Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond leren hardlopen aan de leiband.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Nikolaas
Actief
Mijn ras(sen): Spaans mixje
Aantal honden: 1

Hond leren hardlopen aan de leiband.

Ongelezen bericht door Nikolaas »

Wij hebben een klein teefje, een mixje uit Spanje. Het is een zeer atletisch hondje van 4 jaar.

Omdat ik fervent hardloper ben, wou ik altijd al een hond om samen mee te joggen, maar dit gaat toch niet zo vlot met Rupee. Wanneer zij los loopt gaat het op zich wel goed, ook al moet ik soms op haar wachten als ze ergens blijft snuffelen. (Vind ik niet zo erg.) Maar wanneer ik met haar aan de leiband wil gaan rennen zet zij telkens haar poten schrap en blokkeert volledig. :ugh:

Het is geen kwestie van vermoeidheid of zo, maar gebrek aan motivatie. Ik denk dat ze er geen bal aan vindt om mee te mogen als ze niet mag snuffelen namelijk. :roll: Op zich wil ik ook wel dat ze kan snuffelen, maar dat moet dan maar in het stuk van +- 7 kilometer waar zij los kan lopen. Daar kan ze snuffelen zo veel ze wil want ze heeft me toch zo weer ingehaald. Ik wil bereiken dat ze niet protesteert als ik aan de leiband begin te joggen, maar gewoon mee rent. Volgens mij vindt ze het ook gewoon te spannend dat ik plots begin te rennen omdat ze niet snapt waarom.

Ik heb al geprobeerd om haar gewoon kordaat mee te trekken :zweep: , maar dit werkt helemaal averechts. Ze gaat dan echt heel hard tegentrekken en legt zich op de grond. :hmmm: Ik ben ook bang dat ik het plezier er op die manier helemaal uit haal.

Iemand tips?!
Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Re: Hond leren hardlopen aan de leiband.

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

helaas heb ik geen tips voor je, maar leuk dat je wil hardlopen met je hond :ok:
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ren je meteen weg of heb je het opgebouwd?

ze moet natuurlijk eerst wennen aan je charmante hardlooppakje en daarna aan het feit dat ze ineens op een raar tempo kort bij jou moet blijven.

ik zou een paar sessies doen waarbij jouw training niet belangrijk is en je helemaal op haar richten. belonen voor mooi naast wandelen, dan heel langzaam een kort stukje joggen en belonen en zo verder opbouwen tot jullie de 1:59:00 kunnen lopen :-)
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou netjes naast lopen eerst goed aanleren en die tijd opbouwen, daarna rustig het tempo verhogen. Lijkt erop dat ze nu niet begrijpt wat de bedoeling is en het raar en eng vindt wat er gebeurt
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Rustig beginnen, kleine stukjes samen en niet meteen te snel. Vaak belonen en aanmoedigen tussendoor. Dus gewoon goed opbouwen!
En ik weet niet of ze aan de halsband mee rent maar ik zou ook voor een goed (canicross) tuig kiezen om de nek te ontzien.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik heb t idee dat als een hond het niet leuk vind, dat het dat ook niet wordt voor hem/haar, los meenemen als het gaat en anders. zonder hond op pad of eentje lenen die het wel kan waarderen
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hier precies zo met Apple. Geen vermoeidheid maar gewoon af en toe in de remmen.
Volgens een aantal forummers kwam dat absoluut omdat mijn hond gehandicapt is :Q: (is uiteraard niet zo :wink: )
Ook atletische honden kunnen er geen bal aan vinden.

Hoe dan ook, ik zou kijken of met beloning en korte stukjes het wel lukt, maar als dat geen effect heeft zou ik toch alleen gaan hardlopen.
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond

Ongelezen bericht door Jits90 »

Misschien je hond voor je uit laten lopen? Beetje cani-cross idee.
Ik geef altijd een duidelijk commando: rennen! En als ze snuffelen, zeg ik: go!
Plus dat ze aan de flex lopen, waardoor het niet heel erg is als ze even stilstaan voor een kleine snuffel.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”