mag dat dan ook niet? En zo?" Qua training is hij een betere leerling dan Pom, maar ik denk dat dat meer komt doordat hij een wat bravere inborst heeft. Hij is nite altijd braaf hoor, maar hij is ook nooit echt vervelend stout. Althans, ik vind dat niet. Hij heeft wat meer will to please, en het zal ook schelen dat ik het iets anders heb aangepakt met hem.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Manuma schreef:Uma. Sja. Die is misschien niet dom maar ze is onhandig.
Zij stoot nog steeds haar kop tegen dezelfde tafel die geen centimeter verschoven is sinds de vorige keer dat ze zich stootte. Ze kan ergens op klimmen en er weer afdonderen waarna ze je beschuldigend aankijkt. Ze staat nog steeds vlak voor je voeten stil terwijl ze weet dat ze dan een knie tegen haar kleine kontje krijgt. Ze snapt nog steeds niet helemaal waarom er bomen staan en dat je riem daaromheen verstrikt kan raken :scratch:
Hahahaha! Dit komt mij zo bekend voor van bepaalde honden...
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Manuma schreef: Manu kun je van een afstand drie rondjes om de boom sturen om zijn riem los te krijgen. Hij onthoudt het ook als hij om een paal heen gelopen is en daarna gaat snuffelen. Het kan zelfs twee minuten duren voordat hij weer verder loopt en gaat dan eerst weer terug om die paal voordat hij weer mee komt. Je moet dan ook niet intussen de riem om die paal weghalen want dan raakt hij in de war.
Oe, alsof je Diem omschrijft! Ik heb hem ook geleerd dat hij aan de lange lijn rekening moet houden met meelopende mensen. Als hij vanachter naar voren komt moet hij dus tussen mij en andere mensen blijven zodat de lijn niet in hun knieholtes knalt. Tenzij ze nog niet over de riem zijn gestapt natuurlijk anders haakt hij ze alsnog. Je zit hem dan ook opletten tijdens het snuffelen en gauw doorlopen nét voordat iemand over de lijn stapt zodat hij niet om hoeft te lopen :mrgreen:
En hij poept in bosjes/achter bomen. Heel knap hoe hij dezelfde weg weer terug om bomen kan, ook met lange lijn en zonder in zijn eigen poep te staan. Tenzij het slap struikgewas is, dan ragt hij de lijn er bij voorkeur doorheen. En als dat onverwachts toch niet lukt loopt hij alsnog om, met een chagrijnige smoel :lol1:
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

pioenroos schreef:
Manuma schreef: Manu kun je van een afstand drie rondjes om de boom sturen om zijn riem los te krijgen. Hij onthoudt het ook als hij om een paal heen gelopen is en daarna gaat snuffelen. Het kan zelfs twee minuten duren voordat hij weer verder loopt en gaat dan eerst weer terug om die paal voordat hij weer mee komt. Je moet dan ook niet intussen de riem om die paal weghalen want dan raakt hij in de war.
Oe, alsof je Diem omschrijft! Ik heb hem ook geleerd dat hij aan de lange lijn rekening moet houden met meelopende mensen. Als hij vanachter naar voren komt moet hij dus tussen mij en andere mensen blijven zodat de lijn niet in hun knieholtes knalt. Tenzij ze nog niet over de riem zijn gestapt natuurlijk anders haakt hij ze alsnog. Je zit hem dan ook opletten tijdens het snuffelen en gauw doorlopen nét voordat iemand over de lijn stapt zodat hij niet om hoeft te lopen :mrgreen:
En hij poept in bosjes/achter bomen. Heel knap hoe hij dezelfde weg weer terug om bomen kan, ook met lange lijn en zonder in zijn eigen poep te staan. Tenzij het slap struikgewas is, dan ragt hij de lijn er bij voorkeur doorheen. En als dat onverwachts toch niet lukt loopt hij alsnog om, met een chagrijnige smoel :lol1:
Wat grappig! Ik ben eigenlijk nog nooit een hond tegengekomen die ook zo oplet met de riem!
Manu poept ook ín bosjes, het liefst er bovenop. Ik vond dat altijd heel handig en slim totdat ik hoorde dat het ook een manier van markeren is :lol1:

Als de honden in elkaar verstrikt raken kan ik Manu zeggen: "links, rechts, round, nog eens" en kan hij het uit de knoop halen :cheer:

Hij plast ook graag op autobanden. Superslim, wordt zijn geur door het hele land verspreid :cool2:
(mag uiteraard niet)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”