Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Puntjes op de i, wat betreft ongewenst gedrag
Moderator: moderatorteam
-
Tamaartje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier
- Aantal honden: 1
Puntjes op de i, wat betreft ongewenst gedrag
Ik heb een Jack Russell waar we een lange opvoedkundige weg mee hebben doorlopen.
Er is nog 1 ding wat we niet afgeleerd krijgen.
Hij blaft vreselijk als we de deur uit gaan. Zodra we de oprit afrijden is hij gelukkig weer stil.
Ik zou dat er nog graag uit trainen, maar het lukt ons niet.
Hebben jullie de gouden tip?
Er is nog 1 ding wat we niet afgeleerd krijgen.
Hij blaft vreselijk als we de deur uit gaan. Zodra we de oprit afrijden is hij gelukkig weer stil.
Ik zou dat er nog graag uit trainen, maar het lukt ons niet.
Hebben jullie de gouden tip?
Laatst gewijzigd door Tamaartje op 28 apr 2016 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Re: Puntjes op de i, wat betreft probleemgedrag
Verschillende keren per dag je jas aan doen, sleutels pakken, naar buiten gaan, deur dicht en meteen weer terugkomen.
Op een gegeven moment wordt het zo gewoon dat hij niet eens meer opkijkt als je weggaat.
Tenminste dat is het idee.
Garanties geef ik niet, maar het kan goed lukken zo.
Op een gegeven moment wordt het zo gewoon dat hij niet eens meer opkijkt als je weggaat.
Tenminste dat is het idee.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Re: Puntjes op de i, wat betreft probleemgedrag
ranetje schreef:Verschillende keren per dag je jas aan doen, sleutels pakken, naar buiten gaan, deur dicht en meteen weer terugkomen.
Tenminste dat is het idee.![]()
Amy deed dit ook een tijdje als ik met Mila de deur uit ging. Tot ik een paar dagen lang per dag zo'n 10-20 keer de deur uitliep met het hele ritueel van weggaan erbij - wandelschoenen aan, jas aan, riem pakken, Mila aan de riem, deur uitgaan, etc. Sindsdien geen enkel probleem meer mee gehad
-
Tamaartje
- Zeer actief
Re: Puntjes op de i, wat betreft ongewenst gedrag
Moet ik dan het blaffen negeren of juist wel corrigeren?
Want zo klein als hij is hij blokkeert de deur en glipt er doorheen zodra we hem open doen. En hij slaat aan zodra ik mijn sleutels pak begint hij te blaffen.
We gaan nu steeds met een ritueel, maar die werkt niet voldoende.
Want zo klein als hij is hij blokkeert de deur en glipt er doorheen zodra we hem open doen. En hij slaat aan zodra ik mijn sleutels pak begint hij te blaffen.
We gaan nu steeds met een ritueel, maar die werkt niet voldoende.
- DeDiana
- Zeer actief
Amy ging pas blaffen als ik de deur uit was en dat heb ik niet gecorrigeerd. Wel mogen ze bij mij niet door de deur glippen, ze moeten wachten en mogen pas door de deuropening als ik het zeg (wordt anders met drie of vier honden snel een zooitje).
Als hij al begint met blaffen zodra je je sleutels pakt, kun je daar ook mee beginnen. Gewoon 100 x per dag je sleutels pakken en weer gaan zitten. Ik zou zelf dan het blaffen niet corrigeren, maar wel belonen als hij stil is. Eerst maar van het pakken van de sleutels iets heel normaals en saais maken, en dan pas de volgende stap (jas aantrekken of naar buiten gaan, etc.).
Als hij al begint met blaffen zodra je je sleutels pakt, kun je daar ook mee beginnen. Gewoon 100 x per dag je sleutels pakken en weer gaan zitten. Ik zou zelf dan het blaffen niet corrigeren, maar wel belonen als hij stil is. Eerst maar van het pakken van de sleutels iets heel normaals en saais maken, en dan pas de volgende stap (jas aantrekken of naar buiten gaan, etc.).
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
HIJ blokkeert de deur? Dan is hij dus de baas over de deur in plaats van jullie. Wegsturen dus: hij heeft niets te blokkeren. Dat hij dan gaat lopen blaffen is logisch: hij wil zijn roedel bij elkaar houden en z'n ondergeschikten negeren zijn bevel binnen te blijven. De deur is van jou. Jij bepaalt wie er door mag. Niet hij. Op dit moment geef je hem de ruimte die controle wel te nemen. Niet toestaan dus
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Iets in de bek geven wat hij leuk vindt? Een bal of speeltje? Dat mee laten dragen naar de auto en je bent er vanaf zonder strijd.
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Uit de reacties is mij duidelijk dat niet duidelijk is of hij blaft als hij alleen achterblijft of als hij mee naar buiten mag?

- DeDiana
- Zeer actief
InderdaadShiloh86 schreef:Uit de reacties is mij duidelijk dat niet duidelijk is of hij blaft als hij alleen achterblijft of als hij mee naar buiten mag?
-
Tamaartje
- Zeer actief
Hij blaft op het moment dat wij zelf gaan en hij thuis moet blijven.
Zodra wij zelf in de auto zitten is hij weer stil en gaat ergens liggen slapen.
Hij gaat dan dus niet mee.
Om een voorbeeld te noemen. Als mijn man gaat werken en vroeg de deur uit moet dan blaft hij zodra mijn man zich klaar maakt om te gaan. Zodra mijn man de deur uit is is de hond weer stil.
Ik geloof dat ik begin te begrijpen wat ik fout doe. Ik wil het hele probleem in 1 keer aanpakken, maar moet het in stukken hakken.
Trainen op de deur, het pakken van de sleutel, etc.
Het pakken van de sleutels triggert zijn gedrag, dus daar ga ik mee starten geloof.
Bedankt voor het inzicht.
Om een voorbeeld te noemen. Als mijn man gaat werken en vroeg de deur uit moet dan blaft hij zodra mijn man zich klaar maakt om te gaan. Zodra mijn man de deur uit is is de hond weer stil.
Ik geloof dat ik begin te begrijpen wat ik fout doe. Ik wil het hele probleem in 1 keer aanpakken, maar moet het in stukken hakken.
Het pakken van de sleutels triggert zijn gedrag, dus daar ga ik mee starten geloof.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Heel goedTamaartje schreef:Hij blaft op het moment dat wij zelf gaan en hij thuis moet blijven.
Gewoon sleutels pakken en weer wegleggen tot bij die actie het geblaf over is.
Daarna kan je een stap verder.
Corrigeren voor het geblaf moet je niet doen.
Helemaal niet op reageren is meestal het beste in dit geval.
En wat eerder iemand schreef .............. als hij de doorgang bij de deur blokkeert, lijkt me dat ongewenst zeker als hij zo opgewonden is.
Dus ook daar zou ik (apart) aan werken.