Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe Zappa en de buurhonden te begeleiden?
Moderator: moderatorteam
- Bonnie F
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Hoe Zappa en de buurhonden te begeleiden?
Sinds een paar maanden hebben we nieuwe buren. Zij hebben een volwassen en stabiele poedel (teef) en een jonge ridgeback van een half jaar. De ridgeback was erg angstig maar ze trekt wel wat bij.
We hebben ieder een eigen achtertuin met hek. Daarachter nog een stuk wat min of meer gezamenlijk is. De garages, schuren en carports staan daar. De honden kunnen daar los rondscharrelen (zijn geen wegen etc).
Zappa heeft het moeilijk mee. Hij vindt het allemaal zijn terrein en het is een regelneef mèt de akelige gewoonte om alles wat wegrent achterna te zitten. Zappa is absoluut geen vechtersbaas, heeft in 7 jaar nooit gevochten of gaten gemaakt in andere honden.
Tot nu toe vermijd ik de honden een beetje en gooi Zappa achter het hek als ik buiten de omheinde tuin bezig ben.
De poedel is het probleem niet. Die negeert Zappa en als ze het zat is gromt ze zeer duidelijk. Zappa respecteert dat en taait af. Maar de ridgeback vlucht voor Zappa en gilt moord en brand (zonder dat Zappa haar zelfs maar aanraakt). Gelukkig wordt ze minder bang en vandaag draaide ze zich om en grauwde en snipte van zich af. Zappa was daar gelukkig van onder de indruk en ging achter me staan. Uiteindelijk hebben we daar 10 gestaan (met de buren erbij). De ontspanning kwam redelijk en de honden gingen hun eigen gang. De ridgeback bleef meestal haar staart tussen de poten houden en ging uit zichzelf meteen achter het hek toen het hek openging.
Binnenkort is het mooi weer en de honden zullen elkaar vaak tegenkomen. Ze hoeven van mij echt geen vriendjes te worden maar ik wil wel ontspannen met Zappa rondscharrelen.
Zou het zinvol zijn om een keer met de drie honden en buren in heb bos te gaan wandelen?
Hebben jullie nog tips en trucs?
We hebben ieder een eigen achtertuin met hek. Daarachter nog een stuk wat min of meer gezamenlijk is. De garages, schuren en carports staan daar. De honden kunnen daar los rondscharrelen (zijn geen wegen etc).
Zappa heeft het moeilijk mee. Hij vindt het allemaal zijn terrein en het is een regelneef mèt de akelige gewoonte om alles wat wegrent achterna te zitten. Zappa is absoluut geen vechtersbaas, heeft in 7 jaar nooit gevochten of gaten gemaakt in andere honden.
Tot nu toe vermijd ik de honden een beetje en gooi Zappa achter het hek als ik buiten de omheinde tuin bezig ben.
De poedel is het probleem niet. Die negeert Zappa en als ze het zat is gromt ze zeer duidelijk. Zappa respecteert dat en taait af. Maar de ridgeback vlucht voor Zappa en gilt moord en brand (zonder dat Zappa haar zelfs maar aanraakt). Gelukkig wordt ze minder bang en vandaag draaide ze zich om en grauwde en snipte van zich af. Zappa was daar gelukkig van onder de indruk en ging achter me staan. Uiteindelijk hebben we daar 10 gestaan (met de buren erbij). De ontspanning kwam redelijk en de honden gingen hun eigen gang. De ridgeback bleef meestal haar staart tussen de poten houden en ging uit zichzelf meteen achter het hek toen het hek openging.
Binnenkort is het mooi weer en de honden zullen elkaar vaak tegenkomen. Ze hoeven van mij echt geen vriendjes te worden maar ik wil wel ontspannen met Zappa rondscharrelen.
Zou het zinvol zijn om een keer met de drie honden en buren in heb bos te gaan wandelen?
Hebben jullie nog tips en trucs?

Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
-
Sterre
Re: Hoe Zappa en de buurhonden te begeleiden?
Als de Ridgeback na deze ene keer al minder bang is zou ik echt proberen ze aan elkaar te laten wennen en inderdaad samen gaan wandelen. Lijkt me in ieder geval het proberen waard.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ik zou een flink stuk met ze gaan lopen. Eerst aangelijnd, omdat het de ridgeback belet te vluchten waardoor Zappa niet getriggerd wordt om na te jagen. Flink de pas erin en een goed uur lopen, en in die tijd de honden niet toestaan om al te veel met elkaar te bemoeien.
Als daar wat ontspanning in komt, zou ik ze los laten op onbekend terrein en samen weer meenemen in het gemeenschappelijke deel. Ik denk dat zoiets wel kan helpen, al is het prettiger om dit soort dingen te doen voordat er vervelend contact is tussen de honden op eigen terrein.
Als daar wat ontspanning in komt, zou ik ze los laten op onbekend terrein en samen weer meenemen in het gemeenschappelijke deel. Ik denk dat zoiets wel kan helpen, al is het prettiger om dit soort dingen te doen voordat er vervelend contact is tussen de honden op eigen terrein.

- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Inderdaad, juist gewoon gaan wandelen. Zeker als de angst van de rr en het najagen van Zappa het enige dingetje is. Zo kunnen ze redelijk ontspannen aan elkaar wennen.

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind dat je Zappa onder controle moet houden. Hij rent met veel bombarie achter een bange hond aan die daar net zo thuis hoort als hij. Ik zou het hem afleren en daarbij zo vaak en veel als kan leuke rustige contacten met die teef aanmoedigen. Mijn buurhonden en Bas gaat ook niet zo best. Ze vallen Bas aan. Bijten doen ze niet maar ze jagen op haar. Dat staan we dus echt niet toe en Bas komt gewoon buiten. Zodra Bas en de buurhonden problemen maken wordt de hele bende afgekapt. Zijn jullie gek! Afgelopen. Jagen, uitdagen en gegrom is verboden.
Het moet dus niet alleen aan het gedrag van de andere hond liggen of jouw hond die gaat najagen. Dat moet jij ook afremmen want anders doet je hond maar wat afhankelijk van hoe andere honden zijn. Ik zou boos worden als de teef van de buren op Bas af zou stormen en we mogen haar niet corrigeren. Wij tolereren die schijnaanvallen van de buurhonden niet. En als de buren erbij staan moeten die hun honden berispen of wij doen het. Ik heb zelfs een keer een emmer water over een buurhond gegooid. Die bleef op Bas af komen om haar op te jagen. Knauwde zelfs even in haar rug.
Als de buurhonden normaal doen doet Bas dat ook. Op dit moment gaat het prima als wij erij zin. Ze kennen de regels en weten wie bepaalt dat er niet gekloot wordt. Zappa moet dus leren dat dat niet mag. Meer is er niet nodig want ik lees dat die RR verder poeslief is. Je moet het dus niet zover laten komen dat de oplossing moet worden dat die hond moet leren Zappa af te weren. Dat hoeft ze helemaal niet te leren want daar moet jij voor zorgen. Vrienden maken is prima maar Zappa jaagt. De bange buurhond doet niks. Ze heeft hooguit te weinig weerbaarheid. Maar dat is geen reden om haar op te laten jagen. Ze zit in de angstfase en heeft hulp van jou en haar baas nodig.
Het moet dus niet alleen aan het gedrag van de andere hond liggen of jouw hond die gaat najagen. Dat moet jij ook afremmen want anders doet je hond maar wat afhankelijk van hoe andere honden zijn. Ik zou boos worden als de teef van de buren op Bas af zou stormen en we mogen haar niet corrigeren. Wij tolereren die schijnaanvallen van de buurhonden niet. En als de buren erbij staan moeten die hun honden berispen of wij doen het. Ik heb zelfs een keer een emmer water over een buurhond gegooid. Die bleef op Bas af komen om haar op te jagen. Knauwde zelfs even in haar rug.
Als de buurhonden normaal doen doet Bas dat ook. Op dit moment gaat het prima als wij erij zin. Ze kennen de regels en weten wie bepaalt dat er niet gekloot wordt. Zappa moet dus leren dat dat niet mag. Meer is er niet nodig want ik lees dat die RR verder poeslief is. Je moet het dus niet zover laten komen dat de oplossing moet worden dat die hond moet leren Zappa af te weren. Dat hoeft ze helemaal niet te leren want daar moet jij voor zorgen. Vrienden maken is prima maar Zappa jaagt. De bange buurhond doet niks. Ze heeft hooguit te weinig weerbaarheid. Maar dat is geen reden om haar op te laten jagen. Ze zit in de angstfase en heeft hulp van jou en haar baas nodig.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik zou het complete gedrag van die RR wel eens willen zien om te zien hoeveel angst er is en wat er precies gebeurt.
Goed dat je nadenkt over hoe je de rust voor alle honden terug kunt brengen in het gemeenschappelijke deel
Samen lopen en wandelen lijkt me een prima idee, maar misschien is er nog wel iets meer nodig?
Zappa moet ook duidelijk gemaakt worden dat hij in het gezamenlijke deel niks te regelen heeft.
Als hij dat regelen wel wil, is het alleen mogelijk om daar te zijn als jij je er volledig op kan richten dat hij die regelneverij laat.
En anders blijft hij achter het hek.
Goed dat je nadenkt over hoe je de rust voor alle honden terug kunt brengen in het gemeenschappelijke deel
Samen lopen en wandelen lijkt me een prima idee, maar misschien is er nog wel iets meer nodig?
Zappa moet ook duidelijk gemaakt worden dat hij in het gezamenlijke deel niks te regelen heeft.
Als hij dat regelen wel wil, is het alleen mogelijk om daar te zijn als jij je er volledig op kan richten dat hij die regelneverij laat.
En anders blijft hij achter het hek.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Zo te lezen is Zappa ook geen held als hij gelijk bij de eerste en beste grom van de RB achter vrouwtje gaat staan .
Honden aanlijnen en bij elkaar op de koffie buiten op het terras en tuin.
Motiveer ze maar tot spel en interactie en bij ieder stapje de goede richting uit meer vrijheid.
En wandel maar aangelijnd van het ene naar de andere erf/tuin samen en tegengestelt van elkaar en neem de honden ook maar even over van elkaar.
Die poedel is het stabielst dus die moet je een beetje als leidende factor nemen.
Honden aanlijnen en bij elkaar op de koffie buiten op het terras en tuin.
Motiveer ze maar tot spel en interactie en bij ieder stapje de goede richting uit meer vrijheid.
En wandel maar aangelijnd van het ene naar de andere erf/tuin samen en tegengestelt van elkaar en neem de honden ook maar even over van elkaar.
Die poedel is het stabielst dus die moet je een beetje als leidende factor nemen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
S@ndr@
- Zeer actief
Ik denk ook aan lijnen en gewoon wandelen, als de angst van de RR minder wordt dan zal Zappa veel minder reageren... want er valt minder te corrigeren ( honden reageren vaak op angst aan de andere kant) zeg maar..... dat doe je ook door de andere partij even te laten kijken van wie en wat is Zappa nu, zonder dat hij de kans krijgt om er met opgestoken zeilen op af te gaan
- Bonnie F
- Zeer actief
Het najagen is het meest vervelende. Zap is inmiddels 7 en ik heb het er nooit helemaal uitgekregen. Het is zelfbelonend (volgens de hondentrainster) en het zit in het herderkarakter. Toch ben ik al ver gekomen, hij wéét dat het niet mag, en draait zich vaak na de eerste aanzet tot najagen uit zz om.
Maar op eigen terrein (hiervoor geen buren met hond) is blijkbaar nog een stap te ver. Maar het zal wel lukken. Ik zal Zappa zoveel mogelik aanlijnen als ik de buurhonden zie. In alle rust kan Zappa zz beter in de hand houden. De buren zien het overigens niet als een probleem, die vinden het aan hun hond liggen. Ik deel die mening dus niet.
Ik ga ze uitnodigen voor een wandeling. Als de RR minder bang is en Zappa hun aanwezigheid meer normaal vindt, voorzie ik nog een hoop lol.
@BP, Zappa is zeker geen held maar neigt ertoe zich te overschreeuwen. Het is inderdaad goed om de poedel in te zetten. Het is een stabiele rustige hond die duidelijk is in haar taal. (jammer dat ze zo'n heel lichtbruin kleurtje heeft, vind ik niet mooi)
Maar op eigen terrein (hiervoor geen buren met hond) is blijkbaar nog een stap te ver. Maar het zal wel lukken. Ik zal Zappa zoveel mogelik aanlijnen als ik de buurhonden zie. In alle rust kan Zappa zz beter in de hand houden. De buren zien het overigens niet als een probleem, die vinden het aan hun hond liggen. Ik deel die mening dus niet.
Ik ga ze uitnodigen voor een wandeling. Als de RR minder bang is en Zappa hun aanwezigheid meer normaal vindt, voorzie ik nog een hoop lol.
@BP, Zappa is zeker geen held maar neigt ertoe zich te overschreeuwen. Het is inderdaad goed om de poedel in te zetten. Het is een stabiele rustige hond die duidelijk is in haar taal. (jammer dat ze zo'n heel lichtbruin kleurtje heeft, vind ik niet mooi)

Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Voor een deel zou ik ze misschien nog wel gelijk geven denk ik.Bonnie F schreef:Het najagen is het meest vervelende. Zap is inmiddels 7 en ik heb het er nooit helemaal uitgekregen. Het is zelfbelonend (volgens de hondentrainster) en het zit in het herderkarakter. Toch ben ik al ver gekomen, hij wéét dat het niet mag, en draait zich vaak na de eerste aanzet tot najagen uit zz om.
Dat najagen van angstige honden doen veel meer honden.
Het zit niet alleen in het Herder karakter.
Het lijkt me meer een "hondendingetje".
Ita heeft die neiging soms ook en ik ken er meer van verschillende rassen.
Op een of andere manier triggert dat angstige tot achterna jagen.
Ook Ita mag het niet (voor je denkt dat ik dat gewoon toelaat
Als er op een gegeven moment even kans is op een rustige kennismaking gaat ze vaak met zo'n hond spelen.
Waarschijnlijk kan je met Zappa en dat hondje ook best wat bereiken als ik je beschrijving van Zappa lees