ranetje schreef:senseotje schreef:
het trekken (echt niet sleuren gelukkig, maar scheelt vaak niet veel) gebeurd vooral op de heen reis na zijn uitlaat plekken, maar is helemaal erg als we naar onbekend terrein gaan en nog erger als mijn partner of zoon mee loopt en iets verder vooruit loopt.
het is niet eens zo dat hij blijvend naast mij moet lopen, als de lijn maar niet strak komt en mij of de rest van de familie het idee krijgt dat wij worden uit gelaten.
Noem dat ook geen "volgen", ook niet als commando tegen de hond.
Wat je in feite wilt is dat hij meeloopt zonder trekken.
Dat is wat in veel puppygroepen ook wordt geleerd (meelopen zonder trekken) en niet het officiële volgen.
Vraag je partner of zoon om niet voor je uit te lopen als dat betekent dat de hond trekt.
Partner zou het wat mij betreft mogen overnemen als hij niet op dat verzoek van jou zou reageren
Dat van die partner of kind dat voor je uit loopt is heel herkenbaar. Hier wordt het ook erg lastig voor de hond als partner met andere hond voor ons gaat lopen
Je kunt de hond blijven corrigeren en vinden dat hij maar te luisteren heeft, maar in de praktijk blijft het gewoon lastig, en een irritatiepunt. Probleem wordt dan dus omzeild als er niemand vooruit gaat lopen
Onze hond kent ook het échte volgen niet zoals op de gehoorzaamheid wordt geleerd. Als we daar mee gaan beginnen zou ik dat "volg" noemen.
Op straat mag hij vooruit lopen, maar niet trekken. En bij passeren van anderen of bij oversteken moeten ze "naast". Dat woord gebruik ik dan ook. Aangeleerd ook met voertje in de hand, of balletje in de hand.
Hier loopt hij meestal aan de flex, maar ook wel aan leren riem. Ik wens niet vooruit getrokken te worden of van boom naar boom gesleurd te worden. Snuffelen en zo mag, maar zodra ik er zelf ook heen geleid wordt is het over met de pret. En dat weet hij.
Hoe we dat gedaan hebben. Deels dus met nee, niet trekken, stil blijven staan, verplichten, echt dan maar naast laten lopen als hij bleef trekken (dan maar geen privileges) soms abrupt rechtsomkeert maken als hij bleef trekken zodat de aandacht weer even bij ons baasjes is.
En ook wel met een ferme correctie als hij echt over de top hyper is. Daar wordt ik zelf gillend gek van en dan kom ik blijkbaar wel door (even).
Heerlijk een hyper duitser soms
Onze herder is nu bijna 2 jaar. En hij kán keurig aan de lijn lopen, maar soms vergeet hij even dat hij dat geleerd heeft.
Belonen bij goed gedrag en dan weg schieten is ook herkenbaar trouwens. Ik kan beter ook niet te snel "goed zo" of "keurig hoor" zeggen, dat is blijkbaar opheffen van het commando
Ik moet me vaak beheersen om iets te zeggen. Het handigst is vaak als hij zelf contact zoekt. Dan kan ik even kriebelen aan zijn oor of oogcontact maken maar blijft hij wel bij me. Hij zoekt overigens ook vaak zelf dat hand- of oogcontact, dat is wel handig en daar speel ik wel op in.