Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Trekken aan de riem tips
Moderator: moderatorteam
- Ytje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
- Aantal honden: 1
Trekken aan de riem tips
Joy (dwergschnauzer 5 maanden) trekt geregeld nog aan de riem. Vaak gaat het aan de korte riem wel aardig al zitten ook daar veel verbeter puntjes bij. Geval is dat ze altijd tijdens het lopen voorop probeert te lopen. Haar looppas is sneller dan het mijne. De lijn komt dan uiteindelijk strak te staan waardoor ik meteen stilsta voor haar. Ze komt dan netjes teruglopen en gaat naast me staan zoals ik haar getraind heb. Als ik dan weer begin met lopen herhaald het zich. Soms sprint ze weg als we weer lopen en krijgt ze een klap van de riem omdat die dan op zn eind is. Ze loopt dan meteen weer terug om naast me te gaan staan. (aan de voet zegmaar) Ik sta constant stil als een robot als de riem strak komt te staan. Ze weet dit ook en komt weer terug. Maar toch blijft ze het proberen. We trainen denk ik nu al meer dan 2 maanden elke dag hierop. Verbetering is dat ze bij trekken meteen naar me toe komt en aan de voet gaat maar ik kan vaak niet voorkomen dat ze daarna opnieuw in de riem schiet. We hebben ook goede momenten dat ze op een rondje van 30min misschien maar 5x getrokken heeft. Vaak het laatste stukje naar huis loopt ze altijd perfect. Ik heb haar altijd beloond voor de passen die ze dan netjes mee liep maar dat heeft geen vruchten afgeworpen.
Aan de lange lijn precies hetzelfde gedrag ze rent soms bijna fullspeed tot het einde van de riem en krijgt dan een klap omdat ik dan stilsta en de riem strak. Ze komt me voorpoten van de grond en komt dan terug rennen aan de voet. Waarna ze als we weer lopen weer tot het einde van de riem rent en weer die klap krijgt. Ze trekt zelden echt door dat ze persee ergens wil snuffelen ofzo. Na de klap komt ze gewoon terug. Ik krijg het niet in dat bolletje dat ze niet tot het einde van de riem moet schieten. Ze lijkt het ook niet erg te vinden daarna weer terug te komen naar mij. Ik heb geprobeerd een woord toe te voegen als ze tever ging en bijna einde van de riem zat 'niet tever' dit maakt haar niks uit ze klapt nog steeds in die riem. Liefst wil ze denk ik constant rennen (wil met haar gaan steppen als ze oud genoeg is) ik kan haar niet meer goed los laten omdat ze in de puberteit raakt en vaak enorm ver weg gaat. Ze komt altijd als ik roep maar ze rent tever weg. Ze zit dan ook in het bos etc aan lange lijn van 5 meter (geen flex)
Ben eergisteren begonnen met een wandelstok die ik tijdens het wandelen aan korte riem dan even uitsteek voor haar als ze weer probeert voorop te komen. Het werkt een beetje al word ze wat bang voor die stok al hou ik hem alleen voor haar. Geef haar geen tik ofzo. Vind het geen goede oplossing. Ik heb haar nog nooit lichamelijk gecorrigeerd wat je wel eens ziet dat je hond een hakje geeft of een tik in de flank. Ben hier geen fan van moet ook anders kunnen denk ik dan.
Durf ook niet echt zo'n snuit halsband te gebruiken halti heet dat dacht ik omdat ik bang ben voor haar nek mocht ze alsnog einde van de lijn komen.
Ben ook bang dat als ik haar tijd lang niet meer aan lange lijn doe en alleen aan korte riem ze dan een bom energie blijft.
Ze is verder hele fijne hond trekt niet constant we lopen vaak echt heerlijk maar vind het niet gezond hoe ze soms achter elkaar door in die lijn klapt. Want dit doet ze ook aan de korte. Ze heeft een tuigje waar ze instapt met voorpoten en je dan boven vastklikt met sluiting.
Hopelijk dat iemand advies voor ons heeft. Ze weet dat ze niet mag trekken en komt dan braaf terug waarna we weer gaan lopen maar hoe voorkom je dat ze constant het einde op blijft zoeken.
Aan de lange lijn precies hetzelfde gedrag ze rent soms bijna fullspeed tot het einde van de riem en krijgt dan een klap omdat ik dan stilsta en de riem strak. Ze komt me voorpoten van de grond en komt dan terug rennen aan de voet. Waarna ze als we weer lopen weer tot het einde van de riem rent en weer die klap krijgt. Ze trekt zelden echt door dat ze persee ergens wil snuffelen ofzo. Na de klap komt ze gewoon terug. Ik krijg het niet in dat bolletje dat ze niet tot het einde van de riem moet schieten. Ze lijkt het ook niet erg te vinden daarna weer terug te komen naar mij. Ik heb geprobeerd een woord toe te voegen als ze tever ging en bijna einde van de riem zat 'niet tever' dit maakt haar niks uit ze klapt nog steeds in die riem. Liefst wil ze denk ik constant rennen (wil met haar gaan steppen als ze oud genoeg is) ik kan haar niet meer goed los laten omdat ze in de puberteit raakt en vaak enorm ver weg gaat. Ze komt altijd als ik roep maar ze rent tever weg. Ze zit dan ook in het bos etc aan lange lijn van 5 meter (geen flex)
Ben eergisteren begonnen met een wandelstok die ik tijdens het wandelen aan korte riem dan even uitsteek voor haar als ze weer probeert voorop te komen. Het werkt een beetje al word ze wat bang voor die stok al hou ik hem alleen voor haar. Geef haar geen tik ofzo. Vind het geen goede oplossing. Ik heb haar nog nooit lichamelijk gecorrigeerd wat je wel eens ziet dat je hond een hakje geeft of een tik in de flank. Ben hier geen fan van moet ook anders kunnen denk ik dan.
Durf ook niet echt zo'n snuit halsband te gebruiken halti heet dat dacht ik omdat ik bang ben voor haar nek mocht ze alsnog einde van de lijn komen.
Ben ook bang dat als ik haar tijd lang niet meer aan lange lijn doe en alleen aan korte riem ze dan een bom energie blijft.
Ze is verder hele fijne hond trekt niet constant we lopen vaak echt heerlijk maar vind het niet gezond hoe ze soms achter elkaar door in die lijn klapt. Want dit doet ze ook aan de korte. Ze heeft een tuigje waar ze instapt met voorpoten en je dan boven vastklikt met sluiting.
Hopelijk dat iemand advies voor ons heeft. Ze weet dat ze niet mag trekken en komt dan braaf terug waarna we weer gaan lopen maar hoe voorkom je dat ze constant het einde op blijft zoeken.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
- Aantal honden: 2
Re: Trekken aan de riem tips
Er komen vast nog veel betere adviezen, maar in plaats van zo'n snuit halsband kun je er ook eentje nemen die een ringetje op de borst heeft. Daarmee kunnen ze ook niet trekken, maar het is geen risico voor de nek. Hoogstens valt ze een keer omYtje schreef:Durf ook niet echt zo'n snuit halsband te gebruiken halti heet dat dacht ik omdat ik bang ben voor haar nek mocht ze alsnog einde van de lijn komen.
Is er trouwens geen omheind veld in de buurt waar je kunt oefenen met loslopen?
Oh ja, ik lees even mee omdat dit bij Lou ook altijd zo ging: snel lopen en wanneer ik stil stond weer naast mij komen lopen. En dan weer te snel lopen. Etc. Hoop dat dit bij de volgende pup beter gaat.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik zou stoppen met het stilstaan, het lijkt alsof ze de link heeft gelegd met einde riem=baasje staat stil=naar baasje lopen =goed gedrag.
Ik zou als ze zo vaak het einde verkeerd inschat sowieso een tuigje omdoen.
Je hondje is toch nog heel jong of niet? Ik zou er in ieder geval een niet al te groot punt van maken.
In welke zin gaat ze te ver met loslopen? Is ze niet terug te roepen?
Ik zou als ze zo vaak het einde verkeerd inschat sowieso een tuigje omdoen.
Je hondje is toch nog heel jong of niet? Ik zou er in ieder geval een niet al te groot punt van maken.
In welke zin gaat ze te ver met loslopen? Is ze niet terug te roepen?
- Ytje
- Zeer actief
Ze heeft een tuigje om. Joy is jong ja net 5 maanden maar erg slim. Als ik nu begin met doorlopen als ze trekt dan is alle training voor niks en loop ik constant met gestrekte arm en lijn op spanning. Joy is zeker terug te roepen als ze los loopt maar gaat zover dat het bijna een stipje is. Ze heeft een beetje jachtinstinct en ben bang dat ze bij het zien van een konijn verdwenen is op die afstand. Als ze andere honden ziet of mensen wil ze er dolgraag naartoe denk dat ik op mn kop kan staan roepen maar dat ze in zo'n situatie niet komt als ik roep.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Ik zou zowel over het trekken alsmede over het loslopen niet zo'n punt maken.
Apple heeft ook tot ze een jaar of 2 was in de riem gehangen, trainingen hielpen niet, en ik heb er uiteindelijk niet zo veel meer aan gedaan omdat ze bijna nooit aan de riem moest lopen. Nu paar jaar verder trekt ze helemaal niet meer. Zegt niet dat je er niks aan hoeft te doen, maar het heeft ook geen zin je hele wandeling er aan te wijden.
En ik zou haar juist wel los laten nog, maar meer sturen op voorkomen. Apple rent ook naar mensen en honden als ik het niet voorkom. Kwestie van opletten en tijdig reageren. Idem met het te ver lopen. Als ze uit je zone gaat, roep haar dan tijdig terug.(of fluiten)
Dan kan ze in ieder geval wel de energie kwijt, zo te horen wil ze graag rennen.
Apple heeft ook tot ze een jaar of 2 was in de riem gehangen, trainingen hielpen niet, en ik heb er uiteindelijk niet zo veel meer aan gedaan omdat ze bijna nooit aan de riem moest lopen. Nu paar jaar verder trekt ze helemaal niet meer. Zegt niet dat je er niks aan hoeft te doen, maar het heeft ook geen zin je hele wandeling er aan te wijden.
En ik zou haar juist wel los laten nog, maar meer sturen op voorkomen. Apple rent ook naar mensen en honden als ik het niet voorkom. Kwestie van opletten en tijdig reageren. Idem met het te ver lopen. Als ze uit je zone gaat, roep haar dan tijdig terug.(of fluiten)
Dan kan ze in ieder geval wel de energie kwijt, zo te horen wil ze graag rennen.
- Ytje
- Zeer actief
Dus haar gewoon laten trekken met het risico dat ze voor altijd blijft trekken eigenlijk. Dat zou ik niet kunnen. Dan probeer ik liever nog de halti of gentle leader of ring aan de voorkant en als dat alles niet werkt leg ik me er bij neer. Om over straat te gaan met een hond die me vooruit trekt lijkt me vreselijk dan ga ik liever tot het uiterste met trainen door. Het omkeren en weglopen is nog het proberen waard. Met het risico dat we niet verder dan 50 meter komen. Er moet een moment komen dat ze tot inkeer komt denk ik altijd maar. Ik denk niet dat ik het kan om maar te wandelen terwijl ze geregeld trekt.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik denk dat je te veel verwacht van je hond. Ze is pas vijf maanden. Op die leeftijd kun je nog niet zo veel zelfbeheersing verwachten en zullen veel honden wel eens trekken. Niet dat je er niet mee moet blijven oefenen, maar je bent op vijf maanden natuurlijk nog niet waar je met twee jaar wilt zijn.
Alleen geduld en training gaan ervoor zorgen dat je daar uiteindelijk wel komt.
Ik zou zeker geen hulpmiddelen gaan gebruiken, dat vind ik meer iets voor grote honden die moeilijk te houden zijn en na jaren training nog steeds enorm trekken. Ik weet niet of je naar een hondenschool gaat, maar zo niet dan zou ik dat zeker aanraden.
Ik oefen het meestal anders, maar vind het heel lastig uit te leggen. Ik ga een poging doen
Ik begin met oefenen in de tuin en dan op een parkeerplaats of grasveld, in ieder geval een plek waar voldoende ruimte is om steeds vrij ruime bochten te maken.
Zodra er druk op de riem komt, wissel ik rustig van richting in een bocht. Zonder een ruk aan de riem te geven en dus ook niet heel abrupt, maar rustig en met lichte druk - tot de druk weer van de riem is, en dan lopen we verder in de richting die ik ingeslagen ben. Meestal kijkt de hond wel naar je als je van richting wisselt, en dat beloon ik dan met een click (maar als je niet met clicker werkt, kan het natuurlijk ook prima met een 'goed zo' en brokje). Bij honden die hardnekkig aan het einde van de riem lopen, beloon ik al met een click op het moment dat er even geen druk op de riem staat. Bij sommige honden moet je in het begin héél veel bochten maken en soms duurt het ook even voordat ze naar je gaan kijken, maar in ieder geval meteen belonen als zij op jou let.
Ik beloon in het begin heel veel, zelfs voor één of twee stapjes naast me, en als dat goed gaat, ga ik meer vragen en moeten ze ook wat meer voor de beloning gaan doen.
Ook oefen ik veel tempowisselingen en koppel daar meteen een commando aan (rustig, rennen, etc.). Dat vinden ze hier allemaal een superleuk spelletje.
Bij sommige honden werkt stilstaan of direct omdraaien als ze trekken beter, maar het meeste succes heb ik gehad met bovenstaande methode.
Stilstaan doe ik met name als ze veel haast hebben om ergens te komen op een bekende route (bijvoorbeeld bij het losloopgebied) en waar ik niet voldoende ruimte heb om net zo lang ruime bochten te maken tot er niet meer getrokken wordt.
Ik zou zeker geen hulpmiddelen gaan gebruiken, dat vind ik meer iets voor grote honden die moeilijk te houden zijn en na jaren training nog steeds enorm trekken. Ik weet niet of je naar een hondenschool gaat, maar zo niet dan zou ik dat zeker aanraden.
Ik oefen het meestal anders, maar vind het heel lastig uit te leggen. Ik ga een poging doen
Ik begin met oefenen in de tuin en dan op een parkeerplaats of grasveld, in ieder geval een plek waar voldoende ruimte is om steeds vrij ruime bochten te maken.
Zodra er druk op de riem komt, wissel ik rustig van richting in een bocht. Zonder een ruk aan de riem te geven en dus ook niet heel abrupt, maar rustig en met lichte druk - tot de druk weer van de riem is, en dan lopen we verder in de richting die ik ingeslagen ben. Meestal kijkt de hond wel naar je als je van richting wisselt, en dat beloon ik dan met een click (maar als je niet met clicker werkt, kan het natuurlijk ook prima met een 'goed zo' en brokje). Bij honden die hardnekkig aan het einde van de riem lopen, beloon ik al met een click op het moment dat er even geen druk op de riem staat. Bij sommige honden moet je in het begin héél veel bochten maken en soms duurt het ook even voordat ze naar je gaan kijken, maar in ieder geval meteen belonen als zij op jou let.
Ik beloon in het begin heel veel, zelfs voor één of twee stapjes naast me, en als dat goed gaat, ga ik meer vragen en moeten ze ook wat meer voor de beloning gaan doen.
Ook oefen ik veel tempowisselingen en koppel daar meteen een commando aan (rustig, rennen, etc.). Dat vinden ze hier allemaal een superleuk spelletje.
Bij sommige honden werkt stilstaan of direct omdraaien als ze trekken beter, maar het meeste succes heb ik gehad met bovenstaande methode.
Stilstaan doe ik met name als ze veel haast hebben om ergens te komen op een bekende route (bijvoorbeeld bij het losloopgebied) en waar ik niet voldoende ruimte heb om net zo lang ruime bochten te maken tot er niet meer getrokken wordt.
-
Pallas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): op zoek!
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
de vraag is een beetje waaróm ze trekt. Meestal is dit om iets wat voor haar ligt, te bereiken. Bijvoorbeeld naar die leuke buurvrouw toe. Stilstaan helpt dan minimaal: het doel blijft in zicht maar ze weet heel eventjes dat ze zich moet inhouden. Om vervolgens weer vol op haar bereik te kunnen focussen en daar "volle kracht" op af te gaan.
Wat beter kan helpen, is in plaats van stilstaan, omdraaien. Gewoon zonder iets te zeggen de andere kant op lopen (geen ruk aan de riem, zachtjes meetrekken). Zodra Joy dan met je meeloopt aan een slappe lijn, kan je haar belonen. Je vertelt dan tegelijk wat je niet wilt (trekken) maar ook wat je wel wilt (netjes naast je lopen aan een ontspannen lijn). Bovendien maak je het haar iets makkelijker door het oogcontact met haar beloning (die buurvrouw) te verbreken. Doet ze dit goed, dan kan je natuurlijk weer haar aandacht vragen, nog een keer omdraaien en weer de richting uitlopen die je al deed.
Dit kan inderdaad een tijdje duren, waarin je maar 20 meter de ene en 10 de andere kant op loopt, maar ik denk dat het kwartje zo iets sneller valt dan met alleen stilstaan. Succes!
(edit: zoals DeDiana zegt dus, alleen heb ik het over bochten van 180 graden en Diana over willekeurige bochten. Werkt beiden hetzelfde).
Wat beter kan helpen, is in plaats van stilstaan, omdraaien. Gewoon zonder iets te zeggen de andere kant op lopen (geen ruk aan de riem, zachtjes meetrekken). Zodra Joy dan met je meeloopt aan een slappe lijn, kan je haar belonen. Je vertelt dan tegelijk wat je niet wilt (trekken) maar ook wat je wel wilt (netjes naast je lopen aan een ontspannen lijn). Bovendien maak je het haar iets makkelijker door het oogcontact met haar beloning (die buurvrouw) te verbreken. Doet ze dit goed, dan kan je natuurlijk weer haar aandacht vragen, nog een keer omdraaien en weer de richting uitlopen die je al deed.
Dit kan inderdaad een tijdje duren, waarin je maar 20 meter de ene en 10 de andere kant op loopt, maar ik denk dat het kwartje zo iets sneller valt dan met alleen stilstaan. Succes!
(edit: zoals DeDiana zegt dus, alleen heb ik het over bochten van 180 graden en Diana over willekeurige bochten. Werkt beiden hetzelfde).
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Precies, tegelijk gepost. Waar het op neer komt, is dat ze nooit beloond wordt voor het trekken (in tegendeel: dan gaan we de andere kant op) en dat jij richting en tempo bepaalt. Volgt ze jou daarin, dan komt ze wel waar ze zijn wilPallas schreef:de vraag is een beetje waaróm ze trekt. Meestal is dit om iets wat voor haar ligt, te bereiken. Bijvoorbeeld naar die leuke buurvrouw toe. Stilstaan helpt dan minimaal: het doel blijft in zicht maar ze weet heel eventjes dat ze zich moet inhouden. Om vervolgens weer vol op haar bereik te kunnen focussen en daar "volle kracht" op af te gaan.
-
Stapper
- Zeer actief
Dit dus, duidelijk uitgelegd trouwens.DeDiana schreef:Ik denk dat je te veel verwacht van je hond. Ze is pas vijf maanden. Op die leeftijd kun je nog niet zo veel zelfbeheersing verwachten en zullen veel honden wel eens trekken. Niet dat je er niet mee moet blijven oefenen, maar je bent op vijf maanden natuurlijk nog niet waar je met twee jaar wilt zijn.Alleen geduld en training gaan ervoor zorgen dat je daar uiteindelijk wel komt.
- Ytje
- Zeer actief
Goede tips tnx! Heb inmiddels een ring aan het tuigje gemaakt op de borst en haar daarmee uitgelaten dit werkte behoorlijk goed. Ga haar tijd niet meer aan lange lijn uitlaten heb riem van 1.80 en daar zal ze het mee moeten doen. Als ze dat goed doet mag de lange lijn weer uit de kast. Ze moet het verdienen. Hopelijk gaan we nog steeds vooruit. Ik hou jullie up2date!
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Verdienen..? En al die tijd ook niet loslopen?Ytje schreef:Goede tips tnx! Heb inmiddels een ring aan het tuigje gemaakt op de borst en haar daarmee uitgelaten dit werkte behoorlijk goed. Ga haar tijd niet meer aan lange lijn uitlaten heb riem van 1.80 en daar zal ze het mee moeten doen. Als ze dat goed doet mag de lange lijn weer uit de kast. Ze moet het verdienen. Hopelijk gaan we nog steeds vooruit. Ik hou jullie up2date!
Sorry maar zoals DeDiana zegt en ik eerder ook al zei het is een hond van 5 maanden....
Ik zei trouwens ook niet dat je er helemaal niks meer mee moet, al zal dat laten meetrekken ook wel meevallen van een hond van nog geen 7kg..
Maar wat ik zeg is, probeer wat dingen uit, maar ga er geen obsessie of een veel te groot ding van maken, dat is namelijk helemaal nergens voor nodig. Je hebt geen rottweiler aan de lijn.
- Ytje
- Zeer actief
Joy kan ik niet laten loslopen alleen bij mn oma in de tuin want daar zit een hek omheen. Bij ons in de buurt zijn geen grote natuurgebieden waar zoiets kan en waar ze legaal los kunnen. Met andere honden wandelen gaat ze wel los maar alleen doe ik het niet meer ze ging in het begin altijd los maar is tevaak weg gesprint. Ze kwam altijd maar nu met beginnende puberteit durf ik het niet meer. Als ze ouder is mag ze weer los maar nu niet meer.
Probeer zeker wat dingen uit en hoe ik het schrijf lijkt het alsof ik er boven op zit maar dat valt wel mee we genieten samen van het lopen al trainen we ook. Probeerde meer het punt goed te omschrijven. Wat ik zeg zitten ook hele goede dagen bij dat ze fijn mee loopt op zo'n dag kan ze het dus wel.
Het is geen obsession ben geen bootcamp aan het doen maar wil het er wel graag uit hebben en starte dit topic omdat ik dacht iets over het hoofd te zien. Ik laat haar nog steeds niet trekken en zal creatiever zijn met het oplossen als inderdaad groot rondje lopen en pad weer vervolgen etc of langzaam terug lopen een andere kant op. Maar merk wel dat ze het aan de lange riem erger doet dan aan de korte. Als ze de korte goed onder de knie heeft haal ik de lange weer van de plank.
Probeer zeker wat dingen uit en hoe ik het schrijf lijkt het alsof ik er boven op zit maar dat valt wel mee we genieten samen van het lopen al trainen we ook. Probeerde meer het punt goed te omschrijven. Wat ik zeg zitten ook hele goede dagen bij dat ze fijn mee loopt op zo'n dag kan ze het dus wel.
Het is geen obsession ben geen bootcamp aan het doen maar wil het er wel graag uit hebben en starte dit topic omdat ik dacht iets over het hoofd te zien. Ik laat haar nog steeds niet trekken en zal creatiever zijn met het oplossen als inderdaad groot rondje lopen en pad weer vervolgen etc of langzaam terug lopen een andere kant op. Maar merk wel dat ze het aan de lange riem erger doet dan aan de korte. Als ze de korte goed onder de knie heeft haal ik de lange weer van de plank.
-
j.werkman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Heidewachtel
Je moet natuurlijk zelf weten hoe je met je pup omgaat en ik zeg niet dat je niks moet doen, maar ik krijg de kriebels als ik de openingspost lees.
Hulpmiddelen die genoemd worden zijn buitensporig als je bedenkt dat het een pup van 5maanden is en dan een formaat van niks.
Dan krijg je dingen aangereikt die op een vriendelijke manier de pup duidelijkheid kunnen geven in de loop der tijd en dan komt er een ringetje en een stok.
Ik heb een dwergje gehad en die was flink bespierd en beresterk voor een dwerg, maar hij bleef een dwerg.
Ook vond ik het een heel opvoedbaar hondje, niet direct een beestje om van alles van stal te moeten halen.
Ik zou zeggen, doe eens normaal en flikker al die bizarre bedenkingen overboord, gewoon gezellig wandelen en leuke dingen doen, zo nu en dan wat bijsturen.
Als je trouwens spelenderwijs wat om boompjes of paaltjes heen dartelt is dat veel effectiever.
Spelend leren, leuk, leuk, werkt .
Hulpmiddelen die genoemd worden zijn buitensporig als je bedenkt dat het een pup van 5maanden is en dan een formaat van niks.
Dan krijg je dingen aangereikt die op een vriendelijke manier de pup duidelijkheid kunnen geven in de loop der tijd en dan komt er een ringetje en een stok.
Ik heb een dwergje gehad en die was flink bespierd en beresterk voor een dwerg, maar hij bleef een dwerg.
Ook vond ik het een heel opvoedbaar hondje, niet direct een beestje om van alles van stal te moeten halen.
Ik zou zeggen, doe eens normaal en flikker al die bizarre bedenkingen overboord, gewoon gezellig wandelen en leuke dingen doen, zo nu en dan wat bijsturen.
Als je trouwens spelenderwijs wat om boompjes of paaltjes heen dartelt is dat veel effectiever.
Spelend leren, leuk, leuk, werkt .
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Ik had hetzelfde probleem. Of hij liep naast me aan de lijn, of hij ging trekken, iets er tussen was er niet echt. Dacht ik.
Ik kwam tot de conclusie dat ik veel te streng was over hoeveel spanning ik op die lijn dulde. Ik kwam laatst tot de conclusie dat Duke eigenlijk best wel netjes aan de lijn loopt zonder te trekken het grootste deel van de tijd. Ik vroeg me al af hoe die oppas van mij het zo lang uithield met hem aan een kort lijntje wandelen, want hij trok toch zo? Ik sta ook al vanaf het begin direct stil als de lijn op spanning kwam. Ook hij snapt dan dat hij een paar pasjes terug moet doen. Daarnaast beloon ik regelmatig met de clicker als de lijn gewoon los hangt.
Laatst ben ik gewoon eens blijven lopen als hij naar het einde van de lijn ging. Wat blijkt? Die hond heeft het super goed door, en na een kort trek momentje houdt hij zelf al in om vervolgens met ontspannen lijn door te wandelen. Voorheen had ik dan al lang stil gestaan. Hij zoekt dus gewoon het einde op en houdt daarna in.
Kortom, ik was gewoon te streng geweest. Inmiddels lopen we gewoon door bij een beetje spanning op de lijn (ook als hij gewoon wat te lomp te hard heeft gelopen en er achter komt dat de lijn korter is dan hij dacht), 9 van de 10 keer houdt hij daarna zelf in en lopen we ontspannen verder. Alleen als hij er nu op het einde vol in gaat hangen, wat hij soms nog wel eens doet als hij écht ergens heen wil, sta ik stil en loop vervolgens ook een paar passen achteruit/andere kant op.
Kortom, ben je niet te streng voor hem? Trekt hij écht door als je doorloopt als hij het einde van de lijn bereikt heeft?
En inderdaad wat de rest zegt. Hij is pas 5 maanden, dat is echt nog heel jong om nooit aan de lijn te trekken. Ga bij jezelf na of je niet te streng bent, en houdt verder gewoon vol. Zelf beheersing is het állermoeilijkste voor een jonge hond. Daar kun je echt nog geen perfectie in verwachten.
Ik kwam tot de conclusie dat ik veel te streng was over hoeveel spanning ik op die lijn dulde. Ik kwam laatst tot de conclusie dat Duke eigenlijk best wel netjes aan de lijn loopt zonder te trekken het grootste deel van de tijd. Ik vroeg me al af hoe die oppas van mij het zo lang uithield met hem aan een kort lijntje wandelen, want hij trok toch zo? Ik sta ook al vanaf het begin direct stil als de lijn op spanning kwam. Ook hij snapt dan dat hij een paar pasjes terug moet doen. Daarnaast beloon ik regelmatig met de clicker als de lijn gewoon los hangt.
Laatst ben ik gewoon eens blijven lopen als hij naar het einde van de lijn ging. Wat blijkt? Die hond heeft het super goed door, en na een kort trek momentje houdt hij zelf al in om vervolgens met ontspannen lijn door te wandelen. Voorheen had ik dan al lang stil gestaan. Hij zoekt dus gewoon het einde op en houdt daarna in.
Kortom, ik was gewoon te streng geweest. Inmiddels lopen we gewoon door bij een beetje spanning op de lijn (ook als hij gewoon wat te lomp te hard heeft gelopen en er achter komt dat de lijn korter is dan hij dacht), 9 van de 10 keer houdt hij daarna zelf in en lopen we ontspannen verder. Alleen als hij er nu op het einde vol in gaat hangen, wat hij soms nog wel eens doet als hij écht ergens heen wil, sta ik stil en loop vervolgens ook een paar passen achteruit/andere kant op.
Kortom, ben je niet te streng voor hem? Trekt hij écht door als je doorloopt als hij het einde van de lijn bereikt heeft?
En inderdaad wat de rest zegt. Hij is pas 5 maanden, dat is echt nog heel jong om nooit aan de lijn te trekken. Ga bij jezelf na of je niet te streng bent, en houdt verder gewoon vol. Zelf beheersing is het állermoeilijkste voor een jonge hond. Daar kun je echt nog geen perfectie in verwachten.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik snap hier helemaal niets van. Hoe kun je je hond nu goede commando's leren tijdens het loslopen, als je hem niet laat loslopen?Ytje schreef:Joy kan ik niet laten loslopen alleen bij mn oma in de tuin want daar zit een hek omheen. Bij ons in de buurt zijn geen grote natuurgebieden waar zoiets kan en waar ze legaal los kunnen. Met andere honden wandelen gaat ze wel los maar alleen doe ik het niet meer ze ging in het begin altijd los maar is tevaak weg gesprint. Ze kwam altijd maar nu met beginnende puberteit durf ik het niet meer. Als ze ouder is mag ze weer los maar nu niet
Op deze manier kweek je naar mijn inziens een slecht gesocialiseerde hond (aan de lijn is alles anders dan los wanneer je je zaakjes zelf voor elkaar moet hebben) en een hond die niet leert om het juiste gedrag te vertonen om los te lopen.
Je hondje blijft bij je en komt terug als je roept. Dat is op 5 maanden hartstikke knap en stikbraaf!
Ze heeft alleen hier en daar een sprint getrokken. Dat kun je niet afleren of beheersen door hem altijd maar aan de lijn te houden. Sterker nog - met een beetje pech bouw je frustratie op waardoor het los lopen helemaal een 'ding' wordt en de hond m smeert zodra hij kan.
Als een hond echt niet los kan, dan is t niet anders. Omdat ze jagen en kippen slopen of agressief zijn en ondanks trainng dat niet te beheersen is. Maar we hebben t over een dwergsnauzer, in mijn ogen zo'n beetje t makkelijkste ras wat t kynologische spectrum te bieden heeft, en hij is nog eens hartstikke braaf ook nog.
Dus als je mij vraagt hoe je het trekken oplost - hondje veel meer los laten lopen, de lange lijn de deur uit doen en van het uitlaten aan de korte lijn een moment van training maken, waarin je ook de aandacht en tijd hebt om er gewoon rustig mee aan de slag te gaan, zoals bijvoorbeeld DeDiana beschrijft.

- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Natuurlijk moet je geen risico's nemen met loslopen, zoals te dicht bij een grote weg of iets dergelijks. Maar mijns inziens is de 'puberteit' niet een fase waarna dingen ineens beter gaan. Je moet in die fase júist blijven oefenen en trainen. Niet te streng, maar wel consequent.Ytje schreef:Joy kan ik niet laten loslopen alleen bij mn oma in de tuin want daar zit een hek omheen. Bij ons in de buurt zijn geen grote natuurgebieden waar zoiets kan en waar ze legaal los kunnen. Met andere honden wandelen gaat ze wel los maar alleen doe ik het niet meer ze ging in het begin altijd los maar is tevaak weg gesprint. Ze kwam altijd maar nu met beginnende puberteit durf ik het niet meer. Als ze ouder is mag ze weer los maar nu niet meer.
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Ik ga met bovenstaande mensen mee.
5 meter lijn er aan hangen en "loslaten" lopen. 5 meter lijn sleept achter haar aan.
En dan oefenen met hier komen. Als je haar nu alleen nog maar aangelijnd laat lopen en je laat haar over een paar maanden los dan heeft ze nog steeds niet geleerd om los te lopen. Dus dan kan je over 3 jaar nog niet loslopen.
Juist nu oefenen is super belangrijk en ja het is een jonge hond en ze rennen wel eens weg, boeie gewoon de andere kant op lopen en "doei Joy" zeggen.
Of je verstoppen achter een boom, moet je eens zien hoe snel ze ineens denkt shittt waar is het baasje (en dit herhalen, is ook nog eens een leuk spelletje
)
Zij moet op jou letten en jij niet op haar, als je haar steeds gaat roepen dan leert ze dat jij haar wel in de gaten houdt. Verstop je, of ga ineens een andere weggetje in.
5 meter lijn er aan hangen en "loslaten" lopen. 5 meter lijn sleept achter haar aan.
En dan oefenen met hier komen. Als je haar nu alleen nog maar aangelijnd laat lopen en je laat haar over een paar maanden los dan heeft ze nog steeds niet geleerd om los te lopen. Dus dan kan je over 3 jaar nog niet loslopen.
Juist nu oefenen is super belangrijk en ja het is een jonge hond en ze rennen wel eens weg, boeie gewoon de andere kant op lopen en "doei Joy" zeggen.
Of je verstoppen achter een boom, moet je eens zien hoe snel ze ineens denkt shittt waar is het baasje (en dit herhalen, is ook nog eens een leuk spelletje
Zij moet op jou letten en jij niet op haar, als je haar steeds gaat roepen dan leert ze dat jij haar wel in de gaten houdt. Verstop je, of ga ineens een andere weggetje in.

- Hylos
- Zeer actief
Ik denk dat je wat te ver bent in je denken. Joy is geen volwassen hond die helemaal opgevoed is dus daar gedraagd ze zich ook niet naar. Ga rustig aan trainen met een lange lijn zoals men hier ook al aan gaf.
Het kan natuurlijk best zo zijn dat je een hond hebt zoals mijn Xavi. Dan kun je doen wat je wilt daar valt niet tegenop te trainen. Maar dan nog. Ik zou er echt geen gentle leader of andere dingen omheen hangen nu. Zorg eerst dat je samen op 1 lijn komt te zitten qua elkaar begrijpen en ga lekker rustig trainen zonder jezelf en je pup druk op te leggen.
Zo te horen doet ze het best knap dus dat komt vast goed.
Het kan natuurlijk best zo zijn dat je een hond hebt zoals mijn Xavi. Dan kun je doen wat je wilt daar valt niet tegenop te trainen. Maar dan nog. Ik zou er echt geen gentle leader of andere dingen omheen hangen nu. Zorg eerst dat je samen op 1 lijn komt te zitten qua elkaar begrijpen en ga lekker rustig trainen zonder jezelf en je pup druk op te leggen.
Zo te horen doet ze het best knap dus dat komt vast goed.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Beestje is 5 maanden... !!! toen liep mijn PUP alleen nog maar los buiten. Lijntje was er alleen voor gewenning en de sier
En deze woog wel ietsjepietsje meer als die van jou...
En deze woog wel ietsjepietsje meer als die van jou...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Jackira
- Zeer actief
Ik begrijp nooit zo goed hoe je een hond vanaf pup leeftijd kunt hebben, en dan niet laat loslopen. Ja ze negeren wel eens een commando "hier" maar als je zelf dan de andere kant oploopt of rustig wacht dan komen ze uiteindelijk wel en kun je alsnog belonen. En gewoon alleen roepen als je zeker weet dat ze gaan luisteren, dus in ieder geval als je oogcontact hebt. Juist als pup kun je ze het zo makkelijk aanleren om los te lopen als je gewoon een veilige omgeving zoekt om te oefenen.
- Ytje
- Zeer actief
Joy heeft tot 4 maanden ongeveer de helft van de keren altijd losgelopen en dat ging erg goed. De laatste keren ging ze er alleen vandoor omdat ze wat lekkers rook, mensen zag, andere honden of gewoon wou rennen. Bij bijna alle plekken loopt de weg er niet ver vanaf zelfs in het bos kruizen er 60km wegen. Wil niet het beeld geven dat ze nooit los gelopen heeft. Ik vertrouw het de laatste tijd niet als ze zover weg gaat. Als ze een hond ziet aan de overkant van zo'n weg is ze plat.
Ik laat haar uit veiligheid niet meer los behalve op plekken zoals in het midden van het park of bij omheind terrein. Ze moet het met een lange lijn van 5 meter doen en nu met loopsheid de korte riem. Dat loslopen komt wel weer maar nu nog even niet.
Ik laat haar uit veiligheid niet meer los behalve op plekken zoals in het midden van het park of bij omheind terrein. Ze moet het met een lange lijn van 5 meter doen en nu met loopsheid de korte riem. Dat loslopen komt wel weer maar nu nog even niet.
- Shiloh86
- Zeer actief
Ik vond Duke op een gegeven moment ook niet meer zo betrouwbaar in het loslopen, tot ik echt tijdelijk met mijn handen in het haar zat. Momenteel sleept hij een 10 meter lijn los achter zich aan. Ja dat ding wordt super vies, gaat als de grond buiten nat is in een tijltje water na thuiskomst en 1 keer in de week in de wasmachine, maar het werkt wel. Hij heeft de illusie dat hij vrij is, als ik een balletje trap kan hij die gewoon verweg ophalen. Maar als ik merk dat er iets is dat hij moeilijk vind of heen wil, heb ik veel sneller de controle terug, zonder dat hij naar me toe hoeft te komen. Hij had daarvoor echt door dat zolang hij uit mijn buurt bleef, ik niet echt controle had.
De eerste keer dat hij stond te staren naar een hond waar hij heen wilde, probeerde ik hem te roepen, geen reactie, op het moment dat hij aanstalten maakte om erop af te gaan zei ik heel duidelijk "nee" en zette direct mijn voet op de lijn. Dat was zeer effectief, aan het einde van de lijn was hij een illusie armer, namelijk dat hij dacht zijn gang te kunnen gaan, ik kon toch niet ingrijpen. Nou wel dus. Sindsdien gaat het zo veel beter. Als hij iets interessants ziet en ik roep komt hij veel sneller naar me toe. Ik maak ook steeds vaker mee dat als hij inzet erheen te gaan, hij op een duidelijk "nee" het afbreekt en terug komt. Steeds betrouwbaarder. Ik ben er zeker van dat dit de tussen oplossing is voor Duke om uiteindelijk betrouwbaar helemaal los te kunnen. Tuurlijk zal hij echt wel het verschil merken tussen wel of niet een lijn meeslepen, maar ik denk dat als je dit maar lang genoeg vol houdt, dat luisteren zo'n gewoonte wordt, dat dit ook een gewoonte is als hij helemaal los is. Ik merk dit overigens ook duidelijk op de wandelingen met andere honden waar hij wel helemaal los is van de lijn (dan blijft hij veel beter in de buurt), ook daar merk ik significant verbetering in hoe goed en betrouwbaar hij luistert. Ook kan ik hem op deze manier aanleren het verschil tussen je gang mogen gaan en willen dat hij netjes in de buurt blijft ("rustig aan"), of juist ergens voorbij moet doorlopen.
Wellicht een overweging voor jou. Ik snap ook wel dat er verschil is tussen honden hoe aanhankelijk of zelfstandig ze zijn, maar ik merk in hele korte tijd enorme sprongen in betrouwbaarheid.
En leer je hond dat hij jou in de gaten moet houden en niet andersom. Verstop je eens. Als je merkt dat je hond checkt of je er bent, of waar je bent, gebruik de clicker en beloon dat gedrag. Ook als hij uit zichzelf eens naar je toe komt, beloon dat gedrag. Zo leer je je hond dat bij jou zijn leuk is, dat inchecken iets oplevert en krijg je in het algemeen een hond die beter bij je blijft en je beter in de gaten houdt.
De eerste keer dat hij stond te staren naar een hond waar hij heen wilde, probeerde ik hem te roepen, geen reactie, op het moment dat hij aanstalten maakte om erop af te gaan zei ik heel duidelijk "nee" en zette direct mijn voet op de lijn. Dat was zeer effectief, aan het einde van de lijn was hij een illusie armer, namelijk dat hij dacht zijn gang te kunnen gaan, ik kon toch niet ingrijpen. Nou wel dus. Sindsdien gaat het zo veel beter. Als hij iets interessants ziet en ik roep komt hij veel sneller naar me toe. Ik maak ook steeds vaker mee dat als hij inzet erheen te gaan, hij op een duidelijk "nee" het afbreekt en terug komt. Steeds betrouwbaarder. Ik ben er zeker van dat dit de tussen oplossing is voor Duke om uiteindelijk betrouwbaar helemaal los te kunnen. Tuurlijk zal hij echt wel het verschil merken tussen wel of niet een lijn meeslepen, maar ik denk dat als je dit maar lang genoeg vol houdt, dat luisteren zo'n gewoonte wordt, dat dit ook een gewoonte is als hij helemaal los is. Ik merk dit overigens ook duidelijk op de wandelingen met andere honden waar hij wel helemaal los is van de lijn (dan blijft hij veel beter in de buurt), ook daar merk ik significant verbetering in hoe goed en betrouwbaar hij luistert. Ook kan ik hem op deze manier aanleren het verschil tussen je gang mogen gaan en willen dat hij netjes in de buurt blijft ("rustig aan"), of juist ergens voorbij moet doorlopen.
Wellicht een overweging voor jou. Ik snap ook wel dat er verschil is tussen honden hoe aanhankelijk of zelfstandig ze zijn, maar ik merk in hele korte tijd enorme sprongen in betrouwbaarheid.
En leer je hond dat hij jou in de gaten moet houden en niet andersom. Verstop je eens. Als je merkt dat je hond checkt of je er bent, of waar je bent, gebruik de clicker en beloon dat gedrag. Ook als hij uit zichzelf eens naar je toe komt, beloon dat gedrag. Zo leer je je hond dat bij jou zijn leuk is, dat inchecken iets oplevert en krijg je in het algemeen een hond die beter bij je blijft en je beter in de gaten houdt.

- Ytje
- Zeer actief
Zo'n 10 meter lijn is niet gek nee. Ligt alleen vaak veel poep waar we lopen dus die zal binnen de kortste keren bruin zijn. Misschien dat ik een soort plastic touw kan vinden. Een plastic springtouw wat je op rol op maar kan knippen ofzo. 1 nat doekje mee en hop weer schoon. Hoef ik niet over straat terug met poeptouw haha. Het is in deze periode een beetje koppigheid denk ik. Puberteit is begonnen en ze voelt zichzelf zeer zelfstandig. Ik blijf elke dag trainen komt vast goed. Ze is nu loops dat zal vast ook haar gedrag wel beïnvloed hebben. Heb nu tuigje met bevestiging op de borst en ze trekt behoorlijk veel minder.
-
_Jules_
- Zeer actief
Had je toch Ivy moeten hebben met logeren, die kan pas aan de lijn trekken 

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Yep dit dus!Kruimel53 schreef:Heeft niks met koppigheid te maken. Een hond van 5 maanden heeft voldoende zelfvertrouwen om een stukje bij de baas weg te durven. En op die leeftijd gaan ze de wereld verkennen, op eigen houtje, dat is volstrekt normaal. Het zou pas zorgwekkend zijn als ze dat niet deed. Zelfstandig is goed, dat hoort bij het ontwikkelen tot een evenwichtige volwassen hond. En andere honden/mensen/interessante zaken zíjn natuurlijk simpelweg interessanter dan braaf bij de baas blijven. Dat slijt wel met de tijd, mits ze de kans krijgt om er kennis mee te maken.
Een hond die nooit losloopt kan per definitie nooit leren loslopen. En ze gaat niet op één of andere magische wijze vanzelf luisteren als je haar maar lang genoeg aan de lijn houdt. Integendeel. Honden vinden loslopen geweldig, en hoe minder ze het mogen, hoe aantrekkelijker het wordt. Denk kinderen die nooit snoep krijgen (en geloof me, ik weet hoe dát werkt).
Het is een kwestie van je hond door en door kennen en heel, héél goed opletten zodat je haar voor kunt zijn als ze stoute (lees: door jou ongewenste) dingen van plan is. Een 10-meter sleeplijn is een prima hulpmiddel, en voor een klein hondje is een waslijn oid prima, maar het blijft een hulpmiddel en een beetje slimme hond weet donders goed wanneer die lijn eraan hangt en wanneer niet.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Shiloh86
- Zeer actief
Nee inderdaad, met alleen de lijn eraan hangen kom je er niet. In die tijd moet je ook wel echt je hond leren dat zelf de juiste keuze maken haar iets oplevert. Ik leer Duke dus ook zoveel mogelijk zelf de juiste keuze te laten maken zonder via de lijn in te grijpen, dus op stem. De lijn is eigenlijk puur ter voorkomen van succes nádat hij de verkeerde keuze gemaakt heeft. Ik merk op alle vlakken dat Duke veel braver en beter luisterd omdat hij eigenlijk zelden nog succes heeft met de verkeerde keuze en de juiste keuze hem echt een grote beloning oplevert. Niet te snel dus weer denken dat het wel goed gaat. Ik zie me die lijn de komende 6 tot 12 maanden wel blijven gebruiken (tenzij we dus met andere honden wandelen). Wat ik dus hoop te bereiken is dat tegen de tijd dat hij weer echt meer vrijheid krijgt, hij vanzichzelf de juiste keuze gewoon veel aantrekkelijker vind, dat dat gewoonte is geworden.Kruimel53 schreef:Een 10-meter sleeplijn is een prima hulpmiddel, en voor een klein hondje is een waslijn oid prima, maar het blijft een hulpmiddel en een beetje slimme hond weet donders goed wanneer die lijn eraan hangt en wanneer niet.
En ja, zo'n lijn wordt heel erg vies. Dat moet je een beetje accepteren. Poep heb ik nog geen last van gehad. Modder wel.
Ik heb zelf deze van riggeloh: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... 1454021553
Blijft zelden ergens achter haken, glijdt makkelijk rond boomstammen en zo, zuigt zich niet vol met water en wordt dus niet zwaar, maar ja, wel erg vies.
Misschien is een biotane lijn hier ook wel fijn voor, dat weet ik niet goed. Waslijntje lijkt me niet fijn, als je die op moet pakken en de hond trekt lijkt me dat niet prettig voor de vingers.

- dagmar88
- Zeer actief
Het kruimel is wat, 5 kilo?
- Shiloh86
- Zeer actief
Ooh, geen idee hoe het mogelijk is, maar daar heb ik een beetje overheen gekeken. Dan lijkt me dat een waslijntje inderdaad niet zon probleem moet geven.