Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nerveus gedrag/verlatingsangst??

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Boots1978
Vaste gebruiker

nerveus gedrag/verlatingsangst??

Ongelezen bericht door Boots1978 »

ik heb een reutje van nu bijna 7 maanden oud. afwachtend, beetje bangig typetje. af en toe wat nerveus.
de laatste weken begint dit erger te worden. snap niet echt waar dit van komt? het is wel een hond die graag bij je wilt zijn/aandacht wilt hebben. hij zit overdag regelmatig een paar uur in de keuken met een hekje ervoor en altijd als je langskomt dan hangt hij over het hekje met een theedoek of een speeltje.
het probleem: zodra ik ook maar aanstalte maak om op te staan dan word hij nerveus. piepen, heen en weer lopen in de keuken, rondjes langs het hek. als ik naar het balkon loop om wat te pakken, dan loopt hij piepend en nerveus rond, blaft af en toe, terwijl hij me gewoon kan zien staan? als ik naar de gang loop of even naar de wc, hetzelfde. piepen en heen en weer lopen. ik probeer al vanaf het begin af aan ervoor te zorgen dat ik geen "weg gaan"ritueeltje heb. ik stap ook af en toe naar buiten en weer naar binnen, pak mn sleutels maar ga niet weg enz.
vanavond uitgelaten, gepoept en geplast. ga even de kinderen naar boven brengen. hij loopt al heen en weer in de keuken. hoor hem piepen. en ja hoor, kom beneden en de hele keuken ondergescheten. alles door de keuken heen gelopen. poep poten tegen de keukenkastjes enz. :roll:
heeft hij gelukkig niet altijd, meestal gaat het poep/urine loos maar ik begin er wel aardig moedeloos van te worden.
gisteren pakte ik even wat uit de keuken en hij bleef maar heen en weer lopen, wat piepen. (was eruit geweest). werd er doodzenuwachtig van. op een gegeven moment naar zn plaats gestuurt. en dan is het ook klaar?? dan gaat hij slapen...
als ik met hond en kinderen thuis kom met de auto dan moet ik soms slapende kids naar boven brengen. auto staat voor het huis. zodra ik stop dan begint het gepiep en geblaf al. grote ogen. hij ziet me lopen en toch dat gepiep. soms ook rond de nacht dus niet echt prettig voor de buren als er een blaffende hond voor hun slaapkamerraam staat. heb hem een paar keer als eerste naar boven gebracht maar dan heb ik 9 van de 10 x kans dat hij boven de boel onder geplast heeft.
als ik moet werken dan is hij bij mn moeder. vaak even eerst in de bench ivm oude hond die dan los loopt. als ik wegloop, dan gaat hij even door het lint. vooral savonds.
hij is nu af en toe kort alleen thuis. als ik weg ga dan piept hij en loopt zenuwachtig heen en weer. ( hij krijgt altijd een kong of speeltje met voer waar hij even mee bezig is. ook af en toe "gewoon" als ik thuis ben). maar de buren horen hem niet blaffen. als ik zachtjes terug kom en bij het raam luister dan hoor ik hem niet lopen of piepen/blaffen. begint zodra de sleutel in het slot doe. staat hij piepend met een speeltje bij het hekje.
als ik s'avonds naar bed ga dan piept hij ook. na 10 minuten houd dit op en hoor ik hem ook niet meer piepen/lopen.
Is dit nu verlatingsangst?? snap niet waar dit gedrag ineens vandaan komt en wat ik ermee moet.....
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: nerveus gedrag/verlatingsangst??

Ongelezen bericht door Zamunda »

Boots1978 schreef:ik heb een reutje van nu bijna 7 maanden oud. afwachtend, beetje bangig typetje. af en toe wat nerveus.
de laatste weken begint dit erger te worden. snap niet echt waar dit van komt? het is wel een hond die graag bij je wilt zijn/aandacht wilt hebben. hij zit overdag regelmatig een paar uur in de keuken met een hekje ervoor en altijd als je langskomt dan hangt hij over het hekje met een theedoek of een speeltje.
het probleem: zodra ik ook maar aanstalte maak om op te staan dan word hij nerveus. piepen, heen en weer lopen in de keuken, rondjes langs het hek. als ik naar het balkon loop om wat te pakken, dan loopt hij piepend en nerveus rond, blaft af en toe, terwijl hij me gewoon kan zien staan? als ik naar de gang loop of even naar de wc, hetzelfde. piepen en heen en weer lopen. ik probeer al vanaf het begin af aan ervoor te zorgen dat ik geen "weg gaan"ritueeltje heb. ik stap ook af en toe naar buiten en weer naar binnen, pak mn sleutels maar ga niet weg enz.
vanavond uitgelaten, gepoept en geplast. ga even de kinderen naar boven brengen. hij loopt al heen en weer in de keuken. hoor hem piepen. en ja hoor, kom beneden en de hele keuken ondergescheten. alles door de keuken heen gelopen. poep poten tegen de keukenkastjes enz. :roll:
heeft hij gelukkig niet altijd, meestal gaat het poep/urine loos maar ik begin er wel aardig moedeloos van te worden.
gisteren pakte ik even wat uit de keuken en hij bleef maar heen en weer lopen, wat piepen. (was eruit geweest). werd er doodzenuwachtig van. op een gegeven moment naar zn plaats gestuurt. en dan is het ook klaar?? dan gaat hij slapen...
als ik met hond en kinderen thuis kom met de auto dan moet ik soms slapende kids naar boven brengen. auto staat voor het huis. zodra ik stop dan begint het gepiep en geblaf al. grote ogen. hij ziet me lopen en toch dat gepiep. soms ook rond de nacht dus niet echt prettig voor de buren als er een blaffende hond voor hun slaapkamerraam staat. heb hem een paar keer als eerste naar boven gebracht maar dan heb ik 9 van de 10 x kans dat hij boven de boel onder geplast heeft.
als ik moet werken dan is hij bij mn moeder. vaak even eerst in de bench ivm oude hond die dan los loopt. als ik wegloop, dan gaat hij even door het lint. vooral savonds.
hij is nu af en toe kort alleen thuis. als ik weg ga dan piept hij en loopt zenuwachtig heen en weer. ( hij krijgt altijd een kong of speeltje met voer waar hij even mee bezig is. ook af en toe "gewoon" als ik thuis ben). maar de buren horen hem niet blaffen. als ik zachtjes terug kom en bij het raam luister dan hoor ik hem niet lopen of piepen/blaffen. begint zodra de sleutel in het slot doe. staat hij piepend met een speeltje bij het hekje.
als ik s'avonds naar bed ga dan piept hij ook. na 10 minuten houd dit op en hoor ik hem ook niet meer piepen/lopen.
Is dit nu verlatingsangst?? snap niet waar dit gedrag ineens vandaan komt en wat ik ermee moet.....
Hoe heb je dat afzonderen opgebouwd? Ik heb even teruggekeken en zag dat je over het piepen al eerder een topic hebt geopend - toen je je pup één dag had - en dat ging ook om het afzonderen in de keuken. Wat heb je daarna gedaan? Heb je het afzonderen doorgezet of een stap terug gedaan? Hoe heeft je pup daarop gereageerd?

Wat doe onderneem je met je pup? Hoeveel rust neemt je pup op een dag? Dus niet de uren die jij hem apart zet en hij nerveus is, maar de momenten dat hij lekker ontspannen ligt/slaapt.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Waarom moet hij in de keuken en mag hij niet gewoon los rondlopen?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ocherm en dan hangt ie over zijn hekje met zijn speeltje als er iemand langskomt, zo van 'ik ben er ook nog!'
wat sneu :(
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

_Tiny_ schreef:
renee-uk schreef:ocherm en dan hangt ie over zijn hekje met zijn speeltje als er iemand langskomt, zo van 'ik ben er ook nog!'
wat sneu :(
Je ziet hem gewoon staan he? Ik kan hier ook slecht tegen hoor. Waarom neem je een hond als hij er niet bij mag zijn :scratch:
maar goed, misschien heeft ze een hele goed reden, versnipperd ie anders de kinderen ofzo
dat hondje is nog geen zeven maanden, maar als ie al die tijd al in afzondering wordt gehouden zal ie ook nooit leren dat kinderen niet versnipperd horen te worden.
ik vind het niet zo raar hoor dat ie verlatingsangst ontwikkelt daar in die keuken achter zijn hekje.
honden zijn roedeldieren, uitsluiting uit de roedel is een soort van doodstraf en het beest heeft geen idee waarom ie die straf krijgt :(
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Boots1978
Vaste gebruiker

En daar gaan we weer... weer oordelen zonder er ook maar iets van te weten. Houd daar verdorie eens mee op! Ik heb gewoon weer getwijfeld om hier een topic te openen omdat deze site vooral bekend staat om het afbranden/oordelen van sommigen hier. Jammer van de site.

Voor de duidelijkheid: je hoeft geen pup voor je te zien die uuuuuuuuren achter elkaar in "eenzaamheid" afgezonderd zit en nooit aandacht krijgt... hij loopt heel vaak los in de kamer waar hij trouwens hetzelfde laat zien als ik even naar balkon of wc ga. Het is al die tijd goed gegaan. Begin even niet maar dat kwam door alle verschillende adviezen die ik van isdereen kreeg. Wel naast bed/niet naast bed, wel aandaxht geven als hij piept/niet enz.. dat in de keuken liggen is toen ook opgebouwd en ging daarna goed. Dit is zijn plekje met zn matras en al zn speeltjes. Beter dan in een bench wat sommige doen, niet??
Ik heb 2 kids van 2 en 4 en die hebben uiteraard speelgoed. Of kindjes mee die het niet zo op honden hebben. Of juist qndersom, die ze niet met rust laten. Dan gaat hij dus na een tijdje naar de keuken. Kunnen de kinderen even ongestoord spelen met het kleine spul, heeft hij ook even rust want dit is een hondje wat je gewoon af en toe even apart moet zetten want hij blijft anders lopen/rennen. Los Met de kinderen dan gunt hij zichzelf geen rust. Dus in de keuken met een goed.gevulde kong waar hij vaak druk mee bezig is of gaat slapen. Of dochtertje die tussendoor ballen met hem gooit of speeltjes whatever. Open keuken dus hij ziet alles. Je loopt er langs en een aai. Ben heel veel in de keuken dus niet eenzaam wn alleen. Mij hebben ze wel altijd geleerd om niet te spelen wanneer hond/pup met een speeltje komt. Dat doe ik dus ook niet. Ik wacht even en als hij niet staat te bedelen, dan pak ik het speeltje. Net als dat ik wacht met naar binnen stappen vanaf balkon of voordeur naar binnen als hij piept. Dit is iets van de laatste weken en snap niet waar dit ineens vandaan komt. Ging zo goed en dan nu dit? Als ik even boodschappen doe dan is het dus alleen on het begin even gepiep. Daarna is er niks aan de hand. Geen zenuwachtig geloop, geen geblaf, niks. Op de momenten dat hij in de keuken zit, kan ik dan ook mn dingen doen die gewoon moeten gebeuren. Vuilnis even weg, wasje erin, boven opruimen enz. Kids en hond laat ik niet samen los beneden en hond alleen los ook niet omdat hij alles nog met zn bekkie verkend. Dan ztaat er zo niks meer op tafel en in xe vensterbank. Verder komt hij genoeg buiten, clicker met hem, doet hij super en gaat hij regelmatig mee naar stal. Waar hij soms ook even allleen in de auto moet bljven. Hetzelfde, even paar minuten door het lint als ik weg loop (gewoon in het zicht en kinderen zitten ook nog in de aut dus niet alleen). Dit stopt als hij me 2x voorbij ziet komen en daarna zit hij gewoon stil ej ruztig om zich heen te kijken of gaat slapen. Maar thuis helemaal door het lint als ik even naar het balkon loop en dat terwijl ik 5 meter van hem af ben en niet eens uit het zicht :denken: ook dus als hij in de kamer loopt. Dan springt hij half in de vensterbank of tegen de deur om me te kunnen blijven zien. En dan nog, zenuwachtig. Pas rustig als ik binnen ben.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hoe reageer jij op het gepiep?
En wat bedoel je met voldoende buiten komen? Loopt hij los? Lange wandelingen ook dagelijks?
Het klinkt een beetje als een onzekere hond met teveel energie of juist een overprikkelde hond.
Boots1978
Vaste gebruiker

Apple schreef:Hoe reageer jij op het gepiep?
En wat bedoel je met voldoende buiten komen? Loopt hij los? Lange wandelingen ook dagelijks?
Het klinkt een beetje als een onzekere hond met teveel energie of juist een overprikkelde hond.
Ik reageer niet op het gepiep. Ik wacht in de gang of balkon tot het gepiep ophoud. Dan kom ik pas naar binnen. Vanmorgen kwam ik beneden, natuurlijk helemaal enthousiast en wild springen tegen hek, deur enz. Piepend/half blaffend. Dat negeer ik. Ik loop langs en doe mn ding en als hij met 4 pootjes op de grond staat en rustig is dan ga ik hem begroeten/roep ik hem. Of ik zeg laag en "duw" hem van het hekje af. *zit* en als hij rustig is dan begroet ik hem.
Dagelijks lange wandelingen, clicker sessies, los waar mogelijk. 1 gebied waar hij veilig los kan lopen, de rest is zonder hek langs een 80 km weg :oohja:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Boots1978 schreef:Beter dan in een bench wat sommige doen, niet??
.
Nee... de bench staat hier in de kamer... ALS ie er al in moet is ie dus bij me... maar als ik thuis ben hoeft ie in de bench ook niet als ik ff naar boven moet ofzo...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Boots1978 schreef:
Ik reageer niet op het gepiep. Ik wacht in de gang of balkon tot het gepiep ophoud. Dan kom ik pas naar binnen. Vanmorgen kwam ik beneden, natuurlijk helemaal enthousiast en wild springen tegen hek, deur enz. Piepend/half blaffend. Dat negeer ik. Ik loop langs en doe mn ding en als hij met 4 pootjes op de grond staat en rustig is dan ga ik hem begroeten/roep ik hem. Of ik zeg laag en "duw" hem van het hekje af. *zit* en als hij rustig is dan begroet ik hem.
Dagelijks lange wandelingen, clicker sessies, los waar mogelijk. 1 gebied waar hij veilig los kan lopen, de rest is zonder hek langs een 80 km weg :oohja:
dit is in de ogen van de hond aandacht geven en werkt dus belonend, ook al zien wij dat niet als belonend. ik negeer mijn honden gewoon als ze zo onrustig zijn. ik zeg niks, kijk ze niet aan, raak ze niet aan en loop gewoon door en doe wat ik moet doen.
doordat jij de ene keer zo reageert en de andere keer aanraakt weet jou hond niet wat jij wil. met andere woorden jij bent niet duidelijk naar je hond toe.
ellen
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Boots1978 schreef:
Neem je je kinderen dan mee op lange wandeling?
Doe je verder iets qua cursus?

Ik denk dat hij zoekende is naar meer sturing en daarom ook zo aan jou hangt.
Er is op zich niks mis met een hekje in de kamer maar heb het idee dat alle prikkels die hij meekrijgt van buitenaf en het feit dat hij er niet bij kan zijn, zorgt voor frustratie en spanning.
Ik zou dus eigenlijk kijken of er iets is wat je ter vervanging van het hekje kan gebruiken (beste is natuurlijk helemaal geen hekje).
Verder is rust/kalmte denk ik hetgeen waar je op moet gaan trainen, al zal dat niet simpel zijn in een huishouden vol prikkels.
renee-uk
Zeer actief

je hond vertelt je dat er wel iets mis is met deze manier van aanpak, die wellicht wel werkt bij een ander soort hond, maar niet bij deze.

kun je natuurlijk blijven volharden dat het een geweldige aanpak is, maar als het dat zou zijn had je die problemen niet en was je hond niet hartstikke gestresst maar lekker ontspannen daar in de keuken achter zijn hekje.

ik denk dat je je verkijkt op hoe belangrijk deel uitmaken van de roedel voor een hond is.
en ook al kan ie alles zien, erbij horen doet ie niet in zijn afzondering.

ik zou hem veel meer betrekken bij de dagelijkse gang van zaken en echt een onderdeel van het gezin laten worden, denk dat je dan al een groot gedeelte van de stress bij jouw hond vermindert en daardoor een groot deel van de problemen ook.
Afbeelding

Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Je kunt hem ook gewoon leren dat hij van het speelgoed van de kinderen af blijft. Op een vriendelijke, niet stressvolle manier. Dan hoeft hij niet apart te zitten. Kinderen die het niet zo op honden hebben, die leren dat dan maar. Daar hoef je hem niet voor weg te sluiten, het is tenslotte zijn thuis.

Het klinkt als verlatingsangst. Weet je wat nu zo grappig is. En dat heb ik destijds ook al gezegd in je topic. Ik heb hier een hond die een maand ouder is. Die nooit apart gezet is, die niet op dag 1 al van alles moest leren. En weet je wat? die kan gewoon al 4 uur alleen zijn als dat een keer nodig is. Geen enkel probleem. Zonder opsluiten in bench, keuken of wat dan ook. Raar he. Ze kan overal los buiten, want ze volgt me overal, net als in huis.

Dat gedoe met steeds die hond afzonderen terwijl je wel thuis bent, dat maakt dat je nu voor een probleem staat. Gewoon opvoeden, dus nee zeggen als hij aan de speeltjes van de kinderen zit, en zelf even met hem gaan spelen, belonen als hij het goed doet. En het heel makkelijk voor hem maken om het goed te doen zodat je veel kunt belonen en hij het gevoel krijgt dat hij er bij hoort en geweldig is. Daar krijg je makkelijke honden van. Gewoon blij maken en een beetje bijsturen, dat is alles.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

malinois schreef:
Boots1978 schreef:Beter dan in een bench wat sommige doen, niet??
.
Nee... de bench staat hier in de kamer... ALS ie er al in moet is ie dus bij me... maar als ik thuis ben hoeft ie in de bench ook niet als ik ff naar boven moet ofzo...
Ik heb ook nog steeds de bench staan, en tijdens het opgroeien was het wel fijn om dat ding te hebben staan. We hebben het niet als strafplek gebruikt, maar op momenten dat hij té druk werd en wat moeilijker te bereiken was, als hij ook niets leerde van die momenten ging hij met een koekje de bench in om even tot rust te komen.
Dat deden we bij visite als hij veels te druk werd, maar ook als hij zelf té gek ging doen.
Nu maken we er nog wel gebruik van. Laatst zou het heel druk worden, en bij de eerste visite was hij weer vergeten dat je niet tegen vreemden aan moest springen e.d.
Hop met een koekje de bench in en na een uurtje kon hij er weer uit en ging het weer goed.

Ik heb geen kinderen, maar wilde wel graag een hond die gewend zou zijn aan veel mensen in huis. Echt wegsluiten en er niet bij laten zou hem niet leren hoe zich in die situaties te gedragen. Datzelfde zou ik hebben met kinderen. Telkens apart zetten leert de hond niet om te gaan met de kinderen (en andersom) en af te blijven van hun speelgoed bijvoorbeeld.

Maar goed, je hebt geen bench, dus ik bedoel met bovenstaande niet dat dat nu een oplossing zou zijn. Maar iets meer de hond bij alles betrekken en als hij wat te druk wordt hem naar zijn plekje in de keuken begeleiden en hem wat te eten geven daar kan misschien ook een optie zijn. En als je hem na een aantal minuten er weer zelf bij roept geeft dat voor die hond al een heel ander beeld dan dat hij achter een hekje moet toekijken hoe de groep bij elkaar zit en samen speelt.
Je kunt hem natuurlijk wél leren om even naar zijn plek te gaan indien nodig en daar even te blijven als jij dat wilt. Vergt even wat oefening, maar dan heb je dat hekje ook niet meer nodig, en je hebt grote kans dat de hond anders gaat reageren als je even wegloopt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”