Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

extreem gedrag, dominantie, berscherming

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

extreem gedrag, dominantie, berscherming

Ongelezen bericht door schelsey »

Weet iemand die wat kennis heeft van hondengedrag waarom ze dit doet.

Bescherming? dominantie? ik weet het niet

Nisha vertoont bepaald gedrag dat ze al heeft van jongs af aan en nu kenji ziek is is het nog veel erger geworden

Speelt zich enkel in huis af en ze heeft dit bij Kenji heel erg maar ook bij andere honden die komen logeren maar dan in mindere mate

Elke keer kenji naar ons wil komen ze er tussen komt staan eens hij bijna bij ons is en probeert te voorkomen dat hij aandacht krijgt

Als ze op de zetel ligt met mij en hij komt ernaast staan gaat ze helemaal over me liggen en soms knapt ze naar hem

Elke keer kenji ons roept om aandacht ze dan piepend naast of over hem komt staan, heel hard blaffend

Elke keer kenji in de zetel springt en hij van ons aandacht wil, ik of mijn man naast hem komt zitten om te aaien dan springt
Nisha naast hem, en begint te piepen en blaffen, soms vertrappeld ze hem bijna

Als ze op mijn bed ligt en hoort kenji nog maar in de living richting slaapkamer komen springt ze even op en gaat ze al piepend half op mij liggen

Als kenji naar kleinkind wil komen springt ze ertussen piept en blokkeert hem ook

Als kenji niet in de living is dan is ze rustig, vanaf hij in zicht komt word ze pieperig en onrustig en kruipt op onze schoot en houd hem heel de tijd in oog, als ze nog maar denkt dat hij iets gaat pakken van kauwspullen springt ze recht en gaat naar hem, soms gaat ze er naast liggen als hij knabbelt, maar tegenwoordig probeert ze het soms af te pakken

Dan doet ze dit met een grauw naar hem toe en hij lost dan en gaat weg

Dit gedrag is nog veel erger geworden sinds zijn ziekte, en nu de laatste weken helemaal, Kenji loopt wel op zijn laatste weken, hij zal binnenkort door zijn kanker ingeslapen moeten worden en is ook wel verzwakt wat ze zal aanvoelen.

Vanaf ze dit doet, zeker al meer dan 1 jaar, probeer ik en mijn man er tegen in te gaan, en als ik haar wegduw en zeg dat ze moet gaan zitten doet ze dit ook en wacht dan tot ik klaar ben met hem, maar elke dag blijft het een gevecht, elke dag opnieuw moet ik haar corrigeren op dit gedrag

Omdat er binnen 2.5 maand een pup hier zal rondlopen, ook een teefje, begin ik te twijfelen of ze niet meer geschikt is
alleen te wonen dan met een hond erbij want ze doet ook zo bij honden die hier komen logeren, alleen niet zo extreem als bij kenji, OMDAT ER WAT MISVERSTANDEN WAREN OVER DE LAATSTE ZIN, NISHA WORD NIET OMGERUILD, ER ZOU GEWOON EEN PUP BIJ KOMEN
Laatst gewijzigd door schelsey op 30 apr 2016 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: extreem gedrag, dominantie, berscherming

Ongelezen bericht door Zamunda »

schelsey schreef:Weet iemand die wat kennis heeft van hondengedrag waarom ze dit doet.

Nisha vertoont bepaald gedrag dat ze al heeft van jongs af aan en nu kenji ziek is is het nog veel erger geworden

Speelt zich enkel in huis af en ze heeft dit bij Kenji heel erg maar ook bij andere honden die komen logeren maar dan in mindere mate

Elke keer kenji naar ons wil komen ze er tussen komt staan eens hij bijna bij ons is en probeert te voorkomen dat hij aandacht krijgt

Als ze op de zetel ligt met mij en hij komt ernaast staan gaat ze helemaal over me liggen en soms knapt ze naar hem

Elke keer kenji ons roept om aandacht ze dan piepend naast of over hem komt staan, heel hard blaffend

Elke keer kenji in de zetel springt en hij van ons aandacht wil, ik of mijn man naast hem komt zitten om te aaien dan springt

Als ze op mijn bed ligt en hoort kenji nog maar in de living richting slaapkamer komen springt ze even op en gaat ze al piepend half op mij liggen

Als kenji naar kleinkind wil komen springt ze ertussen piept en blokkeert hem ook

Als kenji niet in de living is dan is ze rustig, vanaf hij in zicht komt word ze pieperig en onrustig en kruipt op onze schoot en houd hem heel de tijd in oog, als ze nog maar denkt dat hij iets gaat pakken van kauwspullen springt ze recht en gaat naar hem, soms gaat ze er naast liggen als hij knabbelt, maar tegenwoordig probeert ze het soms af te pakken

Dit gedrag is nog veel erger geworden sinds zijn ziekte, en nu de laatste weken helemaal, Kenji loopt wel op zijn laatste weken, hij zal binnenkort door zijn kanker ingeslapen moeten worden en is ook wel verzwakt wat ze zal aanvoelen.

Vanaf ze dit doet, zeker al meer dan 1 jaar, probeer ik en mijn man er tegen in te gaan, en als ik haar wegduw en zeg dat ze moet gaan zitten doet ze dit ook en wacht dan tot ik klaar ben met hem, maar elke dag blijft het een gevecht, elke dag opnieuw moet ik haar corrigeren op dit gedrag

Omdat er binnen 2.5 maand een pup hier zal rondlopen, ook een teefje, begin ik te twijfelen of ze niet meer geschikt is
alleen te wonen dan met een hond erbij want ze doet ook zo bij honden die hier komen logeren, alleen niet zo extreem als bij kenji
Sorry, ik ben na vier situatieschetsen gestopt met lezen, ik vond het namelijk tenenkrommend. Nisha doet dit omdat jij dit allemaal toestaat.

De hond die hier over me wil gaan liggen om zijn/haar zin door te drijven mag stante pede opzouten, WEG, ben je nou helemaal betoeterd :gvd: . Maakt me niet uit of de andere hond jong/oud/ziek/... is, het gaat erom dat ik dat zin-doordrijven-gedrag gewoon niet toesta.

Ik lees nu je laatste zinnen, maar waarom duw je haar weg en zeg je dat ze moet zitten? Gewoon wegsturen, hup uit je ruimte en flink ver ook als dat nodig is. En niks wachten tot ze dan aan de beurt is, ze ís niet aan de beurt, ze is aan het afdwingen.

Edit: en lees ik nou goed dat als je dit gedrag niet in kunt perken je haar wil inwisselen voor je aanstaande pup?
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Zamunda schreef: Sorry, ik ben na vier situatieschetsen gestopt met lezen, ik vond het namelijk tenenkrommend. Nisha doet dit omdat jij dit allemaal toestaat.

De hond die hier over me wil gaan liggen om zijn/haar zin door te drijven mag stante pede opzouten, WEG, ben je nou helemaal betoeterd :gvd: . Maakt me niet uit of de andere hond jong/oud/ziek/... is, het gaat erom dat ik dat zin-doordrijven-gedrag gewoon niet toesta.

Ik lees nu je laatste zinnen, maar waarom duw je haar weg en zeg je dat ze moet zitten? Gewoon wegsturen, hup uit je ruimte en flink ver ook als dat nodig is. En niks wachten tot ze dan aan de beurt is, ze ís niet aan de beurt, ze is aan het afdwingen.

Edit: en lees ik nou goed dat als je dit gedrag niet in kunt perken je haar wil inwisselen voor je aanstaande pup?
:E: dit dus...

Afdwingen wordt hier niet aan gedaan.
Dus opzouten! Het liefst naar de andere kan van 't huis en als je daar duidelijk in bent dan houd ze er echt wel mee op maar halve maatregelen treffen werkt echt niet.
En het zeker niet afschuiven op dat de andere hond ziek is en ze dit zal voelen.
Ze heeft dat gewoon niet te regelen dat doe jij...

Ik lees het ook alsof je haar gaat inruilen... klopt dat?
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
schelsey
Zeer actief

Zamunda schreef:
schelsey schreef:Weet iemand die wat kennis heeft van hondengedrag waarom ze dit doet.

alleen te wonen dan met een hond erbij want ze doet ook zo bij honden die hier komen logeren, alleen niet zo extreem als bij kenji
Sorry, ik ben na vier situatieschetsen gestopt met lezen, ik vond het namelijk tenenkrommend. Nisha doet dit omdat jij dit allemaal toestaat.

Die laatste zin, dat ik haar wil inwisselen voor een andere hond moest ik wel mee lachen, zeker niet, ikzelf heb geen problemen
met haar gedrag, alleen de andere hond (en) die hier zijn, Nisha is naar ons toe de perfecte hond, kan niets slechts van haar zeggen, inruilen, kweet dat mensen dit soms doen, maar het is een schanda
Alleen vraag ik me af of het bij haar wel verstandig is een 2 de hond, als kenij overleden is, erbij te zetten of beter dat ik de pup annuleer en haar als enige hond houd?

Zelf wil ik natuurlijk liever deze pup wel maar als ze niet geschikt is om te delen ik me er wel bij neer kan leggen

Maar blijkbaar is het helemaal ons fout dat ze zo doet?
schelsey
Zeer actief

Even voor alle duidelijkheid

Nisha word niet omgeruild !!

Ik denk dat ik me wat verkeerd heb uitgedrukt

Amai, doet me dat niet aan hee

Tis al erg genoeg dat Kenji er binnenkort niet meer gaat zijn als Nisha dan ook nog zou weg vallen

Neen, ze is echt een hele toffe hond, alleen dat gedrag bij andere honden in huis is enige probleem
Verder is ze eigelijk bijna perfect, hangt wel heel erg aan mij en wil altijd bij me zijn
Maar ze is lief, speels, gehoorzaam, en vind het heel leuk als ik met haar speel wat ik ook heel veel doe
Zamunda
Zeer actief

schelsey schreef:
Zamunda schreef:

Die laatste zin, dat ik haar wil inwisselen voor een andere hond moest ik wel mee lachen, zeker niet, ikzelf heb geen problemen
met haar gedrag, alleen de andere hond (en) die hier zijn, Nisha is naar ons toe de perfecte hond, kan niets slechts van haar zeggen, inruilen, kweet dat mensen dit soms doen, maar het is een schanda
Alleen vraag ik me af of het bij haar wel verstandig is een 2 de hond, als kenij overleden is, erbij te zetten of beter dat ik de pup annuleer en haar als enige hond houd?

Zelf wil ik natuurlijk liever deze pup wel maar als ze niet geschikt is om te delen ik me er wel bij neer kan leggen

Maar blijkbaar is het helemaal ons fout dat ze zo doet?
Daarom dat ik het vroeg, het stond er namelijk niet heel duidelijk (er zal een pup komen en daarom twijfel je of Nisha niet beter af zou zijn als enig hond), maar fijn te lezen dat dat niet je intentie is.

Ik verwacht zeker wel dat dit aan jullie ligt ja, dat komt o.a. heel duidelijk naar voren uit het feit dat ze überhaupt de kans krijgt om over jullie heen te gaan liggen. Ik zou echt heel streng elke vorm van bemoeienis rigoureus afkappen, ze heeft zich er gewoon NIET mee te bemoeien.
schelsey
Zeer actief

Heavy schreef:Het is niet jullie fout dat ze dit is gaan doen . Je hebt dit niet geleerd of opgewekt dit is iets wat in haarzelf zit. Maar doordat jullie het niet goed corrigeren leert ze het niet af en blijft ze het doen.

Beetje strenger zijn en echt boos en haar de kamer uitzetten dan snapt ze het vast wel :wink:
Goed, dan zal ik daar eens gaan in veranderen en serieus tegen in gaan
schelsey
Zeer actief

Heavy schreef:
schelsey schreef:Even voor alle duidelijkheid

Tis al erg genoeg dat Kenji er binnenkort niet meer gaat zijn als Nisha dan ook nog zou weg vallen

Neen, ze is echt een hele toffe hond, alleen dat gedrag bij andere honden in huis is enige probleem
Verder is ze eigelijk bijna perfect, hangt wel heel erg aan mij en wil altijd bij me zijn
Maar ze is lief, speels, gehoorzaam, en vind het heel leuk als ik met haar speel wat ik ook heel veel doe

Hoe oud is ze en wat voor ras is het?
Nisha is een berner teefje van 22 maanden, maar wel heel actief, gesteriliseerd
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Wat een relaas, ik ben het met m'n voorgangers eens, je laat te veel toe.
Er is niets speciaals met het gedrag.
Vusi hier probeerd(e) precies hetzelfde, als ik Alex aanhaal wil zij er tussen gaan staan: ik blok haar of ik hou gewoon op met het aanhalen van Alex maar Vusi krijgt niks, nul, zero aandacht. Ze wil ook wel eens op me springen als ik op de bank zit, ik zeg een duidelijke "leave" gaat ze niet weg dan sta ik op en "ga wat halen". Ik doe dat zonder haar aan te raken ik sta gewoon op, af en toe valt ze wat ongelukkig tegen de tafel of krijgt een poot in de klem :19: jammer voor haar.
Ongewenst gedrag krijgt 1 verbale waarschuwing, niet luisteren = buiten de deur alleen, 2 minuten is genoeg. Ze is niet dom :neenee:
Ze is nu 14 maanden en het ongewenste gedrag is (bijna) verdwenen. :ok:
schelsey
Zeer actief

Frolic schreef:Ik vind dit niet zulk extreem gedrag. Mijn honden proberen het ook. En ik sta dat ook echt NIET toe, opschieten, wegwezen, moven!!
Bij de één ging dat sneller dan bij de ander. Die heb ik op zo'n moment gewoon in een andere ruimte gezet.
Nu hebben ze allebei aan één blik genoeg om te weten dat ze het niet moeten proberen om in de buurt te komen.
Ze krijgen echt allebei evenveel aandacht, knuffels en koekjes dus ik kan dat prima naar mezelf toe verantwoorden.

Ik kan me ergens wel voorstellen dat wanneer je meer om de ene hond geeft, die meer knuffels en aandacht geeft dat de ander er meer moeite mee heeft om dat te accepteren. Die zal dan ook alles uit de kast trekken om aandacht te krijgen. Ik weet niet of dat speelt, maar ik lees net als mijn voorgangers dat je je afvraagt of deze hond wel samen met de pup kan die bijna gaat komen.
We geven Kenji momenteel meer aandacht omdat hij nog paar weken te leven heeft, daarom dat we hem extra verwennen
Nisha krijgt ook heel veel aandacht, nog veel meer dan Kenji, want Kenji slaapt heel veel en als hij dan toch eens wakker is
we dan hem gaan knuffelen, Nisha is heel de dag aanwezig
Zamunda
Zeer actief

schelsey schreef:Even voor alle duidelijkheid

Ik denk echt dat het de juiste sturing prima kan gaan, maar ik zou wel even kijken hoe ze het oppakt en of je die sturing altijd wil moeten blijven geven.
Om even te verduidelijken: ik heb een herder die zich ook héél graag met alles bemoeit. Hij is daar prima in te sturen, maar ik moet er wel altijd op letten. Als de andere twee honden zich druk gedragen (spelen/stoeien) dan wil hij ze altijd tot de orde roepen en dat wil ik niet want ik wil dat die andere twee gewoon kunnen darren. Dat betekent (in mijn geval) wel dat ik hem in die situaties altijd moet afleiden/corrigeren/apart zetten. Daarnaast kan hij maar moeilijk omgaan met het enthousiasme van de andere twee en dan denk ik weleens: "Hij is eigenlijk helemaal geen roedelhond, hij zou het volgens mij echt fijner vinden als enig hond".
Nou is het ook weer niet zo erg hoor en vindt hij de andere twee (als er Ordnung is) ook best gezellig, maar het is iets om in overweging te nemen.
schelsey
Zeer actief

Goed, zal tegen mijn man zeggen dat we dit moeten gaan aanpakken want dit gedrag moet echt veranderen

Dacht eerst dat ze me beschermde maar tis gewoon dat ze haar zinneke wil doordrijven dan?

Wel raar dat ze dit in bos helemaal niet doet, ze gaat zelfs niet naar andere honden toe, en als ze naar haar komen
is ze afwachtend, eens ze op haar gemak is begint ze direct te spelen, kan met alles en iedereen overweg nochtans

Ze speelt heel graag met andere honden of dat nu een reu of teef is, ook in huis komen er veel andere honden

Ik ga er werk van maken vanaf nu, want zelf vind ik 1 hond beetje saai, daarom wil ik toch wel graag die pup binnen 2.5 maanden erbij halen, had liever dat Kenji nog jaren erbij kon zijn, niets aan te doen, dierenarts zei ons dat we op paar weken
moeten rekenen, daarom dat Nisha even stapje opzij zal moeten doen zodat we he nog even extra kunnen aanhalen
Laatst gewijzigd door schelsey op 30 apr 2016 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Zamunda
Zeer actief

schelsey schreef:Goed, zal tegen mijn man zeggen dat we dit moeten gaan aanpakken want dit gedrag moet echt veranderen

Dacht eerst dat ze me beschermde maar tis gewoon dat ze haar zinneke wil doordrijven dan?
Heel verstandig :ok: . En ja, ze zit de boel naar haar hand te zetten.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

schelsey schreef:Goed, zal tegen mijn man zeggen dat we dit moeten gaan aanpakken want dit gedrag moet echt veranderen

Wel raar dat ze dit in bos helemaal niet doet, ze gaat zelfs niet naar andere honden toe, en als ze naar haar komen
is ze afwachtend, eens ze op haar gemak is begint ze direct te spelen, kan met alles en iedereen overweg nochtans

Ze speelt heel graag met andere honden of dat nu een reu of teef is, ook in huis komen er veel andere honden

Ik ga er werk van maken vanaf nu, want zelf vind ik 1 hond beetje saai, daarom wil ik toch wel graag die pup binnen 2.5 maanden erbij halen, had liever dat Kenji nog jaren erbij kon zijn, niets aan te doen, dierenarts zei ons dat we op paar weken
moeten rekenen, daarom dat Nisha even stapje opzij zal moeten doen zodat we he nog even extra kunnen aanhalen
Is niet raar hoor. In het bos is haar roedel niet, dat is niet haar thuis. Ze is gewoon thuis de boel aan het sturen en de aandacht aan het opeisen. Dat is een compleet andere situatie dan onbekende honden in het bos.
Afbeelding
schelsey
Zeer actief

Als ze ertussen springt moet ik haar dan gewoon wegduwen, van de zetel, bed of mij lichaam

En wat als er bezoek binnen komt, haar ook als kenji er naar toe wil wegduwen, want dan komt ze er ook tussen staan

Is niet beter dat ze altijd eerst aandacht krijgt en als ik dan een ander hond wil aanhalen en ze ertussen komt, wegduwen?

Men leest toch dikwijls dat hoogste in rang eerst aandacht moet krijgen om problemen tussen de honden te voorkomen

Want ze zal misschien zoizo nu boven kenji staan en boven die eventuele pup die zal komen

Ik heb altijd meerdere honden gehad maar nog nooit in zo'n situatie gezeten als nu
Shiloh86
Zeer actief

Ik geloof niet zo in dat als eerste aandacht krijgen en ranghoogste en al die dingen. Zij heeft zich niet te bemoeien met welke hond jij bezig wilt zijn. Als ze er tussen komt staan gewoon wegsturen. Luisterd ze niet, dan consequent een minuutje wegsluiten in een andere kamer. Ik zou kijken of je haar uberhaubt kunt stoppen voor ze er tussen staat. Wat dat betreft is het voorspelbaar gedrag en kun je al ingrijpen bij de aanstalte. Als jij Kenji aandacht geeft weet je eigenlijk al dat ze zich ermee komt bemoeien. Zodra ze die aanstalte ook maakt een duidelijke nee. Zet ze door? Wegsturen. Luisterd ze niet, dan helemaal weg.

Ze heeft zich er gewoon niet mee te bemoeien.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Jij bent de baas.
Dus jij bepaalt.

Zo simpel is het eigenlijk.

Ik zou de Berner voorlopig niets toestaan op haar initiatief.
Dat betekent níét!! dat ze geen aandacht of lekkers meer mag, sterker nog, dat zou ik zeker niet beperken.
Maar níét op een moment dat ze erom vraagt.

Dan is het gewoon ophoepelen.

Als ze rustig haar eigen ding aan het doen is, ga je even bij haar zitten, geef je wat lekkers, roep je haar voor een spelletje etc.

Als je de andere hond aandacht geeft, heeft ze zich er al helemaal niet mee te bemoeien.

Met ophoepelen bedoel ik ook echt zich er niet meer mee bemoeien.
Dus niet wegsturen, en dan accepteren dat ze op anderhalve meter geforceerd gaat staan kijken wat jij met de andere hond doet.
Opzouten is echt zich er niet, nul komma nul mee bemoeien.

Tegen de tijd dat ze dat zonder mokken accepteert, kan je er wat minder streng op worden.
(maar niet te snel, niet na 1 goede dag al. Ik zou zeker minstens 2 weken willen zien dat ze het zonder mokken accepteert, voordat ik soepeler zou worden.)

(als je het per se in termen van ranghoger/lager wil zien, jij bent de ranghoogste en dat heeft zij simpelweg nooit in twijfel te trekken. Als jij de andere hond aandacht geeft is dat jouw goed recht vanuit jouw positie. Maar ranghoger/ranglager is wat aan discussie onderhevig momenteel)
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

schelsey schreef: Ik ga er werk van maken vanaf nu, want zelf vind ik 1 hond beetje saai, daarom wil ik toch wel graag die pup binnen 2.5 maanden erbij halen, had liever dat Kenji nog jaren erbij kon zijn, niets aan te doen, dierenarts zei ons dat we op paar weken

:80: Ja maar, daar snapt een hond toch helemaal niets van!
dagmar88
Zeer actief

schelsey schreef:Als ze ertussen springt moet ik haar dan gewoon wegduwen, van de zetel, bed of mij lichaam

En wat als er bezoek binnen komt, haar ook als kenji er naar toe wil wegduwen, want dan komt ze er ook tussen staan

Is niet beter dat ze altijd eerst aandacht krijgt en als ik dan een ander hond wil aanhalen en ze ertussen komt, wegduwen?

Men leest toch dikwijls dat hoogste in rang eerst aandacht moet krijgen om problemen tussen de honden te voorkomen

Want ze zal misschien zoizo nu boven kenji staan en boven die eventuele pup die zal komen

Ik heb altijd meerdere honden gehad maar nog nooit in zo'n situatie gezeten als nu

Wat gebeurt er wanneer je tegen je man aan duwt? Dan geeft die meer druk om in evenwicht te blijven.
Je moet helemaal geen fysieke actie-reactie situatie aangaan.
Die oren zitten er niet voor de sier.
Je hond wil sturing, kaders, daar vraagt ze op deze manier om. Geef die dan ook.
Gaan bepalen of en wanneer ze aandacht of andere privileges (op de bank bijvoorbeeld) krijgt en het haar niet meer zelf laten regelen.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Ze claimt jullie gewoon. En de botjes en waarschijnlijk ook speeltjes waar ze nooit naar omkijkt maar de andere hond mag het ook niet van haar.
Dwingt ze ook af dat jullie haar aaien, neus in je hand duwen, zorgen dat ze aandacht krijgt?

We hadden hier zo'n dwingeland die er eigenlijk altijd mee weg was gekomen, enigs hond destijds, werd behoorlijk vertroeteld en kreeg altijd volle aandacht als ze dat wenste. Als ze al in een ander huis was met andere honden dan koeieneerde ze die ook en dat werd allemaal geaccepteerd door de hond daar en ook door de mensen.
Toen moest ze bij een andere hond gaan wonen en in een ander huis. Ook hier ging ze dus claimen, mensen, speeltjes, kluifjes. Alles was voor haar bij wijze van spreken. We moesten toen ook heel consequent haar telkens met beide voetjes op de grond gaan zetten en haar niet wegduwen maar écht duidelijk tegen haar zeggen weg te gaan, uit mijn omgeving. Niet continue als zíj dat wilde haar aandacht geven, maar leren dat wij haar aandacht gaven als wij dat wilden.
Klinkt een beetje lullig en bot. Maar het werkte wel.

Toen wij duidelijker werden en het voor haar ook duidelijk was kwam daarbij ook de rust trouwens, bij haar zeker en ook tussen haar en de andere hond werd het rustiger en verdwenen de spanningen.

Sterkte trouwens met de ziekte van de andere hond, altijd moeilijk als je weet dat het eind in zicht is :roos:
schelsey
Zeer actief

Ben wat soft geweest met haar opvoeding omdat ze altijd zo gemakkelijk is :mrgreen:
Tis een prinsesje :I:

Al mijn andere honden waren veel moeilijker op te voeden en was ik veel strenger

Ze dwingt niet echt om zelf geaaid te worden, als ze op mijn schoot wil en ik zeg, neen nu niet, aanvaard ze dit wel
en komt dan gewoon rustig naast me zitten

Ben vandaag begonnen om haar elke keer weg te sturen, maar wegsturen lukt nog niet goed, enkel als ik haar van Kenji
duw, dan gaat ze paar meter verder zitten en kijkt dan maar piept of jammert niet tot nu toe, ze doet dit denk alleen
maar als ik zelf mee gaan in haar opwinding, daar moet ik vooral op letten.

Vooral s'avonds bij het tv kijken is ze zo erg aLs ik schreef, ben benieuwd straks of het lukt

Ik hou jullie op de hoogte
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Vanuit jouw oogpunt is het heel logisch dat je Kenji nu meer aandacht geeft dan voorheen, maar vanuit het oogpunt van Nisha is dat helemaal niet logisch. Die snapt er niets van.
Ik zeg niet dat je haar maar moet laten dwingen en dat je niet moet corrigeren!
Maar het is wel enigszins te verklaren door jullie eigen gedrag richting beide honden.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door GrethavW »

schelsey schreef:Ben wat soft geweest met haar opvoeding omdat ze altijd zo gemakkelijk is :mrgreen:
Tis een prinsesje :I:

Al mijn andere honden waren veel moeilijker op te voeden en was ik veel strenger

Ze dwingt niet echt om zelf geaaid te worden, als ze op mijn schoot wil en ik zeg, neen nu niet, aanvaard ze dit wel
en komt dan gewoon rustig naast me zitten

Ben vandaag begonnen om haar elke keer weg te sturen, maar wegsturen lukt nog niet goed, enkel als ik haar van Kenji
duw, dan gaat ze paar meter verder zitten en kijkt dan maar piept of jammert niet tot nu toe, ze doet dit denk alleen
maar als ik zelf mee gaan in haar opwinding, daar moet ik vooral op letten.

Vooral s'avonds bij het tv kijken is ze zo erg aLs ik schreef, ben benieuwd straks of het lukt

Ik hou jullie op de hoogte
Heeft ze geen eigen plaats/kleed of mand? Ik zou haar daar heen sturen, echt even weg.
En voorlopig even niet op de bank en al helemaal niet op schoot, totdat je dit claimgedrag doorbroken hebt.
Afbeelding
schelsey
Zeer actief

Er liggen hier verschillende manden en kussens voor de honden maar heb eigenlijk nooit geleerd dat ze verplicht er op moeten
dus daarheen sturen kent ze niet.

Wegsturen naar andere kamer lukt nog altijd niet, denk dus omdat ze dit niet kent

Gisteravond is mijn man er mee bezig geweest en kon Kenji een hele tijd aaien en hij genoot ervan
dat Nisha niet heel de tijd er tussen kwam staan, ze is gewoon bij mij komen liggen nadat hij haar paar keer wegduwde en zei dat ze weg moet gaan, het duurde wel even voor ze zich overgaf

Ook ga ik niet meer elke keer in op haar vraag om te spelen, anders moest ze nog maar duwen met haar bal tegen me aan en ik begon te spelen met haar, heb paar keer genegeerd en ze is toen toch rustiger geworden en gaan liggen

Vind wel beetje zielig voor haar want als je haar kopke zo ziet als ze aandacht wil en niet krijgt, ze snapt er niets van dat
we niet direct meer doen wat ze vraagt maar het kan niet anders
dagmar88
Zeer actief

schelsey schreef:Er liggen hier verschillende manden en kussens voor de honden maar heb eigenlijk nooit geleerd dat ze verplicht er op moeten

Ga haar dat dan leren.
Straks zal de pup waarschijnlijk ook regelmatig een verplicht rustmoment nodig hebben.
schelsey
Zeer actief

dagmar88 schreef:
schelsey schreef:Er liggen hier verschillende manden en kussens voor de honden maar heb eigenlijk nooit geleerd dat ze verplicht er op moeten

Ga haar dat dan leren.
Straks zal de pup waarschijnlijk ook regelmatig een verplicht rustmoment nodig hebben.
Daarom dat ik voor de eerste keer in mijn leven een bench ga gebruiken voor de pup, om rustmomenten te geven

Weg sturen leren zou natuurlijk niet slecht zijn
Shiloh86
Zeer actief

Ik zou ook op de plaats aanleren, dat ze dus op de mat moet gaan liggen. Als ze beide nog niet kent (op de plaats en wegsturen), denk ik dat op de plaats sturen helderder is en minder frustratie oplevert.

Vergeet niet ze wel regelmatig zelf bij je te roepen op haar initiatief. Je bent niet gewend om zelf initiatief te moeten komen omdat je hond zich vaak genoeg zelf opdringt. Maak er dus ook echt een punt van om op jou initiatief contact te hebben. Dus niet alleen wegsturen, maar regelmatig ook zelf roepen. Het doel is het ombuigen naar wie beslist dat het tijd is voor aandacht.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Andersom moet de pup natuurlijk ook zijn time-outs krijgen. Je kunt van een pup niet verwachten dat die braaf op de plaats blijft liggen.

Als je maar correct blijft naar beide hondjes. Wie dringt zich aan wie op.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Heb niet alles gelezen. Maar een pluim voor de hond. Ze heeft jullie prima afgericht :E:

Want serieus, dat is alles. Ze wil, ze gaat ervoor en krijgt het voor elkaar omdat er toch geen grenzen zijn.

Als ik Indy de vrije hand geef zal ze zich net zo gedragen. Alleen krijgt ze die kans niet.
Ik laat het een eind toe. Omdat ik en zij weten waar precies de grens ligt. Is heel duidelijk voor haar en voor ons.

JIJ beslist wat wel en wat niet. NIET de hond!
De heren wonen buiten. Maar als ik ze alle drie uit aan het laten ben krijgt er wel eens een een aai of een knuffel onder het lopen. De andere twee moeten dan ook niet komen zeiken dat ze ook willen.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Shaylo kan dat ook heel goed.. weglopen als een ,geslagen, hond. Maar als ik daarin niet streng ben dan loopt hij letterlijk dwars over me heen.
Dus hij mag op eigen initiatief vaak komen voor een aai of een spelletje maar als ik zeg Nu Niet dan moet hij wel direct ophouden. Dat doet hij dan ook dus daarom hebben we nu een hele coole geven en nemen relatie met elkaar.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”