Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waaksheid als de deurbel gaat; hoe weer afleren?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baasje van ...
Actief

Waaksheid als de deurbel gaat; hoe weer afleren?

Ongelezen bericht door Baasje van ... »

Onze hond heeft tot een jaar geleden praktisch nooit gereageerd op de deurbel en bleef altijd rustig liggen. Nu gaat ze zo uit haar dak. Ze blaft heel hard en stormt met haar en staart omhoog op het bezoek af. Ik probeer haar eerst af te leiden, maar dat doe ik niet goed. Ze reageert er niet op. Ik houd haar achter de glazen tussendeur en daar staat ze dan naar mijn idee agressief te blaffen.
Hoe krijg ik haar weer zo rustig als vroeger?
En nee, geen idee hoe dat ooit zo gekomen is.
Groetjes
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Waaksheid als de deurbel gaat; hoe weer afleren?

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Net zo hard terug blaffen dat ze haar bek moet houden en als ze stil is haar meenemen de deur open doen. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Paar mensen vragen je te helpen. Zij bellen aan, jij doet pas open als je hond weer kalm is.
Ik ben bij een waaks boerenfoxje een keer begonnen met clickeren bij het aanslaan op alles wat langs kwam. Eerst de clicker goed aangeleerd. Daarna was het blaffen, click, brokje. Heel slimme hond, want de keer erna was het 1 blaf, naar mij kijken, click, brokje. Keer daarna bleef hij stil (wat ik uiteraard ook meteen beloonde, maar niet meer met de clicker).
Bij Elco betekent blaffen dat hij meteen in de bench gaat, waar hij meteen kalmeert. Die is wel helemaal blij als we bezoek krijgen. Maar ook dan heeft hij de keuze: of zich redelijk kalm gedragen of in de bench.
Als er een pakje bezorgd wordt, stormde Elco eerst altijd naar buiten. Dus mocht hij niet meer mee om de deur open te doen. Toen hij automatisch voor het raam ging zitten als er aangebeld werd, liet ik de deur naar de gang weer open als ik open ging doen. Nu blijft hij netjes achter mij.
Boomer blafte ook bij de deurbel. Dat hebben wij hem in die tijd nooit af kunnen leren. Ik denk dat we dat met onze kennis en ervaring van nu wel zouden kunnen inperken. Helemaal afleren niet.
Denk dat het belangrijk is dat je zelf kalm blijft en de hond niet zozeer afleidt, maar een duidelijke taak geeft. Blaffen en naar de deur rennen moet niet-lonend worden, rustig blijven liggen moet juist een jackpot opleveren. Welke consequenties je gebruikt, hangt af van je hond. Voor Elco is de bench op zich geen negatieve plaats, maar hij kan daardoor niet bij het bezoek komen, terwijl hij dat wel graag wil. Als hij bij het bezoek wil komen, zal hij zich kalm moeten gedragen. Raakt hij vervolgens toch weer te opgewonden, dan heeft dat een duidelijke consequentie: terug in de bench tot hij weer kalm is. Dus kalmte = bij het bezoek mogen komen en aandacht krijgen, opwinding = niet bij het bezoek komen en geen aandacht krijgen en dat heel consequent. Waar hij eerder bijna de hele tijd in z'n bench moest zitten met bezoek, is hij gisteren bij het bezoek op schoot in slaap gevallen
Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Rebble »

Izzy overdrijft ook zo als de bel gaat. Ze gaat echt als een debiel tekeer en blijft doorgaan. Een jaar of wat geleden heb ik de plantenspuit erbij gepakt en dat werkt prima. Ik pak m tegenwoordig nog maar af en toe als ze weer begint te overdrijven maar het zien is dan al voldoende.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”